12 علت زرد شدن برگ انجیری و نحوه برطرف کردن آن

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

برگ انجیری بدون شک یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است. متأسفانه این گیاهان گاهی اوقات با مشکلاتی از جمله زرد شدن برگ انجیری مواجه می‌شوند. در ادامه این مقاله به  12 علت زرد شدن برگ انجیری که ممکن است باعث از بین رفتن برگ‌های گیاه شما شود  خواهیم پرداخت و سریع‌ترین راه‌حل رفع یا جلوگیری از این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

نکات کلیدی

۱۲ علت متداول زرد شدن برگ گیاه انجیری:

  1. آبیاری نادرست
  2. نور نامناسب
  3. دما و رطوبت
  4. آفات و بیماری‌ها
  5. کمبود مواد معدنی
  6. خاک نامناسب
  7. گلدان نامناسب
  8. تغیر فصل
  9. چرخه طبیعی گیاه برگ انجیری
  10. هرس اشتباه گلدان
  11. جابه‌جایی و انتقال گیاه به مکان جدید
  12. تعویض گلدان

1. آبیاری نادرست علت زرد شدن برگ انجیری

آبیاری مناسب یکی از مهم‌ترین نکات درخصوص نگهداری و مراقبت از گیاهان است. این مسئله ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین نکته در مراقبت از گیاه است. چنانچه روشی نادرست را برای آبیاری گیاه خود در پیش بگیرید، بیش از آنچه که تصورش را بکنید به آن آسیب خواهد رسید.

هنگامی‌که برگ‌های برگ انجیری در حال زرد شدن هستند، یکی از محتمل‌ترین دلایل این مشکل، آبیاری بیش از حد است. این گیاهان به رطوبت نامناسب خاک یعنی «بیش از حد خیس بودن دائمی خاک» حساس هستند. این مسئله اغلب منجر به زرد شدن برگ‌ انجیری، پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ گیاه خواهد شد.

برای جلوگیری از این امر، تنها زمانی که ۳ الی ۵ سانت از سطح خاک گلدان خشک بود، گیاه خود را با آبیاری کنید. درحدی گیاه را آبیاری کنید که مقداری آب از سوراخ زهکشی انتهای گلدان خارج شود. از سوی دیگر درنظر داشته باشید که علت زرد شدن برگ انجیری می‌تواند ناشی از خشکی بیش از حد خاک نیز باشد. وقتی آب کافی در خاک وجود نداشته باشد، گیاه نمی‌تواند مواد مغذی را جذب کرده و یا فتوسنتز کند. نتیجه این مسئله کمبود کلروفیل است که باعث زرد شدن برگ‌ها می‌شود.

علت زرد شدن برگ انجیری

2. شرایط نور

این گیاه بومی مناطق گرمسیری قاره آمریکا است و در نور غیر مستقیم خورشید به بهترین وجه رشد می‌کند. برگ‌های این گیاهان آپارتمانی دوست داشتنی، اگر برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند، قهوه‌‌‌ای شده و کم کم می‌سوزند. از طرف دیگر کمبود نور خورشید می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌های این گیاه شود. از قرار دادن برگ انجیری در اتاق‌هایی با نور کم و یا بدون پنجره جدا خودداری کنید.

3. دما و رطوبت

دما و رطوبت هوا نیز از دلایل بالقوه زرد شدن برگ‌های برگ انجیری هستند. رطوبت کم باعث قهوه‌ای شدن لبه‌های برگ و به دنبال آن زرد شدن کامل برگ‌ها می‌شود. با استفاده از یک سینی پر از آب با سنگ‌های زیر گلدان و یا استفاده از بخور می‌توانید رطوبت محیط را افزایش دهید.

از آنجایی که این گیاهان آپارتمانی بومی مناطق گرمسیری هستند، دمای شدید و تغییرات ناگهانی دما نیز باعث زردی و افتادگی برگ‌ها می‌شوند. با قرار دادن گیاه خود در مکان‌های گرم‌تر و نگهداری از آن در محیطی به دور از هر گونه بادهای سرد، شرایط مناسب‌تری را برای رشد آن‌ها فراهم کنید.

4. آفات و بیماری‌ها

هنگامی که حشرات شیره‌خوار مانند شته‌ها، شپشک‌های آردآلود، پشه‌های قارچی یا حتی کنه‌های عنکبوتی از گیاهان تغذیه می‌کنند، این مسئله خودش را به صورت لکه‌های زرد روی برگ‌ها نمایش می‌دهد. سفیدک‌های پودری می‌توانند باعث ایجاد مشکلات زیادی برای برگ انجیری‌ها شوند و در نهایت منجر به زرد شدن برگ‌ها شوند.

توصیه می‌شود برگ انجیری خود را همواره تحت نظر داشته باشید و در صورت مشاهده هر گونه نشانه‌ای از حشرات موذی، آفت و یا بیماری سریعا به آن‌ها رسیدگی کنید. یکی از راه‌های آسان برای کنترل آفات گیاهان آپارتمانی، اسپری کردن گیاهان آسیب‌دیده با محلول آب صابون است. همچنین می‌توانید از آفت‌کش‌های مناسب موجود در بازار برای از دفع آفات استفاده کنید.

زرد شدن برگ انجیری

5. کمبود مواد معدنی، علت زرد شدن برگ انجیری

زرد شدن برگ‌ها می‌تواند نشانه‌ای از کوددهی بیش از حد یا کمبود مواد معدنی مورد نیاز گیاه باشد. کود بیش از حد باعث غلظت بالای نمک‌های محلول و مواد معدنی موجود در خاک می‌شود و pH خاک را نیز تغییر می‌دهد. در نتیجه برگ‌های گیاه پژمرده و زرد و حاشیه برگ‌ها قهوه‌ای می‌شوند.

همچنین زرد شدن برگ‌ها می‌تواند در اثر کمبود مواد مغذی موجود در خاک باشد. برای حصول بهترین نتیجه، در طول فصل رشد  گیاهان خود را با استفاده از یک کود متعادل و محلول در آب، ماهی یک بار، کود دهی کنید.

6. خاک نامناسب

انتخاب مخلوط خاک مناسب برای برگ انجیری‌ها یکی دیگر از عوامل موثر بر رشد آن‌ها است. این گیاه، خاکی نسبتا سبک با زهکشی مناسب را ترجیح می‌دهد. این شرایط امکان رسیدن اکسیژن به ریشه‌های گیاه را فراهم می‌کند.

بنابراین، کاشت برگ انجیری در یک مخلوط خاک سنگین و خیس اغلب منجر به زرد شدن یک یا دو برگ و یا حتی بیشتر خواهد شد. اگر فکر می‌کنید رطوبت و نوع نامناسب خاک باعث ایجاد مشکل برای گیاه شده است، گیاه خود را با استفاده از یک مخلوط مناسب دوباره بکارید و با اضافه کردن مقداری پرلیت به خاک گلدان، شرایط خاک را بهبود ببخشید.

۷. گلدان نامناسب علت زرد شدن برگ انجیری

استفاده از یک گلدان با سوراخ‌های متعدد و زهکشی مناسب، برای داشتن گیاهانی شاداب ضروری است. وجود سوراخ در انتهای گلدان و زهکشی صحیح،  از غرقاب شدن گیاه جلوگیری کرده و مانع از  پوسیدگی ریشه‌ها و زرد شدن برگ‌های گیاه می‌شود.

اندازه گلدان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و نباید از آن غافل ماند. وقتی از گلدانی استفاده می‌کنید که برای گیاهتان خیلی بزرگ است، ریشه‌ها فضای زیادی برای پراکنده شدن در اختیار خواهند داشت. خاک و رطوبت اضافی اطراف این ریشه‌ها منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود.

8. تغیر فصل

تغییر فصول نیز مانند سایر عوامل خارجی می‌تواند به طور غیرمستقیم باعث زرد شدن برگ‌های گیاهان برگ انجیری شود. به عنوان مثال، خاک در زمستان کندتر خشک می‌شود و در نتیجه گیاه نیاز به آبیاری کمتری دارد. تغییر در فصول همچنین منجر به تغییر دما نیز می‌شود که می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌ها شود. سعی کنید شرایط داخل خانه خود را تا حد امکان ثابت نگه دارید تا از زرد شدن بیشتر گیاهان جلوگیری کنید.

حل مشکل زرد شدن برگ انجیری

9. چرخه طبیعی برگ انجیری

گاهی اوقات، برگ‌های زرد برگ انجیری‌ها ناشی از شرایط محیطی یا آفات و بیماری‌ها نیستند. این گیاهان نیز مانند هر گیاه دیگری، قسمتی از چرخۀ طبیعت بوده و با افتادن طبیعی یک برگ پیرتر (معمولاً یک یا دو برگ از قسمت‌های پایین گیاه) فرصت برای تولد یک برگ جوان ایجاد خواهد شد. در این صورت جایی برای نگرانی وجود ندارد و این دلیل  زرد شدن برگ انجیری مسئله یک فرآیند طبیعی از چرخۀ زندگی گیاه است.

۱۰. هرس اشتباه

هرس منظم گامی ‌مهم در مراقبت از گیاهان است. بریدن یا برداشتن برگ‌های آسیب دیده یا در حال مرگ، به گیاهان کمک می‌کند تا از منابع خود به‌درستی استفاده کنند و از زرد شدن برگ‌ها جلوگیری به عمل آید. از طرف دیگر، هرس بیش از حد می‌تواند باعث وارد شدن شوک به گیاه شود و همین امر منجر به زرد شدن برگ‌ها شود. هرگز مقدار زیادی از گیاه را به یکباره حذف نکنید.

11. جابه جایی و انتقال گیاه به مکان جدید

زرد شدن برگ‌های گیاه می‌تواند نشان‌دهنده وجود شرایط تنش‌زا برای گیاه باشد. انتقال یک گیاه از یک مکان به مکان دیگر باعث وارد شدن استرس شدید به گیاهان آپارتمانی می‌شود. هنگامی‌که یک برگ انجیری را به مکان جدیدی منتقل می‌کنید یا آن را از فروشگاه به خانه می‌آورید، گیاه به زمان نیاز دارد تا با محیط جدید خود سازگار شود. در نتیجه ممکن است برخی از برگ‌های آن زرد شده و بریزند. معمولا این مسئله موقت بوده و گیاه در نهایت بهبود می‌یابد و به حالت سالم و با نشاط خود باز می‌گردد.

12. تعویض گلدان

تعویض گلدان یکی دیگر از اقداماتی است که در صورت انجام نادرست آن، ممکن است به گیاهان برگ انجیری استرس زیادی وارد کند. زرد شدن برگ‌ها می‌تواند در اثر تعویض گلدان در زمان نامناسبی از سال، پدید آید. همچنین ممکن است در اثر تغییر ناگهانی نوع ترکیب خاک و یا آسیب زدن به ریشه‌های گیاه در هنگام تعویض گلدان، گیاه شوکه شده و برگ‌های آن شروع به زرد شدن و افتادن کنند.

در پایان باید گفت زرد شدن برگ‌های گیاهان یکی از مشکلات رایج در گیاهان آپارتمانی است. این مشکل عمدتاً به دلیل شرایط رشد ضعیف یا مراقبت نادرست ایجاد می‌شود و به طور کلی رفعش آسان است. البته به شرطی که گیاهان خود را تحت نظر داشته و مراقب علائم و نشانه‌های اولیه‌ای که با زرد شدن برگ‌ها همراه است باشید. تشخیص زودهنگام مشکلات با بروز اولین و کوچک‌ترین علائم، به شما در رفع این مسئله کمک شایانی خواهد کرد و گیاه سریع‌تر بهبود خواهد یافت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نگهداری این گساه آپاراتمانی زیبا مقاله راهنمای کامل نگهداری برگ انجیری را مطالعه کنید.

سوالات رایج درخصوص زرد شدن برگ‌های برگ انجیری

آیا باید برگ‌های زرد برگ انجیری را جدا کنم؟

در گام اول شما باید شدت و علت زرد شدن برگ انجیری را ارزیابی کنید. زردی خفیف برگ‌ها ممکن است فقط به دلیل کم آبی جزئی باشد. در این موارد، آبیاری مناسب می‌تواند برگ‌ها را به رنگ سبز    گذشته بازگرداند. اگر برگ‌ها کاملا زرد و ضعیف هستند، آنها را از گیاه جدا کنید.

آیا برگ‌های زرد شده برگ انجیری دوباره سبز می‌شوند؟

زرد شدن برگ‌ها معمولاً نشانه‌ای است که گیاه نوعی استرس را تحمل کرده است. در شرایط بسیار مناسب و عدم وجود مشکل جدی، ممکن است برگ‌ها دوباره سبز شوند اما معمولاً زرد می‌مانند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا