نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا و خواص آن‌ها

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا همزمان با تولید اکسیژن، سموم و آلاینده‌های محیطی را جذب و تجزیه می‌کنند. این گیاهان موهبتی هستند که به هوای داخل خانه جانی دوباره می‌بخشند و نفس‌های ما را جلا می‌دهند. ممکن است به نگهداری و پرورش گیاهان علاقمند نباشید. اما شک نکنید که داشتن حداقل یکی از این گیاهان مفید و پرخاصیت لطف بزرگی در حق اعضای خانواده خواهد بود.

امروز در مجله آچاره تصمیم داریم در خصوص گیاهان آپارتمانی که قدرت تصفیه‌کنندگی هوا را دارند صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی بیشتری در خصوص خواص و عملکرد این گیاهان داشته باشیم.

آیا هوای داخل خانه آلوده است؟

تصور اغلب ما این است که هوای داخل خانه‌ها عاری از هر گونه آلودگی است. زیرا در فضای خانه خبری از دود و گازهای سمی ناشی از سوخت ماشین‌ها و کارخانه‌ها نیست. بنابراین هوای خانه کاملا پاک و ایمن است. اما به‌راستی اینچنین نیست. آلاینده‌های شیمیایی و گاها سمی در حجم کمتری از فضای بیرون، محیط خانه را احاطه کرده‌اند. برای نمونه به چند مورد از آلاینده‌های خانگی اشاره می‌کنیم.

اجاق گاز و بخاری جزء وسایل پرکاربرد در خانه هستند. این وسایل اغلب گازسوز بوده و براثر احتراق گاز روشن می‌شوند. این یک واقعیت علمی است که با سوختن گاز مقداری منوکسید کربن در فضای خانه پخش می‌شود. خصوصا زمانی که اجاق گاز یا بخاری گازی دچار مشکل باشد. در چنین مواردی معمولا رنگ شعله قرمز یا زرد می‌شود که نشاندهنده سوخت ناقص گاز است. بنابراین وسایل گازسوز به تنهایی می‌توانند گازهای مضری را در فضای داخلی خانه پخش نمایند.

مواد شوینده و جرم‌گیرها را نباید فراموش کرد. امروزه شوینده‌های بسیار قوی برای جرم‌زدایی و لکه‌بری در منازل استفاده می‌شود. قدرت بالای آن‌ها متکی به مواد شیمیایی بکار رفته در فرمولاسیون آن‌ها است. اگرچه در یک چشم برهم زدن تمامی جرم‌ها را نابود می‌کنند، اما گاز متصاعد شده از این مواد برای سلامتی دستگاه تنفسی خطرناک است. ولی ما ناگزیر به استفاده از این وسایل و یا شوینده‌ها هستیم . بنابراین بهترین روش برای مقابله با آلاینده‌های خانگی، می‌تواند بهره بردن از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا باشد.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

آیا تصفیه هوا توسط گیاهان واقعیت دارد؟!

حتما شما هم این جمله معروف را شنیده‌اید که جنگل‌ها ریه‌ کره زمین محسوب می‌شوند. در واقع درختان و گیاهان مونوکسید کربن موجود در هوا که به دلایل مختلفی از جمله عوامل طبیعی یا شیمیایی ایجاد می‌شود را جذب می‌کنند. سپس با تولید اکسیژن، سطح اکسیژن موجود در هوا را افزایش می‌دهند. بنابراین یکی از مهمترین خاصیت گیاهان کاهش گازهای مضر مانند منوکسید کربن و افزایش سطح اکسیژن درهوا است.

اما در کنار این خاصیت عمومی گیاهان، بعضی از آن‌ها با جذب آلاینده‌های بیشتری در کاهش سموم نقش موثرتری ایفاء می‌کنند. این گیاهان آلاینده‌های خطرناکی مانند مونوکسید کربن، فرمالدئید، بنزن و تری کلرواتیلن را جذب می‌کنند. به این ترتیب کمک شایانی به پاکسازی هوا کرده و سموم تهدیدکننده سلامتی را از جریان هوا حذف می‌کنند. این حقیقتی بود که ناسا در سال 1989 میلادی به آن دست یافت.

معرفی گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

همانطور که بیان شد تمامی گیاهان خواص تولید اکسیژن را دارند که برای سلامت دستگاه تنفس بسیار مهم است. اما بعضی از آنها به طرز عجیبی هوای اطراف را تصفیه می‌کنند. باید توجه داشت که تعدادی از آن‌ها سمی بوده و جزو گیاهان خطرناک برای حیوانات خانگی و برای کودکان هستند. در ادامه به چند گیاه آپارتمانی که در امر تصفیه‌کنندگی هوا پیشتاز هستند، اشاره می‌کنیم.

1. پتوس

پتوس را می‌توان صدرنشین گیاهان تصفیه کننده دانست. زیرا این گیاه زیبا توانست در تحقیقات به‌عمل آمده توسط ناسا در زمینه پاکسازی هوا بالاترین امتیاز را کسب نماید. پتوس قادر است سمومی مانند تولوئن، منوکسید کربن، زایلن، فرمالدئید و بنزن را جذب و تجزیه نماید. نگهداری این گیاه رونده و زیبا بسیار ساده است.

برای آبیاری، خاک آن را تا عمق 4 سانتیمتری چک کنید. چنانچه خشک بود آبیاری نمایید. همچنین از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید بپرهیزید. زیرا در گرمای شدید برگ آن دچار نوک‌سوزی می‌شود. محل نگهداری پتوس اگر پرنور باشد، برگ‌های آن به صورت ابلق رشد خواهند کرد. اما در نور کم، برگ‌های آن رنگ سبز تیره خواهند داشت.

گیاه پتوس

2. پیچک انگلیسی (مارپیچ هدرا – پاپیتال)

این گیاه زیبا با نام‌های متفاوتی مانند پاپیتال یا مارپیچ هدرا نیز شناخته می‌شود. پیچک انگلیسی در بین ما ایرانیان به عشقه نیز معروف است. این گیاه همیشه سبز بسیار سریع رشد می‌کند و بسیار کم‌توقع است. پیچک انگلیسی هم در سایه کامل و هم در نور کامل می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

اما توجه داشته باشید که در معرض نور مستقیم خورشید کلروفیل برگ‌هایش را از دست می‌دهد. به همین دلیل برگ‌ها تغییر رنگ داده و بی‌رنگ می‌شوند. پیچک انگلیسی گیاهی رونده است و با رشد سریع ساقه‌ها به سرعت فضای اطراف را پر می‌کند. اما می‌توان با هرس به‌موقع رشد آن را کنترل نمود. این گیاه مقاوم و کم زحمت می‌تواند سال‌ها زنده بماند و با خواص تصفیه‌کنندگی خود؛ فضا را پاک نگه دارد.

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

3. نخل بامبو (Chamaedorea seifrizii)

نخل بامبو یا نخل نی که به نام نخل شامادورا نیز معروف است، گیاه بومی امریکای مرکزی می‌باشد. این گیاه زیبا و ظریف امکان زندگی در محیط‌های کم‌نور را دارد. به همین دلیل یکی از گیاهان بسیار مناسب برای آپارتمان است. شما برای نگهداری از این گیاه پرخاصیت زحمت زیادی متحمل نخواهید شد. این گیاه نیاز به آبیاری زیاد ندارد. فقط کافی است زمانی که خاک گیاه کاملا خشک شد، آن را آبیاری نمایید.

ساخت جزیره برای این گیاه بسیار مفید است و به رشد بهتر آن کمک می‌کند. صرفا باید مراقب کنه‌هایی که علاقه زیادی برای زندگی در میان برگ‌های نخل بامبو دارند باشید. زمانی که میان برگ‌های نخل بامبو، تارعنکبوت دیدید، می‌توانید با سموم ضد آفات، کنه‌ها را از بین ببرید. به این ترتیب می‌توانید مدت طولانی از وجود این گیاه زیبا در آپارتمان خود و هوای تصفیه شده بهره‌مند شوید.

گیاه نخل بامبو

4. گیاه آگلونما، همیشه سبز چینی (Aglaonema modestum)

این گیاه جزء محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود. تنوع رنگی بسیاری دارد از سبز تیره تا رنگ قرمز و نقره‌ای را شامل می‌شود. آگلونما در محیط گرم ومرطوب رشد بهتری دارد. قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید را چندان نمی‌پسندد. بنابراین می‌توانید به‌راحتی در آپارتمان خود این گیاه زیبا را نگهداری کنید. این گیاه نیز در ردیف گیاهان تصفیه کننده هوا قرار دارد و توسط برگ‌های خود آلاینده‌های فضا را جذب می‌کند.

5.  سانسوریا یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

گیاه سانسوریا یک گیاه عالی برای تصفیه هوای خانه و زیبایی دکوراتیو آن است و یک گیاه کم نور است. مقاومت گیاه سانسوریا در مقابل کم‌نوری و دمای محیط موجب شده است که نگهداری از آن بسیار آسان باشد. به همین دلیل جزء گیاهانی است که برای نگهداری افراد مبتدی بسیار مناسب است. این گیاه در تمام مدت شبانه‌روز اکسیژن تولید می‌کند و یکی از گیاهان بسیار قوی در جذب سموم فضا می‌باشد. نگهداری گیاه سانسوریا خصوصا به عنوان گیاه در اتاق خواب برای خواب و تنفس بهتر بسیار توصیه می‌شود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

6. گل اسپاتی فیلوم یا لی لی صلح

این گیاه زیبا به دلیل مقابله با گازهای سمی مانند فرمالدئید و مونوکسید کربن بسیار شناخته شده است. جلوه زیبا و خاصیت تصفیه‌کنندگی آن انتظارات کامل از یک گیاه مفید را برآورده می‌سازد. نگهداری از گل اسپاتی فیلوم چندان سخت نیست. حتی این گیاه زمان آبیاری خود را با حالت افتادگی برگ‌ها اعلام می‌کند.

یعنی زمانی که نیاز به آب داشته باشد، برگ‌ها حالت افتاده به خود می‌گیرند. مسئله مهمی که در خصوص این گیاه باید در نظر داشت، سمی بودن آن است. این گیاه را باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگاه داشت.

گل اسپاتی فیلوم یا لی لی صلح

7. گیاه گندمی یا عنکبوتی یکی از معروف‌ترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

این گیاه مقاوم، پرخاصیت، ارزان‌قیمت با نگهداری ساده یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای آپارتمان است. قدرت تصفیه‌کنندگی بالایی دارد و به خوبی می‌تواند آلاینده‌هایی مانند فرمالدئید و بنزن را از هوا جذب نماید. به این ترتیب باید به عنوان یک گیاه تصفیه کننده تمام عیار معرفی شود. تنوع زیادی دارد.

از جمله سبز، ابلق و کرم که با برگ‌های باریک و افشان، زیبایی خاصی را به نمایش می‌گذارد. گیاه گندمی یا عنکبوتی بومی امریکا، افریقا و اروپا می‌باشد و از زمان‌های گذشته مهمان خانه ایرانیان شده است. نور غیرمستقیم را دوست دارد و علاقه‌ای به خاک همیشه مرطوب ندارد. بنابراین باید در آبیاری آن دقت کنید. در فاصله هر آبیاری اجازه دهید تا خاک آن کاملا خشک شود.

معروف‌ترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

8. فیکوس الاستیکا تصفیه کننده هوا

این گیاه با برگ‌های بزرگ و براق توانایی جذب و تجزیه انواع آلایند‌ه‌های فضا را دارد. همچنین سطح برگ‌های پهن آن دی اکسید کربن بازدم ما را جذب کرده و آن را تبدیل به اکسیژن می‌کند. اگر خاک آن دارای زهکشی مناسبی باشد و آبیاری آن را به طور منظم انجام شود، رشد بسیار خوبی خواهد داشت.

نور غیرمستقیم خورشید برای آن بسیار مناسب است. بهترین مکان نگهداری آن پشت پنجره آپارتمان می‌باشد. توجه داشته باشید که شیره این گیاه سمی است. در صورت تماس با پوست ممکن است ایجاد خارش نماید. برای رشد بهتر فیکوس الاستیکا بهتر است در فصول رشد با کود مایع آن را تغذیه نمایید. این گیاه زیبا و بلند می‌تواند در آپارتمان‌های بزرگ جلوه بسیار زیبایی داشته باشد.

گیاه فیکوس الاستیکا

9. سرخس دکمه‌ای لیمویی

سرخس دکمه‌ای لیمویی بومی کشور نیوزیلند است. برگ‌های کوچک و گرد و چرمی این گیاه توانایی جذب سموم موجود در هوا را دارد. این گیاه نسبت به سایر گونه‌های گیاهی سرخس، مقاومت بیشتری نسبت به کم‌آبی از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل باید از زیاده‌روی در آبیاری آن بپرهیزید. بهتر است در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید تا خاک آن کاملا خشک شود. این گیاه ظریف در کنار خاصیت سم‌زدایی که دارد جلوه بسیار زیبایی به خانه می‌بخشد. بنابراین می‌توان این گیاه را یکی از بهترین‌ انتخاب‌ها برای نگهداری در آپارتمان دانست.

معروف‌ترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

10. فیتونیا آرژیرونورا

کمتر گیاهی توانایی جذب سمومی مانند بنزن و تری کلرواتیلن و تولوئن را توامان دارد. اما فیتونیا قادر به جذب این سموم خطرناک است. بنابراین می‌توان به قدرت تصفیه‌کنندگی آن اطمینان داشت. تنوع این گیاه زیبا زیاد است. بعضی از آن‌ها دارای برگ های سبز و صورتی هستند. اما نوع دیگری از آن شاخ و برگ سبز وسفید یا قرمز و سبز دارد. این گیاه برای کاشت در باغچه و یا تراریوم بسیار مناسب می‌باشد. فیتونیا رطوبت دوست است.

بنابراین لازم است رطوبت آن کاملا تامین شود. شما می‌توانید با ساخت جزیره برای این گیاه از داشتن رطوبت کافی آن مطمئن شوید. توجه داشته باشید که زهکشی خاک و گلدان یکی از مسائل مهمی است که باید در مورد این گیاه رعایت کنید. سعی کنید آن را در محیطی پرنور قرار دهید. اما از تابش مستقیم نور خورشید به آن جلوگیری نمایید.

مطلب پیشنهادی:راهنمای انتخاب گیاهان مناسب محل کار 

11. فلامینگو لیلی

آلاینده‌هایی که توسط این گیاه زیبا جذب و تجزیه می‌شود شامل سموم تولوئن، فرمالدئید، زایلن و آمونیاک است. این گیاه همیشه سبز، گل‌های زیبا و پرزرق و برقی دارد و نیازمند رطوبت زیاد است. به همین دلیل نباید خاک آن را برای مدت طولانی خشک نگهدارید. برای تامین رطوبت این گیاه نیز توصیه می‌شود از ساخت جزیره بهره ببرید. برای تامین نور آن کافی است گلدان را در کنار پنجره قرار دهید تا نورخورشید البته به صورت غیرمستقیم به آن برسد.

همچنین می‌توانید از نورهای مصنوعی که به نور رشد گیاهان معروف هستند نیز برای تامین نور آن استفاده کنید. زیرا در چنین شرایطی نیز به خوبی رشد خواهد کرد. این گل چنان جلوه زیبایی دارد که گاها امکان دارد بیننده تصور کند آن یک گل مصنوعی است. شما می‌توانید با نگهداری یک فلامینگو لیلی در خانه خود علاوه بر تنفس یک هوای پاک از زیبایی آن لذت ببرید.

سخن پایانی

بی شک تمامی گیاهان، زیبا و مفید هستند. اما در بین آن‌ها بعضا گیاهانی وجود دارند که ویژگی‌های ممتازی نسبت به بقیه دارند. مانند نگهداری آسان، مقاومت بالا، زیبایی منحصربه‌فرد که جنبه دکوراتیو دارد و قابلیت‌هایی مانند تصفیه‌کنندگی هوای محیط. قطعا وجود این امتیازات در گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا، یک موهبت الهی است. عدم بهره‌مندی از این گیاهان، ظلمی است که انسان در حق خود روا می‌دارد.

نکته مهمی که در پرورش گیاهان آپارتمانی مطرح می‌باشد، آفات و بیماری‌های گیاهان است. برای جلوگیری از این مشکل در وهله اول لازم است گیاهی که خریداری می‌کنید عاری از آفات و بیماری باشد. به همین دلیل بهتر است از پرورش‌دهندگان معتبر و حرفه‌ای در این کار، گیاه را خریداری نمایید. شما می‌توانید جهت خرید و یا مشاوره در زمینه پرورش گل و گیاه و تهیه ملزومات آن با آچاره تماس بگیرید. پرورش دهندگان گل و گیاه آچاره با تضمین سلامت گیاه و مشاوره‌های لازم جهت رشد هرچه بهتر آن در خدمت شما عزیزان هستند.

تعداد بالای گلدان در خانه ممکن است روند نظافت منزل را آهسته کند زیرا جابه‌جایی آن و مجددا برگشت به حالت  اولیه آن زمانبر خواهد بود. برای تسریع در زمان انجام می‌توانید از نظافتچی متخصص آچاره بهره ببرید.

4.7/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید