نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی با 10 روش کاربردی

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی نقشی مهمی در سلامتی این مهمانان زیبا در خانه‌های ما را ایفا می‌کند. اکثر گیاهان آپارتمانی از مناطق گرمسیری می‌آیند که رطوبت بین 77 تا 88 درصد دارند که تقریباً دو برابر محیط خانه ما است. با وجود سیستم کولر گازی که همه رطوبت محیط را جذب کرده و سیستم گرمایشی که هوای خانه را خشک می‌کند، چگونگی ایجاد رطوبت برای گلهای آپارتمانی در اولویت کار قرار می‌گیرد.

گیاهان استوایی در رطوبت کم عملکرد خوبی ندارند. بنابراین در حالی که به بررسی نیازهای آن‌ها و علامت گذاری تقویم برای برنامه آبیاری اهمیت می‌دهید به دنبال روش‌های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی خود باشید. سطوح نامناسب رطوبت می‌تواند دلیل ظاهر ناسالم گیاهان آپارتمانی شما باشد.

در ادامه این مقاله ببینیم که چرا سطح رطوبت مهم است، چگونه می‌توانیم رطوبت را برای گیاهان آپارتمانی افزایش دهیم و از چه طریق سطوح رطوبت داخل خانه را با استفاده از سیستم کنترل هوشمند کولر گازی مدیریت کنیم.

چرا رطوبت کافی برای گیاهان مهم است؟

تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی یک عامل ضروری برای رشد گیاهان است زیرا اگر نتوانند آب از دست رفته را با همان سرعتی که از دست می‌دهند جایگزین کنند ممکن است به سرعت کم آب شوند. کافی بودن رطوبت برای شادابی و سلامت گیاهان ضروری و لازم است. برای درک نقش رطوبت، اجازه دهید به طور خلاصه به نحوه جذب و آزادسازی آب توسط گیاهان بپردازیم.

گیاهان دارای هزاران منافذ ریز در سطح زیرین برگ‌های خود هستند که روزنه نامیده می‌شوند. آب از طریق این منافذ تبخیر شده و گیاه را خنک کرده و ورود آب و مواد مغذی را امکان‌پذیر می‌کند.

رطوبت کافی برای گیاهان

روزنه‌ها همچنین نقش مهمی در فرآیند فتوسنتز دارند زیرا با دریافت دی اکسید کربن و آزاد کردن اکسیژن به گیاهان کمک می‌کنند تا غذای خود را بسازند. زمانی که سطح رطوبت در شرایط خشک کم است گیاهان به طور مداوم آب خود را از دست می‌‌دهند. در صورت عدم تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی، گیاهان برای محافظت از خود، روزنه‌های خود را به طور کامل می‌بندند تا از تبخیر بیشتر آب جلوگیری کنند. زمانی که روزنه‌ها برای مدت طولانی بسته می‌شوند گیاهان نمی‌توانند دی اکسید کربن کافی را برای تولید غذا جذب کنند.

عدم جذب دی اکسید کربن کافی می‌تواند به سلامت گیاهان آسیب رسانده و رشد آن‌ها را متوقف کند. زمانی که سطح رطوبت بسیار کم باشد برگ‌های گیاهان آپارتمانی شروع به ریختن می‌کند تا از کم آبی و خشک شدن گیاه جلوگیری شود. تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی تنها راه محافظت از آن‌ها از آسیب‌های دراز مدت است.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بهترین سطح رطوبت برای گیاهان چیست؟

قبل از این که به چگونگی ایجاد رطوبت برای گلهای آپارتمانی بپردازیم ببینیم سطح رطوبت ایده آل برای گیاهان باید چه اندازه باشد. بهترین سطح رطوبت به نوع و مرحله رشد گیاه شما بستگی دارد. آب و هوا یا محیط خانه شما نیز می‌تواند بر نیازهای رطوبتی گیاه تاثیر بگذارد.

اکثر گیاهان آپارتمانی مانند پتوس، پیچک انگلیسی، بگونیا، سرخس، گیاه فیکوس، پیس لیلی، فیلودندرون، نخل آرکا و گیاهان ارکیده از مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری می‌آیند. این گیاهان هوای خانه شما را تازه نگه می‌دارند و گیاهانی عالی برای تصفیه هوا هستند! برای آشنایی بییشتر با گیاهان تصفیه کننده هوا می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

مشخصه اصلی مناطق گرمسیری بارش‌های شدید و تابستان‌های گرم و مرطوب است. سطح رطوبت این مناطق در حدود 90-70٪ متغیر است. در مقایسه، اکثر خانه‌ها دارای سطح رطوبت بسیار پایینی هستند. به خصوص در زمستان‌ها که سیستم‌های گرمایشی سطح رطوبت را تا 20 درصد کاهش می‌دهند.

بهترین سطح رطوبت

به طور متوسط، اکثر گیاهان آپارتمانی می‌توانند در سطوح رطوبتی بین 40 تا 60 درصد رشد کافی داشته باشند. برای آگاهی از نحوه تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی بیایید با هم سطوح مختلف رطوبت را بررسی کنیم و ببینیم کدام گیاهان چه سطح رطوبتی را ترجیح می‌دهند.

  • 20٪ – 0٪: در حالی که این مقدار رطوبت برای اکثر گیاهان آپارتمانی شرایطی خشک محسوب ‌می‌شود کاکتوس‌ها یا ساکولنت‌های شما می‌توانند در رطوبت 10٪ هم زنده بمانند. بنابراین لازم نیست نگران ایجاد رطوبت برای کاکتوس خود باشید.
  • 40٪ – 20٪: این میزان رطوبت برای اکثر مکان‌های داخلی ایده‌آل خواهد بود. برخی از گیاهان آپارتمانی در این میزان رطوبت زنده می‌مانند در حالی که برخی دیگر به ویژه گیاهان گرمسیری، گل نمی‌دهند و بعد از مدتی شاهد افتادگی برگ‌ها خواهید بود.
  • 60٪ – 40٪: این سطح رطوبت ایده آل برای اکثر خانه‌ها در طول تابستان و سطح رطوبت مناسب برای رشد بیشتر گیاهان است. در این محدوده رطوبت با رعایت روش‌های خاص برای افزایش و تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی مانند مه‌پاشی، اکثر گیاهان می‌توانند به راحتی زنده بمانند. این سطح رطوبت برای گل‌دهی و پوشش گیاهی نیز شرایطی عالی است.
  • 80٪ – 60٪: حفظ این سطح رطوبت در خانه می‌تواند دشوار و ناراحت کننده باشد اما برای یک گلخانه گزینه‌ای عالی است. برای گیاهان گرمسیری نیز بسیار مناسب است.
  • 80%+: اگرچه این سطح رطوبت در خانه امکان پذیر نیست اما گیاهان گرمسیری مانند آناناس نیاز به رطوبت فوق‌العاده بالایی در حدود 90٪ دارند! این سطح برای جوانه زنی و رشد نهال نیز مناسب است.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

5 نشانه که گیاهان آپارتمانی شما به رطوبت بیشتری نیاز دارند

هر زمان گیاهانی که به طور طبیعی در شرایط مرطوب رشد داشته‌اند در محیط خشک خانه قرار می‌گیرند، علایم استرس از خود نشان می‌دهند. در اینجا پنج علامت رایج را ذکر می‌کنیم که نشان می دهند باید هر چه زودتر برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی خود دست به کار شوید.

1. لبه‌های قهوه‌ای و برگ‌های شکننده

در شرایط خشک که سطح رطوبت به زیر 50 می‌رسد، متوجه می‌شوید که برگ‌های گیاهان آپارتمانی شما شروع به ترد شدن کرده و در لبه‌ها به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند. نور شدید خورشید نیز می‌تواند علت این اتفاق باشد اما رطوبت کم بزرگترین دلیل این مشکلات است.

تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

گیاهان از طریق برگ‌ها تعرق می‌کنند و در شرایط خشک که میزان تعرق بالاتر است، برگ‌ها بیشترین آسیب را می‌بینند. گیاهان نمی‌توانند تنها از طریق رطوبت خاک هیدراته بمانند که عدم تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی منجر به شکنندگی و خشک شدن برگ‌ها می‌شود.

2. برگ‌های خسته

وقتی گیاهان آپارتمانی شما دائماً از طریق برگ‌های خود آب از دست می‌دهند، ظاهری ناسالم پیدا می‌کنند. بعد از مدتی آن‌ها کدر به نظر می‌رسند و به دلیل سرعت بالای تبخیر درخشش خود را از دست می‌دهند.

3. توقف رشد

در شرایط خشک، گیاهان قادر به فتوسنتز و تولید غذای خود نیستند و در نتیجه رشدشان متوقف می‌شود. گیاهان در این شرایط دارای مواد مغذی محدودی هستند بنابراین انرژی خود را به جای رشد فعال بر زنده ماندن متمرکز می‌کنند.

4. پژمردگی

گیاهان در صورت کم آبی شدید پژمرده می‌شوند اما رطوبت کم نیز می‌تواند علائمی شبیه پژمردگی ایجاد کند. گاهی اوقات در محیط خشک متوجه افتادگی برگ‌ها و ساقه‌های قهوه ای می‌شوید. اگر تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی به موقع انجام نشود گیاهان شما آسیب جدی و همیشگی خواهند دید.

پژمردگی به دلیل کمبود رطوبت

5. برگ‌های زرد

زردی برگ‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی مانند کمبود مواد مغذی، نور شدید خورشید و مشکلات آبیاری باشد. اما اگر متوجه زرد شدن بسیاری از برگ‌ها شدید، رطوبت کم در محیط خشک خانه شما مقصر اصلی این مشکل است.

چگونه رطوبت را برای گیاهان خود افزایش دهیم

اگر اغلب با مشکلاتی مانند خشکیدگی، قهوه‌ای شدن برگ‌ها و ظاهر ناسالم گیاهان آپارتمانی خود مواجه می‌شوید سعی کنید رطوبت را برای گیاهان خود افزایش دهید. برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی از زیستگاه طبیعی آن‌ها تقلید کنید و در کوتاه‌ترین زمان شاهد تغییرات سالمی خواهید بود!

در ادامه این مقاله 10 روش برای افزایش رطوبت گیاهان را ذکر می‌کنیم.

1. تهیه سینی رطوبت برای گیاهان

یک روش محبوب برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی، استفاده از سینی رطوبت یا همان زیر گلدانی است. تبخیر آب از سینی باعث افزایش سطح رطوبت گیاه آپارتمانی شما می‌شود.

از یک سینی سفالی یا سرامیکی، یک یا دو سانت بزرگتر از اندازه گلدان خود استفاده کنید. ابتدا آن را با سنگ و سنگریزه پر کنید. سپس نیمی از سینی را با آب پر کرده و گلدان‌های خود را روی سنگریزه‌ها قرار دهید.

سنگ‌ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا گیاهان با آب تماس مستقیم نداشته باشند. اگر ته گلدان در آب باشد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود و گیاه شما در نهایت از بین می‌رود. در زمان آبیاری گیاهانی که در سینی‌های رطوبت قرار داده شده‌اند حتماً بعد از هر بار آبیاری سینی را خالی کنید. این کار برای جلوگیری از رشد و نمو باکتری‌ها و کپک‌ها در آب‌های راکد است. حتی اگر قبل از آبیاری گیاه خود را از سینی خارج کردید پس از 2 تا 3 روز سینی را خالی کرده و سپس آن را با آب تازه پر کنید.

2. مه پاشی برای افزایش رطوبت برای گیاهان

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی، اسپری کردن گیاهان است. گیاهان در شرایط رطوبت بالا قطعاً لایه شبنم روی برگ‌های خود را دوست خواهند داشت.

می‌توانید آب را در یک بطری اسپری در نزدیکی گیاهان خود نگه دارید و هر زمان که هوا خشک شد مه پاش کنید. هرگز از آب لوله کشی که با کلر تصفیه شده مستقیماً روی گیاهان استفاده نکنید. کلر برای گیاهان آپارتمانی سمی است. در عوض اجازه دهید آب به مدت 24 ساعت بماند تا ماده شیمیایی آن تبخیر شود. اسپری کردن گیاهان سطح رطوبت اطراف آن‌ها را افزایش می‌دهد اما به سطح رطوبت کلی اضافه نمی‌کند. از این رو بسته به میزان خشک شدن خاک گیاه، چندین بار در طول روز می‌توانید مه پاشی را انجام دهید.

عواملی که در هنگام مه پاشی گیاهان باید در نظر گرفته شوند شامل موارد زیر است:

همه گیاهان دوست ندارند مه پاش شوند. شما نباید گیاهانی را که دارای برگ‌های کرک‌دار یا مخملی هستند مه پاشی کنید. ایجاد رطوبت برای کاکتوس و مه پاشی گیاهان بیابانی و گونه‌های ساکولنت مشکلی بزرگ است که می تواند به پوسیدگی برگ‌های آن‌ها منتهی شود.
از سویی دیگر رطوبت اضافی روی برگ‌ها قارچ‌ها را جذب می‌کند بنابراین گردش هوای کافی در زمان مه پاشی گیاهان امری ضروری است.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

3. از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.

بهترین راه برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی، استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز است. این دستگاه با آزاد کردن بخار آب کار می‌کند که باعث افزایش رطوبت در هوا می‌شود. این سیستم می‌تواند سطوح رطوبت مطلوب را برای همه گیاهان گرمسیری شما که در رطوبت بالا رشد می‌کنند تضمین کند.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز

می‌توانید دستگاه رطوبت ساز را برای تمام روز روشن نگه دارید یا بسته به شرایط آب و هوایی محیط، در زمان‌های خاصی از آن استفاده کنید. در زمان خرید دستگاه رطوبت ساز برای گیاهان، به سراغ دستگاهی بروید که مدت زمان کارکرد بیشتری دارد بنابراین مجبور نیستید مخزن آب را دوباره پر کنید.

استفاده از رطوبت ساز برای خود شما نیز مفید است زیرا رطوبت کم در زمستان باعث خشکی پوست، تحریک گلو و سایر مشکلات سلامتی می‌شود.

4. گیاهان خود را در مناطق مرطوب قرار دهید

قرار دادن گیاهان در مناطقی با رطوبت بالا از خانه مانند حمام، آشپزخانه و اتاق رختشویی یکی دیگر از روش‌های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی است.

محیط مرطوب اطراف دوش، وان حمام و سینک ظرفشویی می‌تواند به طور قابل توجهی به گیاهان با رطوبت بالا کمک کند. علاوه بر این، بخار حاصل از پختن غذا نیز می‌تواند شما را به هدف مورد نظر نزدیک کند.

5. یک تراریوم بسته بسازید

یک باغ مینیاتوری بسته با گیاهان کوچک و سنگریزه‌های رنگارنگ نه تنها زیبا به نظر می‌رسد بلکه می‌تواند راهی برای افزایش رطوبت گیاهان شما باشد. تراریوم‌ها خودکفا هستند زیرا گیاهان خود را از طریق تعرق و تراکم آب می‌دهند. ساختن تراریوم بسیار آسان است و در کمترین زمان آن را آماده خواهید کرد.

زمانی که خاک تراریوم را با آب اسپری می‌کنید، گیاهان آب را جذب می‌کنند و بخارات آب از طریق تعرق خارج می‌شود. این تعرق روی دیواره‌های تراریوم متراکم می‌شود و آب تغلیظ شده در نهایت دوباره به خاک می‌ریزد و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

زمانی که احساس کردید خاک تراریوم خشک شده است آن را اسپری کنید. برای گردش هوا و جلوگیری از رشد کپک، دو بار در هفته درب آن را بردارید.

6. از روش دو گلدان استفاده کنید

روش دو گلدانی روشی منحصر به فرد برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی شما است. روش کار به این صورت است که گلدان‌های معمولی گیاهان آپارتمانی خود را در گلدان دیگری با عرض و ارتفاع 1 تا 2 سانت بزرگتر قرار دهید. گلدان بزرگتر را با خزه اسفاگنوم پر کرده و روی آن آب اسپری کنید. همچنین می‌توانید خاک گلدان اصلی را با خزه بپوشانید.

خزه اسفاگنوم رطوبت را نگه می‌دارد و از خشک شدن سریع خاک جلوگیری می‌کند. آب موجود در خزه اسفاگنوم تبخیر می‌شود و سطح رطوبت گیاه را افزایش می‌دهد. هنگام استفاده از این تکنیک، مطمئن شوید که هر دو گلدان دارای سوراخ‌های زهکشی باشند تا از پوسیدگی ریشه و رشد قارچ جلوگیری شود.

7. گیاهان خود را گروه‌بندی کنید

چگونگی ایجاد رطوبت برای گلهای آپارتمانی به روش گروه بندی گلدان‌ها بسیار ساده است. گیاهان با رطوبت بالا را گروه بندی کنید تا یک میکرو اقلیم مرطوب ایجاد شود. گیاهان از طریق فرآیند تعرق رطوبت را آزاد می‌کنند و گروه بندی آن‌ها به افزایش سطح رطوبت کمک می‌کند.

تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

زمانی که آب به برگ‌ها می‌رسد، تبخیر می‌شود و رطوبت داخل خانه را افزایش می‌دهد.نکته کلیدی در اینجا گروه بندی گیاهان با رطوبت مورد نیاز مشابه است. به عنوان مثال، گروه بندی گیاهان پیچک انگلیسی به دلیل سرعت تعرق بالا، رطوبت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. هر چه بیشتر، بهتر!

8. گیاهان خود را حمام کنید

تمام گیاهان رطوبت دوست خود را بردارید و آن‌ها را به خوبی زیر دوش بشویید یا مستقیماً در وان حمام قرار دهید. برای این روش می‌توانید از آبکش هم استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که آب فیلتر شده باشد یا اجازه دهید آب معمولی شیر به مدت 24 ساعت بماند تا مواد شیمیایی مانند کلر یا فلوراید آن تبخیر شوند.

پس از دوش گرفتن، اجازه دهید گیاهان خشک شوند و آن‌ها را در جای خود قرار دهید. خاک و برگ‌های غوطه ور در آب سرعت تبخیر را افزایش می‌دهد و رطوبت بالایی تولید می‌شود. این روش به تمیز کردن شاخ و برگ و حذف تمام گرد و غبار جمع شده روی برگ‌ها نیز کمک می‌کند.

یکی دیگر از مزایای دوش گرفتن گیاهان این است که به از بین بردن آفات ریز گیر کرده روی برگ‌ها و ساقه‌ها کمک می‌کند.

9. خشک کردن لباس‌ها در نزدیکی گیاهان آپارتمانی

یکی دیگر از راه‌های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی، خشک کردن لباس‌های شسته شده در نزدیکی آن‌ها است. لباس‌های خیس منبع خوبی برای رطوبت هستند و با خشک شدن، آب را به هوا منتقل می‌کنند و سطح رطوبت را افزایش می‌دهند.

می‌توانید گیاهان خود را به جایی که لباس‌ها را خشک می‌کنید ببرید یا یک قفسه خشک کن در نزدیکی گیاهان آپارتمانی خود قرار دهید. نقطه ضعف این روش این است که شما فقط می‌توانید از این تکنیک در روزی که لباس شسته‌اید استفاده کنید و در روزهای دیگر باید روش دیگری را در پیش بگیرید.

10. گیاهان خود را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید

این روش اگر به درستی انجام نشود می‌تواند باعث آسیب گیاهان شود. برای انجام درست ای روش یک کیسه پلاستیکی ساده بردارید و گیاهان رطوبت دوست خود را با آن بپوشانید. اطمینان حاصل کنید که کیسه پلاستیکی مستقیماً با برگ‌ها تماس نداشته باشد. برای دور نگه داشتن پلاستیک از شاخ و برگ می‌توانید از میله‌های چوبی استفاده کنید.

هر از چند گاهی کیسه پلاستیکی را باز کنید و چگالش اضافی داخل پلاستیک را بررسی کنید. علاوه بر این، هرگز گیاهان خود را با پوشش پلاستیکی در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا هوای داخل این محیط گلخانه مانند بسیار داغ می‌شود و شاخ و برگ را می‌سوزاند.

ایجاد رطوبت برای گلهای آپارتمانی با دستگاه‌های هوشمند

گیاهان آپارتمانی ملکه خانه شما هستند. حتی یک تغییر کوچک می‌تواند آن‌ها را ناراحت کند به خصوص اگر مربوط به آب و هوا باشد. بنابراین برای حفظ سطح رطوبت ایده آل خانه، سرمایه گذاری در دستگاه‌های هوشمند را در نظر بگیرید.

ترموستات‌ها یا کولر گازی‌های هوشمند را می‌توان با دستگاه رطوبت ساز یکی دانست. این سیستم‌ها مجهز به سنسورهای رطوبت داخلی هستند که می‌توانند سطوح رطوبت را برای گیاهان شما مدیریت و حفظ کنند. شما می‌توانید این دستگاه‌های هوشمند را با استفاده از تلفن خود کنترل کنید و سطوح رطوبت فعلی خانه خود را در هر زمانی از روز مشاهده نمایید. علاوه بر این، بسته به آب و هوای بیرون می‌توانید یک برنامه روزانه یا هفتگی تنظیم کنید.

با این روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی، مجبور نیستید تنظیمات دستگاه رطوبت ساز خود را دائماً تغییر دهید. کولر گازی‌های هوشمند دارای حالت Comfy هستند که به شما امکان می‌دهند بهترین محدوده رطوبت را برای تهویه مطبوع خانه خود انتخاب کنید.

اگر سطوح از محدوده انتخاب شده فراتر رفت یا کمتر از آن شد حسگرها به طور خودکار تنظیمات دلخواه شما را فعال می‌کنند. به عنوان مثال، اگر محدوده رطوبت بین 50٪ -40٪ را انتخاب کرده باشید، اگر سطح رطوبت محیط کمتر یا بالاتر از این اعداد باشد، حالت Comfy Mode رطوبت ساز را روشن یا خاموش می‌کند.

جمع‌بندی

تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی از این جهت اهمیت دارد که خانه‌های معمولی رطوبت کمی دارند و بسیاری از گیاهان آپارتمانی محیط مرطوب‌تر را ترجیح می‌دهند. برخی از گیاهان آپارتمانی از مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری می‌آیند که در آب و هوای مرطوب جنگلی رشد می‌کنند.

همه این‌ها به این معنی است که این نوع گیاهان برای رشد در یک خانه معمولی سازگار نیستند. بسیاری از گیاهان آپارتمانی از جمله محبوب‌ترین ارکیده‌ها در این دسته قرار می‌گیرند و حتی پیچک انگلیسی نیز در جنگل‌های مرطوب و مه آلود رشد می‌کند. حال که دانستید چرا گیاهان آپارتمانی به رطوبت زیادی نیاز دارند وقت آن رسیده که دست به کار شوید. برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی یکی از روش‌های ذکر شده در این مقاله را امتحان کنید تا گیاهانی شادتر و سالم‌تر داشته باشید. فراموش نکنید که کولر گازی هوشمند هم گزینه خوبی برای مدیریت سطوح رطوبت ایده آل در طول سال خواهد بود!

کارشناسان آچاره در زمینه معرفی و تهیه کود و سموم مفید و مؤثر برای گیاهان، شما را راهنمایی خواهند کرد. نگهداری از گیاهان آپارتمانی خود را به باغبان‌های آچاره بسپارید!

اگر در خانه خود گلخانه دارید حتما با دردسرهای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی و تمیز کردن گلخانه آشنا هستید. تمیز کردن گلخانه و پاک کردن منظم برگ گیاهان، تاثیر زیادی بر شادابی آنها دارد. شما می توانید برای تمیز کردن گلخانه خود از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

4.1/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید