8 علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی

چرخ خیاطیلوازم خانگی

آیا تا به حال به علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی در حین خیاطی با مشکل روبه‌رو شده‌اید؟! مشکل عجیبی است، اما احتمال رخ دادن آن وجود دارد. مشغول خیاطی کردن هستید و ناگهان متوجه شوک روی بدن خود می‌شوید. نگران نباشید؛ قرار گرفتن به میزان محدود در معرض شوک‌های الکتریکی کوچک مشکل چندانی برای سلامتی شما ایجاد نمی‌کند.

با این وجود باید برای رفع مشکل اقدام کنید؛ زیرا در صورت ادامه‌دار شدن، این شوک‌ها می‌توانند مشکل‌ساز شوند. با آچاره همراه باشید تا علت برق داشتن چرخ خیاطی و راهکارهای حل مشکل را بررسی کنیم.

اگر در زمینه تعمیر چرخ خیاطی و عیب‌یابی نیاز به مشاوره و خدمات دارید، می‌توانید از طریق ثبت درخواست در وبسایت آچاره از تعمیرکاران ممتاز مشاوره رایگان دریافت کنید.

نکات کلیدی

  • برق‌گرفتگی چرخ خیاطی گاهی اوقات طبیعی است. گاهی اوقات نیز می‌تواند ناشی از وجود اختلال در سیستم برق‌کشی منزل یا قطعات داخلی چرخ باشد.
  • عواملی مانند معیوب بودن پریز برق، آسیب‌دیدگی سیم‌ها، نداشتن اتصال به زمین، خرابی سیم ارت، قطعات داخلی معیوب، برق‌دار بودن نول و بالا بودن رطوبت محیط از دلایل برق‌گرفتگی چرخ خیاطی هستند.
  • برای پیشگیری از مشکل برق داشتن بدنه چرخ خیاطی باید از سلامتی سیستم برق‌کشی منزل خود اطمینان حاصل کنید. به‌علاوه پیش از کار کردن با چرخ دستان خود را خشک کنید و چرخ را در محیطی خشک و به دور از رطوبت قرار دهید.
  • در صورت خرابی قطعات چرخ خیاطی یا اتصالات آن خودتان اقدام به تعمیر نکنید. از یک متخصص کمک بخواهید.

علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی چیست؟

چرخ خیاطی یکی از لوازم ضروری است که در اغلب خانه‌ها وجود دارد. با وجود تمام خدماتی که این دستگاه ارائه می‌دهد، گاهی اوقات مشکلات متداول چرخ خیاطی کاربران را کلافه می‌کند.

تصور کنید در حال کار با چرخ خیاطی متوجه شوک الکتریکی روی بدن خود می‌شوید! آیا می‌دانید علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطي چیست؟

معرفی تمام دلایل برق داشتن بدنه چرخ خیاطی

در این قسمت تمامی احتمالاتی که می‌توانند علت برق‌گرفتگی چرخ خیاطی باشند را بررسی خواهیم کرد؛

1. معیوب بودن پریز برق

اگر پریز برق خانه شما خراب باشد، ممکن است چرخ خیاطی نیز از آن متأثر شده و عملکرد درستی نشان ندهد. برق‌گرفتگی زمانی شدیدتر خواهد بود که چند دستگاه به یک پریز متصل باشند. اتصالات داخلی پریز را بررسی کنید تا در صورت معیوب بودن متوجه شوید.

2. آسیب‌دیدگی سیم‌ها

فرسودگی و پارگی سیم‌ها نیز ممکن است باعث برق‌گرفتگی چرخ خیاطی شوند. فرسوده شدن سیم‌ها در گذر زمان امری طبیعی است. در صورت خرابی سیم‌ها جریان به‌درستی از آنها عبور نمی‌کند.

اگر در سیم‌ها هر گونه علائم سوختگی یا ترک مشاهده کردید، باید آنها را تعویض کنید. در صورت عدم تعویض نه تنها بدنه چرخ خیاطی شما برق‌دار خواهد بود، بلکه ممکن است اتفاقات ناگوارتری نیز رخ دهند.

علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطي

3. نداشتن اتصال به زمین

برخی پریزهای قدیمی به صورت دوشاخه هستند و اتصال به زمین ندارند. این گونه پریزها حتی در صورت سالم بودن ممکن است باعث برق داشتن بدنه چرخ خیاطی شوند.

اتصال به زمین در زمان ناپایداری جریان الکتریکی به عنوان مانع عمل کرده و ایمنی را حفظ می‌کند؛ بدین صورت که جریان ناپایدار را به زمین منتقل کرده و باعث ایمنی بیشتر اتصالات می‌شود.

در صورتی که به علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی با مشکل مواجه هستید و پریزهای شما دوشاخه هستند، پیشنهاد می‌کنیم برای تعویض آنها با پریزهای دارای اتصال به زمین اقدام کنید.

4. خرابی سیم ارت

وجود سیم ارت در تمامی دستگاه‌های الکتریکی ضروری است. این سیم بارهای اضافی موجود در دستگاه را به زمین انتقال می‌دهد تا از بروز حادثه در دستگاه جلوگیری شود.

خرابی سیم ارت و عملکرد نادرست آن از انتقال صحیح بارهای اضافی به زمین جلوگیری کرده و ممکن است باعث ایجاد برق در بدنه چرخ خیاطی شود.

خرابی سیم ارت نه تنها باعث ایجاد برق در بدنه چرخ می‌شود، بلکه ممکن است موجبات خرابی قطعات و آتش‌سوزی را نیز فراهم آورد. در صورتی که بارهای اضافی به زمین منتقل نشوند، بار الکتریکی زیادی در قطعات به‌وجود می‌آید و موجب خرابی و آسیب دیدن آنها خواهد شد.

5. قطعات معیوب؛ یک علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی

ممکن است علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی به‌دلیل خرابی یکی از قطعات داخلی آن باشد. در صورت معیوب بودن قطعات داخلی جریان الکتریکی به‌درستی انتقال نمی‌یابد.

شکستگی قطعات، خرابی مدار و فرسودگی سیم‌ها باعث ناپایداری جریان الکتریکی می‌شوند. در نتیجه جریان به بیرون از دستگاه (بدنه آن) منتقل می‌شود. پیش از اتصال به برق باید از سلامت دستگاه خود مطمئن باشید.

اگر متوجه مشکلی در قطعات داخلی شدید، حتما با یک تعمیرکار تماس بگیرید. گاهی اوقات ممکن است مشکل جزئی باشد و به راحتی با سرویس کردن برطرف شود.

علت برق داشتن چرخ خیاطی

6. برق‌دار بودن نول

اگر در منطقه شما نارسایی در جریان الکتریکی وجود داشته باشد، بخش نول در سیم‌های برق حاوی جریان الکتریکی خواهد شد. اگر متوجه برق‌گرفتگی چرخ خیاطی شدید،

ابتدا آن را از برق بیرون بکشید. سپس با استفاده از یک فازمتر بخش نول پریز را بررسی کنید. اگر متوجه برق‌دار بودن نول شدید، با اداره برق تماس بگیرید و برای رفع مشکل از آنها کمک بخواهید.

7. بالا بودن رطوبت محیط؛ یک علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی

حتما می‌دانید که در مکانی که برق وجود دارد، نباید رطوبت بالا باشد. برخورد آب و مایعات با برق خطرناک است. حال همین اتفاق در صورت بالا بودن رطوبت در محل زندگی رخ می‌دهد.

اگر محیط زندگی شما رطوبت بالایی داشته باشد، یون‌های موجود در محیط تا حدی خاصیت رسانایی پیدا می‌کنند. این یون‌ها در صورت نشستن روی سطوح باعث برق‌دار شدن بدنه لوازم برقی از جمله چرخ خیاطی خواهند شد.

علت برق گرفتگی چرخ خیاطی

8. لمس مناطق دارای الکتریسیته

یک علت برق‌ داشتن بودن بدنه چرخ خیاطی این است که شما پیش از لمس چرخ خیاطی، نقاطی را لمس کرده‌اید که الکتریسیته ساکن داشته‌اند. حتی ممکن است لباس شما دارای الکتریسیته بوده و با برخورد به بدنه چرخ خیاطی احساس برق‌گرفتگی کنید.

علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی صنعتی

چرخ خیاطی صنعتی چرخی است که برای تولید در تعداد بالا به‌کار می‌رود. این چرخ‌ها بدنه‌ای بسیار قوی‌تر نسبت به چرخ‌های معمولی دارند. موتور آنها نیز قدرت بالاتری دارد. طرز استفاده آنها نیز اندکی با چرخ‌های خیاطی خانگی متفاوت است.

دلایل برق داشتن بدنه چرخ خیاطی صنعتی نیز مشابه چرخ خیاطی خانگی است. برای رفع مشکل باید ببینید کدام یک از موارد گفته شده باعث ایجاد چنین مشکلی شده‌اند. سپس برای رفع آن اقدام کنید.

علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی صنعتی

نکات ایمنی جهت جلوگیری از برق‌گرفتگی چرخ خیاطی

با رعایت نکات زیر ایمنی خود را هنگام کار با چرخ خیاطی افزایش دهید.

  • پیش از لمس چرخ خیاطی دستان خود را به‌خوبی خشک کنید.
  • اگر در خانه فرزند خردسال دارید، روی چرخ خیاطی خود از روکش‌های پلاستیکی استفاده کنید.
  • فاصله مناسب بین خروجی‌های برق (مثلا پریز) و منابع آب (به عنوان مثال شیر آب) را رعایت کنید.
  • لوازم برقی ماند چرخ خیاطی باید در محلی به دور از رطوبت نگهداری شوند.
  • در صورت نیاز به تعمیر هر یک از قطعات چرخ خیاطی از متخصص این امر کمک بگیرید و خودتان اقدام به دستکاری چرخ نکنید.
  • چرخ خیاطی را روی سطح غیرفلزی قرار دهید. در این حالت بدنه چرخ خیاطی دچار اتصال به زمین نمی‌شود و مشکل برق داشتن بدنه آن نیز حل خواهد شد.

رفع علت برق داشتن چرخ خیاطی

برای حل مشکل برق‌دار بودن بدنه چرخ خیاطی تمام دلایلی که باعث ایجاد این مشکل می‌شوند را بررسی کنید. ببینید کدام یک از موارد گفته شده در بالا این وضعیت را ایجاد کرده است. نکات زیر نیز در رفع این مشکل موثر خواهند بود:

  • عایق‌بندی: یک راه خوب برای افزایش ایمنی هنگام کار با چرخ خیاطی استفاده از باکس عایق است. قسمت‌هایی از چرخ که دارای الکتریسیته هستند را عایق‌بندی کنید.
  • جنس لباس: حتما متوجه شده‌اید که لباس‌های ساتن، الیاف پلی استر، لباس‌های پشمی بیشتر از سایر لباس‌ها باعث برق‌گرفتگی می‌شوند. این گونه لباس‌ها به‌راحتی می‌توانند جریان برق را عبور دهند. پیشنهاد می‌کنیم لباس‌های خود را از جنس نخ و پنبه تهیه کنید.

سخن پایانی

همانطور که ذکر شد ممکن است علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی ناشی از اختلالات موجود در شبکه برق‌رسانی و سیم‌کشی‌ها باشد و همچنین این احتمال وجود دارد که قطعاتی از چرخ خیاطی دچار مشکل باشند.

با راهکارهای ارائه شده می‌توانید شخصا علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی را تشخیص دهید و در صورتی که منشاء مشکل مشخص شد، بهتر است از متخصص مربوطه بخواهید تا بررسی‌های تخصصی را انجام داده و مشکل را رفع کند.

سوالات متداول

علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی چیست؟

عواملی مانند معیوب بودن پریز برق، آسیب‌دیدگی سیم‌ها، نداشتن اتصال به زمین، خرابی سیم ارت، قطعات داخلی معیوب، برق‌دار بودن نول و بالا بودن رطوبت محیط از دلایل برق‌گرفتگی چرخ خیاطی هستند.

چگونه می‌توان از برق‌گرفتگی چرخ خیاطی پیشگیری کرد؟

پیش از استفاده از چرخ خیاطی باید از صحیح بودن اتصالات الکتریکی منزل خود آگاه باشید. همچنین از سلامتی چرخ خیاطی و قطعات داخلی آن مطمئن باشید. چرخ خیاطی را در محیطی خشک قرار دهید. چرخ را روی بدنه فلزی قرار ندهید.

ایا برق داشتن بدنه چرخ خیاطی طبیعی است؟

گاهی اوقات دستان شما پیش از برخورد با چرخ خیاطی جایی که حاوی الکتریسیته ساکن بوده را لمس کرده است. در این صورت برخورد با چرخ خیاطی موجب جرقه زدن می‌شود. این حالت اغلب اوقات طبیعی است. اگر مرتب با مشکل برق‌دار بودن بدنه چرخ خیاطی مواجه می‌شوید، احتمالا مشکل اساسی‌تر است و باید بررسی شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا