عایق‌بندی صدا برای موتورخانه

ساختمانلوله کشی و تاسیساتموتورخانه

موتور خانه‌ها، تجهیزات زیادی مانند پمپ، چیلر و … را در خود جا داده‌اند و به دلیل این که تمامی این تجهیزات همزمان و تمام وقت در حال کار کردن هستند، سروصدای زیادی از خود تولید می‌کنند. این صدا می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و باید به نحوی با آن مقابله کرد که برای ساکنین آن مجتمع، قابل تحمل شود.
عایق‌بندی صدا برای موتورخانه راهی است که برای حل این مشکل وجود دارد و به انواع و اقسام مختلف در مجتمع‌های گوناگون استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم روش‌های مختلفی که برای عایق‌بندی صدا در موتورخانه‌ها استفاده می‌شود را به شما آموزش دهیم. از این که تا انتهای مقاله همراه ما هستید متشکریم.

عایق‌بندی صدا یعنی چه؟

عایق صوتی موادی هستند که باعث کاهش صدا و کمتر درز شدن آن به بیرون می‌شود. در موتورخانه وسایل زیادی به‌طور همزمان دارند کار می‌کنند که همگی حرارت و سروصدای زیادی تولید می‌کنند و یکی از مشکلات رایج موتورخانه ها، صدای زیاد موتورخانه در نظر گرفته می‌شود.

تمامی مجتمع‌هایی که موتورخانه دارند، به‌خصوص مجتمع‌های مسکونی، باید حتما اقدام به عایق‌بندی صدا برای موتورخانه کنند وگرنه سکونت در آن محیط غیر ممکن می‌شود. عایق‌بندی با مواد مختلفی صورت می‌گیرد که قرار است با تعدادی از آن‌ها آشنا شویم.

عایق بندی صوتی برای موتورخانه

چند نوع عایق صوتی برای موتورخانه وجود دارد؟

  • عایق‌بندی لوله‌ها
  • عایق‌بندی منبع

عایق‌بندی لوله‌ها: این نوع عایق‌بندی بسیار موثر است و برای تمام لوله‌های ساختمانی می‌توانید از این نوع عایق‌بندی استفاده کنید.
عایق لوله‌ها هم نصب ساده‌ای دارد و سایز متغیر آن به شما این اجازه را می‌دهد که برای انواع لوله از آن استفاده کنید. همچنین، مقاومت بالایی که این لوله‌ها در برابر رطوبت و گرما دارند، باعث افزایش طول عمرشان می‌شود.

عایق‌بندی منبع موتورخانه: یکی دیگر از اجزای موتورخانه منبع است. عایق‌هایی که برای موتورخانه‌ها استفاده می‌شود اکوستیک هستند تا به‌خوبی جلوی خروج صدا را بگیرند. در ادامه با تعدادی از راه‌های عایق‌بندی صدا برای موتورخانه آشنا می‌شوید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر و سرویس موتورخانه!

عایق صوتی شانه تخم مرغی

استفاده از شانه تخم مرغ یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین راه‌هاست. به‌علاوه، شانه تخم‌مرغ هم فضا را آکوستیک می‌کند و هم به‌نوعی عایق حرارتی هم محسوب می‌شود.

این نوع از عایق صوتی بسیار نصب ساده‌ای دارد؛ فقط حواستان باشد که قسمت تخم مرغی آن به طرف منبع صوت باشد. بدین ترتیب صدا بهتر جذب می‌شود.

عایق تخم مرغی برای موتورخانه

عایق صوتی یونولیتی

در عایق‌بندی صدا برای موتورخانه، گاهی اوقات از یونولیت استفاده می‌شود؛ چون چگالی بالایی دارد و برای کاهش صدا بسیار موثر است.

همچنین کم هزینه بودن این روش باعث انتخاب آن از سوی خیلی از افراد می‌شود.

مطلب پیشنهادی: عایق و کم کردن صدا در ماشین

عایق‌بندی صدا برای موتورخانه با پشم شیشه

عایق صدا، در دماهای خیلی بالا و خیلی پایین کارآیی دارد و از بین نمی‌رود. عایق پشم شیشه با بست به لوله بسته، و به چند مدل رولی، پتویی و تخته‌ای تولید می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های مثبت این عایق، می‌توان به وزن کم آن و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای که در دماهای مختلف دارد اشاره کرد. 

عایق‌بندی صدا برای موتورخانه

عایق پشم سنگ 

پشم سنگ را از سنگ بازالت می‌سازند؛ برای همین در برابر حرارت شدید، مقاومت بسیار خوبی دارد و علاوه‌برآن، ضد آتش نیز هست.

تنها تفاوت این عایق با عایق پشم شیشه این است که در درجه دماهای متفاوتی کاربرد دارند. عایق پشم سنگ علاوه‌بر از بین بردن صدا، عایق حرارتی و رطوبتی نیز محسوب می‌شود.

عایق الاستومری

این عایق‌ها در ضخامت‌های مختلفی قابل تهیه هستند و از آن‌جا که در دمای بالای انعطاف خوبی دارد، استفاده از آن برای لوله‌های آب گرم بسیار رایج است.

عایق الاستومری هم به حالت ساده و هم چسب‌دار تولید می‌شوند و از نظر دوام، جذب رطوبت و آلودگی، از پشم شیشه بهتر است.

عایق الاستومری برای موتورخانه ها

عایق پلی یورتان

فوم پلی یورتان بسیار انعطاف‌پذیر، و در مصرف انرژی بسیار موثر است و اگر دنبال متریال مناسبی برای عایق‌بندی صدا برای موتورخانه بودید، این گزینه، مورد مناسبی محسوب می‌شود. این ماده در ساخت لرزه گیر برای موتورخانه نیز کاربرد دارد.

نصب، سرویس و تعمیر موتورخانه با تیم آچاره

نکات عایق‌بندی صدا برای موتورخانه

موقع انتخاب عایق مناسب، باید به این نکته فکر کنید که دمای سیستم چقدر است. همچنین، شرایط موتور خانه و میزان در تماس بودن با مواد شیمیایی و نوسانات محیط به شما در انتخاب عایق‌بندی مناسب برای موتورخانه کمک می‌کند.

لوله‌هایی که در فضای باز هستند عایق‌بندی متفاوتی نسبت به لوله‌های داخل موتور خانه دارند؛ بنابراین هنگام انتخاب عایق به تمامی این موارد توجه کنید و در صورت نیاز، از تعمیرکار موتورخانه برای انتخاب عایق مشورت بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا