شرایط قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر چیست؟

لوازم خانگیمایکروفر

در این مقاله قصد داریم بررسی جامعی بر موضوع قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر و نحوه استفاده از دستگاه مایکروفر داشته باشیم. وسیله‌ای که اگر به‌طرز صحیحی از آن استفاده شود هیچ مشکلی برای سلامتی انسان ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که استفاده نادرست از ماکروفر می‌تواند خطرات زیادی به‌همراه داشته باشد.

امروزه وسایل و محصولات بسیاری در زمینه طبخ غذا و نگهداری از مواد غذایی تولید و عرضه می‌شود که نایلون زیپ دار یکی از این محصولات پرکاربرد است؛ اما استفاده از این کیسه‌ها در داخل ماکروفر با تردیدهای زیادی همراه است.

با مجله آچاره همراه باشید تا بررسی کنیم که آیا می توان نایلون زیپ دار را در ماکروفر قرار داد یا خیر؟!

اگر به‌دلیل استفاده غیراصولی از مایکروفر و قرار دادن ظروف نامناسب در داخل آن، تنظیمات دستگاه شما مختل شده است می‌توانید از طریق ثبت درخواست در وبسایت آچاره و در بخش تعمیر مایکروفر، از متخصصان و تعمیرکاران ممتاز آچاره مشاوره رایگان دریافت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • کیسه‌های مخصوص مایکرویو که برای پخت‌وپز استفاده می‌شوند، در صورتی که در دمای بالاتر از 158 درجه فارنهایت (70 درجه سانتیگراد) قرار گرفته باشند، نباید دوباره استفاده شوند.
  • اگر برای قرار دادن نایلون زیپ دار در مایکروفربه دنبال جایگزینی مناسب هستید، می توانید از ظروف شیشه ای ایمن مایکروویو یا کیسه‌های سیلیکونی استفاده کنید.
  • از بسته‌بندی پلاستیکی یا کیسه‌های پلاستیکی که برچسب ایمن برای ماکروفر ندارند استفاده نکنید.

مکانیسم ماکروفر و نحوه عملکرد آن

ماکروفر وسیله‌ای بسیار کاربردی است که می‌توان انواع دستورات یخ‌زدایی، پخت‌وپز و گرم کردن غذا و نان را به آن داد و بعد از چند ثانیه یا دقیقه، نتیجه کار را مشاهده کرد. حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه این دستگاه می‌تواند در زمان کوتاهی تمامی این امور را انجام دهد؟

در واقع امواج رادیویی که در هنگام طبخ غذا یا گرم‌ کردن آن توسط مایکروفر به مواد غذایی برخورد می‌‌کنند، منجر به پخت سریع غذا می‌شوند. مولکول های آب، مواد غذایی و چربی‌ها با جذب این امواج به‌سرعت غذا را آماده می‌سازند.

آیا می توان نایلون زیپ دار را در ماکروفر قرار داد

قرار دادن نایلون زیپ دار در مایکروفر

شاید شما خودتان تجربه قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر را دارید یا مشاهده کرده‌اید که افراد نایلون زیپ دار را در مایکروفر برای یخ‌زدایی و گرم شدن مواد غذایی قرار می‌دهند و بعضی دیگر مواد غذایی مختلفی چون نانی که در داخل کیسه فریزر بوده است را به‌صورت مستقیم در مایکروفر می‌گذارند.

این افراد برای جلوگیری از خشک شدن نان بعد از گرم شدن، چنین اقدامی انجام می‌دهند. اما آیا این افراد از خطرات این راهکار خود برای سلامتی آگاهی دارند؟ در ادامه این موضوع مهم را بررسی می‌کنیم‌.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات مایکروویو!

مضرات قرار دادن نایلون زیپ دار در مایکروفر

ساختار نایلون به‌گونه‌ای است که می تواند گرمای امواج را جذب کند. با جذب گرما، ترکیب‌های مضری که در ذرات سازنده نایلون وجود دارد به مواد غذایی منتقل می‌شود. در نتیجه ما بعد از مصرف این غذای گرم شده، به‌راحتی ترکیبات مضر نایلون را وارد بدن خود می‌کنیم.

در بیانی تخصصی‌تر، نایلون‌ها گروهی از مواد پلیمری هستند که از ترکیباتی به نام پلی‌آمید و پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند. وقتی شما این مواد پلیمری را در معرض تابش امواج قوی ماکروفر قرار می‌دهید، پیوند این مواد شکسته می‌شود و با شکستن آن، ترکیبات آزاد شده به مواد غذایی منتقل می‌شود.

با قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر و ورود چنین ترکیباتی می‌تواند باعث مشکلات و ناراحتی های متعددی برای انسان شود. از جمله این مشکلات می‌توانیم به مشکلات و بیماری های گوارشی اشاره کنیم‌. در حالت‌شدیدتر و تکرار این اشتباه در روش آماده‌‌سازی غذا حتی ممکن است این اتفاق منجر به سرطان‌های دستگاه گوارش نیز بشود.

علاوه‌بر مشکلات گوارشی، ورود ترکیبات پلیمری از نایلون‌ها می‌تواند بر عملکرد غده تیروئید نیز تاثیر منفی داشته باشد. با اختلال در روند سوخت‌وساز بدن و کاهش آن، احتمال چاقی افراد نیز بیشتر می شود.

قرار دادن نایلون زیپ دار در مایکروفر

برای جلوگیری از چنین مشکلاتی توصیه می‌کنیم مواد غذایی را ابتدا از کیسه فریزر خارج کرده و بعد از آن، برای گرم کردن غذا را در سینی دستگاه قرار دهید.

علاوه‌بر رعایت این نکته مهم‌، جهت قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر می‌توانید از کیسه‌های مخصوصی که برای گرم کردن مواد غذایی مختلفی در بازار وجود دارد استفاده کنید. نایلونی که بدین منظور ساخته شده است و به‌راحتی و بدون نگرانی می‌ توانید از آن استفاده کنید.

نایلون زیپ دار چیست؟

کیسه یا نایلون زیپ دار نوعی کیسه پلاستیکی هستند که معمولا برای نگهداری و حمل مواد غذایی استفاده می شود. این نایلون‌ها از پلاستیک پلی‌اتیلن مرغوب ساخته شده‌اند و در اندازه‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند.

برخی از کیسه‌ها با فشار و به‌صورت‌ مهروموم شده غذاها را در خود بسته‌بندی می کنند. این نایلون‌ها می‌تواند یک انتخاب مناسب برای نگهداری مواد غذایی در فریزر، یخچال و… باشد.

قرار دادن نایلون زیپ دار در مایکروفر

بررسی انواع و اندازه‌های مختلف نایلون زیپ دار

کیسه‌های بسته‌بندی غذا، در انواع و اندازه‌های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت ما در بازار وجود دارند. برخی از انواع رایج آنها شامل کیسه‌های ساندویچ می‌شود.

کیسه‌های ساندویچ یا کیسه‌های میان‌وعده کوچک، برای نگهداری مواد غذایی کوچک استفاده زیادی دارند. کیسه‌های بزرگتر نیز برای نگهداری مواد غذایی بزرگتر مانند میوه‌ها و سبزیجات کاربرد دارند.

نصب و تعمیرات تخصصی مایکروفر با تیم آچاره

آیا می توانیم از نایلون‌های زیپ دار استفاده مجدد کنیم؟

نایلون‌های زیپ دار را می توان مجددا استفاده کرد، اما مهم است که پس از هر بار استفاده، آنها را به‌طور کامل بشویید. فراموش نکنید کیسه‌هایی که برای نگهداری گوشت خام استفاده شده‌اند نباید دوباره استفاده شوند.

علاوه‌بر این، کیسه‌های مخصوص مایکرویو که برای پخت‌وپز استفاده می‌شوند، در صورتی که در دمای بالاتر از 158 درجه فارنهایت (70 درجه سانتیگراد) قرار گرفته باشند، نباید دوباره استفاده شوند.

آیا می توان نایلون زیپ دار را در ماکروفر قرار داد

شستشوی نایلون زیپ ‌دار به‌روش صحیح

برای شستن کیسه‌های زیپ‌ دار، آن ها را با آب گرم و صابون بشویید، سپس آنها را از داخل بچرخانید و دوباره بشویید. در ادامه کیسه‌ها را آویزان کنید تا خشک شوند یا آنها را روی قفسه خشک کن قرار دهید.

فراموش نکنید از مواد شیمیایی قوی یا اسفنج‌های ساینده خودداری کنید، زیرا این کار روش شستشو می تواند به نایلون شما آسیب برساند.

جایگزین نایلون‌های زیپ دار برای پخت و پز در مایکروویو

اگر به‌جای قرار دادن نایلون زیپ دار در مایکروفر به‌دنبال جایگزینی مناسب هستید، می توانید با قرار دادن ظروف شیشه ای ماکروفر یا استفاده از کیسه‌های سیلیکونی از مزایای این وسایل استفاده کنید.

باورهای اشتباه در مورد قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر

یکی از تصورات غلط و رایج در مورد استفاده از کیسه‌های زیپ دار در مایکروویو این است که می توانند مواد شیمیایی مضر را آزاد کنند. با این حال، کیسه های زیپ دار از موادی ساخته می شوند که برای استفاده در مایکروویو ایمن باشند.

یکی دیگر از باورهای غلط این است که کیسه های زیپ دار قابل استفاده مجدد نیستند، اما همان‌طور که قبلا ذکر شد، در صورت شستشوی صحیح می توان از آنها دوباره استفاده کرد.

قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر

نکات ایمنی قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر

اقدامات احتیاطی که باید هنگام مایکروویو کردن مواد غذایی رعایت کنید عبارتند از:

  • در صورت امکان برای پختن غذا از ظروف قابل استفاده در مایکروویو استفاده کنید.
  • از ظروف پلاستیکی ترک‌خورده یا آسیب‌دیده برای پخت یا گرم‌ کردن غذا استفاده نکنید.
  • از بسته‌بندی پلاستیکی یا کیسه‌های پلاستیکی که برچسب ایمن برای ماکروفر ندارند استفاده نکنید.
  • غذا را در کیسه‌های خیلی کوچک قرار ندهید، زیرا باعث گرم شدن بیش‌ازحد آنها و ترشح مواد شیمیایی مضر می‌شود.
  • همیشه دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط شرکت تولیدکننده را برای استفاده از نایلون‌ زیپ دار دنبال کنید.

کلام آخر

قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر به‌شرطی که تمام نکات ایمنی رعایت شود، مشکل‌ساز نیست. نکته مهم آن است که فقط از کیسه‌هایی استفاده کنید که برچسب ایمن برای استفاده‌ از مایکروفر را دارند.

همچنین دقت داشته باشید از گرم شدن بیش‌ازحد این نایلون‌ها خودداری کنید و هرگز غذاهایی که بخار تولید می‌کنند یا حاوی روغن یا چربی هستند را درون نایلون‌های زیپ‌دار قرار ندهید.

قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر برای بسیاری از افراد یک انتخاب راحت و مقرون‌به‌صرفه است. با استفاده ایمن و مسئولانه از آنها می توانید از راحتی پخت و گرم کردن غذا در مایکروویو لذت ببرید و در عین حال خطرات بالقوه سلامتی را به حداقل برسانید.

سوالات متداول

آیا جایگزینی برای استفاده از کیسه های زیپ دار برای پخت‌وپز در مایکروویو وجود دارد؟

بله، چندین جایگزین برای استفاده از چنین کیسه‌هایی وجود دارد. مانند ظروف شیشه ای یا سرامیکی، ظروف پلاستیکی ایمن برای مایکروویو یا کیسه های سیلیکونی. این جایگزین‌ها معمولاً بادوام‌تر هستند و می‌توان به‌طور مکرر از آنها استفاده کرد. علاوه‌بر این موارد، ظروف اشاره شده گزینه‌ای سازگارتر با محیط زیست محسوب می‌شوند.

چگونه بفهمیم نایلون زیپ‌ دار ایمن است یا خیر؟

برای دانستن این نکته مهم، دنبال نماد ایمنی مایکروویو روی بسته‌بندی باشید یا برچسب محصول را بررسی کنید. اگر در برچسب محصول خریداری شده، ایمنی مایکروویو ذکر نشده است، نایلون شما برای استفاده از مایکروفر ایمن نیست.

اگر نایلون زیپ‌ دار را برای مدت طولانی در مایکرویو قرار دهیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر نایلون‌های زیپ دار برای مدت طولانی گرم شوند، ممکن است ذوب شوند یا مواد شیمیایی مضر را در غذا آزاد کنند. برای جلوگیری از این امر، دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را دنبال کنید و کیسه‌ها را بیش‌ازحد گرم نکنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا