تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

اواپراتور کولر پراید چیست؟

خودروسرویس و نگهداری

آیا می‌دانید اواپراتور کولر پراید چیست. آیا کلمه اواپراتور را شنیده‌اید اما معنی آن را نمی‌دانید. پس با ما همراه باشید تا شما را با یکی از مهم‌ترین اجزای کولر ماشین پراید آشنا کنیم. یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم کولر پراید اواپراتور است. اواپراتور که متشکل از چندین قطعه مختلف است با ایجاد سرما باعث خنک شدن هوای داخل اتومبیل می‌شود.

برخلاف فن‌هایی که فقط هوا را به اطراف حرکت می‌دهند یک خنک کننده تبخیری یا اواپراتور هوای داخل خودرو را به طور مؤثر خنک می‌کند. از آنجایی که این قطعه کولر از آب برای خنک کردن هوا استفاده می‌کند رطوبت نیز به هوا اضافه می‌شود که برای شرایط آب و هوای خشک عالی‌ترین گزینه خواهد بود. با ادامه این مقاله با شما هستیم تا ببینیم اواپراتور کولر پراید چیست.

اواپراتور در ماشین چه می‌کند؟

اواپراتور کولر پراید یک رادیاتور کوچک در داخل داشبورد است که هوای سرد را برای سیستم کولر ماشین فراهم می‌کند. حال ببینیم نقش اواپراتور کولر پراید چیست. اواپراتور کولر جایی است که مبرد مایع انجمادی، گرمای هوای دمیده شده را می‌گیرد و قبل از اینکه آن را به کندانسور تهویه مطبوع برگرداند تا گرما را دفع کند، به حالت گازی تبدیل و تبخیر می‌شود. این روند به طور مداوم تکرار می‌شود.

اگر برایتان این سؤال پیش آمده که نتیجه عملکرد اواپراتور کولر پراید چیست پاسخ این است: تولید هوای خنک و سرد. اواپراتور معمولاً در داخل داشبورد خودرو نصب می‌شود و تعویض آن می‌تواند کار سختی باشد. اواپراتور آخرین و مهم‌ترین محل توقف هوا قبل از برخورد هوای سرد به صورت شما است. مبرد کم فشار که از طریق اواپراتور منتقل می‌شود، گرما را از کابین سرنشین خودرو جذب می‌کند و دمای اواپراتور را کاهش می‌دهد.

اواپراتور در ماشین چه می‌کند؟

اواپراتور کولر پراید در کجای خودرو قرار دارد؟

اواپراتور یکی از دو مبدل حرارتی در یک سیستم کولر متحرک است. در یک خودروی سواری معمولی مانند پراید، اواپراتور معمولاً در داخل محفظه سرنشین قرار دارد. برخی از وسایل نقلیه مانند ون دارای دو اواپراتور هستند. یکی در زیر صفحه ابزار یا در جای دیگری در جلوی وسیله نقلیه و دیگری در داخل یا سمت عقب خودرو قرار دارد. اواپراتور عقب اغلب در پشت یک پانل جانبی یا در سقف بالای سرنشینان عقب نصب می‌شود.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

اواپراتورها معمولاً از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند. ظاهر آن‌ها شبیه رادیاتورها است فقط از نظر اندازه کلی ضخیم‌تر و کوچک‌تر هستند. اواپراتورها مانند رادیاتورها از یک سری لوله داخلی یا “مسیرهای جریان” با پره‌های متصل به آن‌ها تشکیل شده‌اند. هوا می‌تواند آزادانه از پره‌ها عبور کند درست مانند رادیاتور پراید.

اواپراتور کولر پراید چیست و کجای آن قرار دارد؟

عملکرد اواپراتور کولر پراید چیست

امروزه نمی‌توان نقش کولر را در خودرو نادیده گرفت. نصب کولر یک ویژگی اجباری است که در هر خودرویی ضرورت دارد. بنابراین بدیهی است که قسمت اواپراتور کولر خودرو نیز دارای اهمیت زیادی است. نقش کولر خودرو بسیار مهم است از این رو شرایطی را باید رعایت کرد تا این سیستم بتواند برای راحتی راننده و مسافران در طول سفر بهترین عملکرد را داشته باشد.

مانند هر جزء دیگر، کولر خودرو نیز دارای چندین بخش است که با یکدیگر مرتبط هستند. به عبارت دیگر اگر یکی از قطعات آسیب ببیند، باعث اختلال در عملکرد سایر اجزا می‌شود. یکی از این قطعات مهم و اصلی اواپراتور است.

مطلب پیشنهادی ۷ دلیل خنک نکردن کولر ماشین

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

چرا اواپراتور کولر پراید مهم است؟

اواپراتور بسیار شبیه به یک یخچال کار می‌کند. در یک سیستم کولر خودرو، اواپراتور به عنوان وسیله‌ای برای قرار دادن فریون که بخار سرد است، عمل می‌کند.

آیا می‌توانید تصور کنید که اگر اواپراتور آسیب ببیند چه مقدار گرمایی را در کابین خودروی خود احساس خواهید کرد. اگر کولر خودروی شما کار نکند سفر شما آن‌قدر که تصور می‌کردید سرگرم کننده نخواهد بود. گرما روی خلق و خوی راننده تأثیر می‌گذارد و اگر مجبور باشد از یک جاده شلوغ عبور کند، می‌تواند حتی چالش برانگیزتر هم شود. جدای از گرما، یک اواپراتور آسیب دیده می‌تواند باعث پخش بوی کپک زدگی و روغن مانند نیز شود.

علت آسیب دیدن اواپراتور کولر پراید چیست

اواپراتور به چند دلیل ممکن است آسیب ببیند. یکی از دلایل کاهش فریون به دلیل نشت است. لطفاً توجه داشته باشید که امکان کاهش فریون در ماشین وجود ندارد مگر اینکه نشتی در اواپراتور وجود داشته باشد.

نشت اواپراتور نیز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از آن‌ها این است که مالک خودرو به ندرت برای تعمیر و نگهداری کولر زمان می‌گذارد که باعث می‌شود گرد و غبار زیادی به اواپراتور بچسبد. با گذشت زمان، کثیفی که به اواپراتور می‌چسبد می‌تواند باعث ایجاد ماده چسبناک شده و باعث خوردگی قطعه شود. فشار بیش از حد فریون نیز می‌تواند باعث نشت اواپراتور شود. یکی دیگر از دلایل نشتی گرفتگی سیستم فریون، نصب نشدن کامل و درست کار نکردن فیلتر کابین خودرو یا قدیمی بودن آن است.

بیشتر بخوانید: PDR چیست؟ صافکاری بدون رنگ خودرو Paintless Dent Repair

جلوگیری از آسیب به اواپراتور پراید

اگر از قبل علت آسیب به اواپراتور را بدانید، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از آسیب به اواپراتور، سرویس منظم تهویه مطبوع خودرو  مانند تمیز نگه داشتن کابین و حفظ RPM (دور در دقیقه) ماشین است.

تعمیر و نگهداری کولر می‌تواند هم‌زمان با سرویس‌های دوره‌ای خودرو در تعمیرگاه‌ها انجام شود. پس از آن، تعویض فیلتر دمنده نیز برای جلوگیری از کثیف شدن و خوردگی اواپراتور مهم است.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

چگونگی تعویض اواپراتور کولر پراید

اواپراتور کولر پراید ممکن است به دلیل خوردگی داخلی یا خارجی دچار نشتی شود. زمانی که این اتفاق می‌افتد مبرد به بیرون نشت می‌کند. هزینه‌های تعویض اواپراتور خودرو بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه و اینکه آیا داشبورد برای دسترسی به اواپراتور باید برداشته شود یا خیر متفاوت است. تعمیرات اواپراتور کولر پراید باید توسط تکنسین مجاز انجام شود تا عملکرد درست مبرد تضمین گردد.

بیشتر بخوانید: 5 دلیل حرکت ماشین در یک جهت هنگام رانندگی

علائم خرابی اواپراتور کولر پراید

آیا می‌دانید علامت خرابی اواپراتور کولر پراید چیست. خرابی کولر ممکن است در نتیجه عملکرد معیوب اواپراتور آن باشد. علائم خرابی شامل هوای ضعیف، بوی عجیب و غریب و نوسان دما است.

یکی از ناراحت‌کننده‌ترین موقعیت‌هایی که هر صاحب خودرو می‌تواند تجربه کند، خرابی کولر است. سیستم مدرن کولرهای امروزی از چندین مؤلفه مستقل تشکیل شده است که باید به طور یکپارچه با هم کار کنند تا هوای گرم را به هوای خنک تبدیل نمایند. از بین این قطعات، اواپراتور برای کولر خودرو بسیار مهم است. در حالی که این جزء می‌تواند چندین سال در برابر استفاده مداوم مقاومت کند ممکن است بدون نشانه قابل دیدن معیوب شده و از کار بیفتد.

4 علامت خرابی یا معیوب شدن اواپراتور کولر خودرو

مانند بسیاری از مشکلات کولر خودرو، اولین نشانگر یک اواپراتور آسیب دیده عملکرد ضعیف آن است. از آنجایی که اواپراتور کولر قسمت مهمی است که سرما را منتشر می‌کند تشخیص خرابی آن کاری نسبتاً ساده است. با این حال، 4 علامت هشدار دهنده خراب شدن اواپراتور کولر خودرو را ذکر می‌کنیم:

  1. هوای خنک ضعیف است یا اصلاً هوای سرد نداریم. زمانی که کویل یا هسته اواپراتور کولر خودرو نشتی دارد روی کارایی سیستم تهویه مطبوع تأثیر می‌گذارد. به طور کلی هر چه نشتی بیشتر باشد ظرفیت خنک کنندگی کولر نیز کاهش می‌یابد.
  2. زمان استفاده از سیستم کولر خودرو متوجه بوی عجیبی می‌شوید. اگر اواپراتور کولر پراید شما نشتی داشته باشد، مقدار کمی مبرد از سیم پیچ، هسته یا مهر و موم‌ها نفوذ می‌کند. این نشتی مبرد باعث ایجاد بویی عجیب می‌شود که ممکن است با روشن شدن کولر خودرو افزایش یابد.
  3. کمپرسور کولر پراید فعال نمی‌شود. عملکرد کمپرسور گردش مبرد از طریق اواپراتور است. این عملکرد بستگی به حفظ فشار از پیش تعیین شده دارد. به این ترتیب، اگر نشتی وجود داشته باشد فشار داخل سیستم کاهش می‌یابد و کمپرسور فعال نمی‌شود.
  4. دمای کولر خودرو تغییر می‌کند. اگر اواپراتور کولر نشتی کوچکی داشته باشد ممکن است به خنک کردن هوا ادامه دهد. با این حال، اگر دما ناهماهنگ باشد نشانه احتمالی یک اواپراتور آسیب دیده است.

جمع‌بندی

با خواندن این مطلب قطعاً متوجه شدید که اواپراتور کولر پراید چیست و چه نقشی دارد. وظیفه اصلی اواپراتور جذب گرما است. همان‌طور که هوای گرم‌تر از طریق فن از بیرون خودرو به داخل کشیده می‌شود از روی پره‌های آلومینیومی اواپراتور سرد می‌گذرد، باعث گرم شدن مبرد مایع فشار پایین و سرد شده و به گاز تبدیل می‌شود. دمای ایده آل اواپراتور حدود 0 درجه سانتی‌گراد است.

عمر کولر خودرو بین 10 تا 12 سال است. با این حال، اگر کولر شما نزدیک به 8 سال است که بی‌وقفه کار می‌کند، تعویض سیم‌پیچ اواپراتور همچون نصب یک موتور جدید در یک ماشین می‌تواند کولر پراید شما را جانی دوباره بخشد.

در این باره بیشتر بخوانید 

تنظیم مصرف سوخت با دیاگ

ساخت واکس خودرو در منزل

نحوه ساخت کارواش با موتور یخچال

4.8/5 - (89 امتیاز)

10 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    این اواپراتور ماشین من وقتی کولر می گیرم و قدرت موتور میره روی دو سه یه لرزش و صدای بلند لرزش مانندی میده
    می تونید راهنمایی کنید مشکل چیه ؟

    1. با سلام لرزش عادی نیست و این موارد را چک کنید و ارتباطی با کولر ندارد اول دریچه گاز کامل باز بشه و با اسپری مخصوص شستشو بشه همینطور استپر موتور دوم شمع های خودرو بازدید در صورت کوتاه شدن الکترود تعویض وایرها هم در صورت خشک شدن تعویض شود ودر آخر فیلتر بنزین تعویض کنید و شستشو انژکتور دهید. اگر یک درصد مشکل حل نشد تایمینگ موتور چک کنید.

  2. عرض ادب و احترام.
    خیلی واضح و کامل توضیح دادین ممنونم.
    من اواپراتور رو هرجا بردم گفتن نشتی نداره و گاز کولر بعداز دو هفته خارج میشد، خودم روی اواپراتور تست ازت گذاشتم و داخل ظرف آب فرو بردم، از وسط هسته زیر فین ها حباب های هوا به صورت خیلی ریز ایجاد شد ، ریسک نکردم و یه اواپراتور جدید جایگزین کردم مشکل کامل حل شد. بازم ممنون از توضیحاتتون

  3. سلام ابتدا که کولر را روشن می کنیم بسیار خنک می کند و عالی است اما کمی بعد یک دفعه فقط باد گرم می زنه جوری که در روزهای گرن سر ظهر هوای بیرون خنک تره تا ماشین خاموش بشه و یک ربع بعد روشن بشه که باز همان گونه تکرار بشه ممنون می شوم راهنمایی کنید

    1. سلام وقتتون بخیر
      ماشینم پرایده و منم همین مشکل رو دارم
      ابتدا که ماشین روشن می‌شه باد کولر عالیه ولی بعد از ۴ تا ۵ دقیقه باد کولر گرم میشه
      ماشین که خاموش میشه و بعد از یک ربع روشن میشه دوباره کولر عالی خنک میکنه
      مقدار گاز تست شده و سر ریز هم کردن
      نشتی هم گفتن نداره
      ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. سلام وقت بخیر
    پراید دارم مدل ۸۴ وقتی کولر میزنم از نصف عبور میکنه از فن بگیر همه چیز عوض کردم با کولر گرفتن حرارت بالا میره بدون کول. خوبه هیچ مشکلی نداره ایرادش از کجا ممکنه باشه ؟

    1. احتمال داره چون ماشین شما مدل پایین اتصال منفی رو تقویت کنید همچنین اتصال مثبت به فن اصلی رادیاتور

  5. سلام من کامل کولر پراید رو عوض کردم بجز اپراتور البته شیر خودکار اپراتور رو عوض کردم سرمای کولر خیلی کمه لوله داخلی یخه ولی سرما داخل کابین خیلی ضعیفه کمپرسور چینی خریدم الان نمیدونم از کمپرسره یا از اپراتور که سرما داخل کابین نمیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید