نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

فوت و فن‌های نگهداری از گل کاغذی کله قندی

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

از گل کاغذی می‌توان برای ورودی خانه، روی طاقچه، نرده‌ها، پوشش زمین استفاده کرد؛ اما گل‌های جذاب و رنگی آن باعث شده‌اند که طرفداران زیادی پیدا کند و به یک گیاه آپارتمانی تبدیل شود.

رشد این گیاه زیاد بوده و حدودا 91 سانتی‌متر در سال رشد می‌کنند. گیاه گل کاغذی شاخ و برگ سبز و رنگ‌های مختلفی دارد که اکثر مردم آن را با گل اشتباه می‌گیرند. از این گل‌ها برای تزئین بالکن و زیباسازی فضا هم استفاده می‌شود. گل کاغذی قابلیت تبدیل شدن به بونسای را دارد و برای رشد به نور زیاد و آبیاری متوسط نیاز دارد. در ادامه به بیان روش‌های نگهداری از گل کاغذی کله قندی خواهیم پرداخت.

روش‌های نگهداری از گل کاغذی کله قندی

نگهداری از گل کاغذی کله قندی مستلزم آگاهی و دانش درمورد یک‌سری موارد است که باید حتما به آن توجه شود. بعضی گیاه‌ها در شرایط سخت و خاصی رشد می‌کنند. اما نگهداری گل کاغذی سخت نیست و فقط باید به چند نکته اهمیت داده شود تا گیاه به بهترین نحو رشد کند.نگهداری از گل کاغذی کله قندی

  • نور و مکان برای نگهداری از گل کاغذی کله قندی

برای این‌که این گیاه، گل بیشتری بدهد و شاداب باشد، نیاز به نور کامل یا حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید در روز دارد. اگر گل کاغذی شما حتی در تابستان هم گل نمی‌‌دهد، احتمالا باید گیاه را به مکان نورگیرتری ببرید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که زمستان‌های سردی دارد، باید این گیاه را با یک پارچه یا پتو بپوشانید تا سرما به آن آسیب نزند و باعث مرگش نشود.

بهتر است این پوشش گرم چارچوب داشته باشد تا با گیاه مستقیما تماس پیدا نکند. همچنین در طول روز این پوشش را کنار بزنید تا نور به گیاه برسد. اگر گل‌های کاغذی داخل گلدان و خانه نگه داشته ‌شوند، فصل گل‌دهی کوتاه‌تری و کمتری دارند.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

گلدان را بهتر است در یک پنجره جنوبی قرار دهید یا اگر می‌توانید گیاه را در تابستان به بیرون از خانه ببرید. باید این را بدانید که گل کاغذی در داخل گلدان، نسبت به گل کاغذی داخل باغچه، بیشتر در معرض سرمازدگی است. بهتر است در فصول سرد، گیاه را به‌جای گرمی ببرید یا با یک پوشش گرم، گیاه را بپوشانید.

  • آب‌دهی گیاه

گل کاغذی یک گیاه مقاوم است و می‌‌تواند کم‌آبی را به‌خوبی مدیریت کند. این گیاه ترجیح می‌‌دهد که هر 3 الی 4 هفته یک‌بار آبیاری شود. آب دادن خوب در فصل رشد این گیاه یعنی بهار تا تابستان، باعث سالم‌تر بودن و گل دادن بیشتر این گیاه می‌شود.

گیاه گل کاغذی نباید که دائما در خاکی خیس بماند برای همین بهتر است بین نوبت‌های آب‌دهی خاک گیاه خشک شود. هفته‌ای یک‌بار خاک گیاه را با انگشت امتحان کنید تا میزان رطوبت را متوجه شوید. اگر 2 سانتی‌متر بالا خشک بود، یعنی زمان آب دادن به گیاه است.

گیاهی که در زمین کاشته شده را باید سیراب کرد تا خاکش خیس شود ولی اشباع نشود. گیاهی هم که در گلدان است را باید تا جایی آب داد که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود. سپس بعد از گذشت 30دقیقه تمام آب خارج‌شده در سینی زیر گلدان را خالی کنید تا ریشه‌های گیاه آسیب نبیند.نگهداری از گل کاغذی در حیاط

اگر به این گیاه آب زیاد بدهید، ریشه‌اش می‌پوسد. به همین دلیل خاک گیاه باید خیلی خوب زهکشی شده باشد تا خاک بیش از حد خیس نماند. آب‌دهی زیاد علاوه‌بر پوسیدگی ریشه باعث می‌شود گیاه، گل کمتری بدهد و بیشتر به تولید برگ بپردازد.

  • کوددهی برای نگهداری از گل کاغذی کله قندی

بهترین زمان برای کوددهی به گل کاغذی در فصل رشدشان یعنی همان بهار تا تابستان است. به گیاه در زمین کاشته شده کود گرانوله بدهید و به گیاهی که در گلدان کاشته شده است، کود محلول در آب که 2 برابر رقیق شده باشد بدهید. این‌کار را در اوایل بهار آغاز کنید و تا نیمه‌های تابستان ادامه دهید.

  • سایز گلدان

ریشه‌های گیاه گل کاغذی دوست دارد فضای کوچکی داشته باشد و فضاهای بزرگ را دوست ندارد. برای همین ممکن است گاهی این گیاه در گلدان بزرگ به‌اندازه کافی گل ندهد. این گیاه زمانی گل بیشتری می‌دهد که ریشه‌هایش کمی در هم تنیده شده باشند. پس بهتر است به فکر گلدانی باشید که خیلی بزرگ نباشد.جابجایی گل کاغذی

  • هرس کردن

هرس کردن یکی از روش‌های نگهداری از گل کاغذی کله قندی است. هرس کردن گل کاغذی نیازمند دقت و مهارت است. در صورتی که این گیاه به‌درستی و در زمان مناسب هرس نشود، وارد یک فاز رویشی خاص می‌شود. با شروع این فاز رویشی خاص، به‌‌جای گل بر روی ساقه‌های آن خار‌های بلندی می‌روید. این خار‌ها کمک می‌کنند تا گیاه به‌سمت نور بچرخد. برای هرس کردن صحیح باید در فصل رشد، ساقه‌های گیاه را حدود یک سانتی‌متر هرس کنید تا گل کاغذی به رشد ساقه‌ها و گل‌ دادن‌های بیشتر تشویق شود.

این گیاه به هرس کردن واکنش خوبی نشان می‌دهد. می‌توانید ساقه‌های زیرین این گیاه را قیچی کنید تا انرژی گیاه برای رشد ساقه‌های بالایی متمرکز شود. اگر به قصد کوچک‌‌تر کردن گیاه می‌خواهید، هرس کردن را انجام دهید باید صبر کنید تا فصل گل دادن گیاه تمام شود.

بهترین زمان برای این‌کار اواخر پاییز یا اوایل بهار است، زمانی که سرما و یخبندان تمام شده باشد و هنوز گیاه شکوفه‌ای نداشته باشد. حتما ابزار هرس کردن خود را قبل و بعد از هرس کردن با الکل ضدعفونی کنید تا به گیاهان، بیماری منتقل نکنید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

  • دوره استراحت مناسب برای نگهداری از گل کاغذی کله قندی

گل کاغذی برای این‌که در تابستان سرحال باشد، به یک دوره استراحت احتیاج دارد. این دوره استراحت به‌صورت طبیعی در زمستان و زمانی که دما پایین‌‌تر و شب طولانی‌‌تر است، رخ می‌دهد. اگر قرار است گلدان این گیاه را در زمستان جا‌به‌جا کنید و به داخل خانه بیاورید.

سپس مکانی را در نظر بگیرید که کمی سرد و تاریک باشد تا گیاه بتواند برای استراحت در این فصل خودش را آماده کند. بسیاری از گونه‌های گل کاغذی به داشتن خار‌های تیز معروف هستند. بنابراین بهتر است در زمان انتقال یا تماس با این گیاه، از دستکش‌های استاندارد استفاده کنید. همچنین اگر این گیاه را در کنار محل‌های عبور می‌کارید، تابلوی هشدار‌های لازم را در همان حوالی نصب کنید.

  • آفات

شته‌ها در اوایل بهار ممکن است به گیاه گل کاغذی کله قندی حمله کنند. بهترین راه برای مبارزه با شته‌ها تمیز کردن آن‌ها با آب است. کرم‌های ابریشم هم ممکن است به این گیاه صدمه بزنند. رنگ این کرم‌ها سبز، قهوه‌ای یا سبز-زرد هست و اندازه بسیار کوچکی دارند. آن‌ها شبانه به برگ‌های گل کاغذی حمله‌ور می‌شوند و آن‌ها را می‌خورند.نگهداری از گل کاغذی کله قندی

  • کاشت مجدد

گیاه را بهتر است اصلا از خاک بیرون نیاورید و به‌جای دیگری منتقل نکنید. این گیاه چندان مایل نیست که ریشه‌هایش دست‌کاری شود. اگر قصد دارید گیاه را جای دیگری ببرید، بهتر است گیاه جدیدی بخرید؛ ولی اگر مجبور هستید که گیاه را انتقال دهید، باید با تمام صبر و حوصله‌ای که دارید دست به‌کار شوید. چون گل کاغذی ریشه‌های حساسی دارد.

  • کاشت در گلدان

گل کاغذی در گلدان هم بسیار خوب عمل می‌کند. البته ما به شما توصیه می‌کنیم که گونه‌ای از این گیاه را برگزینید که رشد کمتری دارد. نوع بلندتر این گیاه، به یک گلدان بزرگ نیاز دارد تا بتواند ریشه‌هایش را در آن جا دهد.زمان جابجایی گل کاغذی

  • تکیه‌گاه برای نگهداری از گل کاغذی کله قندی

هرچقدر که گیاه گل کاغذی رشد کند، نیازش به یک تکیه‌گاه بیشتر می‌شود. این گیاه به‌صورت خودکار نمی‌تواند به جایی بچسبد یا پیچ بخورد. به همین دلیل هم نیاز به کمک دارد. از دیوار، نرده، بست‌های پلاستیکی و درختان دیگر می‌توان برای تکیه‌گاه این گیاه استفاده کرد. از ساقه گیاه هم می‌توان به‌عنوان تکیه‌گاه برای نگهداری از گل کاغذی کله قندی استفاده کرد.

تکثیر گل کاغذی کله قندی

گل کاغذی می‌تواند از 2 طریق تکثیر شود که در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • تکثیر از راه قلمه زدن

تکثیر گیاه از طریق قلمه زدن، ساده‌ترین روش تکثیر است. این‌کار را می‌توان در هر زمان از سال انجام داد. برای بریدن ساقه باید سراغ قسمت نرم چوب بروید. قسمت نرم چوب، قسمتی از گیاه است که به تازگی جوانه نزده ولی خیلی سفت هم نشده است. ساقه‌ای با مشخصات گفته شده انتخاب کنید و تقریبا 10 تا 15 سانتی‌متر از آن را برش بزنید.

طوری که حداقل 4 یا 6 گره روی آن باشد. گره یک بخش از ساقه است که ساقه دیگر روی آن می‌رویند و شکوفه‌ها از آن جا ظاهر می‌شوند. ساقه بریده‌شده را می‌توانید در یک هورمون ریشه بگذارید که البته این یک عمل اختیاری است. تمام برگ‌ها را از روی شاخه پاک کنید و به‌شکل ایستاده در ترکیبی مساوی از پرلیت و پوده قرار دهید.

ساقه حدود 3 الی 5 سانتی‌متر در ترکیب گفته شده فرو برده و جایش را محکم کنید. سپس محیط گلدان را تا جای ممکن گرم نگه‌دارید و به آن آب بدهید تا مرطوب بماند ولی خیلی هم خیس نشود. بعد از چندین ماه، قلمه شما ریشه می‌دهد و شما گل کاغذی جدیدی خواهید داشت.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

  • تکثیر از طریق بذر

تکثیر گل کاغذی از طریق بذر گیاه یک روش غیرمعمول ولی شدنی است. در پاییز گیاه شما بذرهایی را در مرکز گل‌های سفید کوچک خود و در غلافی درست می‌کند. ما نیز برای انجام عمل تکثیر به آن نیاز داریم. این غلاف را از گیاه جدا کرده و آن‌ها را خشک کنید.

سپس می‌توانید بذرهای گیاه را از آن خارج کنید. این بذرها را می‌توان در هر زمان از سال کاشت ولی به این شرط که محیط گرمی را برایشان فراهم کنید. بذرها برای جوانه زدن، عجله چندانی ندارند و ممکن است کارشان یک ماه یا حتی بیشتر نیز به طول بی‌انجامد؛ بنابراین صبور باشید!نگهداری از گل کاغذی کله قندی

بهترین خاک برای گل کاغذی چیست؟

شما می‌توانید از خاک‌های سبکی که در بازار موجود هستند، استفاده کنید. یا مثلا ترکیب خاک برگ، پیت ماس و پرلیت و مقدار کمی هم خاک باغچه و ماسه به‌کار ببرید. از ویژگی‌های خاک می‌توان به سبک بودن، زهکشی بالا و درصورت امکان اسیدی بودن باشد.

گل کاغذی در خاک قلیایی به‌خوبی گل نمی‌دهد. بنابراین باید برایش خاک اسیدی با ph بین 5.5 الی 6.0 فراهم کنید تا هم میزان جذب مواد مغذی بالا برود و هم گلدهی گل بیشتر شود.

بهترین زمان تعویض گلدان و سایز آن چقدر است؟

برای تعویض گلدان اصلا عجله نکنید! اگر دوست دارید که گیاه شما به گل بنشیند، باید ریشه‌های گیاه به‌قدر کافی رشد کرده و گلدان را کاملا پر کنند. بنابراین زمانی که ریشه از زیر گلدان خارج شد، همان موقع بهترین زمان برای تعویض گلدان است.

این تعویض را بهتر است در فصل بهار و پیش از رشد گیاه انجام دهید. دقت کنید که گلدان را فقط یک سایز بزرگ‌تر عوض کنید تا گل‌دهی گیاه به تعویق نیفتد.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفتیم گل کاغذی در حالت طبیعی متعلق به فضای بیرون از خانه است و از آن برای تزئین درب ورودی استفاده می‌کنند. اما وجود رنگ‌های گوناگون و جذاب آن باعث شده است که این گل طرفدارای زیادی پیدا کرده و به خانه راه پیدا کند. نگهداری از گل کاغذی کله قندی کار چندان سختی نیست اما قطعا به توجه و مراقبت نیاز دارد؛ بنابراین در هر مرحله از رشد این گل باید اقدامات کافی و لازم را انجام دهید تا گیاه به بهترین و زیباترین شکل رشد کند. امیدواریم که این مقاله مفید واقع شده باشد.

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

3.3/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید