نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نکات مهم هنگام اسباب کشی گلدان

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

در اسباب‌کشی‌ها همیشه جابه‌جا کردن برخی وسیله‌ها به‌علت حساس بودن زیادشان سخت بوده است. یکی از این وسایل گلدان و اسباب کشی گلدان است. گل‌ها بسیار ظریف هستند و نمی‌توانیم با آن‌ها مانند وسایل دیگر رفتار کنیم. بسته‌بندی گل‌ها حین اسباب‌کشی باعث آسیب‌ کمتر به گل می‌شود. اما چگونه بسته‌بندی کردن آن هم مهم است و باید با دانستن این موضوع، آسیب به گل را به حداقل برسانید. گیاهان در اثر عوامل مختلفی مثل فشار، ضربه، تغییرات دما، حرکت بد ماشین حمل بار و … صدمه می‌بینند. اگر می‌خواهید بدانید که در اسباب کشی گیاهان را چگونه جابه جا کنیم، تا آخر مقاله همراه ما بمانید!

بررسی مشکلات حین اسباب کشی گلدان

هنگام اسباب‌کشی ممکن است اتفاقات زیادی برای گلدان‌ها بیفتد و در میان دیگر وسایل منزل خراب شوند یا بشکنند و کاملا از بین بروند. عواملی مانند گرم بودن محیطی که گلدان را به آن‌جا انتقال می‌دهید و وجود هوای ناکافی در محل اسقرار گلدان باعث از بین رفتن آن می‌شود. حتی ممکن است که گلدان دچار شکستگی و پژمردگی شود.

مشکلات گلدان حین اسباب کشی

احتمالا شما هم در خانه یا محل کارتان گل‌های زیادی را نگه‌داری می‌کنید. اگر این‌طور است پس حتما این سؤال به ذهنتان خطور کرده که در اسباب کشی گیاهان را چگونه جابه جا کنیم که آسیب نبینند؟ طبیعتا هرچقدر که تعداد گلدان کمتر باشد، خیالتان از بابت سالم ماندن آن‌ها راحت‌تر است. برای این منظور می‌توانید تعدادی از آن‌ها را به اطرافیان ببخشید. برای اسباب کشی گلدان باید 7 نکته را رعایت کنیم تا کم‌ترین آسیب به گلدان‌ها وارد شود.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

1. آماده کردن گیاهان قبل از جابه‌جا کردن آن‌ها

آماده کردن گل و گیاه برای جابه‌جا کردن، درست مثل آماده کردن وسایل دیگر قبل از اسباب‌کشی است. همان‌طور که شما بقیه وسایل را با دقت‌ بسته‌بندی می‌کنید و در کارتون قرار می‌دهید، گل‌ها هم باید بسته‌بندی شوند.

اگر گیاه شما مریض و پژمرده است از چندهفته قبل برای اسباب‌کشی آماده‌اش کنید. تمامی شاخ و برگ و گل‌های اضافی آن‌ها را هرس کنید تا ظاهر زیبا و شادابی داشته باشد. هرچقدر گیاه کم حجم‌تر باشد، جابه‌جایی آن راحت‌تر است و دوام بیشتری دارد. از باقی‌مانده شاخه گیاهان هم می‌توانید برای قلمه‌زدن در خانه جدید استفاده کنید.

2. آب دادن به گل‌ها قبل از اسباب کشی گلدان

چندساعت قبل از این که می‌خواستید اسباب‌کشی کنید، کمی به گلدان‌ها آب دهید. البته در آب دادن گل افراط نکنید و به اندازه این‌کار را انجام دهید. گیاه شما حین اسباب‌کشی نباید خاک بسیار خیس یا بسیار خشکی داشته باشد. خاک گل را به اندازه مرطوب کنید. اگر گیاهان بیابانی را مثل کاکتوس در خانه پرورش می‌دهید، شامل این قضیه نمی‌شود. چون گیاهان بیابانی نیاز به آب بسیار کمی دارند.

آب دادن به گل‌ها قبل از اسباب‌کشی

3. دسته‌بندی گل با درنظر گرفتن جنس هر کدام

توجه به جنس و نوع گلدان آپارتمانی در حین اسباب‌ کشی گلدان بسیار مهم است. اهمیت دادن به این قضیه به این دلیل است که جنس گلدان در مقاومت آن تاثیر می‌گذارد. گلدان‌ها انواع متفاوتی از جمله چوب، شیشه، فایبرگلاس، پلاستیک و سفال دارند. گل و گیاه‌ها را براساس نوع و جنس گلدان بخش‌بندی کنید.

دسته‌بندی گل

برای مثال اگر جنس گلدان شما از شیشه باشد پس دارای حساسیت بالایی است و باید از سایر گلدان‌ها جدا گذاشته شود. این نوع گلدان‌ها را می‌توانید حتی با ماشین خود و یا یک ماشین به‌غیر از ماشین باربری حمل کنید. تا حدامکان سعی کنید گلدان‌ها را در نزدیکی وسایل سنگین مانند یخچال قرار ندهید تا کاملا مطمئن شوید که آسیب نخواهد دید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

4. اسباب کشی گلدان‌ آپارتمانی بزرگ

اکثر گلدان‌های بزرگ نیازی به بسته‌بندی و پیچیده شدن داخل کارتون ندارند. این گلدان‌ها را پس از مرتب‌کردن و هرس‌کردن می‌توانید به همان صورت پشت ماشین حمل‌بار قرار دهید. ولی از نیروهای باربری بخواهید آن‌ها را با احتیاط قرار دهند تا روی وسایل دیگر نیفتد.

اسباب کشی گلدان‌های آپارتمانی بزرگ

گلدان‌ها همیشه باید جزو آخرین وسایلی باشند که در ماشین حمل‌بار قرار داده می‌شوند. اگر ماشین در طی حرکت خودش از دست‌اندازهای زیاد عبور کند و تکان‌های شدید بخورد، گل و گیاهان آسیب می‌بینند. برای کاهش صدمه گلدان‌ها می‌توانید با نخ آن‌ها را به یک گوشه وصل کنید.

مطلب پیشنهادی هوا خوردن ریشه گیاه بر اثر جابه‌جایی

5. گذاشتن برخی گلدان‌ها در جعبه

گلدان‌های خیلی کوچک و متوسط را می‌توانید در یک کارتون یا درون یک جعبه قرار دهید تا همه در کنار هم قرار بگیرند. تا جایی که ممکن است هیچ فضای خالی را بین گل‌ها نگذارید و تمام کارتون یا جعبه را پرکنید تا جایی نماند. می‌توانید برای کاهش صدمه‌زدن به گل‌ها از روزنامه و کاغذ یا پارچه بین گلدان‌ها استفاده کنید تا مطمئن شوید موقع برخورد بهم نمی‌شکنند. موقعی که خواستید کارتون گل را در ماشین بگذارید حتما چندین سوراخ را روی جعبه ایجاد کنید تا گل‌ها نفس بکشند و حالت پژمرده به‌خود نگیرند.

گذاشتن برخی گلدان‌ها در جعبه

6. جلوگیری از صدمه دیدن ساقه گل حین اسباب کشی گلدان

یکی از معضلاتی که هنگام جابه‌جایی غیراصولی گلدان پیش میاید، شکستن و از بین رفتن ساقه گل است. ساقه‌ها را می‌توان مهم‌ترین بخش یک گل به‌حساب آورد. بستن ساقه گل با نخ می‌تواند روی افزایش استحکام آن‌ها موقع اسباب کشی گلدان تاثیر داشته باشد.

مطلب پیشنهادی اصول فنگ شویی با گل و گیاه آپارتمانی

اسباب کشی گلدان

استفاده از نخ برای گلدان‌هایی که ساقه بلندی ندارند جواب می‌دهد. اما اگر ساقه گیاه بلند باشد می‌توانید یک تکه چوب را کنار ساقه گل قرار دهید و سپس با بند آن را ببندید. امروزه با شیوع ویروس کرونا همگی مجبور به استفاده از مواد ضدعفونی کننده هستیم. پس مراقب باشید که حین جابه‌جایی گلدان‌ها، گل‌هایتان با استفاده از مواد ضدعفونی و الکل خراب نشود.

7. خارج کردن گلدان‌ها از کارتون

در آخرین مرحله که اسباب‌کشی انجام شد، نوبت بیرون آوردن گل‌ها از جعبه است. جعبه را با دقت باز کنید و گیاه را بگیرید و مطمئن شوید که سنگین‌ترین بخش گیاه در دست شما است. سپس با احتیاط گیاه را از جعبه بیرون بیاورید. وقتی که گل‌ها را بیرون آوردید سریعا جلوی نور آفتاب قرار ندهید. این کار باعث وارد کردن شوک به گل می‌شود. ترجیحا گل را آرام آرام به نور نزدیک کنید تا کم‌کم خودش را با شرایط تطبیق دهد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

مطلب پیشنهادی نحوه بسته بندی وسایل شکستنی برای اسباب‌کشی

علائم شوکه شدن گل هنگام اسباب کشی گلدان

گیاه هم مانند انسان‌ها یک موجود زنده است که نفس می‌کشد و علائم حیاتی دارد. به‌همین دلیل ممکن است که حین جابه‌جایی دچار شوک شود. علائم شوکه شدن گیاه شامل موارد زیر است:

  • کم شدن رشد گیاه
  • زرد یا قهوه‌ای شدن برگ گل
  • پژمرده شدن گل و گیاهان حین اسباب کشی گلدان
  • کوتاه شدن فاصله بین گره‌ها
  • خم شدن شاخه‌های گل
  • باریک شدن گیاه
  • پیچ و لول خوردن برگ گیاه

علائم شوکه شدن گیاه

 برای جلوگیری از شوکه شدن گل باید چکار کرد؟

خیلی وقت‌ها ممکن است که گل‌ها موقع جابه‌جا شدن دچار شوک شوند. برای جلوگیری از این اتفاق باید یک‌سری نکات را رعایت کنیم.

  • با ملایمت با ریشه گیاه رفتار کنید و اگر مقدور است به قسمت توپکی ریشه دست نزنید.
  • وقتی که می‌خواهید گلدان را تعویض کنید و در گلدانی دیگر بگذارید، تمام ریشه را جابه‌جا کنید. هرچقدر ریشه بیشتر انتقال بدهید شوک کمتری به گیاه وارد می‌شود.
  • وقتی که دارید گلدانی را تعویض می‌کنید دقت کنید که ریشه گیاه مرطوب باشد. اگر حتی قست کوچکی هم از ریشه خشک باشد قطعا صدمه می‌بیند.
  • درنهایت وقتی گیاه را با موفقیت منتقل کردید، به‌صورت ریشه‌ای و عمقی به آن آب بدهید. اگر می‌خواهید گیاه، به محل جدیدش خیلی زود عادت کند باید مطمئن شوید که به اندازه کافی آب خورده است.

مطلب پیشنهادی تمیز کردن گل های مصنوعی

نحوه تعویض گلدان و ریشه گیاه

 نتیجه گیری

اسباب کشی گلدان به‌علت حساسیت بالای گل، خیلی کار زمان‌بری است. تمام اقداماتی که برای جابه‌جایی گل انجام می‌دهید باید در جهت این باشد که گیاه پژمرده و پلاسیده نشود. جابه‌جا کردن گل دارای پروسه خاصی است که برای نگهداری از گل باید تمام آن مراحل انجام شود.

هم‌چنین گل‌ها ممکن است در اثر جابه‌جا شدن دچار شوک شوند که برای آن هم اقدامات لازم را توضیح دادیم. توجه کردن به نوع گلدان روی سالم ماندن و چگونگی جابه‌جایی آن تاثیر دارد. گل‌ها هم مثل وسایل منزل نیاز به بسته‌بندی حین اسباب‌کشی دارند تا دچار آسیب نشوند.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی ممکن است نظم منزل را بهم بریزد چون ممکن است همراه با تعویض گلدان و ریختن کود و برگ گیاهان روی زمین انجام شود. در این شرایط می‌توانید از خدمات نظافت منزل آچاره بهره ببرید و در کمترین زمان هم خانه‌ای تمیز و هم گلدان‌های سالمی داشته باشید.

1.1/5 - (101 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید