4 علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا +راه‌حل افزایش شعله بخاری

سرمایش و گرمایشبخاری گازیگرمایش

رایج‌ترین علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا را می‌توان فشار گاز ناکافی، تهویه محدود، گرفتگی دریچه هوا و انسداد مشعل در نظر گرفت. علت کم بودن شعله هرچه که باشد، شما با مطالعه این مقاله می‌توانید به‌راحتی آن را برطرف کنید و بلافاصله شعله بخاری گازی خود را افزایش و تنظیم نمایید.

با خواندن این مقاله اطلاعاتی در مورد تعمیر شمعک بخاری گازی نیک کالا کسب می‌کنید و توصیه می‌شود از متخصصین کمک بگیرید.

نکات کلیدی

  • فشار گاز ناکافی، خرابی دریچه‌ها، مشکلات پنجره شاتر ورودی هوا و گرفتگی مشعل 4 علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا است.
  • شعله بخاری گازی باید آبی باشد. ممکن است نوک شعله کمی زرد به نظر برسد.

4 علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا

وقتی شعله بخاری گازی کم می‌شود، حرارت کمتری تولید می‌کند. در ادامه 4 علتی که می‌تواند باعث شعله کم یا نامناسب در بخاری گازی نیک کالا شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

1. فشار گاز ناکافی

تعیین این‌که آیا فشار گاز در بخاری برای روشن نگه داشتن آن کافی است یا خیر، کمی دشوار است. وقتی شعله بخاری گازی شما کم است، احتمالا کاهش فشار ورودی یا خروجی وجود دارد. در بیشتر موارد، این فشار خروجی است که باعث ایجاد بیشتر مشکلات می‌شود.

ریشه این مشکل در شیر گاز است. در صورتی که شیر گاز معیوب باشد، در فشار گاز مشکل ایجاد می‌کند. برای حل این مشکل می‌توانید شیر گاز بخاری گازی خود را تعویض کنید تا تعمیر شمعک بخاری گازی نیک کالا کامل شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

2. دریچه‌ها

در بخاری‌های گازی نیک کالا دو لوله هم محور وجود دارد. به‌عبارت ساده یک لوله در لوله‌ای دیگر قرار دارد. لوله داخلی گاز را از بخاری خارج می‌کند و فشار منفی ایجاد می‌شود. به این ترتیب هوای تازه را از لوله بیرونی می‌کشد. موقعیت این دریچه‌ها اهمیت زیادی دارد.

اگر موقعیت دریچه بخاری به گونه‌ای باشد که هواگیری را محدود کند، جریان هوا کند می‌شود. یعنی گاز کمتری خارج شده و جریان هوای کمتری وارد بخاری می‌شود. درنهایت بخاری شعله کمی تولید خواهد کرد.

علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا

3. پنجره شاتر ورودی هوا

مشابه مشکلات مربوط به دریچه‌ها، پنجره شاتر ورودی هوا روی شعله تأثیر می‌گذارد. هرچه پنجره شاتر هوا نزدیک‌تر باشد، جریان هوای کمتری وارد بخاری می‌شود. این اتفاق نیز می‌تواند علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا باشد.

رفع نشتی و تعمیر بخاری گازی با تیم آچاره

4. گرفتگی مشعل و تعمیر شمعک بخاری گازی نیک کالا

مشعل‌های بخاری گازی نیک کالا به‌راحتی مسدود می‌شوند. کثیفی و زباله می‌تواند در مشعل جمع شود و تا حدی آن را مسدود کند. این گرفتگی مانع از جریان مناسب گاز و در نتیجه ایجاد شعله کم می‌شود.

این 4 دلیل ساده علت کم شعله بودن بخاری گازی نیک کالا هستند. این مشکلات ممکن است خیلی فنی یا پیچیده به نظر نرسند اما می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. بنابراین چگونه مشکل شعله کم بخاری گازی را حل کنیم؟

5 راه‌حل آسان برای افزایش شعله بخاری گازی نیک کالا

شاید شما هم نگران تنظیم و بیشتر کردن شعله بخاری گازی خانه خود هستید. همه نگرانی‌های شما در اینجا به پایان می‌رسد! در ادامه راه‌حل‌های ساده‌ای را معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا در عرض چند دقیقه مشکل کم شعله بودن بخاری گازی نیک کالا را حل کنید.

پیش از این درباره دلایل شعله کم بخاری مطالبی را آموختیم. اکنون بیایید مراحل ساده‌ حل مشکل شعله کم در بخاری گازی را مورد بررسی قرار دهیم و ظرف چند دقیقه شعله بیشتری داشته باشیم:

1. از مانومتر استفاده کنید

احتمالاً می‌دانید که از مانومتر برای اندازه‌گیری فشار استفاده می‌شود. با این وسیله می‌توانید این حالت فشار گاز در لوله هواکش را آزمایش کنید. قبل از انجام آزمایش، مشعل را چند دقیقه روشن نگه دارید.

اگر بخاری از گاز طبیعی استفاده می‌کند، فشار گاز اینتل بخاری شما باید 12 تا 17 سانتی‌متر باشد. لوله گاز را تا زمانی که فشار به این محدوده برسد، ثابت نگه دارید و آن را تغییر دهید. زمانی که فشار گاز به این نقطه رسید، بخاری شما شعله مطلوبی خواهد داشت.

علت کم شدن فشار بخاری گازی

2. دریچه هوا را باز کنید

همان‌طور که قبلاً گفتیم، موقعیت دریچه‌های هوا روی کیفیت شعله بخاری تأثیر زیادی دارد. زمانی که دریچه هوا بسته باشد، مقدار کمی هوا وارد بخاری می‌شود و درنتیجه شعله کمی ایجاد می‌کند.

اگر درب دریچه هوا را باز کنید، جریان هوای بیشتری وارد دریچه شده و شعله را افزایش می‌دهد. اما نباید دریچه هوا را زیاد باز کنید. زیرا هوای بیشتری وارد بخاری شده و به‌تدریج شعله قرمز و بزرگتری ایجاد می‌شود. درب هواکش را تا جایی تنظیم کنید که ارتفاع شعله 7 سانتی‌متر باشد. به این ترتیب تعمیر شمعک بخاری گازی نیک کالا تکمیل می‌شود.

حتما به این سوال که برای منزل شما پکیج بهتر است یا بخاری؟ توجه کنید شاید بهتر است که از گزینه‌های دیگری گرمایشی استفاده کنید.

3. پنجره شاتر ورودی هوا را باز کنید

مشابه کاری که با دریچه هوا انجام دادید، باید پنجره شاتر را هم باز کنید تا هوا وارد شود. بسته بودن پنجره شاتر از جریان یافتن هوا به داخل بخاری جلوگیری می‌کند. در نتیجه برای افزایش شعله، پنجره شاتر را باز کنید تا هوای بیشتری وارد شود. به این ترتیب شعله بیشتری خواهید داشت.

4. مشعل را بررسی کنید

ایراد در مشعل می‌تواند باعث کم شدن شعله بخاری شود. ابتدا مشعل را از نظر وجود آشغال بررسی کنید. اگر کثیفی باعث مسدود شدن مشعل شده، شعله کمی ایجاد خواهد شد. در این حالت مشعل را به‌خوبی تمیز کنید تا جریان گاز کافی باشد.

در مرحله بعدی به دنبال ترک در مشعل باشید. اگر مشعل دارای ترک باشد، گاز کافی تولید نخواهد شد. اگر ترک پیدا کردید، بهتر است مشعل را عوض کنید.علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا

5. سوپاپ را عوض کنید

تولید گاز اصولا به سوپاپ بستگی دارد. سوپاپ نقطه‌ای است که مقدار گاز عبوری را تعیین می‌کند. سوپاپ را با چرخاندن آن در جهت و خلاف عقربه‌های ساعت تست کنید. اگر سوپاپ‌ها شکسته باشند یا نتوان آن‌ها را کنترل کرد، شعله با اندازه غیرعادی تشکیل می‌شود.

بهترین کار در این شرایط تماس با متخصص و تعویض سوپاپ است. این تنها کاری است که برای حل مشکل کم شدن شعله بخاری گازی خود باید انجام دهید. همچنین تمیز کردن منظم بخاری گازی نیز به شما کمک می‌کند تا این مشکل را به‌راحتی حل کنید.

عیب یابی چراغ شمعک بخاری گازی نیک کالا

قبل از شروع تاکتیک‌های مختلف عیب‌یابی، باید بدانید که بخاری گازی چگونه کار می‌کند. ترموکوپل در نزدیکی مشعل شمعک قرار دارد و به‌عنوان یک وسیله ایمنی عمل می‌کند. اگر شمعک خاموش شود، ترموکوپل گاز را قطع می‌کند. اکثر مسائل از اینجا شروع می‌شوند.

اگر خودتان تمایلی به عیب یابی بخاری گازی خود ندارید، از متخصص این کار کمک بگیرید. افراد باتجربه می‌توانند بخاری شما را بررسی کرده و در کمترین زمان راه‌حل مناسبی را ارائه دهند.شمعک و شعله بخاری

1. ترموکوپل را بررسی کنید

اگر شمعک بخاری شما روشن نمی‌ماند، ممکن است مشکل از ترموکوپل باشد. گاهی گردوغبار روی ترموکوپل جمع می‌شود و سنسور را مسدود می‌کند. سعی کنید ترموکوپل را تمیز کرده و سپس شمعک را دوباره روشن کنید.

اگر دوباره خاموش شد، ممکن است ترموکوپل نیاز به تعویض داشته باشد. ترموکوپل‌ها با گذشت زمان دچار سایش و پارگی می‌شوند. اگر ترموکوپل را تمیز کرده و هم تعویض کرده‌اید، به‌سراغ تاکتیک‌های عیب‌یابی دیگری بروید تا تعمیر شمعک بخاری گازی نیک کالا تکمیل شود.

بهتر است تمیز کردن بخاری برقی و گازی را در لیست کارهایتان قرار بدهید.

بخاری گازی

2. شعله نامنظم را تنظیم کنید

اگر شمعک بخاری شما سوسو می‌زند و ضعیف است، ممکن است لازم باشد شعله را تنظیم کنید. اگر شمعک بخاری به جای آبی، زرد باشد، در دمای مناسب تنظیم نشده است. همچنین ممکن است سیگنال بدی به ترموکوپل ارسال کند. برای حل این مشکل هم باید شعله را تنظیم کنید.

3. سطح گاز را بررسی کنید

اگر شمعک کوچک است یا روشن نمی‌ماند، سطح گاز را بررسی کنید. ممکن است گاز کافی در مخزن بخاری وارد نشده باشد. با کمک فشارسنج می‌توانید فشار گاز روی مخزن را بررسی کنید.

4. شمعک را بررسی کنید

با گذشت زمان ممکن است شمعک بخاری با دوده خورده شود. زمانی که این اتفاق میفتد، جریان گاز از میان خط تامین مسدود می‌شود. از مسواک برای تمیز کردن شمعک بخاری استفاده کنید.

5. دستگاه تنظیم جریان هوا را تنظیم کنید

گاهی اوقات شمعک خاموش می‌شود؛ زیرا دستگاه تنظیم جریان هوا وجود دارد که شما از آن بی‌اطلاع بوده‌اید. شمعک را دوباره روشن کنید و مدتی منتظر بمانید. اگر دیدید که شروع به سوسو زدن کرد، دست خود را در نزدیکی نگه دارید تا ببینید آیا حرکت هوا را احساس می‌کنید.

علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا

آموزش تنظیم شعله شمعک بخاری گازی نیک کالا

برای تنظیم شعله شمعک بخاری گازی، دو راه وجود دارد:

  • تنظیم پیچ کوچک در شیر کنترل: این پیچ برای تنظیم شعله حداقلی است.
  • تنظیم پیچ بزرگ در شیر کنترل:  برای تنظیم شعله حداکثری  است.

برای تنظیم شعله شمعک، ابتدا بخاری را خاموش کرده و اجازه دهید قطعات آن خنک شوند. سپس، سرپیچ و درپوش شیر کنترل را بردارید. دو پیچ کوچک در کنار هم قرار دارند که برای تنظیم شعله حداقل و حداکثری تعبیه شده‌اند.

می‌توانید اندازه حداقلی شعله را با چرخاندن پیچ کوچک تنظیم کنید. سپس، سرپیچ را در جای خود قرار دهید و شعله بخاری را روی بالاترین حالت آن قرار دهید. سرپیچ را دوباره بردارید و این بار با چرخاندن پیچ بزرگ، اندازه شعله بخاری را در بالاترین درجه خود تنظیم نمایید.

هنگام تنظیم شعله شمعک نیک کالا، باید دقت کنید که شعله به رنگ آبی و به‌صورت یکنواخت بسوزد. رنگ زرد شعله نشان‌دهنده سوختن ناقص گاز است.

از دلایل خاموش شدن شمعک بخاری گازی نیک کالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم وجود شیشه بخاری: شیشه بخاری، از ورود هوا به داخل بخاری جلوگیری می‌کند. اگر شیشه بخاری وجود نداشته باشد، اکسیژن کافی برای احتراق گاز وجود نخواهد داشت و شمعک خاموش می‌شود.
ایراد در لوله بخاری و دودکش: اگر دودکش مسدود باشد، گازهای حاصل از احتراق به‌طور کامل از بخاری خارج نمی‌شوند و شمعک خاموش می‌شود.
ایراد در شیر کنترل: اگر شیر کنترل خراب باشد، ممکن است گاز به‌طور کامل به شمعک نرسد و شمعک خاموش شود.

نکات ایمنی در مورد تنظیم شمعک بخاری نیک کالا جدی بگیرید:

  • قبل از تنظیم شعله شمعک، بخاری را خاموش کرده و اجازه دهید قطعات آن خنک شوند.
  • هنگام تنظیم، دقت کنید که شعله به رنگ آبی و به‌صورت یکنواخت بسوزد.
  • اگر در تنظیم شعله شمعک مشکل داشتید، از یک متخصص کمک بگیرید.

3 مشکل احتمالی در زمان افزایش شعله بخاری گازی

راه‌حل‌هایی که تا به حال در مورد آن‌ها بحث کردیم، به شما کمک می‌کنند تا مشکل خاصی را رفع کنید. با رعایت روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم، می‌توانید مشکل کم بودن شعله بخاری گازی نیک کالا را حل کنید.

اما ممکن است در این پروسه با مشکلات مختلفی مواجه شوید. در ادامه 3 تا از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است در مورد شعله بخاری با آن مواجه شوید را ذکر می‌کنیم. همچنین راه‌حل‌های را برای حل این مشکلات و تعمیر شمعک بخاری گازی نیک کالا مورد بحث قرار می‌دهیم.

مشکل اول: شعله آبی کوچک هنگام خاموش شدن بخاری گازی

اگر به‌تازگی بخاری جدیدی خریده‌اید، ممکن است با مشکل شعله آبی در زمان خاموش شدن آن مواجه شوید. گاهی اوقات حتی پس از خاموش کردن کامل بخاری، ممکن است شعله آبی کوچکی را مشاهده کنید.

راه‌حل:

اگر بخواهیم صادقانه بگویم این مسئله‌ای طبیعی است. این چراغ شمعک است که مشاهده می‌شود. چراغ شمعک حتی پس از خاموش کردن بخاری گازی هم روشن می‌ماند. این اتفاق نشان می‌دهد که هنوز گاز در مخزن وجود دارد. بنابراین اگر این اتفاق افتاد، نگران نباشید!

مشکل دوم: شعله بخاری گازی خیلی آبی است

گاهی اوقات وقتی بخاری گازی خود را بعد از یک استراحت طولانی روشن می‌کنید، ممکن است شعله آن آبی به نظر برسد. دلیل این امر احتراق ناقص به دلیل عدم جریان هوا است. به زبان ساده، مقدار کم هوا می‌تواند شعله بخاری را آبی کند.

راه‌حل:

برای بازگرداندن آتش بخاری به رنگ طبیعی خود، باید جریان هوای کافی را تامین کنید. 2 کار را می‌توانید برای اطمینان از جریان هوای مناسب انجام دهید.

  • دریچه هوا را کمی باز کنید تا هوای بیشتری وارد شود.
  • پنجره شاتر هوا را تنظیم کنید تا هوای بیشتری داخل شود.

انجام این 2 کار باعث می‌شود تا مقدار مناسبی اکسیژن وارد بخاری شود. درنتیجه بخاری شما شعله‌ای ثابت و زرد رنگ خواهد داشت.

مشکل سوم: شعله بخاری خیلی زیاد است

ارتفاع شعله بخاری گازی شما باید 7 سانتی‌متر باشد. اما عوامل زیادی مانند فشار بیش از حد گاز و جریان هوا می‌توانند شعله بالاتری از حد معمول را ایجاد کنند.

راه‌حل:

اگر ارتفاع شعله بخاری گازی نیک کالا بیش از 7 سانتی‌متر باشد، باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • دریچه کنترل دمای بخاری را باز کنید.
  • سوپاپ اصلی گاز که دارای نشانگر «بالا-کم» است را پیدا کنید
  • برای کاهش شعله بخاری صفحه را به نقطه «پایین» بچرخانید.

در صورت وجود شعله کم، صفحه را روی علامت «بالا» بچرخانید. این کار باعث افزایش ارتفاع شعله خواهد شد. اگر همه چیز خوب پیش برود، دیگر با هیچ مشکلی در شعله بخاری گازی مواجه نخواهید شد.

شعله بخاری باید چه رنگی باشد؟

شعله بخاری گازی در حالت عادی باید آبی باشد. ممکن است نوک شعله کمی زرد به نظر برسد. شعله آبی نشان‌دهنده احتراق ایمن و کارآمد است. به این معنی که گاز به‌طور موثر سوزانده می‌شود و هدر نمی‌رود. شعله‌های آبی داغ‌تر بوده و نشان‌دهنده احتراق کامل‌تر هستند.

اگر شعله بخاری گازی شما زرد یا نارنجی است، نشانه این است که بخاری شما مشکل احتراق دارد که باید توسط متخصص برطرف شود. رگه‌هایی از هر رنگ، مانند زرد، نارنجی یا سبز به این معنی است که باید برای تنظیم یا تمیز کردن بخاری گازی خود از تکنسین حرفه‌ای کمک بگیرید.

اجاق گاز یا هر وسیله گازی دیگری، همیشه باید با شعله آبی بسوزد. اگر شعله‌های بخاری گازی شما به رنگ دیگری غیر از آبی است، آن را خاموش کنید و فوراً برای سرویس با تعمیرکار مجاز تماس بگیرید!علت کم شدن شعله بخاری گازی

سالم نگه داشتن بخاری عملکرد ایمن و کارآمد آن را تضمین می‌کند. رنگ شعله نشان می‌دهد که آیا بخاری شما سوخت خود را به‌طور ایمن و کارآمد می‌سوزاند یا خیر. بنابراین شعله بخاری باید همیشه به‌طور منظم بررسی شود.

رفع نشتی و تعمیر بخاری گازی با تیم آچاره

رنگ و حالت شعله‌ها می‌تواند نشانگر سلامت سیستم گرمایشی شما باشد. اگر متوجه شدید که شعله‌ها در حال سوسو زدن هستند یا به رنگ دیگری غیر از آبی می‌سوزند، باید فورا سیستم گرمایشی خود را خاموش کرده و با متخصص تماس بگیرید. فراموش نکنید که کارشناسان کاربلد آچاره در این شرایط در کنار شما خواهند بود!

جمع‌بندی علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا

شعله قسمت اصلی بخاری گازی است. اگر شعله کم باشد، بخاری کارآیی زیادی ندارد. اما لازم نیست نگران چیزی باشید! اگر به‌دنبال شناسایی علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا هستید، آنچه در بالا توضیح دادیم را به‌درستی انجام دهید تا بخاری با شعله‌ای سالم و پایدار داشته باشید. امیدواریم که هرچه سریع‌تر روند تعمیر بخاری گازی خود را پشت سر بگذارید.

سوالات متداول

شعله بخاری باید چه رنگی باشد؟

در بهترین حالت شعله بخاری گازی باید آبی باشد البته ممکن است نوک شعله کمی زرد به نظر برسد. اگر شعله بخاری گازی شما زرد یا نارنجی است باید از تعمیرکار بخاری کمک بگیرید.

4.6/5 - (20 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام‌مهندس
    بخاریها الان جدید شده و برا کم وزیاد کردن شمعک‌ نیک‌کالا شومینه جای را پیدا نمیکنم….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا