سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

روش تست سیم پیچ موتور کولر آبی و گازی

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

سیم پیچ موتور کولر یکی از بخش‌های ساده و در عین‌ حال مهم این سیستم برودتی است که گاهی به دلیل نقص فنی نیاز به تعویض خواهد داشت. معمولاً برای مشتریان اهمیت زیادی دارد که بتوانند نوع باکیفیت سیم پیچ را شناسایی کنند و سیم پیچ تعویضی پس از مدتی مجدداً دچار مشکل نشود.

این بخش (سیم پیچ) در زمان سرویس دوره‌ای کولر باید به‌خوبی چک و بررسی شود در غیر این صورت می‌تواند موجب آسیب و گرم شدن لاک سیم شده و همین‌طور سوختن مجدد سیم پیچ را به وجود آورد و در شرایط بدتر موتور از کار بیفتد.

سیم پیچ در کولرهای آبی و گازی بسته به قدرت و توان تولید برودت و میزان آمپری که برای راه‌اندازی نیاز دارند متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید با استفاده از یک روش سریع و کم‌دردسر سیم پیچ موتور کولر خود را تست کنید و سپس درصورتی‌که دچار ایراد شده بود نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. به‌طورکلی سه مرحله در این روش وجود دارد که باید بادقت آن را انجام دهید. در ادامه درباره روش تست و قیمت سیم پیچ موتور کولر صحبت خواهیم کرد.

شما می‌توانید برای تعمیر کولر آبی خود از تعمیرکاران آچاره کمک بگیرید. برای استعلام قیمت رایگان و مشاوره با تعمیرکار کولر آبی روی لینک کلیک کنید. 

نحوه تست سلامت سیم پیچ موتور کولر

جهت انجام این کار لازم است که نخست فیوز اصلی کولر را قطع کنید. توجه فرمایید در سیستم برق برخی منازل به دلیل وجود مشکل، پس از قطع کامل فیوز همچنان ممکن است ساختمان برق داشته باشد.

در این مورد همیشه یک فازمتر همراه خود داشته باشید که‌ وسیله‌ای کاربردی است. پس از آن درپوش ترمینال کولر را باز کنید. مطمئن شوید که سوکت‌های کمپرسور روغنی نباشد. دلیل این مسئله و اهمیت آن این است که ارتباط بین سوکت و ترمینال برقرار نخواهد شد و قطعاً تست شما نیز بی‌نتیجه خواهد بود.

تست سلامت موتور

سپس برای آزمایش سیم پیچ موتور کولر با استفاده از یک آوومتر یا مولتی متر (اهم متر)، کانکتورها را دوبه‌دو چک کنید. درصورتی‌که مشکلی نبود مرحله بعدی که در مورد آن توضیح داده‌ایم را انجام دهید.

اما در صورت بروز هرگونه مشکل در کانتور باید به دو مسئله کلی توجه کنید. اول این که سیستم اورلود در کمپرسور دچار ایراد گردیده و دوم این که کمپرسور اورلود کرده است.

آزمایش اتصال به بدنه در کولرهای گازی نیز اهمیت زیادی دارد. برای انجام این کار در همه کمپرسورها، کانکتورهای کمپرسور به‌هیچ‌عنوان نباید دچار نقص اتصال به بدنه شده باشند. برای این که در این مورد اطمینان یابید، می‌توانید بازهم از دستگاه مولتی متر استفاده کنید. درصورتی‌که چنین اتصالی وجود نداشت به معنای مشکل در کمپرسور و سیم پیچ خواهد بود.

سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

آزمایش سیم پیچ کولر گازی

پس از آزمایش سیم پیچ از عدم اتصال یا اتصال برق سیم پیچ به بدنه، تمام مسیرهای سیم رابط را برای این که متوجه عایق بودن یا نبودن بشوید چک کنید. سپس با بررسی مجدد اتصالات قطعه‌های مختلف، کنترل نمایید که آیا اتصالی به بدنه وجود دارد یا خیر. درصورتی‌که چنین مشکلی وجود داشته باشد. پیش ‌از این‌که کولر را به برق متصل کنید، آن را برطرف و حل کنید. سپس می‌توانید کولر را به برق متصل کنید.

سیم پیچ موتور کولر آبی

سیستم سیم پیچ در کولرهای آبی

سیم پیچ کولر آبی نیز در ساختمان کلی کمی متفاوت از مدل‌های گازی است. سیم پیچ کولر آبی بسته به قدرت آن تغییر می‌کند. این موتور در مدل‌های آبی معمولاً روی دو حالت کند و تند تنظیم می‌شود و پیش ‌از این‌که هر کاری انجام شود لازم است که با ترازو وزن‌کشی شود.

نباید وزن آن از سیم پیچ کم‌تر باشد. درصورتی‌که تعویض سیم پیچ به‌درستی انجام نشود عمر موتور کاهش خواهد یافت و در نتیجه لازم است که روی این مسئله حساس باشید.

1- عمده‌ترین عوامل نقص موتور کولر

معمولاً دلایل زیادی می‌تواند موجب سوختن سیم پیچ کولر آبی و گازی شود. یکی از این موارد مربوط به مقدار سیم مورد نیاز برای سیم پیچ خواهد بود. البته یک سر این مشکل در مورد تعمیر سیم پیچ موتور کولر مربوط به تعمیرکاران کولر آبی خواهد بود.

چون قیمت سیم مسی مورد استفاده در این عملیات کمی بالا است، بسیاری از سرویس‌کاران و حتی گاهی نمایندگی‌ها اقدام به استفاده از مقدار کم‌تری می‌کنند. در نتیجه این مسئله می‌تواند سبب زودتر آسیب‌دیدن سیم پیچ کولر آبی و کولر گازی شود.

سیم پیچ

کوتاه بودن سیم پیچ در واقع موجب داغ شدن سیم پیچ و بالارفتن مصرف برق موتور می‌شود. در نتیجه سبب سوختگی خواهد شد. استفاده از سیم‌های لاکی که کیفیت کمی دارند نیز یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد آسیب در سیستم موتور خواهد بود. این مسئله باعث پایین آمدن آستانه تحمل و تاب حرارت و سوختن مجدد سیم پیچ حتی پس از ده دقیقه اتصال به برق خواهد شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که بخصوص امسال در سیستم برق کشور با آن مواجه بودیم، قطعی‌های مکرر و نوسان در سیستم برق‌رسانی ساختمان‌ها و مراکز تجاری بود.

در چنین شرایطی نوسان برق می‌تواند سبب مشکل در سیم پیچ موتور کولر شود. عدم استفاده از بلبرینگ در کولرها و بی‌کیفیت شدن جنس بوشن‌ها از جمله عوامل دیگری است که همین مشکل را ایجاد می‌کند.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

علت دیگر مربوط به بی‌آب ‌کار کردن در کولرهای آبی خواهد بود. این مسئله سبب افزایش حرارت درون دستگاه و در نتیجه داغ شدن آن خواهد شد. پس از آن عدم روان کاری دوره‌ای قطعات کولر می‌تواند سبب بالارفتن میزان اصطکاک و در نتیجه افزایش حرارت شود.

2- مهم‌ترین مشکلاتی که سبب نقص سیم پیچ کولر می‌شود

در نهایت، آلودگی و خاک باعث می‌شود که موتور کولرها اصطلاحاً دچار مشکل یاتاقان شود. در این وضعیت، قفل‌کردن یاتاقان سبب می‌شود که سوختن کولر تبدیل به یک امر حتمی شود.

عدم استفاده از هسته آهنی و عایق‌بندی بین ورق‌های فلزی و آهن موتورها و در برخی مواقع ترانس‌ها سبب مشکل در کولر شده و عدم تعادل بار در نهایت آخرین دلیلی است که موجب مشکل سیم پیچ می‌شود.

در تمامی مواردی که ذکر شد، علت سوختن موتور باید به‌درستی تشخیص داده شود. در غیر این صورت اگر سرعت عمل بالا نباشد، به‌ جز سیم پیچ، مشکلات بیشتری برای دیگر قطعات کولر و خود موتور به وجود خواهد آمد.

مشکلاتی که سبب بروز مشکل در سیم پیچ می‌شوند

انواع سوختگی سیم پیچ موتور کولر

به‌طورکلی سیم پیچ کولر آبی و گازی به روش‌های مختلفی ممکن است دچار مشکل شود. اولین نوع سوختگی کلی خواهد بود که در آن کل سیم پیچ داغ شده و باتوجه ‌به مشکل ولتاژ، دیگر امکان استفاده از آن وجود ندارد.

دلیل بعدی از دست ‌رفتن فاز است. در این حالت موتور گرم شده و در نتیجه جریان زیادی را متحمل می‌شود. عامل سوم که سبب مشکل در سیم پیچ موتور کولر می‌شود، سوختن پنجاه‌درصد یا نصف سیم پیچ است. این مشکل زمانی خود را نمایان می‌کند که کنتاکتور دچار مشکل شده باشد.

عامل بعدی سوختن سیم پیچ، لکه‌ای در سیم پیچ موتور کولر خواهد بود. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که اتصال کوتاه‌بین سیم‌ها و یا بدنه در یک نقطه اتفاق بیفتد. در نهایت عامل ششم از دست ‌دادن یک فاز اولیه خواهد بود و آخرین عامل نیز مربوط به سوختن سیم پیچ راه‌انداز است. سوختن سیم پیچ راه‌اندازی در کولرها سبب مشکل در یکی از فازها خواهد شد.

روش تعیین قیمت سیم پیچ موتور کولر

به‌طورکلی چند عامل کلیدی و مهم وجود دارد که روی قیمت سیم پیچ در کولرهای گازی و آبی تأثیر می‌گذارد و بر این ‌اساس می‌توان قیمت آن‌ها را تخمین زد.

1. قدرت کولر

کولرها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و میزان برودتی که تولید می‌کنند بر حسب واحدی اندازه‌گیری شده و هر چه موتور کولر قوی‌تر بوده و توان بالاتری داشته باشد، قطعاً هزینه سیم پیچ آن نیز بالاتر می‌رود.

2. جنس مواد اولیه و متریال به‌کار رفته در ساخت سیم پیچ

سیم مسی یکی از متداول‌ترین و پرمصرف‌ترین ماده‌های موجود است که در سیم پیچ کولرهای گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تعمیرکاران معمولاً خیلی در مورد قیمت آن حساسیت به خرج می‌دهند و گاهی ترجیح می‌دهند با ایجاد نقص در کولر، مقدار کم‌تری از آن را مصرف کنند. با این‌کار در نهایت هزینه اضافه روی دست مشتری بگذارند.

قیمت مس مثل تمامی فلزات بر اساس عرضه و تقاضا، قیمت دلار و قیمت فلزات در بازار تغییر می‌کند و مشابه تمامی متریال‌های فلزی گران است. در برخی از کولرها این کار توسط سیم انجام خواهد شد. در نتیجه قیمت آلومینیوم نیز روی آن تأثیر می‌گذارد، پس باید بدانید که نوع سیم پیچ موتور کولر از چه موادی است. در نهایت می‌توانید با مراجعه به بازار در مورد قیمت آن تحقیق کنید.

سیم پیچ موتور کولر

نحوه تخمین قیمت سیم پیچ در کولرها

در انواع کولرهای گازی و آبی قدرت موتور و توان تولید برودت، روی هزینه سیم پیچ تأثیر دارد.

در مدل‌های آبی، قیمت سیم پیچ موتور یا دینام باید بر اساس نوع مصرف برق تعیین شود. کشورمان نیز در شرایط تحریم است و بسیاری از این متریال‌ها عموماً به‌صورت نوع وارداتی هستند، در نتیجه باید تخمین را در لحظه انجام داد.

چون ممکن است در عرض یک ماه قیمت تغییر کند. بسیاری از مراکز تعمیر نیز در ابتدا به شما قیمتی مشخص می‌دهند، اما پس از اتمام کار هزینه آن را بیشتر می‌کنند و بر اساس یک سری توجیهات در مورد نحوه طراحی سیم پیچ موتور کولر و… از شما در نهایت هزینه بیشتری دریافت خواهند کرد.

مطلب پیشنهادی : آموزش نصب کلید کولر آبی

بهترین نوع سیم پیچ کولر

سؤال بعدی که شاید بسیاری پس از خواندن تا اینجای مقاله برایشان ایجاد شود این است که کدام نوع ماده اولیه برای طراحی سیم پیچ بهتر است. قطعاً هر سیمی بسته به شرایط محیطی و نوع کولر، مزایا و معایب خاص خود را خواهد داشت.

سیم پیچ کولر آبی با استفاده از مس، هزینه بیشتری خواهد داشت. از لحاظ طول عمر و توان البته مدل‌های مسی وضعیت بهتری هم خواهند داشت. سیم‌های مسی می‌توانند در شرایطی که دمای کولر بالاتر برود نیز از خود مقاومت خوبی نشان دهند.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

متأسفانه باتوجه ‌به بالا رفتن سیم پیچ موتور کولر مسی، بسیاری به سراغ نوع ارزان‌تر یعنی مدل آلومینیوم می‌روند. در نتیجه درصورتی‌که این سیم پیچ به‌درستی و به‌میزان مناسب استفاده شود، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

البته نوع آن را بهتر است که تعمیرکار متخصص و مجاز کولر تعیین کند. معمولاً پیشنهاد می‌شود که بر اساس نیاز کولر خود تصمیم بگیرید. اگر وضعیت به شکلی است که سیم پیچ موتور کولر دمای بالایی را تحمل خواهد کرد، استفاده از مدل مسی قطعاً منطقی‌تر است.

تعویض موتور یا سیم پیچ؟

در نهایت سؤال کلیدی که ایجاد می‌شود مربوط به تعویض سیم پیچ و یا موتور خواهد بود. در برخی شرایط و به‌خصوص در کولر‌های آبی، این پرسش ایجاد می‌شود که تعویض کدام یک صرفه بیشتری خواهد داشت و منطقی‌تر است؟ در این مورد باید بگوییم که به مسائلی چون توان سیم پیچ به‌سرعت، وزن، کیفیت سیم و مصرف انرژی آن بستگی خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی : نصب کلید هوشمند کولر آبی

درصورتی‌که موتور انواع کولر توان مصرفی بالایی داشته باشد بهتر است که به‌خوبی موتور آن بررسی شود. چون ممکن است حتی با تعویض سیم پیچ،  در کوتاه‌ترین زمان دوباره همین مشکل خودش را نشان بدهد. از طرفی اگر عمر موتور کولر شما به پایان رسیده باشد باید آن را با مدلی جدید جایگزین کنید و سیستم خنک‌کننده را از مشکلی که درگیر آن شده است خلاص کنید. این عمل حتی با تعویض سیم پیچ موتور کولر نیز نتیجه خوبی نخواهد داشت.

سیم پیچ کولر

تعمیر سیم پیچ در چه شرایطی؟

  1. درصورتی‌که یاتاقان‌ها در کولر شما دچار خرابی شوند.
  2. در پایه‌های دستگاه هنگام نصب اشکال وجود داشته باشد.
  3. کولر دچار عدم تعادل بوده و شفت‌ها در جای خودشان فیکس نباشند.
  4. قسمت‌های مکانیکی در یک راستا نباشند.
  5. در توان کنترل ولتاژ الکتروموتور نقص ایجاد شده باشد.

لازم است که سیم پیچ تعمیر و تعویض گردد. در غیر این صورت می‌تواند موجب از کار افتادن کولر، ایجاد هزینه‌های سنگین‌تر و همین‌طور نقص در سیستم موتور شود و حتی برای شما هزینه‌ای به‌اندازه یک کولر نو ایجاد کند.

سیم پیچ موتور کولر را معمولاً باید یک متخصص و فرد باتجربه تعویض کند، در غیر این صورت احتمال بروز خطا و سوختگی بالا خواهد بود. درصورتی‌که قصد دریافت خدمات سیم پیچ را دارید، می‌توانید از کمک تعمیرکاران کولر بسیار مجرب آچاره استفاده کنید.

به‌هرحال این یک کار برقی است و حتی اگر یکی از اتصالات به بدنه کولر باشد می‌تواند موجب بروز مشکلات زیادی شود. در نهایت به این مسئله توجه داشته باشید که سوختن موتور کولر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها مربوط به نقص در سیم پیچ خواهد بود.

تعمیر سیم پیچ موتور کولر

جمع‌بندی

در پایان لازم است به این مسئله اشاره کنیم که برای تعیین قیمت و هزینه سیم پیچ موتور کولر، ما باید به قدرت موتور، ولتاژ آن، نوع آن که ممکن است یک‌سوم، دوم و یا حتی یک‌چهارم باشد و همین‌طور نوع آلیاژ به‌کار رفته که منتخبی از مس و آلومینیوم خواهد بود، توجه داشته باشیم.

در حال حاضر اختلاف قیمت ارز و همین‌طور مشکلات بازار فلزات و آهن‌آلات از جمله اصلی‌ترین عواملی است که باعث می‌شود هیچ‌گاه هیچ مرکزی نتواند قیمت و نرخ دقیقی در مورد این خدمات به شما ارائه دهد. تفاوتی ندارد که کولر آبی شما توان بالایی دارد یا پایین باید، پس از انجام تعمیرات و تعویض سیم پیچ از تعمیرکار فاکتور ریز تمام هزینه دریافت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. با سلام و خدا قوت در پاراگراف یکی مانده به آخر بایستی عبارت یک چهارم به (سه چهارم خازن دار) تغییر یابد.با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید