نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بیماری‌ها و مشکلات فیکوس جنگلی [راهکار درمانی]

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاه فیکوس جنگلی که با نام فیلکوس برگ ریز هم شناخته می‌شود، جزو خانواده انجیریان به‌شمار می‌رود. گیاه فیکوس بومی مناطق استوایی قاره آسیا است و حدود 600 نوع مختلف دارد. فیکوس‌ها خانواده بزرگی هستند که علاوه‌بر این‌که اسامی متفاوتی دارند، ظاهر متفاوتی هم دارند.

از محبوب‌ترین انواع این گیاهان می‌توان به فیکوس الاستیکا، فیکوس بنجامین، فیکوس لیراتا و موارد دیگر اشاره کرد. هممچنین این گیاه را می‌توان به‌راحتی در آپارتمان نگهداری کرد.
فیکوس‌ها از زیباترین و پرطرفدارترین گیاهانی است که می‌توانید در کنج خانه یا اتاقتان استفاده کنید. البته این گیاهان در دسته گیاهانی قرار می‌گیرد که تمایلی به عوض کردن جایشان ندارند و به‌نوعی دوست دارند فقط یک‌جا باشند. بنابراین اگر فیکوس را در جایی قرار دادید تا جای ممکن محل زندگی آن را عوض نکنید. رعایت این نکته کمک خواهد کرد تا در نگهداری از گیاه آپارتمانی خودتان با مشکل مواجه نشوید.
این گیاه در اکثر نقاط ایران به شکل گلخانه‌ای کاشت می‌شود. در مناطق جنوبی نیز در فضای باز به‌راحتی رشد می‌کند. ارتفاع فیکوس برگ ریز در هوای آزاد به تقریبا 30 متر هم می‌رسد. با ما همراه باشید تا درمورد بیماری‌ها و مشکلات فیکوس جنگلی و روش‌های مراقبت آن توضیح دهیم.

انواع فیکوس جنگلی

گل فیکوس انواع مختلفی دارد که در این‌جا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • برگ تبریزی
  • فیکوس جنگلی برگ ریز
  • فیکوس پیچ
  • فیکوس آلمانی
  • فیکوس بنجامینا یا انجیرگویان
  • فیکوس برگ ویلونی
  • گیاه ابلق گل دار فیکوس
  • گل فیکوس معمولیمشکلات فیکوس جنگلی

فیکوس جنگلی برگ ریز

فیکوس گیاه بومی استرالیا، آمریکای جنوبی و مناطق استوایی قاره آسیا و هند و جنوب شرقی اندونزی است. همان‌طور که گفتیم، فیکوس از خانواده بزرگ انجیریان است که گونه‌های مختلفی دارد. فیکوس جنگلی یک درخت همیشه سبز است که با توجه به محیط کاشت و نگهداری آن، به‌شکل درختچه یا درخت بالارونده است. برگ فیکوس نوک تیز و بافت چرم‌مانندی به‌ رنگ سبز پررنگ دارد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بعضی از گونه‌های این گیاه ابلق است. اسم دیگر این گیاه، فیکوس برگ ریز است چون در پاییز، تعداد زیادی از برگ‌هایش را از دست می‌دهد. فیکوس‌ها در زادگاه خودشان به درختانی قدبلند و تنومند تبدیل می‌شوند اما در فضای خانه و گلدان، نهایتا 2 تا 3 متر رشد دارند.

نزدیک‌ترین شرایط آب‌وهوایی به این گیاه در جنوب کشور است که می‌توان در فضای سبز نیز آن‌ها را کاشت. مقاومت این گیاه و شرایط نگهداری آسان آن باعث شده که طرفداران زیادی را به خود جذب کند.

ریزش برگ فیکوس جنگلی

یکی از مشکلات فیکوس جنگلی این است که نباید جایش را عوض کنید. عوض کردن جای فیکوس جنگلی برایشان نوعی مزاحمت تلقی می‌شود. در نتیجه این امر طبیعی است که پس از تعویض گلدان گیاه، شاهد ریزش برگ فیکوس جنگلی و حتی ریختن برگ فیکوس آفریقایی باشیم. البته این اتفاق اغلب زمانی طبیعی است که گیاه، نور مناسب و آبیاری مرتب داشته و ریزش برگ‌هایش هم کم باشد.

بنابراین به شما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از ریختن برگ فیکوس، گلدان انتخابی‌تان فقط دو سایز از گلدان قبلی گیاه بزرگ‌تر باشد. خاک مصرفی نیز باید به‌خوبی ریشه گیاه را بپوشاند و از قدرت زهکشی بالایی برخوردار باشد. نکته‌ای که وجود دارد این است که گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا در مواقعی از سال ترجیح می‌دهد که برگ‌های پیر و بالغش را فرو بریزد و انرژی‌اش را صرف تولید برگ‌های جوان کند.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

این‌کار، یک امر طبیعی در متابولیسم‌های گیاه است و برای آن نمی‌توان کار زیادی انجام داد؛ به‌شکلی که حتی اگر تمامی شرایط نگهداری گیاه نیز ایده‌آل باشد، باز هم پروسه طی شده و انرژی گیاه برای تولید برگ‌های جوان مصرف می‌شود. در این‌جا به بررسی نکات مهمی برای جلوگیری از ریختن برگ‌های فیکوس می‌پردازیم:

  • درصورت هرس فیکوس الاستیکا حتما از دست‌کش استفاده کنید؛ چون شیره‌ای که از بافت‌های گیاه بیرون می‌آید آن‌قدر سمی است که احتمالا برای پوست دست شما حساسیت‌زا باشد.
  • فیکوس الاستیکا نیاز چندانی به هرس کردن ندارد و همان اندازه که شاخه و برگ‌های آسیب‌دیده گیاه هرس شود، کافی است.
  • اگر به‌تازگی گیاه فیکوس خریداری کرده‌اید، ممکن است شاهد ریزش برگ‌هایش باشید. این امر می‌تواند به علت مراقبت‌های غیراصولی و نادرست فرد تولیدکننده یا فروشنده باشد.
  • ماهی یک‌بار برگ‌های گیاه را تمیز کنید. چون وجود گردوخاک روی برگ‌ها، مانع از جذب بهتر نور خورشید می‌شود. به این ترتیب بهتر است برای تنفس گیاه به این نکته توجه کافی داشته باشید.
  • وقتی که ریزش برگ‌های فیکوس الاستیکا را دیدید، عکس‌العمل چندانی نشان ندهید. فقط مطمئن شوید که گیاه در معرض هجوم آفات قرار نگرفته و تمام شرایط برای نگهداری کردن گیاه ایده‌آل است.

علت زرد شدن فیکوس جنگلی

همه دوست داریم که گیاه آپارتمانی ما روزبه‌روز سالم‌تر و شاداب‌تر شود. برای همین همیشه سعی می‌کنیم که آن را سیراب کنیم درحالی که نمی‌دانیم که شاید این‌کار به ضرر گل باشد. وقتی که این‌کار را انجام می‌دهیم و گیاه احساس رضایت نکند، این احساسش را با زرد کردن برگ‌هایش به ما نشان می‌دهد.

آبیاری زیاده از حد فیکوس باعث بروز مشکلات فیکوس جنگلی مانند همین زرد شدن برگ‌هایش می‌شود. البته عوامل دیگری نیز مثل قدرت زهکشی پایین یا ناکافی نبودن سوراخ‌های زهکشی در انتهای گلدان نیز به خطر آبیاری بیش از حد دامن می‌زند و سلامت گیاه را به خطر میندازد.

وقتی که گلدان گیاه سوراخ‌های زهکشی کمی داشته و از طرفی خاک قدرت زهکشی پایینی داشته باشد، آب اضافی حاصل از آبیاری گیاه به‌خوبی تخلیه نخواهد شد. درنتیجه خاک به مدت زیاد مرطوب می‌ماند و باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.علت زرد شدن فیکوس جنگلی

با این تفاسیر، با عدم خروج آب اضافی، برگ‌های گیاه تغییر رنگ می‌دهد و زرد می‌شود. البته این اتفاق تنها برای آبیاری بیش از حد نیست و گاهی اوقات آبیاری زیاد باعث بروز این اتفاق می‌شود. اگر احتمال می‌دهید که زرد شدن برگ فیکوس به‌خاطر آبیاری زیاد است، به شما پیشنهاد می‌کنیم اول آبیاری گیاه را تا زمان خشک شدن خاک گیاه متوقف کنید. سپس برای ادامه، مراحل ذیل را دنبال کنید:

  • اول از همه مطمئن شوید پس از آبیاری فیکوس، آب اضافه تخلیه شده و ریشه‌های گیاه خیس نیستند.
  • خاک گلدان را مورد بررسی قرار دهید تا در هوادهی یا اکسیژن‌رسانی به ریشه‌های فیکوس موفق عمل کند. یا به عبارت دیگر دارای قدرت زهکشی بالایی باشد تا روند تامین رطوبت گیاه با مشکل روبه‌رو نشود.
  • اگر آبیاری گیاه را خیلی انجام داده‌اید، گیاه را از گلدان خارج کرده و توسط لوازم باغبانی، ریشه‌های پوسیده گیاه را هرس کنید تا گیاه مجددا به تولید ریشه‌های جوان و سالم تشویق شود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

مناسب‌ ترین خاک برای فیکوس جنگلی چیست؟

این گیاه به خاک غنی نیاز دارد که مواد آلی و زهکشی خوب داشته باشد و بتواند رطوبت را در خود حفظ کند. برای تهیه خاک مناسب فیکوس باید ترکیب خاک آن شامل خاک باغچه + خاک برگ پوسیده + کود پوسیده دامی باشد.

نحوه نگهداری فیکوس جنگلی

برای نگهداری از فیکوس جنگلی باید چند نکته را به خاطر داشته باشید:

  • نور کافی برای گیاه فیکوس

فیکوس جنگلی به نور متوسط رو به زیاد نیاز دارد. برای همین هم این گیاه باید حتما در جاهای پرنور قرار داشته باشد. گیاه فیکوس جنگلی را می‌توان در فصل بهار و تابستان در فضای باز و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. کم نوری باعث علفی شدن ساقه و برگ‌های این گیاه می‌شود. این گیاه در مکان‌های پرنور، سرزنده‌تر و شاداب‌تر است.

  • آبیاری فیکوس برگ ریز

گیاه فیکوس جنگلی در برابر تشنگی نسبتا مقاوم است. اما سعی کنید خاک گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید. از آبیاری بیش از حد و لجنی شدن خاک دوری کنید. لازم به ذکر است که این گیاه در فصل پاییز و زمستان به آب کمتری نیاز دارد.

  • دما و رطوبت محیط

سعی کنید هوای اتاق را همواره مرطوب و رو به معتدل نگه دارید. زیرا فیکوس‌ها از هوای سرد و خشک عاجز هستند.

  • خاک مناسب

بهترین خاک برای فیکوس، خاک سبک با زهکشی مناسب است. پس سعی کنید در ترکیبات خاک از شن، پیت ماس و خاک برگ یا باغچه استفاده کنید.

مناسب ترین خاک برای فیکوس جنگلی

علت سیاه شدن برگ فیکوس جنگلی

علت سیاه شدن برگ فیکوس لیراتا، الاستیکا و انواع مختلف این گیاه می‌تواند به خاطر مشکلات فیکوس جنگلی باشد که باید دلیلش را پیدا کنید. برای مثال اگر لکه‌ها مربوط به بافت خود گیاه باشند، علتش برای غبارپاشی روی برگ‌ها، زمانی که گلدان زیر آفتاب بوده است.

این مسئله باعث سیاه شدن برگ فیکوس جنگلی می‌شود. اگر این دانه‌ها ریز و کوچک بودند و با دست هم تمیز می‌شدند، نشان‌دهنده این است که بیماری فیکوس دراثر حمله آفت است. در این شرایط بهترین راه‌حل این است که گلدان را سم‌پاشی کنید.علت سیاه شدن برگ فیکوس جنگلی

علت چروک شدن ساقه فیکوس جنگلی

گاهی هنگام بررسی شرایط گل فیکوس مشاهده می‌کنیم که ساقه‌های بالایی آن چروک شده‌اند. چروک شدن ساقه‌های این گیاه نشان‌دهنده عدم رسیدن آب به بالای بوده و این مشکل به علت ضعیف شدن ریشه گیاه است.

اگر خیلی به گیاه آب داده باشید و متوجه پوسیدگی ریشه نشده باشید، احتمالا یا خاک گلدانتان قارچی شده یا ریشه گیاه پوسیده است. اگر ریشه گیاه پوسیده شده باشد، به‌معنای نابودی و از بین رفتن کامل گیاه است.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

علت لکه‌ های قهوه‌ ای روی برگ فیکوس جنگلی

پدیدار شدن لکه‌ های قهوه‌ ای روی برگ فیکوس جنگلی دلایل مختلفی دارد. گاهی وقت‌ها نور زیاد باعث بروز این اتفاق می‌شود. نور زیاد باعث تبخیر شدن زیاد برگ‌ها و درنتیجه تعریق برگ‌های آن می‌شود. این امر در فرآیندهای متابولیسمی و فتوسنتزی آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند.

بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم تا گیاه محبوب خود را با فاصله 2 متری از پنجره قرار دهید. برای افزایش بازدهی گیاه بهتر است برگ‌هایش را 180 درجه بچرخانید تا نور خورشید را به‌شکل بهتری دریافت کند.مشکلات فیکوس جنگلی

افزایش درجه حرارت برای فیکوس اصلا خوب نیست و باعث ایجاد لکه‌ های قهوه‌ ای روی برگ فیکوس جنگلی می‌شود. بهتر است دمای خانه بین 13 الی 29 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. دمای کمتر از 13 درجه نیز باعث بروز این اتفاق می‌شود. کوددهی نامناسب هم از اقداماتی است که باعث این امر می‌شود.

این گیاه نیاز چندانی به کود ندارد و اگر بیش از حد تغذیه شود، برگ‌هایش قهوه‌ای خواهد شد. علتش هم به خاطر سمی شدن و تغییر PH گلدان است. برای جلوگیری از قهوه‌ای برگ‌ها بهتر است گیاه را ماهی یک‌بار در فصل بهار و تابستان و هر 3 ماه یک بار در پاییز و زمستان تغذیه کنید.

نتیجه‌گیری

فیکوس جنگلی یکی از گیاهان زیبا و جذابی است که نگهداری از آن در خانه، اتاق و محل‌کار باعث انرژی بخشیدن و زیباتر کردن فضای موردنظر شما می‌شود. در این مقاله در کنار زیبایی‌ها و مزایای این گیاه، با مشکلات فیکوس جنگلی نیز آشنا شدیم. البته نگران نباشید؛ زیرا برای هر مشکلی راه‌حلی هست.

البته بهتر است از همان ابتدا تمام حواستان را به گل و گیاهانتان بدهید تا مجبور نشوید با ناراحتی آن را دور بیندازید. ما در این مقاله برخی از ترفندهای مراقبت از آن و جلوگیری از بروز مشکلات فیکوس جنگلی را توضیح دادیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شود.

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

4.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید