نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

آموزش هرس کردن ریشه گیاه آپارتمانی

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

هرس کردن ریشه گیاه آپارتمانی یکی از کارهای ضروری هنگام پرورش گیاهان است. زمانی که شما مسئولیت نگهداری و پرورش گیاه را برعهده می‌گیرد، مسلما نهایت تلاش خود را خواهید کرد تا گیاه شما بهترین شرایط رشد را داشته باشد. بنابراین لازم است تا حدودی به کارهای تخصصی در زمینه پرورش گل و گیاه اشراف داشته باشید. هرس کردن ریشه گیاه نیز یکی از این امور مهم است که نیاز به کمی دانش و مهارت دارد. زیرا اگر این کار به‌درستی انجام نشود، ممکن است گیاه در معرض نابودی قرار بگیرد. امروز در مجله آچاره تصمیم داریم کار مهم هرس کردن ریشه گیاه را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

هرس کردن ریشه گیاه چیست و چه مزیتی دارد؟

هرس کردن ریشه گیاه به معنای کوتاه کردن و اصلاح ریشه‌های آن است. گیاه کاشته شده همانگونه که در بخش ساقه و برگ‌ رشد می‌کند، به همان میزان ریشه‌زایی کرده و تمام فضای گلدان را پر از ریشه می‌کند. ریشه‌زایی گیاه توقف‌ناپذیر است و به موازات ساقه و برگ رشد می‌کند تا جایی که تمام فضای گلدان را می‌گیرد.

در این شرایط، ریشه‌ها از قسمت انتهایی و زهکشی گلدان بیرون می‌زنند، یا اینکه به‌صورت به هم تنیده به دور گیاه می‌چرخند و روی خاک نمایان می‌شوند. در این زمان کاملا متوجه خواهید شد که خاک گلدان نیز کاهش یافته است. در این شرایط شما علاوه بر تعویض گلدان نیاز به هرس کردن ریشه‌ها نیز خواهید داشت.

کاربرد دیگر هرس کردن ریشه‌ها، تقسیم و تکثیر گیاهان است. زمانی که بخواهید پاجوش‌های گیاه مادر را جدا کنید و یا از گیاه مادر قلمه بگیرید، باید ریشه‌ها هرس شوند. در هر حالت، هرس کردن ریشه گیاه موجب تغذیه و رشد بهتر آن خواهد شد. همچنین اگر آفاتی در خاک و ریشه وجود داشته باشد، با هرس کردن می‌توان از بیمار شدن ریشه جلوگیری کرد. بنابراین هرس کردن ریشه کاری ضروری و مهم در امر پرورش گل و گیاه محسوب می‌شود.

مزایای هرس کردن ریشه گیاه

چه زمانی باید ریشه گیاه آپارتمانی را هرس کنیم؟

بهترین زمان برای هرس کردن ریشه‌ها زمان تعویض گلدان و زمان پیوند زدن آن‌ها می‌باشد. توجه داشته باشید که هر زمان ضرورت ایجاب کند، باید کار تعویض گلدان انجام شود. اما در خصوص زمان پیوند باید به نوع گیاه و فصل پیوند آن توجه کنیم. زیرا بعضی از گیاهان در فصل پاییز پیوند می‌شوند و بعضی دیگر در فصل بهار. بنابراین باید برای گیاهان پیوند بهاره، عمل هرس ریشه را در پاییز انجام داد. اما برای گیاهانی که در پاییز پیوند می‌شوند، باید در بهار ریشه‌ها هرس شوند.

مطلب پیشنهادی هوا خوردن ریشه گیاه بر اثر جابه‌جایی 

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

مراحل هرس کردن ریشه گیاه آپارتمانی

برای هرس کردن ریشه گیاه باید کمی با حوصله و احتیاط بیشتر عمل نمود. زیرا ممکن است به ریشه گیاه باارزش شما لطمه وارد شود. بنابراین مراحل زیر را با دقت انجام دهید.

مراحل هرس کردن ریشه گیاه

مرحله اول؛ خارج نمود گیاه از گلدان

برای اینکه گیاه خود را از گلدان خارج کنید لازم است ابتدا با بیلچه باغبانی یا یک شی نوک تیز کمی اطراف خاک را از گلدان جدا کنید. احتیاط کنید که ریشه کنده نشود. اگر گلدان شما کوچک و قابل حمل است می‌توانید با برگرداندن گلدان، یک دست را به آرامی زیر گیاه قرار دهید. سپس با زدن چند ضربه به قسمت انتهایی گلدان، ریشه‌ گیاه را آزاد کرده و گیاه را بیرون بکشید. برای اینکه گساه آسیب نبیند هوا خوردن ریشه گیاه بر اثر جابه‌جایی (تعویض گلدان) را مطالعه کنید.

برای این کار از قسمت انتهایی ساقه کمک بگیرید و هرگز برگ‌های آسیب‌پذیر گیاه را نکشید. اما اگر گلدان شما بزرگ و سنگین است، کمی از طرفین خاک را از گلدان جدا کنید و سپس با گرفتن قسمت انتهایی ساقه به آرامی گیاه را بیرون بکشید. اگر ریشه‌های درهم تنیده بسیار سخت از داخل گلدان خارج می‌شود، بهتر است ابتدا کاملا ریشه‌ها را آبیاری کنید. این کار می‌تواند خارج کردن ریشه‌ها را آسان‌تر نماید.

مرحله دوم؛ جدا کردن خاک از ریشه

با یک چنگک باغبانی یا با کمک دست، کمی از انبوه خاک‌هایی که سرسختانه به ریشه‌ها چسبیده‌اند را جدا کنید. با این کار می‌توانید ریشه‌های قوی و سالم را از ریشه‌های مزاحم و بیرون‌زده تشخیص دهید.

جدا کردن خاک از ریشه

مرحله سوم؛ ریشه‌ها را کوتاه کنید

برای بریدن ریشه‌ها از یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی تمیز استفاده کنید تا از ریش‌ریش شدن و آلودگی آن‌ها جلوگیری نمایید. برای کوتاه کردن ریشه‌ها دقت نمایید که به ریشه‌های قوی واصلی گیاه آسیب نزنید. شما باید فقط ریشه‌های نازک و ریشه‌هایی که از میان انبوه ریشه‌ها به‌ سمت بیرون رشد کرده و بی‌جان هستند را جدا کنید. مراقب پیاز و بنه گیاه باشید. چنانچه گیاه شما بسیار ریشه‌دار است، برای کمک به بازسازی ریشه‌های گیاه، یک چهارم قسمت انتهایی ریشه‌ها را جدا کنید.

مطلب پیشنهادی معرفی گیاهانی که نیاز به آب کم دارند

کوتاه کردن ریشه هنگام هرس کردن ریشه گیاه

مرحله چهارم؛ جدا کردن انبوه ریشه‌ها و بررسی آن‌ها

با استفاده از کولتیواتور شاخک، چنگال یا انگشتان دست، به‌آرامی ریشه‌های درهم تنیده و خاک‌ها را جدا کنید. سعی کنید بدون اینکه ریشه‌ها کنده شوند، گره‌ آن‌ها را از هم باز کنید تا ریشه‌ها آزاد شده و پخش شوند. برای این کار با استفاده از یک چاقو، روی خاک‌های متراکم چند شیار ایجاد کنید و خاک اطراف ریشه‌ها را جدا کنید. این کار را ادامه دهید تا زمانی که تنها به قطر 1.5 تا 2.5 سانتیمتر روی ریشه‌ها خاک باقی بماند. این کار بسیار ضروری است زیرا از رشد دایره‌وار مجدد ریشه‌ها جلوگیری خواهد کرد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

به رنگ و بوی ریشه‌ها توجه کنید. ریشه‌ها باید کاملا سالم و دارای بوی تازه باشند. همچنین ریشه باید دارای رنگ روشن باشد. البته به دلیل تماس با خاک، ریشه تیره رنگ خواهد بود. اما وقتی خاک روی آن را پاک کردید، باید رنگ روشن ریشه را مشاهده کنید. همچنین نباید ریشه‌ها لزج بوده و بوی تعفن داشته باشند.

این موارد نشان‌دهنده بیماری قارچی گیاه است. بیماری قارچ می‌تواند به سرعت گیاه را نابود کند. بنابراین باید فورا با استفاده از محلول قارچ کش گیاهی، از انتشار قارچ به سایر قسمت‌های گیاه جلوگیری نمایید. البته درمان بیماری قارچی گیاه مستلزم صرف زمان بیشتری است. شما باید طبق برنامه قارچ کشی که استفاده می‌کنید، درمان گیاه خود را ادامه دهید.

مطلب پیشنهادی راهنمای انتخاب گیاهان مناسب محل کار

جدا کردن انبوه ریشه‌‌ها و بررسی کردن آن‌‌ها

مرحله پنجم؛ کاشت گیاه در درون گلدان

برای جلوگیری از شوک بیشتر به گیاه باید هرچه سریع‌تر آن را در گلدان بکارید. برای این کار، از خاک جدید که مواد مغذی بیشتری دارد استفاده کنید. زهکشی مناسبی برای گلدان ایجاد کنید و سپس با احتیاط، گیاه خود را در عمق مناسبی بکارید. بهترین حالت کاشت این است که تاج گلدان (محل اتصال ساقه به ریشه) در سطح خاک باشد. سپس گلدان را آبیاری کنید و در جای مناسب و نورگیر و به دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید.

کاشت گیاه درون گلدان جدید

چند نکته مهم در خصوص مراقبت پس از هرس کردن ریشه گیاه آپارتمانی

  1. اگر خاک قبلی آفت زده باشد، باید تا حد امکان ریشه‌ها را عاری از خاک آلوده کنید. در صورت آفت‌زدگی خاک و یا قارچی شدن ریشه‌ها از همان ابتدا درمان را شروع کنید و تا زمان بهبودی کامل، گیاه خود را قرنطینه کنید. اگر از گلدان قبلی برای تکثیر گیاه استفاده می‌کنید لازم است ابتدا آن را کاملا تمیز کنید و بشویید.
  2. توجه داشته باشید که ریشه‌های هرس شده توان بیشتری برای جذب مواد مغذی به خاک تازه را دارند. بنابراین از کوددهی بپرهیزید. زیرا ممکن است گیاه به دلیل تغذیه بیش از حد، دچار آسیب شود.
  3. در چند روز اول، گیاه خود را هیدراته نگه دارید و سطح رطوبت خاک را مرتبا چک کنید. زیرا در روز‌های ابتدایی پس از هرس، ریشه‌ها آب بیشتری جذب می‌کنند. همچنین می‌توانید از کاور پلاستیکی برای حفظ رطوبت گیاه استفاده نمایید. توجه داشته باشید که باید روی کاور پلاستیکی چند شکاف ایجاد کنید تا هوای تازه در داخل کاور جریان داشته باشد.
  4. ممکن است گیاه شما پس از هرس کردن شوک شده و برگ‌ها و ساقه‌ها بسیار بی‌جان شوند. در این حالت گیاه حالت افتاده پیدا کرده و برگ آن ممکن است زرد شود. برای بهبود شرایط گیاه خود، آن را در دمای مناسب و دور از آفتاب قرار دهید و رطوبت لازم را ایجاد کنید. استفاده از کاور پلاستیکی در این شرایط بسیار مؤثر خواهد بود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

مطلب پیشنهادی آموزش ساخت لامپ رشد گیاه در خانه

مراقبت پس از هرس کردن ریشه گیاه

سخن پایانی

امروزه گیاهان آپارتمانی با تنوع بسیار و جلوه زیبای خود، جزئی از ملزومات دکوراتیو منازل محسوب می‌شوند. بعضی از گیاهان لوکس آپارتمانی بسیار گران‌قیمت هستند. عدم رسیدگی به آن‌ها ممکن است به قیمت نابودیشان تمام شود.

به این ترتیب علاوه بر بی‌نتیجه ماندن زحمات نگهداری گیاهان، هزینه گزاف پرداخت شده نیز بی‌حاصل خواهد بود. به همین دلیل بهتر است در این زمینه از دانش و مهارت کارشناسان و پرورش‌دهندگان گل و گیاه بهره ببریم. در این مقاله سعی شد مراحل کاربردی و اصلی هرس کردن ریشه گیاه آپارتمانی بیان شود. چنانچه گیاهان لوکس و گران‌قیمت شما نیازمند هرس و مراقبت خاصی هستند می توانید با کارشناسان مجرب آچاره تماس بگیرید.

تیم های حرفه ای نظافت منزل خدمات متنوعی را ارائه می دهند که می تواند نیازهای مختلف افراد را برآورده کند. دسترسی به خدمات متنوع مانند تمیزی کامل منزل با وجود تعداد بالای گیاهان آپارتمانی توسط متخصصین آچاره ارائه می‌شود. بدین ترتیب نگرانی در مورد جابه‌جایی انواع گلدان و تمیز شدن گیاهان آپارتمانی رفع خواهد شد. 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید