نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

علت رشد نکردن گل شمعدانی و راهکار ها

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گل شمعدانی، گیاهی مقاوم به گرما و خشکی است و در آفریقای جنوبی به وفور یافت می‌شود. این گیاه، در مناطق گرمسیر، همیشه بهار است و اگر مشکلی برای خاک یا خود گیاه پیش نیاید، در سرتاسر سال می‌توانید گل‌های آن را مشاهده کنید. علت رشد نکردن گل شمعدانی، می‌تواند مرطوب بودن خاک، سایه‌ی زیاد، هوای سرد و نیتروژن بالای خاک باشد. 

این گیاه برای این که همیشه گل‌های زیبا داشته باشد، باید خاک خشکی داشته باشد و در کودش، پتاسیم وجود داشته باشد. دمای مساعد برای گل دادن گیاه شمعدانی، در تابستان، حداقل ۱۲ درجه سانتی گراد است و گیاه باید زیر نور آفتاب باشد. 

ما در این مقاله می‌خواهیم در خصوص این گیاه با شما صحبت کنیم و علت کوچک ماندن برگ‌های شمعدانی، مشکلات مختلف آن و نحوه از بین بردن آفت گل شمعدانی را بررسی کنیم. اگر این گیاه را در منزل یا باغچه خود دارید و نمی‌دانید علت گل ندادن شمعدانی‌تان چیست، با ما همراه باشید.

آب دادن بیش از حد به این گیاه باشد

همانطور که گفتیم، این گیاه، یک گیاه گرمسیر است که در مناطق بسیار خشک و آفتابی رشد می‌کند و گل می‌دهد. پس اگر انتظار دارید با آب دادن مداوم به این گیاه و نگه داشتن آن در فضای کم‌نور و کم‌آفتاب به رشد آن کمک کنید، سخت در اشتباه هستید.

از میان ۲۵۰ گونه مختلف گیاه شمعدانی، ۸۰ درصدشان گیاه بومی آفریقای جنوبی محسوب می‌شوند و در محیطی رشد می‌کنند که به‌علت گرمای شدید هوا، سرتاسر سال خاک آن خشک است و فقط با باران‌های نامنظمی که در طی سال می‌بارد آبیاری می‌شوند. 

تغییر شرایط بومی گیاه و فراهم آوردن شرایطی نامناسب، فقط یک علت رشد نکردن گل شمعدانی است. همچنین، خاک گیاه باید به نحوی باشد که سریعا آب را از خود خارج کند. ماندن رطوبت درون خاک، به گیاه شمعدانی استرس می‌دهد و منجر به قارچ زدن و پوسیدگی ریشه، و همچنین علت سیاه شدن ساقه شمعدانی می‌شود. 

 علت رشد نکردن گل شمعدانی

برای از بین بردن مشکل، برای آب‌دهی به گیاه، برنامه داشته باشید. به خاک گیاه وقت خشک شدن بدهید. در فصل تابستان، در صورتی که گل شمعدانی را در گلدان کاشته‌اید، هفته‌ای یکبار آبیاری کافیست. اگر هم کمی باران باریده و گیاه در باغچه کاشته شده، فقط زمانی به آن آب دهید که کامل خشک شده است. برای این که ببینید زمان آب‌دهی به گیاه رسیده است یا نه، انگشت خود را کامل در خاک فرو کنید. اگر خاک مرطوب بود، اب دادن به گیاه را چند روزی به تعویض بیندازید.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

حواستان باشد که مهمترین نکته زمانی که گیاه گل نمی‌دهد، بهبود شرایط است. اگر خاک باغچه‌تان دیر خشک می‌شود، گل شمعدانی را در گلدان بکارید. با این کار، خشک شدن خاک سرعت پیدا می‌کند و شرایط برای شکوفه دادن گیاه شمعدانی فراهم می‌شود. 

به‌جز گل شمعدانی، گیاهان دیگری هم هستند که به آب کمی نیاز دارند. برای آشنایی با گیاهانی که به آب کم نیاز دارند این مقاله را مطالعه کنید.

علت گل ندادن شمعدانی در گلدان

معمولا، به‌علت این که در گلدان آب به‌خوبی تخلیه می‌شود و شرایط بهتر از باغچه است، گیاه شمعدانی گل می‌دهد. فراموش نکنید که حتما ته گلدان سوراخ باشد تا آب اضافی، راه گریزی داشته باشد و در خاک نماند. 

از آن‌جا که معمولا گلدان‌های گل در فضای داخلی قرار دارند، صاحب گلدان ته آن راه خروجی برای آب تعبیه نمی‌کند که وسایل داخل خانه کثیف نشوند. در گلدان‌هایی که ته‌شان سوراخ نیست، آب خاک را خراب می‌کند و گیاه می‌میرد، ریشه‌اش می‌گندد، یا استرسی می‌شود. 

اگر گلدان در فضای باز است، باید حدود 30 سانتی‌متر عرض داشته باشد تا خاک به اندازه کافی داخلش قرار بگیرد و مواد مغذی برای رشد کردن شمعدانی و گل دادن آن، وجود داشته باشد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

یک علت رشد نکردن گل شمعدانی، کمبود نور خورشید است

یکی از تاثیرگذارترین موارد در رشد گل شمعدانی، میزان آفتاب دریافتی آن است. اگر می‌خواهید گل‌های این گیاه به خوبی رشد کنند و بزرگ شوند، باید حداقل روزانه شش ساعت آفتاب بخورند. علت کوچک ماندن برگ‌های شمعدانی، رشد نکردن و گل ندادن آن، می‌تواند قرار گرفتن گیاه در سایه و عدم دریافت نور کافی باشد.

ایده‌آل‌ترین شرایط برای رشد کردن گل شمعدانی، دریافت آفتاب صبحگاهی و سایه عصرهنگام است. اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که هوای سرد دارند، بهتر تمام وقت گیاه را در معرض نور آفتاب قرار دهید. 

شمعدانی در گلدان

تاثیر کوددهی زیاد بر گلدهی شمعدانی

همانطوری که تا به حال متوجه شده‌اید، این گیاه کم‌توقع است و نیاز به چیز خاصی جز آفتاب ندارد. کود دادن زیاد به این گیاه، گلدهی آن را با مشکل روبرو می‌کند؛ به‌خصوص اگر کودی استفاده کنید که نیتروژن زیادی دارد. بهترین حالت این است که کود را هر دو هفته یکبار به خاک اضافه کنید. میزان نیتروژن، فسفر و پتاسیم خاک، باید به یک اندازه و میزان ۱۰:۱۰:۱۰ باشد. زمانی که جوانه گل از خاک بیرون زد، بهتر است بروید سراغ کودی که پتاسیم بیشتری دارد چون پتاسیم، گل‌دهی را تشدید می‌کند. 

یک علت رشد نکردن گل شمعدانی، کمبود نور خورشید است

نحوه از بین بردن آفت گل شمعدانی

۴ مدل آفت به گیاه شمعدانی می‌زند که هر کدام شکل متفاوتی دارند و نشانه‌های مختلفی روی گیاه بر جای می‌گذارند.

  1. کنه: وقتی کنه به گیاه شمعدانی حمله کند، تارها یا خطوط سفیدی روی برگ‌ها پدیدار می‌شوند. روش از بین بردن کنه‌ها، سم کونفیدور است. برای آموزش سمپاشی کنه، به این مطلب سر بزنید. 
  2. مگس سیاه: مگس سیاه، دیگر آفتی است که به این گیاه حمله می‌کند. برای رفع این آفت، می‌توانید روی خاک سنگ ریزه یا سنگ زینتی بریزید. همچنین، بعضی‌ها از عصاره سیر استفاده می‌کنند که تاثیر خوبی در از بین بردن مگس‌ها دارد.
  3. مگس سفید و شپشک: اگر شپشک به گیاه حمله کرد، گیاه را از خانه بیرون ببرید و با آفت‌کش‌های طبیعی، آن‌ها را از بین ببرید.
  4. کپک: کپک زدن گیاه به علت آب دادن زیاد اتفاق می‌افتد. برگ‌های بیمار را از گیاه جدا کنید. سپس اسپری قارچ کش را بردارید و روی گیاه بزنید.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

شرایط ایده‌آل خاک برای رشد کردن گل شمعدانی

  • خاک مناسب برای رشد گیاه شمعدانی و گل دهی، خاکی سبک است که تخلیه آب در آن به‌خوبی صورت بگیرد. همچنین کمپوست‌های چند منظوره قبل پیش از کاشت گیاه در آن استفاده شده باشد. 
  • خاک مناسب، نباید ماسه‌ای باشد. همچنین، مواد مغذی در خاک باید به قدر کافی باشد تا نیازی به استفاده از کود در آن کم شود. کود چند منظوره برای اول کار گزینه مناسبی است، اما به محض جوانه زدن گل‌ها، باید کود پتاسیمی در خاک استفاده شود. 

تاثیر کوددهی زیاد بر گلدهی شمعدانی

جمع‌بندی

در این مقاله، شرایط مختلفی که برای رشد گیاه شمعدانی مناسب هستند را بررسی کردیم. اگر قصد پرورش این گیاه را دارید، حتما شرایط جوی، خاک و فضای مناسب را برای گل‌دهی آن فراهم کنید. اگر سوالی در خصوص گیاه شمعدانی دارید که در این مقاله به آن پاسخ داده نشد، در قسمت نظرات سوال خود را مطرح فرمایید تا کارشناسان حوزه گیاه‌شناسی ما به سوالاتتان پاسخ دهند.

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

4.5/5 - (19 امتیاز)

2 دیدگاه

    1. خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده. امیدواریم گلدان‌های شمعدونی شما شاداب و گلدار بشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید