راهنمای جامع تعمیر موتور پراید
آشنایی نسبی با تعمیر موتور پراید میتواند به شما کمک کند تا مشکل وسیله نقلیه خود را زودتر تشخیص دهید و بتوانید برآورد درستی از هزینه تعمیر موتور پراید خود داشته باشید. همچنین این امکان را خواهید داشت که شخصا بعضی از ایرادات جزئی اتومبیل خود را برطرف کنید.
اما توصیه میشود برای تعمیر و رفع ایرادات تخصصی به منظور حفظ امنیت جان خود و سایر سرنشینان برای عیبیابی و تعمیر خودرو، از تعمیرکاران حرفهای کمک بگیرید.
تعمیرکاران مجرب آچاره میتوانند در این زمینه یاریگر شما باشند. فقط کافی است در صفحه خدمات تعمیر خودرو سفارش خود را ثبت نمایید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.
- در موتورهایی که میل سوپاپ در داخل سرسیلندر قرار گرفته است؛ قبل از خارج کردن تسمه تایمینگ حتما پیستون 1 را در نقطه مرگ بالا قرار دهید تا به سوپاپها آسیبی نرسد.
- ضخامت نعلبکی سوپاپهای بنزین باید حداقل 1 میلیمتر و ضخامت نعلبکی سوپاپهای دود باید حداقل 1.3 میلیمتر باشد.
- موقع جمع کردن موتور، کلیه واشرهای آببندی کاسه نمدها رینگ ها و ياتاقانهایی که نیروی گریز از مرکز به آنها وارد میشود باید تعویض شوند.
نحوه تنظیم و تعمیر موتور پراید
تنظیم و تعمیر موتور پراید یکی از مواردی است که همواره باید نسبت به آن توجه ویژهای داشته باشید تا با رسیدگیهای بهموقع، مانع از بروز مشکلات جدی در موتور خودرو شوید.
در این میان علاوه بر روشن شدن چراغ چک، موارد زیر نیز از جمله مواردی هستند که به شما نشان میدهد باید موتور وسیله نقلیه خود را چک کنید:
- بالا رفتن میزان سوخت
- کاهش شتاب و سرعت خودرو
- خروج دود سیاه از اگزوز
- بد استارت خوردن خودرو هنگام روشن کردن
اگر هر کدام از این علائم در وسیله نقلیه شما وجود دارد؛ لازم است موتور آن را چک کنید.
لوازم مورد نیاز برای تعمیر موتور پراید
قبل از شرح تعمیر موتور پراید، ابزار و لوازم مورد نیاز برای تعمیر موتور این وسیله نقلیه را ذکر میکنیم.
موارد استفاده | شماره ابزار اختصاصی |
برای قفل کردن دندهها | 49D0111A0 |
نصب روی سرسیلندر و آزاد کردن خار سوپاپ | 49B0120A0 |
تعویض گاید سوپاپ | 490240010A |
جا دادن کاسه نمد ساق روی گیتهای | 49B012001 |
جا زدن ابزار سوپاپ و متعلقات آن روی سرسیلندر | 49B0120A0 |
نصب کاسه نمد میل سوپاپ | 49F401331 |
باز کردن دیسک و صفحه کلاچ | 49D0111A0 |
باز کردن دیسک و صفحه کلاچ | 49SE01310 |
جلوگیری از حرکت فلایول | 49D0111A0 |
پایه نگهدارنده پیستون | 49D011001 |
تراز روی پایه | 49D011002 |
هوش راهنما برای خارج کردن گژن پین | 4981034045 |
هوش راهنما برای جا زدن گژن پین | 49S134044K00 |
سمبه برای جا زدن گژن پین | 49d0111003 |
نصب دیسک و صفحه کلاچ روی فلایویل | 49SE01310 |
جدا کردن سر سیلندر از موتور
توجه داشته باشید که ممکن است در زمان تعمیر موتور پراید برای تعمیرات اساسی مجبور به باز کردن کامل موتور شوید که در اینصورت باید مهارت جمع کردن آن را هم داشته باشید. ما در این مطلب تلاش میکنیم با بیان کامل جزئیات، راهنماییهای لازم در این مورد را ارائه دهیم.
در تعمیر پراید صبا و سایر مدلهای خودروی پراید، برای جدا کردن سرسیلندر از موتور، اولین قطعهای که از موتور باز میکنیم؛ پولی واتر پمپ و درپوش تسمه تایر است.
توجه داشته باشید که در موتورهایی که میل سوپاپ در داخل سرسیلندر قرار گرفته است؛ قبل از خارج کردن تسمه تایمینگ حتما پیستون 1 را در نقطه مرگ بالا قرار دهید تا به سوپاپها آسیبی نرسد. برای این کار باید علامت روی پولی میل لنگ درست مقابل علامت تاپ سنتر روی درپوش قرار بگیرد. موقع باز کردن پولی میل لنگ، برای جلوگیری از چرخش میل لنگ از ابزار اختصاصی به شماره 49D0111A0 برای قفل کردن دندهها استفاده کنید.
خارج کردن تسمه تایمینگ
در این مرحله از تعمیر موتور پراید، درپوش دیگر تسمه تایمینگ را برمیداریم تا بتوانیم تسمه تایمینگ را خارج کنیم. برای خارج کردن تسمه تایمینگ، باید آن را از محفظه آزاد کنیم.
بنابراین تسمه سفتکن را شل کرده؛ آن را به عقب میکشیم و مجددا پیچ آن را سفت میکنیم. بدین ترتیب تسمه تایمینگ میتواند از محل خود خارج شود. حالا خار دنده میل لنگ را خارج و دنده میل لنگ را جدا میکنیم.
جدا کردن تسمه سفت کن
برای جدا کردن تسمه سفتکن، پیچ آن را شل و فنرش را آزاد کرده و بعد از باز کردن پیچ، تسمه سفتکن را از محل خودش خارج میکنیم. برای سهولت کار، قبل از جدا کردن سرسیلندر از نوک موتور اول دلکو را باز میکنیم، سپس چدنی دود را باز کرده و به دنبال آن چدنی هوا و نهایتا پمپ بنزین را خارج میکنیم.
محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!
حالا برای جدا کردن سرسیلندر پیچهای درپوش سوپاپ و پیچهای سرسیلندر را بهصورت حلزونی از خارج به داخل باز میکنیم و سپس واشر سرسیلندر را از روی نوک سیلندر برمیداریم. بعد از باز کردن سر سیلندر برای آسیب ندیدن سطوح جانبی آن و تماس نداشتن با فرز آن را روی دو قطعه چوب قرار میدهیم و بعد سرسیلندر را از نقاط زین کنترل و بازدید میکنیم.
کنترلهای مهم در این مرحله از تعمیر موتور پراید
- کنترل ضخامت و تابیدگی سرسیلندر
- کنترل سوپاپها
- فنر سوپاپ
- سیکل و فایل
- کنترل میلهای انگشتی و میل سوپاپ
برای باز کردن متعلقات سرسیلندر و کنترل آن بایستی از ابزار اختصاصی و آچارهای مناسب استفاده شود. میل سوپاپ را با آچار مناسب ثابت نگه داشته، و با یک آچار دیگر پیچ پولی را باز و پولی را خارج میکنیم. بعد از آن نوبت باز کردن پیچهای میل انگشتی به روش حلزونی از خارج به داخل است. میل انگشتی و انگشتیها را از سرسیلندر جدا کرده و با باز کردن ضامن نگهدارنده، میل سوپاپ را خارج میکنیم. حالا باید پوسته ترموستات را از سرسیلندر جدا کرد.
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفهای آچاره
کنترل نشتی سوپاپ
هنگام تعمیر جلوبندی پراید قبل از جدا کردن سوپاپها از سرسیلندر باید نشتی آنها را کنترل کنیم؛ برای این کار سرسیلندر را برمیگردانیم و برای مشاهده دقیق نشتی سوپاپها بعد از پاشیدن پودر روی آنها، پودر را به دقت در محل نشستن سوپاپها میمالیم و در آخر سر سیلندر را با فشار باد تمیز میکنیم. سپس سرسیلندر را برگردانده و به حالت اولیه آن قرار میدهیم.
حال از محل سوراخهای چدنی دود و هوا مقداری نفت یا گازوئیل پشت سوپاپها میریزیم و مجددا بعد از 10 دقیقه سرسیلندر را برمیگردانیم. در این مرحله نشتی مشخص میشود. هر کجا نشتی وجود داشت، سوپاپها باید باز و با روغن سنباده آببندی شوند.
جدا کردن سوپاپ و باز کردن مرحله آخر سرسیلندر در تعمیر موتور پراید
برای جدا کردن سوپاپها از سرسیلندر، ابتدا سرسیلندر را روی یک سطح مسطح ترجیحا فلزی قرار دهید تا مهار کردن سوپاپها برایتان راحت باشد. سپس ابزار اختصاصی به شماره 49B0120A0 را روی سرسیلندر نصب میکنیم و با فشردن فنرهای سوپاپ، خارهای سوپاپ را آزاد کرده و آنها را به وسیله آهنربا از جا خارج میکنیم.
سپس فنرهای سوپاپ دود و هوا را بههمراه فنرهای خار نگهدار و واشرهای نشیمنگاه روی سرسیلندر خارج میکنیم. دقت کنید که هرکدام از قطعات باز شده باید در محلهای جداگانه قرار گیرند. سپس سرسیلندر را به پهلو قرار داده؛ سوپاپهای دود و هوا را یکی یکی خارج کرده و در محل خود میگذاریم و با گیره مخصوص، کاسه نمدهای گاید سوپاپ را از سرسیلندر جدا میکنیم.
حال سرسیلندر کاملا باز شده است، در ادامه نحوه کنترل هر یک از آنها را بررسی میکنیم.
کنترل سرسیلندر
سوختگی سرسیلندر از شایعترین دلایل تعمیر موتور پراید است. اگر سطح سرسیلندر تاب برداشته و انحنای زیاد دارد، ممکن است بهدلیل حرارت بیش از حد موتور باشد. در این حالت انحناهای روی سرسیلندر باعث سوختن واشر سرسیلندر میشود. معمولا بیشترین انحنای سوختگی بین سیلندر 2 و 3 به وجود میآید.
کنترل انحنای سطح سرسیلندر
برای کنترل انحنای سطح سرسیلندر از یک خط کش مسطح و فیلر استفاده میکنیم. این انحنا را در 6 نقطه اندازه میگیریم؛ چنانچه این میزان بیش از 15 صدم میلیمتر باشد؛ سطح سرسیلندر به تعمیر نیاز دارد. با توجه به مقدار تراش سطح سرسیلندر که 0.2 میلیمتر است؛ ارتفاع سرسیلندر پراید از 106.7 میلیمتر میتواند به حداقل 107.4 میلیمتر برسد.
کنترل سوپاپهای دود و بنزین در تعمیر موتور پراید
ضخامت نعلبکی سوپاپهای بنزین باید حداقل 1 میلیمتر و ضخامت نعلبکی سوپاپهای دود باید حداقل 1.3 میلیمتر باشد. در غیراینصورت سوپاپها به تعویض نیاز دارند.
قطر استاندارد ساق سوپاپها نیز در تعمیر موتور پراید باید مورد بررسی قرار گیرد. اندازه استاندارد این قطر 6.98 میلیمتر است و در صورتی که این قطر به کمتر از 6.92 ملیمتر برسد؛ باز سوپاپها نیاز به تعویض دارند.
برای کنترل خوردگی داخل گاید سوپاپها، آنها را داخل گاید قرار میدهیم و پایه ساعت را روی ساق سوپاپ، نزدیک گاید میگذاریم؛ سپس سوپاپ را بیرون کشیده و خلاصی را اندازه میگیریم. مقدار این خلاصی حداکثر میتواند 0.2 میلیمتر باشد. در صورت وجود خلاصی بیشتر، گاید سوپاپ باید عوض شود.
تعویض گاید سوپاپ
برای تعویض گاید سوپاپ از ابزار اختصاصی 490240010A استفاده میکنیم. توجه داشته باشید که خارج کردن گاید سوپاپ باید خلاف جهت محفظه احتراق انجام شود. گاید نو یک خار فنری نگهدارنده دارد که موقع جا زدن گاید باید تا لبه گاید در محفظه سرسیلندر قرار بگیرد.
جا زدن گاید باید در جهت موافق محفظه احتراق انجام شود. در نظر داشته باشید که گاید های سوپاپ دود و بنزین میتواند به جای هم استفاده شود.
پس از جا زدن گاید سوپاپ فاصله آن را تا سطح سرسیلندر اندازه میگیریم. این فاصله باید بین 13.2 تا 13.8 میلیمتر باشد. سیتهای سوپاپ محل نشستن سوپاپ روی سرسیلندر هستند و میتوان آنها را تعویض کرد.
کنترل فنر سوپاپ در تعمیر موتور پراید
فنر سوپاپ به دو نوع کنترل نیاز دارد. ارتفاع این فنر بر اثر کارکرد زیاد کم میشود. به منظور تعمیر موتور پراید باید ارتفاع فنر سوپاپ و انحراف لبه انتهای فنر را اندازه بگیرید.
ارتفاع استاندارد فنر 43.6 میلیمتر است که کاهش آن تا حداقل 42.2 میلیمتر قابل قبول است. انحراف لبه انتهای فنر به خط قائم باید 1.4 الی 1.5 میلیمتر باشد. انحراف بیشتر سبب خوردگی گاید سوپاپ میشود. در صورت مشاهده هر کدام از مشکلاتی که ذکر شد؛ فنر سوپاپ باید عوض شود.
میل سوپاپ را باید از این نقطه نظرها کنترل کرد:
- ساییدگی 8 عدد بادامک سوپاپهای ورودی و خروجی
اندازه استاندارد بادامکها باید 36.9 میلیمتر باشد. حداقل این اندازه 35.9 میلیمتر است که کمتر از این مقدار قطعا نیاز به تعمیر و تعویض دارد.
- ساییدگی بادامک پمپ بنزین
اندازه استاندارد بادامک پمپ بنزین 34.2 میلیمتر و حداقل اندازه آن 33.6 میلیمتر است.
- ساییدگی سه محور تکیهگاه روی سرسیلندر
اندازه استاندارد تکیهگاه وسطی 43.41 الی 43.43 میلیمتر است و اندازه محورهای تکیهگاه جلو و عقب میل سوپاپ روی سرسیلندر 43.44 تا 43.47 میلی متر هستند.
- تاب داشتن میل سوپاپ
انحنای میل سوپاپ نیز باید کنترل شود. این انحنا نباید بیش از 0.3 میلیمتر باشد. در صورتی که میل سوپاپ با هر کدام از مشخصات گفته شده مطابقت نداشته باشد حتما نیاز به تعویض دارد. در آخرین مرحله مقدار دو پهنه تکیهگاه نیز باید اندازه گرفته شود. این مقدار نباید بیشتر از 0.5 میلیمتر باشد.
کنترل خلاصی تکیهگاه میل سوپاپ روی سرسیلندر در تعمیر موتور پراید
خلاصی استاندارد برای تکیه گاههای جلو و عقب 0.035 تا 0.085 میلیمتر و برای تکیهگاه وسطی 0.065 الی 0.115 میلیمتر است. حد مجاز خلاصی میل سوپاپ در تکیهگا ها 0.15 میلیمتر است. اگر خلاصی بیش از حد مجاز باشد، میل سوپاپ یا سرسیلندر نیاز به تعویض دارد.
میلهای انگشتی از نظر تابیدگی و خوردگی محل نشستن انگشتیها روی میل سوپاپ و خلاصی میل انگشتی در داخل انگشتیها باید کنترل شود. حد استاندارد خلاصی میل انگشتی در داخل انگشتی 0.2 الی 0.068 میلیمتر و حد مجاز این خلاصی 0.1 میلیمتر است.
در صورت مشاهده هر کدام از عیبهای ذکر شده، قطعه مورد نظر باید عوض شود.
تا این مرحله از تعمیرات پراید صبا باز کردن سرسیلندر را آموزش دیدیم و در ادامه آموزش تعمیر موتور پراید با جمع کردن قطعات سرسیلندر آشنا خواهیم شد.
جمع کردن قطعات سرسیلندر
برای جا زدن میل سوپاپ، آن را به روغن آغشته میکنیم و درون سرسیلندر جا میزنیم و ضامن نگهدارنده را نصب میکنیم. بعد به سیله ساعت اندازهگیری، حرکت طولی میل سوپاپ را کنترل میکنیم. مقدار استاندارد حرکت طولی 0.5 الی 0.18 میلیمتر است.
خلاصی بیش از حد میل سوپاپ بهعلت خوردگی سطوح جانبی روی میل سوپاپ یا ضامن نگهدارنده میل سوپاپ بهوجود میآید که در اینصورت، ضامن نگهدارنده یا میل سوپاپ باید تعویض شود.
قبل از جمع کردن سوپاپها بهوسیله ابزار اختصاصی به شماره 49B012001، کاسه نمدهای ساق را که حتما باید نو باشد روی گیتهای سوپاپ جا میدهیم.سپس با برگرداندن سرسیلندر، سوپاپهای دود و هوا را به ترتیبی که باز کردیم؛ در محل خود جا میزنیم.
برای جا زدن فنرها و خارهای سوپاپ مجددا سرسیلندر را برمیگردانیم. جهت مهار کردن سوپاپها سرسیلندر را باید روی یک سطح صاف فلزی یا چوبی قرار دهیم.
حالا ضامن نگهدارنده میل سوپاپ را برای بستن ابزار اختصاصی به شماره 49B0120A0 موقتا باز میکنیم. سپس به کمک این ابزار سوپاپها و متعلقات آن را روی سرسیلندر جا میزنیم. دقت کنید موقع جا زدن فنرهای سوپاپ، لایههای جمع شده فنر به سمت سر سیلندر باشد.
(پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه واشر سرسیلندر پراید و علائم نیم سوز شدن آن کلیک کنید.)
نصب میلهای انگشتی و انگشتیها در جمع کردن سرسیلندر
ضمن نصب میلهای انگشتی و انگشتیها باید توجه داشت که میل انگشتی هوا و میل انگشتی دود با یکدیگر تفاوت دارد.
به این ترتیب که فاصله سوراخهای نگهدارنده سمت پیستون 4 در میل انگشتی هوا، بیشتر از این فاصله در میل انگشتی دود است. از طرف دیگر انگشتیهای سیلندرهای یک و دو با انگشتیهای سیلندرهای 3 و 4 باهم تفاوت دارند.
انگشتیهای سیلندرهای یک و دو با زائدهای که دارند؛ مشخص میشوند. برای نصب میلهای انگشتی، ضامن نگهدارنده میلهای سوپاپ را که باز کرده بودیم؛ نصب و پیچ آن را 0.8 تا 1.1 کیلوگرم/متر سفت میکنیم.
سپس انگشتیها و فنرهای آن را با رعایت نکات گفته شده روی میلهای انگشتی بهطوری که مجراهای روغن میلانگشتیها سمت سرسیلندر قرار گرفته باشد؛ مونتاژ میکنیم.
سپس مجموعه میل انگشتی و انگشتی را بهطوری که فنرهای میل انگشتی مابین میل و سرسیلندر قرار نگیرد؛ نصب میکنیم. حال پیچهای اتصال را بهصورت حلزونی از داخل به خارج با گشتاوری معادل 2.2 الی 2.9 کیلوگرم/متر سفت میکنیم.
تنظیم سوپاپ و میل سوپاپ
حال یک کاسه نمد نو میل سوپاپ را توسط ابزار اختصاصی به شماره 49F401331 روی سرسیلندر نصب میکنیم. بعد پولی میل سوپاپ را با توجه به محل قرار گرفتن پیم روی میل سوپاپ نصب کرده و با ثابت نگه داشتن میل سوپاپ پیچ آن را به اندازه 5 الی 6.2 کیلوگرم/متر سفت میکنیم.
با توجه به اینکه در پراید میل سوپاپ روی سرسیلندر قرار دارد؛ میتوانیم قبل از سوار کردن سرسیلندر روی بلوک سیلندر، سوپاپها را تنظیم کنیم. برای این کار انگشتیهای سوپاپ سیلندر 4 را با چرخاندن میل سوپاپ در حالت قیچی قرار میدهیم تا انگشتیهای سیلندر یک در حالت تراکم قرار بگیرد.
سپس انگشتیهای هوا و دود از سیلندر یک، انگشتی هوا از سیلندر دو و انگشتی دود از سیلندر سه را به وسیله فیلر 0.3 میلیمتری که برابر با 30 فیلر است؛ تنظیم میکنیم.
سپس انگشتیهای سیلندر یک را در حالت قیچی قرار میدهیم تا انگشتیهای سیلندر چهار در حالت تراکم قرار بگیرد. سپس انگشتیهای هوا و دود سیلندر چهار، انگشتی هوا از سیلندر سه و انگشتی دود از سیلندر دو را تنظیم میکنیم.
حالا سرسیلندر آماده بسته شدن روی بلوک سیلندر است. به این ترتیب عیبیابی و باز کردن سرسیلندر در تعمیر موتور پراید به پایان رسید. در این مرحله از تعمیر موتور پراید به سیلندر موتور میرسیم.
سیلندر در تعمیر موتور پراید
ابتدا لولههای ورودی آب به بلوک سیلندر را باز میکنیم.برای باز کردن کارتل، موتور را به وسیله استند میچرخانیم تا کارتل در وضعیت مناسب قرار بگیرد. با باز کردن پیچهای کارتل، کارتل را از بلوک سیلندر جدا میکنیم. حالا با استفاده از ابزار اختصاصی به شماره 9D0111A0 و همینطور ابزار 49SE01310 دیسک و صفحه کلاچ را باز میکنیم.
از آنجا که ممکن است دیسک کلاچ سالم باشد و بخواهیم دوباره از آن استفاده کنیم، باید طرز قرار گرفتن دیسک کلاچ نسبت به فلایویل را علامت گذاری کنیم تا موقع جمع کردن موتور درست سر جای خودش قرار دهیم
حالا واتر پمپ را از بلوک سیلندر جدا میکنیم. بعد نوبت باز کردن oil pump میرسد. قبل از جدا کردن شاتونها از میل لنگ و نوک سیلندر باید کفههای شاتون و شاتون را نسبت به سیلندر مربوطه علامتگذاری کنیم تا موقع جمع کردن موتور، هر شاتون در محل خودش قرار گیرد.
به این ترتیب که کفه و شاتون شماره یک را با یک علامت و کفه و شاتون سیلندر شماره دو را با دو علامت و الی آخر مشخص کنیم. سپس با باز کردن مهرههای شاتون، پیستون و شاتون را از نوک سیلندر خارج میکنیم. یادتان باشد که خار یاتاقان شاتونها و خار به طرف فیلتر روغن قرار بگیرد.
باز کردن فلایویل در تعمیر موتور پراید
برای جلوگیری از حرکت فلایویل از ابزار اختصاصی به شماره 49D0111A0 استفاده کنید. حال پیچهای فلایویل را باز و پس از جدا کردن آن ابزار مربوطه را باز میکنیم. سپس صفحه محافظ فلایویل را از سیلندر جدا کرده و بعد از آن پوسته کاسه نمد ته میل لنگ را که توسط 4 پیچ به نوک سیلندر متصل شده باز میکنیم.
جدا کردن میل لنگ از بلوک سیلندر
حالا وقت جدا کردن میل لنگ از بلوک سیلندرها است. دقت کنید چنانچه کفه یاتاقان فاقد شمارهگذاری بود با رنگ شمارهگذاری کنید تا موقع بستن مجدد هر قطعه در جای خود قرار گیرد. به یاد داشته باشید که فلش های روی کفه ها به سمت جلو موتورها قرار گرفته اند.
قبل از خارج کردن میل لنگ باید بغل یاتاقانیها را خارج و نسبت به محل جاگذاری علامت بزنید تا همه چیز درست در جای خود قرار بگیرد. بدین ترتیب میل لنگ از بلوک سیلندر جدا میشود.
روش کنترل سیلندر و قطعات آن
ابتدا سیلندر باید به دقت شستشو شود. سپس آن را از نظر ترکخوردگی بازدید میکنیم. پولکهای سیلندر نیز باید از نظر پوسیدگی و نشت آب، و مدارهای روغن داخل سیلندر از نظر گرفتگی کنترل شود. سطح سیلندر را نیز مثل سطح سرسیلندر در 6 جهت با استفاده از فیلر کنترل میکنیم؛ حداکثر پیچیدگی میتواند تا 0.15 میلی باشد. چنانچه پیچیدگی بیش از حد مجاز بود؛ در صورتی که ارتفاع سیلندر اجازه دهد فقط یکبار تا حداکثر 0.2 میلیمتر سطح سیلندر را ماشینکاری میکنیم.
حفرههای سیلندر را از نظر خوردگی بررسی میکنیم. برای این کار قطر داخلی حفرهها را اندازه میگیریم. اگر قطر داخلی حفرهها بیش از 71.17 میلیمتر و اندازه قطرهای عمود برهم بیش از 0.019 میلیمتر باشد، باید داخل سیلندر را نسبت به پیستونهای انتخابی ماشینکاری کنیم.
حالا خوردگی پیستونها در داخل سیلندر را اندازه میگیریم. به این ترتیب که قطر پیستونها را در نقطهای که 90 درجه مخالف نقطه گژن پین و به فاصله 17.2 از رینگ روغن باشد، اندازه میگیریم. قطر استاندارد پیستون 70.954 میلیمتر تا 70.974 میلیمتر است.
سپس خلاصی رینگ و پیستون را بررسی میکنیم. چنانچه خلاصی بیش از 0.15 میلیمتر باشد؛ رینگ و پیستون باید عوض شود. رینگ و پیستونهای اور سایز در اندازه های 025، 050، 075 و 1 میلی متر موجود است.
کنترل رینگها از نظر خوردگی در تعمیر موتور پراید
ابتدا رینگ را داخل حفره سیلندر قرار میدهیم. سپس آن را با یک پیستون مسطح میکنیم. آن وقت فاصله دو سر رینگ را بهوسیله فیلر اندازه میگیریم. فاصله استاندارد دو سر رینگ کمپرس اول و دوم 0.15 الی 0.30 میلیمتر و فاصله استاندارد دو سر رینگ روغن 0.2 الی 0.7 میلیمتر است. حد مجاز فاصله دو سر رینگ ها می تواند یک میلیمتر باشد.
خلاصی استاندارد رینگها در داخل شیار پیستون ها 0.3 الی 0.65 میلیمتر و حد مجاز این خلاصی 0.15 میلیمتر است.
در صورت نیاز به تعویض شاتون یا پیستون برای جدا کردن شاتون از پیستون یا بالعکس از مجموعه ابزارهای اختصاصی به شمارههای پایه نگهدارنده پیستون 49D011001؛ تراز روی پایه به شماره 49D011002 هوش راهنما برای خارج کردن گژن پین به شماره 4981034045؛ هوش راهنما برای جا زدن گژن پین به شماره 49S134044K00 و سمبه برای جا زدن گژن پین به شماره 49d0111003 استفاده میکنیم.
خارج کردن گژن پین
برای خارج کردن گژن پین اول سمبه اصلی را روی گژن پین سوار میکنیم. بعد هوش راهنما را در محل خودش (کنار گژن پین) میگذاریم و پیستون و متعلقات آن را روی پایه قرار میدهیم. سپس به کمک پرس گژن پین را از روی شاتون جدا میکنیم. حتی المقدور از پیستون جدا شده از شاتون نباید مجددا استفاده کرد.
کنترل پیچیدگی شاتون
در این مرحله پیچیدگی شاتون را کنترل میکنیم. حد مجاز پیچیدگی در هر 100 میلیمتر طول شاتون 0.4 میلیمتر است. باری کنترل پیچیدگی شاتون آن را به 3 نظام ابزار مخصوص متصل میکنیم. بعد حلقههای شاخص را در دو طرف محور گژن پین مماس میکنیم. شاخص را حول آن به چرخش در میآوریم. در تمام مدت شاخص باید با شاتون مماس باشد. در غیر اینصورت شاتون پیچیدگی دارد.
تعمیر موتور پراید؛ جا زدن گژن پین روی شاتون
موقع جا زدن گژن پین روی شاتون، موقعیت پیستون روی شاتون را در نظر داشته باشید. یعنی علامت F روی پیستون باید مخالف کانال روغن دسته شاتون قرار بگیرد. برای جا زدن شاتون در پیستون باید شاتون را روی دستگاه گرمکن قرار دهیم. مقدار حرارت مناسب برای جا زدن گژن پین روی شاتون 250 کالری است. برای کنترل زمان رسیدن به این حرارت، تکه ای قند را روی شاتون قرار دهید. چون قند در 250 کالری ذوب میشود؛ از ذوب شدن قند میفهمیم شاتون به درجه حرارت مطلوب رسیده است.
در ضمن خلاصی گژن پین از داخل پیستون کنترل میکنیم. قطر استاندارد گژن پین 19.174 هزارم الی 9.980 میلی تر است و خلاصی گژن پین داخل پیستون 0.008 الی 0.026 میلیمتر است. حالا گژن پین را داخل سمبه قرار داده و هوش راهنما را به سمبه متصل میکنیم. بعد پیستون را روی پایه میگذاریم و روانی حرکت مجموعه گزن پیسن داخل سمبه را داخل حفره پیستون کنترل میکنیم.
چنانچه قند شروع به ذوب شدن کرده باشد؛ شاتون را برداشته و با توجه به اینکه باید علامت F روی پیستون مخالف کانال روغن دسته شاتون باشد؛ سریعا گژن پین را داخل شاتون جا میزنیم. بعد از خنک شدن شاتون، سمبه و راهنما را از گژن پین جدا کرده و حرکت پیستون را حول گژن پین آزمایش میکنیم.
کنترلهای لازم پس از باز کردن میل لنگ
در این مرحله از تعمیر موتور پراید پس از باز کردن میل لنگ موارد زیر را تحت کنترل و بررسی قرار میدهیم:
- کنترل تاب دیدگی میل لنگ
حد مجاز تاب دیدگی میل لنگ 0.04 میلیمتر است. محورهای ثابت و متحرک را از نظر خوردگی و دوپهنی در 4 جهت بررسی میکنیم.
حداکثر دوپهنی برای محور ثابت و متحرک 0.05 میلیمتر است. در صورت خوردگی و دوپهنی محورهای ثابت و متحرک، میل لنگ باید نسبت به یاتاقان های اورسایز موجود ماشینکاری شود. بعد از ماشینکاری باید خلاصی بین میل لنگ و یاتاقان کنترل شود.
- کنترل oil pump
با توجه به اهمیت oil pump در هر افت فشار و روغن یا تعمیر موتور این قطعه باید به دقت بررسی شود. برای این کار با استفاده از یک پیچگوشتی ضربهای دندههای اویل پمپ را خارج میکنیم. بعد پیستون و فنر روغن را که کنترلکننده فشار روغن است؛ در میآوریم. حالا با استفاده از یک ابزار مناسب کاسه نمد را از پوسته oil pump جدا میکنیم.
کنترلهای لازم oil pump:
- پوسته oil pump: از نظر قرار گرفتن در دندهها
- دنده خارجی و داخلی: از نظر خوردگی در سطوح مختلف
- oil pump: از نظر وجود خراش یا خوردگی در سطح تماس با دنده
- فنر کنترل فشار روغن: از نظر ضعیف شدن
- پیستون: از نظر خوردگی در سطوح جانبی
دیسک و صفحه نو و کارکرده
سطح صفحه کلاچ باید از نظر ساییدگی کنترل شود. ضخامت استاندارد لنت سمت دیسک 3.2 میلیمترو ضخامت استاندارد لنت سمت فلایویل 3 میلیمتر است. چنانچه ضخامت لنت دو طرف نسبت به سطح پرچها کمتر از 0.3 میلیمتر باشد؛ صفحه کلاچ را باید عوض کرد. ضمنا حداکثر تابدیدگی جانبی صفحه کلاچ 0.7 میلیمتر و حداکثر تابدیدگی عمودی آن 1 میلیمتر است.
در این مرحله از راهنمای تعمیر موتور پراید عیب یابی قطعات موتور به پایان رسید. در ادامه مبحث تعمیر موتور پراید، جمع کردن قطعات موتور را شرح میدهیم.
جمع کردن قطعات موتور پراید
پس از تعمیر موتور پراید و بههنگام جمع کردن موتور، کلیه واشرهای آببندی کاسه نمدها رینگ ها و ياتاقانهایی که نیروی گریز از مرکز به آنها وارد میشود باید تعویض شوند.
برای جمع کردن موتور ابتدا نوک سیلندر را به پایه موتور متصل میکنیم. با فشار باد آخرین نظافت کاری موتور را انجام میدهیم. سپس محل نشستن یاتاقانها را با پارچهای که پرز ندهد تمیز میکنیم و یاتاقانهای انتخاب شده را در محل خود قرار میدهیم. سطح یاتاقانها را روغنکاری میکنیم و میل لنگ را روی سیلندر قرار می دهیم؛ سپس بغل یاتاقانها را طوری که خزانه روغنی به سمت میل لنگ قرار بگیرد؛ جا میزنیم.
کفهای یاتاقان را بعد از روغنکاری به ترتیب شماره و با توجه به جهش فلش به طرف جلوی موتور نصب میکنیم و پیچهای کفهها را تا گشتاور 5.6 الی 6 سفت میکنیم. پس از سفت کردن پیچ هر کفه باید میل لنگ را بچرخانید و از حرکت صحیح آن مطمئن شوید.
جا زدن رینگ روی پیستون
بعد از تنظیم خلاصی یاتاقان، رینگها را روی پیستون جا میزنیم. طوری که نوشتههای روی رینگ کمپرس یک و دو به سمت بالا قرار بگیرد. دقت کنید که دندههای رینگها باید 120 درجه از هم فاصله داشته باشند. یاتاقانهای انتخاب شده را روی شاتون و صفحه شاتون قرار میدهیم و روغنکاری میکنیم.
موقع اتصال شاتون به میل لنگ توجه داشته باشید که شاتون متعلق به سیلندر خودش باشد و علامت F روی پیستون به طرف جلوی موتور قرار گیرد. حین بستن کفه دقت کنید که علامت کفه و شاتون روبروی هم قرار گیرد. حالا با قرار دادن موتور در وضعیت مناسب، مهرههای شاتون را با گشتاور 3 الی 3.5 کیلوگرم/متر سفت میکنیم. برای اطمینان از حرکت صحیح میل لنگ آن را چندبار می چرخانیم.
جا زدن کاسه نمد روی پوسته
برای جا زدن کاسه نمد روی پوسته اول پسته را روی یک پایه قرار میدهیم. بعد کاسه نمد را بهوسیله ابزار مناسب و پرس روی پوسته جا میزنیم. برای آببندی سطح پوسته کاسه نمد و سیلندر موتور از چسب مخصوص آببندی استفاده کنید. بعد از نصب پوسته کاسه نمد پیجهای آن را سفت میکنیم.
الان باید محافظ فلایویل را روی پوسته قرار داده و سپس فلایویل را با پیچهای نو به میل لنگ متصل کرده و پیچهای آن را سفت کنیم.
برای نصب oil pump آن را روی پوسته موتور قرار داده و پیچها را با گشتاور 1.9 الی 2.3 کیلوگرم/متر سفت میکینم. بعد با ابزار مناسب کاسه نمد اویل پمپ را جا میزنیم.
نصب واتر پمپ
حالا واتر پمپ را نصب کرده و پیچها را به اندازه 1.9 الی 2.6 سفت میکنیم.
نصب کارتل
برای نصب کارتل موتور را در وضعیت مناسب قرار میدهیم. دو نقطه اتصال پوسته اویل پمپ و دو نقطه اتصال پوسته کاسه نمد میل لنگ را به سیلندر موتور به چسب مخصوص آببندی آغشته میکنیم. واشر آببندی کارتل را روی سیلندر قرار داده و کارتل را بهوسیله تسمه تقویتی و پیچ اتصال نصب میکنیم.
نصب سیلندر و سرسیلندر
حالا موتور را برای نصب سرسیلندر آماده کرده و پیستون ها را جا میزنیم. واشر سرسیلندر را روی سیلندر قرار داده و سر سیلندر را در محل خود نصب میکنیم. ترتیب سفت کردن پیچهای داخل سیلندر بهصورت حلزونی از داخل به خارج است که به تدریج با گشتاور 7.7 الی 8.3 کیلوگرم/متر سفت میکنیم.
در سوپاپ را به چسب مخصوص آببندی آغشته میکنیم و واشر در سوپاپ را سر جای خودش میگذاریم. سپس در سوپاپ را روی سر سیلندر نصب میکنیم.
نصب تسمه تایمینگ
پس از تعمیر موتور پراید، تسمه تایمینگ را طوری که فلشهای تسمه در جهت گردش موتور باشد جا میزنیم. بعد از آن نوبت به جا زدن محافظهای تسمه تایمینگ در محل مناسب میرسد. پولی واتر پمپ را نیز نصب کرده و پیچ های آن را سفت میکنیم.
نصب چدنی و پمپ
حالا چدنی هوا را با استفاده از یک واشر نو در محل خودش قرار داده و پیچ های آن را سفت میکنیم. پمپ بنزین را هم نصب کرده و چدنی دود را به سرسیلندر متصل میکنیم. دقت کنید که واشر همه قطعات در این مراحل باید نو باشد.
لولههای مدار آب و محافظ حرارتی چدنی دود و تسمه را نیز نصب کرده و دیسک و صفحه کلاچ را با ابزار مناسب 49SE0131 روی فلایویل نصب میکنیم. حالا موتور به مرحله نصب به روی ماشین رسیده و کار تعمیر موتور پراید شما به پایان رسیده است.
هزینه تعمیر موتور پراید
قیمت تعمیر موتور پراید، قیمتی ثابت نیست و بسته به نوسانات قیمت قطعات و میزان مهارت تعمیرکار شما متغیر است. اگر تعمیر همراه با تعویض بعضی قطعات باشد، مسلما اجرت تعویض نیز بر هزینع تعمیر موتور پراید افزوده خواهد شد. همچنین قیمت قطعات نیز جداگانه محاسبه میشود.
جمعبندی
در این مقاله از آچاره با آموزش کامل تعمیر موتور پراید آشنا شدیم. همانطور که شرح دادیم،تعمیر موتور پراید بهتر است با ابزار مخصوص انجام شود.
در صورتی که به این ابزار دسترسی نداشتید، میتوانید از ابزارهای جایگزین برای تعمیر موتور پراید خود استفاده کنید اما در نظر داشته باشید که استفاده از ابزار جایگزین در تعمیر موتور پراید نیازمند مهارت و تجربه بالا در این زمینه است. سعی کنید برای تعمیر موتور پراید خود از یک فرد باتجربه کمک بگیرید.
سوالات متداول
هزینه تعمیر موتور پراید چقدر است؟
هزینه تعمیر موتور پراید وابسته به محله تعمیرکار شما متغیر است اما به صورت میانگین از کف 10000000 ریال شروع میشود.
تعمیر موتور پراید چند روز طول میکشد؟
عیبیابی موتور پیچیدهترین مرحله تعمیر است. عموما استاد مکانیکها برای پیاده نکردن کل موتور زمان زیادی را صرف همین مرحله میکنند. پس از یافتن عیب، تعمیر وابسته به میزان خرابی میتواند از یک ساعت تا 10 روز زمان گیرد.
چرا سرسیلندر پراید میسوزد؟
سوختن سرسیلندر یا واشر سرسیلندر موتور پراید از شایع ترین مشکلات این خودرو است. در واقع کم شدن سطح آب و روغن موتور باعث ایجاد این اتفاق میشود.