آموزش تعویض شمع موتورسیکلت

خودروموتور سیکلت

تعویض شمع موتورسیکلت می‌تواند به بهبود عملکرد و جلوگیری از خرابی و تعمیرات غیرضروری کمک کند. اگر موتورسیکلت شما به‌سختی روشن می‌شود، احتمالا زمان تعویض شمع موتور فرا رسیده است.

عیب‌یابی موتورسیکلت و تشخیص زود هنگام علائم خرابی شمع موتورسیکلت می‌تواند از مشکلات جدی‌تر جلوگیری کند. اگر این نشانه‌ها را مشاهده کردید مطمئنا زمان تعویض شمع موتور شما رسیده است. رسوبات دوده، رسوبات کربنی یا روغنی، الکترودهای ذوب شده یا فرسوده و رسوبات بین الکترودها.

اگر در زمینه تعویض شمع موتور و سایر خدمات تعمیر و نگهداری موتور سیکلت نیاز به مشاوره رایگان یا خدمات باکیفیت مقرون‌به‌صرفه دارید، می‌توانید از طریق صفحه خدمات تعمیر موتورسیکلت سفارش خود را ثبت کنید و در خصوص خدمات و قیمت تعمیرات تخصصی موتورسیکلت اطلاعات کاملی کسب کنید.

همچنین شماره تلفن سراسری 1471 در تمام روزهای هفته حتی ایام تعطیل آماده پاسخگویی و راهنمای شما در خصوص خدمات تعمیر موتور سیکلت است.

نکات کلیدی

  • اگر موتورسیکلت شما به‌درستی روشن نمی‌شود و با صدا حرکت می‌کند احتمالا زمان تعویض شمع آن فرا رسیده است.
  • قبل از تعویض شمع موتور از خنک بودن آن مطمئن شوید.
  • بهترین زمان تعویض شمع موتور هر 5 سال یکبار است.
  • تعویض به موقع شمع موتور می‌توانید به بهبود عملکرد این وسیله‌نقلیه کمک کند.

ابزار لازم برای تعویض شمع موتورسیکلت

برای تعویض شمع موتورسیکلت باید وسایل لازم را آماده کنید. برای این کار به آچار گشتاور، آچار سوکت، گیج حسگر سیم، ابزار شکاف شمع و مجموعه جدیدی از شمع‌ها که با موتورسیکلت شما همخوانی داشته باشد نیاز دارید. قبل از هر کاری مطمئن شوید که موتورسیکلت شما خنک شده باشد.

تعمیر موتور سیکلت را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • تعویض قطعات موتورسیکلت
  • تعمیر روغن‌ریزی
  • رفع مشکلات ترمز
  • تعمیر و تعویض چراغ‌ها
  • تعمیر ریپ زدن موتورسیکلت

تعمیرات تخصصی موتور سیکلت با تیم آچاره

تعمیر موتور سیکلت را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • تعویض قطعات موتورسیکلت
  • تعمیر روغن‌ریزی
  • رفع مشکلات ترمز
  • تعمیر و تعویض چراغ‌ها
  • تعمیر ریپ زدن موتورسیکلت

تعمیرات تخصصی موتور سیکلت با تیم آچاره

مراحل تعویض شمع موتورسیکلت

شاید این سوال برایتان پیش آمده که شمع موتور هر چند وقت یکبار باید تعویض شود. اگر موتور شما به سختی روشن می‌شود و سیستم جرقه آن مشکل پیدا کرده یا اینکه شاهد افت سرعت موتورسیکلت در سرعت بالا هستید، باید شمع‌ها را بررسی کنید. اگر متوجه زنگ‌زدگی و فرسودگی شدید باید برای تعویض شمع‌ها اقدام کنید.

در حالت کلی بهترین زمان تعویض شمع موتور هر 5 سال یکبار است. برای شروع تعویض شمع موتورسیکلت سیم شمع و درپوش را جدا کنید. سعی کنید درپوش را خیلی محکم نکشید؛ زیرا ممکن است به اتصالات آسیب برسانید.

فراموش نکنید بنزین قابل اشتعال و انفجار است. تعویض شمع موتورسیکلت باید در فضایی با تهویه مناسب و دور از مواد آتش‌زا انجام شود. قبل از برداشتن شمع‌ها، همیشه رسوبات شل را جدا کرده و درپوش سرسیلندر و سایر قسمت‌های مجاور را با دقت تمیز کنید.

عوارض عدم تعویض به موقع شمع موتور
مراحل تعویض شمع موتورسیکلت

در ادامه مقاله نحوه تعویض شمع موتورسیکلت را با هم بررسی می‌کنیم.

1. جدا کردن شمع‌های معیوب

برای تعویض شمع موتورسیکلت با جدا کردن شمع‌های آسیب دیده و خراب شروع می‌کنیم.

  • ابتدا موتورسیکلت را روی پایه نگهدارنده محکم کنید.
  • مخزن سوخت را برای دسترسی به شمع جدا کنید.
  • رسوبات را جدا کرده و پوشش سرسیلندر و تمام بخش‌های کناری که ممکن است به ورود زباله، کثیفی و گرد و غبار به سوراخ‌های باز شمع کمک کند را تمیز کنید. برای جلوگیری از آسیب، زمان برداشتن درپوش شمع، سیم‌های شمع را نپیچانید.
  • درپوش شمع را جدا کنید. برای این کار درپوش شمع را به آرامی در هر دو جهت بچرخانید تا درپوش و عایق‌بندی آن باز شوند. درپوش را بالا بکشید و آن را از شمع جدا کنید.
  • شمع را بردارید. قبل از استفاده از آچار سوکت، سوکت شمع را روی شمع قرار دهید و به آرامی آن را در هر دو جهت بچرخانید تا سوکت شمع جا بیفتد. آچار را به سوکت وصل و شمع را جدا کنید. شمع را مطابق با شماره سیلندر آن برچسب بزنید.
  • شمع‌ها را بررسی کنید و اگر این علائم را دیدید آن‌ها را دور بیندازید. رسوبات دوده و کربن، رسوب روغن در نوک عایق‌بندی یا انتهای دوشاخه، الکترودهای ذوب‌شده یا فرسوده، رسوبات بین الکترودها و شکستگی سطح عایق.
عوارض عدم تعویض به موقع شمع موتور
آموزش تعویض شمع موتورسیکلت

2. تنظیم شکاف پلاگین شمع

برخی از شمع‌های تعویضی دارای مهره ترمینال هستند که برای هر دو نوع اتصال پایه و رزوه‌ای مناسب می‌باشند. اگر مهره ترمینال نداشته باشد کافیست آن را بچرخانید تا جدا شود.

  • شکاف پلاگین شمع را تنظیم کنید. برای این کار گیج حسگر سیم را بین الکترودهای مرکزی و کناری شمع قرار دهید و سیم را از شکاف الکترود بکشید. کشش جزئی روی حسگر سیم، نشانه اولیه تنظیم شکاف پلاگین است.
  • اگر روی سیم کشش وجود ندارد یا سیم از شکاف عبور نمی‌کند با استفاده از ابزار شکاف، الکترود جانبی را کمی خم کنید. شکاف الکترود را با استفاده از گیج و ابزار شکاف تنظیم کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر موتور سیکلت!

3. شمع‌های جدید را نصب کنید

در این مرحله از تعويض شمع موتور سیکلت باید شمع‌های جدید را سر جایشان نصب کنیم. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

  • برای جلوگیری از آسیب دیدن شمع، آن را با فشار وارد رزوه‌های داخلی نکنید. اگر لازم شد شمع را بردارید و دوباره امتحان کنید. از فشار ملایم دست برای پیچاندن شمع استفاده کنید و سپس برای جا افتادن آن با دست فشار دهید.
  • از آچار گشتاور برای سفت کردن شمع استفاده کنید. دقت کنید که شمع‌ها نباید بیش از حد سفت شوند. درپوش شمع را دوباره روی شمع بگذارید و به‌آرامی آن را در هر دو جهت بچرخانید تا محکم شود.
  • در این مرحله از تعویض شمع موتورسیکلت مطمئن شوید که اتصال درپوش با پوشش سرسیلندر به اندازه کافی عایق‌بندی شده باشد. مخزن سوخت را در جای خودش نصب کنید.
شمع موتور هر چند وقت یکبار باید تعویض شود
نصب شمع‌ جدید موتورسیکلت

مهم‌ترین علائم خرابی شمع موتورسیکلت

شمع‌ها نقش مهمی در عملکرد موتور سیکلت شما دارند. در واقع آن‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از سیستم جرقه‌زنی موتور هستند؛ زیرا جرقه کافی برای احتراق هوا و سوخت در سیستم احتراق را تولید می‌کنند. در این قسمت مقاله قصد داریم علائم خرابی شمع موتورسیکلت را بررسی کنیم.

  • موتورسیکلت به‌درستی حرکت نمی‌کند.
  • گاز موتور بعد از مسیری کوتاه کاهش پیدا می‌کند.
  • موتور شتاب قبل را ندارد.
  • دیر روشن شدن موتورسیکلت 
  • باک سوخت موتور به خاطر گاز خفه می‌شود.
  • بوی گاز از اگزوز احساس می‌شود.
  • موتور به‌درستی استارت نمی‌زند.

تعمیرات موتورسیکلت با تیم کاربلد آچاره

عوارض عدم تعویض به موقع شمع موتور

عملکرد درست موتور به تمیزی و سالم بودن شمع‌های آن بستگی دارد. اگر شمع موتور کثیف باشد روی عملکرد موتورسیکلت و حرکت آن تاثیر می‌گذارد. عوارض به تعویق انداختن تعویض شمع موتورسیکلت عبارتند از:

1. بالا رفتن مصرف سوخت موتور

یکی از اصلی‌ترین نتایج عدم تعویض شمع موتورسیکلت افزایش مصرف سوخت آن است. خرابی شمع موتور به احتراق ناقص داخل سیلندرها منتهی می‌شود. همین مسئله باعث افزایش مصرف سوخت تا حدود 30 درصد می‌شود. بیشتر این سوخت به‌دلیل کارکرد ناقص شمع بدون سوختن خارج می‌شود.

زمان تعویض شمع موتور
خرابی شمع موتورسیکلت

2. مشکل شتاب‌گیری موتور

در برخی شرایط با وجود فشار پدال گاز، متوجه سرعت گرفتن موتور نمی‌شویم. گاهی شتاب‌گیری موتور به آهستگی و با تاخیر زمانی اتفاق می‌افتد. در این مواقع به احتمال قوی شمع موتور کثیف یا خراب شده است.

شمع موتور نقش مهمی در شتاب‌گیری آن دارد و خرابی آن دلیل اصلی این مشکل است. در این شرایط تنها راه حل تعويض شمع موتور در سریع‌ترین زمان است.

3. کدر شدن شمع‌ها و تغییر رنگ آن‌ها

یکی دیگر از عوارض عدم تعویض به موقع شمع موتور تغییر رنگ آن‌ است. اگر شمع موتور شما سیاه و تیره شده نشانه خرابی آن است. چون شمع سالم به رنگ خاکستری است و اگر شمع موتور شما کدر شده باید آن را تعویض کنید.

علائم خرابی شمع موتورسیکلت
عوارض عدم تعویض شمع موتورسیکلت

4. صدا دادن موتور در حالت درجا

در برخی شرایط عایق شمع موتور دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. نتیجه این اتفاق، عدم ایجاد جرقه در سیلندر است. این اتفاق باعث ایجاد صدا، لرزش و ارتعاش موتور می‌شود. اینجاست که باید شمع موتور هر چه زودتر تعویض شود.

5. میس‌فایر یا احتراق ناقص در سیلندرها

میس‌فایر نتیجه احتراق ناقص سوخت و هوا در سیلندرهای موتورسیکلت است. خرابی شمع‌ها مهم‌ترین دلیل احتراق ناقص سوخت در موتور شما است. میس‌فایر به خروج آلاینده‌ها از اگزوز موتور منتهی شده و باعث آسیب به محیط زیست می‌شود.

به محض مشاهده احتراق ناقص باید برای تعویض شمع موتورسیکلت خود اقدام کنید. با این کار به کاهش آلاینده‌ها و حفظ محیط زیست کمک خواهید کرد.

زمان تعویض شمع موتورسیکلت
زمان تعویض شمع موتورسیکلت

6. سخت روشن شدن موتور

خرابی و کثیفی شمع موتور به سخت روشن شدن آن منجر می‌شود. حتی گاهی ممکن است موتور شما اصلا روشن نشود. چون جرقه کافی ایجاد نشده و احتراق سوخت به‌درستی انجام نشده است. از این رو نیروی لازم برای راه‌اندازی موتور تولید نشده است.

اگر متوجه شدید موتور شما به‌سختی روشن می‌شود باید شمع آن را چک کنید. اگر خراب شده یا آسیب دیده باید هر چه زودتر آن‌ها را تعویض نمایید.

جمع‌بندی

شمع‌ها جزء اصلی موتور احتراق داخلی در موتورسیکلت‌ها هستند. بررسی و تعویض شمع موتور سیکلت تضمین می‌کند که انرژی لازم برای احتراق سوخت در زمان مناسب تولید خواهد شد. خرابی شمع موتور می‌تواند دردسرساز باشد؛ بنابراین باید به موقع برای تعویض شمع موتور سیکلت اقدام کنید.

سوالات متداول

چه زمانی باید شمع موتورسیکلت خود را تعویض کنیم؟

اگر متوجه شدید موتور شما به‌درستی حرکت نمی‌کند و شتاب نمی‌گیرد، ممکن است نشانه خرابی شمع آن باشد و باید بررسی شود.

آیا تعویض شمع‌ها در کارکرد موتورسیکلت تفاوتی ایجاد می‌کند؟

یکی از ساده‌ترین کارهای تعمیر و نگهداری که می‌توانید برای موتورسیکلت خود انجام دهید تعویض شمع‌ها است. تعویض منظم شمع‌ها تضمین می‌کند که موتور شما به‌خوبی کار می‌کند.

اگر شمع موتور را به موقع عوض نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر شمع موتور خود را به موقع عوض نکنید باعث آسیب جدی به موتور شما خواهد شد. رسوباتی که روی پلاگین‌ها ایجاد می‌شود در نهایت می‌تواند باعث از کار افتادن آنها شود. زمانی که این اتفاق می‌افتد سوخت ناشی از احتراق ناقص در سیلندرها می‌تواند دیواره سیلندر را از بین ببرد.

آیا تعویض شمع موتور باعث بهبود مصرف سوخت می‌شود؟

با گذشت زمان شمع‌ها ممکن است مسدود شده یا آسیب ببینند و در نتیجه عملکرد موتور کاهش می‌یابد. تعویض شمع‌ها می‌تواند به کارکرد روان و کارآمد موتور کمک کند. علاوه‌بر این تعویض به موقع شمع موتور به بهبود مصرف سوخت و کاهش مواد آلاینده کمک می‌کند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا