نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

درمان شوکه شدن گیاهان به همراه علائم و نحوه پیشگیری

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاهان معمولاً پس از پیوند دچار شوک می‌شوند، چه نهال‌های تازه کاشته شده باشند و چه گیاهان بالغی که از مکانی به مکان دیگر منتقل شده‌اند.

اگر ریشه‌ها در حین نشا، آسیب ببینند یا اگر خاک، دما یا شرایط محیطی در سایت جدید بسیار متفاوت از مکان قبلی باشد، شوکه شدن گیاهان محتمل است. گیاهانی که از شوک رنج می‌برند ممکن است پژمرده، زرد یا دچار زوال کلی شوند. مراقبت مناسب به درمان شوکه شدن گیاهان کمک می‌کند.

4 نوع شوک گیاهی و نکات مهم درمان شوکه شدن گیاهان

گیاهان موجودات حساسی هستند، هنگامی که گیاه شما در معرض تغییر ناگهانی در محیط خود قرار می‌گیرد، ممکن است به گیاه شوک وارد شود و علائم پریشانی و آسیب از خود نشان دهد.

شوکه شدن گیاه

1. شوک پیوندی

شوک پیوندی شناخته‌شده‌ترین شکل استرس و آسیب برای گیاه است. این اتفاق می‌تواند زمانی رخ دهد که یک گیاه، درختچه یا درخت از گلدان قدیمی به گلدان جدید منتقل شود یا دوباره در زمین کاشته شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، کاشت، آبیاری و روش‌های سازگاری نادرست، مقصر شوکه شدن گیاه هستند.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

در هفته‌های منتهی به پیوند، به تدریج گیاهان خود را در معرض آفتاب و شرایط باد محیط جدیدشان قرار دهید و به‌آرامی مصرف آب آن‌ها را محدود کنید. هنگام گل‌زدایی، حتماً گیاه را به آرامی بمالید و اگر ریشه‌های آن آسیب دیده است، آن را مجدداً کوتاه کنید تا از کار بیش از حد تحت استرس جلوگیری کنید.

هنگامی که زمان کاشت مجدد فرا می‌رسد، به ظرف بزرگ‌تری نیاز دارید تا خاک را با عمق مناسب، کود و رطوبت آماده کنید. گیاهان تحت استرس به آب زیادی نیاز دارند و شما می‌توانید با اطمینان از اینکه خانه جدید آن‌ها به خوبی هیدراته شده است و در عین حال قادر به تخلیه آب اضافی هستند، شروع کنید.

علائم شوک پیوندی

  • نشانه‌های شوک پیوند شامل
  • سوختگی برگ
  • برگ‌های زرد یا قهوه‌ای
  • پیچ‌خوردگی
  • افتادگی و پژمردگی است.

راه‌حل

اگر برای پیشگیری از شوک پیوند دیر شده باشد، هنوز راه‌هایی برای درمان شوکه شدن گیاهان شما وجود دارد. یک ترفند آسان این است که از محلول شکر و آب برای کمک به رشد گیاهان خود استفاده کنید. آب قند همیشه مؤثر نیست، اما هیچ ضرری ندارد.

همچنین می‌توانید هرس و مالچ پاشی را در اطراف گیاه خود امتحان کنید تا دمای آن‌ها را تنظیم کنید و به آرامی آن‌ها را تغذیه کنید. بعد از اینکه تمام کاری را که می‌توانستید انجام دادید، وقت آن است که منتظر بمانید و امیدوار باشید که روش‌های درمان گیاه شما به نتیجه برسد.

نکته: برای کمک به زمان بهبودی و جلوگیری از شوک پیوند، بین اواخر بعد از ظهر تا اوایل شب گیاه را پیوند بزنید. پس از کاشت، گیاه خود را به مدت 36 تا 48 ساعت در یک منطقه سایه‌دار بگذارید تا به تدریج آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. در چند روز اول پس از کاشت، گیاه را به آرامی آبیاری کنید، به خصوص اگر خاکش مرطوب باشد.

برنامه آبیاری برای جلوگیری از مرگ زودرس گیاه به میزان رطوبت و رطوبت خاک بستگی دارد. از افزودن یک لایه مالچ به گیاه تازه کاشته شده خودداری کنید تا ریشه‌ها را تحت تأثیر قرار ندهد. هنگامی که گیاه شما در ظرف جدید خود احساس راحتی کرد، افزودن مالچ به آب و هوا بستگی دارد.

2. شوک دما

درست همان‌طور که ما از تغییر دمای غیرمنتظره و آب و هوا خوشمان نمی‌آید، گیاهان نیز بر اثر گرما و افت ناگهانی دما دچار استرس می‌شوند. شوک دما با فرآیندهای داخلی گیاه تداخل پیدا می‌کند و می‌تواند به سرعت منجر به مرگ گیاه شود. گیاهان به سرعت به گرما عکس‌العمل نشان می‌دهند. در گرمای طولانی مدت، فتوسنتز متوقف می‌شود و گیاهان شما برای حفظ رطوبت شروع به پژمرده شدن می‌کنند.

شوک دمایی گیاه

هوای سرد زمستانی به طور طبیعی تولید آنزیم را کند می‌کند و گیاهان چندساله که به درستی سازگار شده‌اند تا زمانی که دوباره هوا گرم شود به حالت خفته رشد می‌کنند. متأسفانه، کاهش ناگهانی دما، برف و سرما می‌تواند باعث یخ‌زدگی گیاه شود.

صدمات ناشی از یخ‌زدگی زمانی اتفاق می‌افتد که دما به کمتر از 32 درجه فارنهایت برسد و آب درون گیاه منجمد شود. آسیب‌های ناشی از سرما در دمای 32 تا 55 درجه فارنهایت رخ می‌دهد و می‌تواند باعث تغییر رنگ پایدار، افتادگی و رشد کند در گیاه شود.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

علائم شوک دما در گیاهان

گیاهانی که تحت تنش گرمایی قرار دارند دارای برگ‌های لوله شده، سفید شدن، حاشیه‌های خشک، زود گل‌دهی، ریزش زودرس میوه و سوختگی خواهند بود. گیاهانی که شوک دمایی سرد را تجربه می‌کنند دارای برگ‌های آویزان، یخ‌زدگی، تغییر رنگ یا قهوه‌ای شدن برگ‌ها و توقف رشد خواهند بود.

راه حل

در دماهای بالا، گیاهان خود را در قسمت سردتر روز آبیاری کنید و برای آن‌ها سایه و مه پاش ایجاد کنید تا خطر سوختگی گیاه کاهش یابد. مالچ پاشی تازه هم می‌تواند دمای خاک را تنظیم کند، فقط اگر خاک گیاه خشک شده است، مطمئن شوید که آب اضافی به گیاه مارسانید.

نکته: در دماهای پایین، گیاهان گلدان خود را به طور معمول آبیاری کنید و آن‌ها را از بادکش‌ها، پنجره‌ها و حتی منابع گرما دور نگه دارید. برای باغچه‌های بیرونی، آن‌ها را رها کنید و برای گیاهانی که کمتر به سرما مقاوم هستند، از پوشش یخبندان استفاده کنید. تا زمانی که احتمال یخبندان از بین نرود، باغ و گیاهان آسیب‌دیده در سرما را کود دهی یا هرس نکنید.

3. تغییرات نور

برای کسی جای تعجب نیست که گیاهان به نور حساس هستند و نیازهای کمی و کیفی نور متفاوتی دارند. اگر نور نامناسب گیاهان شما را از بین نبرد، عادت رشد آن‌ها را مختل می‌کند. برای گیاهان گرمسیری گلدانی و پیوندی، تغییر به نوری با کیفیت متفاوت، صرف نظر از اینکه نور مناسبی برای آن‌ها باشد یا خیر، می‌تواند در ابتدا منجر به شوک و استرس گیاه شود

تغییرات نور

گیاهان برای عادت کردن به شرایط محیطی جدید، از جمله تغییرات نور، به زمان نیاز دارند. با این حال، اگر گیاه شما برای مدت طولانی در معرض نور نامناسب یا نور مستقیم خورشید قرار گیرد، می‌تواند آسیب جدی ببیند، به خصوص اگر نیاز نوری متفاوتی داشته باشد.

علائم

علائم نورپردازی نادرست گیاه شامل تغییر رنگ، پیچ خوردگی و افتادگی برگه‌ای گیاه است. گیاهانی که در معرض نور خیلی شدید قرار می‌گ

یرند نیز برگ‌هایشان قهوه‌ای می‌شود و می‌سوزد. علاوه بر این، گیاهانی که بیش از حد در سایه قرار دارند، می‌توانند به طور عجیبی به سمت منبع نور رشد کنند.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

راه حل

برای درمان شوکه شدن گیاهان، اگر تغییر رنگ گیاه بعد از چند روز بهبود نیافت، بهتر است جایگاه گیاه خود را تغییر دهید و نور آن را تغییر دهید. در مورد شرایط نور بهینه آن تحقیق کنید و از نور و سایه مناسب استفاده کنید. می‌توانید برای کمک به درمان شوکه شدن گیاه، شاخ و برگ‌های بی‌رنگ و برگ‌های مرده را هرس کنید.

4. پوسیدگی ریشه

گیاهان سالم نیز ممکن است بیمار شوند و پوسیدگی ریشه یکی از بیماری‌هایی است که باید مراقب آن باشید. پوسیدگی ریشه در رشد گیاهان و تولید غذا اختلال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها ضعیف و مستعد ابتلا به آفات و سایر عفونت‌ها شوند.

پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه می‌تواند به دلیل قارچ خاک یا معمولاً در اثر آبیاری بیش‌ازحد ایجاد شود. اگرچه گیاهان عاشق آب فراوان هستند، آبیاری بیش‌ازحد می‌تواند آن‌ها را غرق کند، به خصوص اگر خاک و زهکشی ضعیفی داشته باشند. خاک غرقابی ریشه‌ها را مسدود کرده و با جلوگیری از جمع‌آوری اکسیژن و مواد مغذی ضروری، از رشد ریشه جلوگیری می‌کند.

خاک مرطوب می‌تواند قارچ‌ها و کپک‌های دیگر را دعوت کند تا گیاه را آلوده کرده و در صورت عدم رسیدگی سریع، گیاه را بکشد.

علائم

شما می‌توانید پوسیدگی ریشه را با کاهش سرعت رشد گیاه، پژمردگی غیرقابل توضیح، برگ‌های زرد رنگ، خاک خیس، لکه‌های سیاه‌ روی برگ‌ها و رشد قارچ تشخیص دهید.

راه حل

گیاه را به آرامی ریشه کن کنید و به دنبال پوسیدگی بگردید. اگر سیستم ریشه عمدتاً آلوده باشد، گیاه قابل درمان نیست. با این حال، اگر بخش قابل توجهی از ریشه گیاه سالم است، سریعاً آن‌ها را زیر آب جاری بشویید و ریشه‌های بیمار را با قیچی استریل شده جدا کنید.

نکته:

ریشه‌ها را یک سانتی‌متر بالاتر از جایی که قسمت سالم شروع می‌شود ببرید و دوباره در خاک سالم یا گلدانی با زهکشی خوب بکارید. ریشه‌ها را مرطوب نگه دارید، نه خیس.

کلام آخر

شوک گیاهی هم برای گیاهان و هم برای افرادی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند استرس‌زا است. خوشبختانه، زمانی که بتوانید علت اصلی مشکل را شناسایی کنید، رفع آن بسیار آسان‌تر می‌شود. عوامل زیادی می‌توانند بر سلامت گیاه شما تأثیر بگذارند. بسته به مشکل، استرس می‌تواند گیاهان شما را در عرض چند روز از بین ببرد. به همین دلیل بسیار مهم است که گیاهان خود را روزانه بررسی کنید و مراقب هرگونه تغییر در رفتار آن‌ها باشید.

هرچند گیاهان نمی‌توانند صحبت کنند، اما اگر چیزی اشتباه باشد، همیشه علائمی را به شما نشان می‌دهند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تحقیق کنید و به موقع واکنش نشان دهید. کارشناسان باغبانی و گل و گیاه آچاره آماده ارائه خدمات اقتصادی به شما هستند.

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید