16 علت دوخت ناقص چرخ خیاطی + نحو عیب‌یابی آنها

لوازم خانگیچرخ خیاطی

هیچ چیزی بدتر از کار با چرخ خیاطی خراب نیست! نخ‌های درهم، دوخت‌های ناقص، سوزن‌های شکسته همگی می‌توانند تجربه‌ای ناامیدکننده از خیاطی را برای شما رقم بزنند. در این شرایط اولین نگرانی افراد پیدا کردن علت دوخت ناقص چرخ خیاطی و عیب‌یابی آن است.

در این مقاله لیستی از رایج‌ترین مشکلات چرخ خیاطی و راه‌حل‌های رفع آن‌ها را گردآوری کرده‌ایم تا به شما در پیدا کردن دلیل ناقص و بد دوختن چرخ خیاطی کمک کنیم! با ما همراه باشید.

اگر در زمینه تعمیر چرخ خیاطی و عیب‌یابی نیاز به مشاوره و خدمات دارید، می‌توانید از طریق ثبت درخواست در وبسایت آچاره از تعمیرکاران ممتاز مشاوره رایگان دریافت کنید.

16 مشکل رایج چرخ خیاطی و عیب‌یابی آن‌ها

قرقره کوچک زیر سوزن اگر چه به ظاهر ناچیز و پنهان است؛ اما یکی از مهم‌ترین اجزای چرخ خیاطی محسوب می‌شود. طوری که بدون آن نمی‌توانید هیچ کاری را انجام دهید. در ادامه با رایج‌ترین عیوب چرخ خیاطی که به‌راحتی قابل تعمیر هستند، آشنا می‌شویم.

1. هنگام دوخت، نخ زیر پارچه جمع می‌شود

اگر گره‌هایی از نخ اضافی را در قسمت زیرین دوخت خود می‌بینید، احتمالاً چندین دلیل برای این مشکل وجود دارد. ابتدا پارچه خود را از زیر چرخ خارج کنید. ممکن است مجبور شوید تمام نخ‌های اضافی را قیچی کنید تا پارچه به‌راحتی خارج شود.نخ زیر پارچه جمع می‌شود

فشاری به پارچه وارد نکنید چون ممکن است مکانیزم دستگاه شما آسیب ببیند. زمانی که پارچه شما آزاد شد، تمام تکه‌های برش‌خورده نخ را به‌دقت جدا کنید. حالا نوبت به شناسایی علت دوخت ناقص چرخ خیاطی می‌رسد.

برای سهولت کار، یک تکه از پارچه را دمِ دست خود نگه دارید تا راه‌‌حل‌ها را روی آن آزمایش کنید. نخ بالایی را بردارید و دستگاه را مجدداً نخ کنید. دقت کنید که پایه چرخ خیاطی شما در حین نخ‌کشی بالا باشد.

در بسیاری از چرخ‌ها وقتی پایه دستگاه پایین باشد، دیسک‌های کششی نخ یا پولکی قفل شده و عبور صحیح دستگاه از بین این دیسک‌ها غیرممکن می‌شود.

ماسوره را بردارید و دوباره نخ کنید. باز کردن ماسوره در برخی از چرخ‌های خیاطی‌ به شیوه خاصی انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر به دفترچه راهنمای چرخ خیاطی خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که کار را به‌درستی انجام می‌دهید.

دقت کنید که از یک نوع نخ برای قرقره بالایی و ماسوره استفاده کنید. تفاوت در وزن نخ معمولاً باعث می‌شود که چرخ خیاطی نخ‌ها را با سرعت‌های مختلفی بکشد که منجر به گره خوردن نخ خواهد شد. تفاوت نخ‌ها می‌تواند یکی از چندین دلیل دوخت ناقص و بد چرخ خیاطی شما باشد.

تنظیمات کشش نخ چرخ خیاطی را بررسی کنید. این تنظیمات زمانی مشکل‌ساز می‌شوند که بعد از دوخت یک پارچه ضخیم، شروع به دوخت پارچه‌ای ظریف کنید یا بالعکس. تنظیمات کشش نخ را روی تکه پارچه آزمایشی خود تست کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست است.

خرابی چرخ خیاطی

2. علت دوخت ناقص چرخ خیاطی؛ سوزن خم شده یا شکسته است

سوزن شکسته مسئله‌ای مشکل‌ساز است که می‌تواند خطرناک و همچنین آزاردهنده باشد. همیشه از یک سوزن جدید برای دوخت جدید خود استفاده کنید.

با این کار از کج شدن سوزن‌ها جلوگیری می‌کنید، چون ممکن است به پارچه شما آسیب برساند. توجه داشته باشید که نوع سوزن باید مناسبِ پارچه شما باشد.

سوزن خم شده یا شکسته

سوزن شکسته را با احتیاط خارج کرده و در جایی ایمن قرار دهید تا بعدا آن را دور بیندازید. سوزن جدید مناسب با نوع پارچه خود را انتخاب کرده و آن را با سوزن خراب تعویض کنید.

عدم دقت در انتخاب سوزن می‌تواند علت ناقص دوختن چرخ خیاطی شما باشد. دوباره سوزن را نخ کنید و دوخت خود را ادامه دهید.

استعلام هزینه تعمیرات چرخ خیاطی

راهکارهای جلوگیری از شکستن سوزن حین خیاطی

شکستن سوزن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که حین خیاطی با آن مواجه می‌شوید. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید:

  • با توجه به وزن نخ و ضخامت پارچه، سوزن مناسب با اندازه استاندارد انتخاب کنید.
  • برای پارچه‌های بافتنی بهترین گزینه استفاده از سوزن نوک توپی یا جرسی است.
  • برای دوخت چرم، وینیل یا جین به سوزن‌های تیز و محکم نیاز دارید.
  • سوزن را به درستی در مرکز جاسوزنی چرخ خیاطی، نصب کنید.
  • از کشیدن پارچه حین دوخت، خودداری نمایید.

3. پارچه به جلو رانده نمی‌شود

بررسی کنید که آیا پایه چرخ خیاطی شما پایین است و فشار مناسبی به پارچه وارد می‌شود. فشار خیلی کم یا زیاد باعث حرکت ضعیف پارچه خواهد شد. هنگام شروع دوخت و قبل از پایین آوردن پایه، مطمئن شوید که پارچه کاملا زیر سوزن باشد.

4. نخ به‌طور مداوم پاره می‌شود

نوع نخی که استفاده می‌کنید را بررسی کنید. نخ‌هایی که برای دوخت دستی ظریف طراحی شده‌اند، برای استفاده در چرخ خیاطی مناسب نیستند. همچنین نخ‌های قرقره بالایی و پایینی هم باید وزن یکسانی داشته باشند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

قرقره بالایی را مجدداً نخ کنید و مطمئن شوید که پایه چرخ خیاطی در حین نخ کردن، بالا باشد. اگر همچنان با مشکل مواجه هستید تنظیمات کشش نخ را برای نخ بالایی کاهش دهید.نخ بطور مداوم پاره می‌شود

5. چرخ خیاطی پرش دوخت دارد

یکی از چند علت دوخت ناقص چرخ خیاطی، پرش دوخت است. چند دلیل احتمالی برای پرش دوخت یا جا انداختن چرخ خیاطی وجود دارد. ابتدا بررسی کنید که سوزن شما به‌درستی نصب شده باشد. خم‌شدگی یا آسیب‌دیدگی سوزن را چک کنید و از نوع مناسب سوزن برای پارچه موردنظر خود استفاده کنید. اگر مشکلی وجود داشته باشید باید به تعویض سوزن خیاطی باشید.

اگر نخ بالایی به ماسوره نرسد، نخ‌ها به‌درستی قفل نمی‌شوند و در نتیجه یک دوخت جا می‌افتد. هر دو قرقره بالاییی و پایینی را مجدداً نخ کنید و دوباره پارچه را بدوزید. اگر چرخ شما همچنان دوخت نمی‌زند، ممکن است مشکلی در زمان‌بندی وجود داشته باشد که رفع آن نیاز به تعمیرات متخصص دارد.

6. کشش ماسوره محکم نیست

اگر دائماً در حال تنظیم کشش نخ ماسوره هستید باید ابتدا خود ماسوره را چک کنید. ماسوره‌های پلاستیکی ممکن است بعد از مدتی ساییده شوند و در محفظه خود شل شده و حفظ کشش مناسب را دشوار کنند.

همچنین سعی کنید از ماسوره فلزی استفاده کنید، چون ماسوره شل می‌تواند علت دوخت ناقص چرخ خیاطی باشد.

7. درزهای پارچه‌های کشی موج‌دار می‌شوند

موج‌دار شدن درزهای پارچه کشی ممکن است مشکل چرخ خیاطی باشد؛ اما می‌تواند به تکنیک دوخت شما هم مربوط شود. برای عیب‌یابی این مشکل ابتدا نحوه دوخت چرخ خیاطی را تنظیم کنید.

بررسی کنید که کل پارچه شما در حین خیاطی دوخته می‌شود. وزن پارچه ممکن است باعث کش آمدن بافتنی یا سایر پارچه‌های کش‌دار در حین خیاطی شود. بنابراین مراقب باشید که پارچه شما در حین کار از روی میز خارج نشود.

اجازه دهید دندانه‌های جلودهنده‌ بر تمام کار را انجام دهند و از کشیدن پارچه برای صاف کردن آن در حین دوخت خودداری کنید. قبل از شروع خیاطی درزها را با میخ سوزنی محکم کنید!

دوخت بد چرخ خیاطی

اگر این علت دوخت ناقص چرخ خیاطی ادامه داشت، فشار پایه چرخ خیاطی را تنظیم کنید. به این ترتیب لایه‌های بالایی و پایینی پارچه با سرعت یکسان زیر سوزن حرکت داده شده و از ایجاد موج در درزها جلوگیری می‌شود.

8. چرخ خیاطی گیر می‌کند یا نمی‌دوزد

همیشه معمول است که با چرخاندن چرخ دستی در ابتدای شروع دوخت درزها، کمی به چرخ خیاطی خود کمک می‌کنیم. با این حال اگر باید چرخ را به زور بچرخانید، یا دستگاه پس از کمی کمک شروع به دوختن نکند، باید دست نگه دارید!

به احتمال زیاد پارچه برای چرخ خیاطی شما کمی سنگین است و ادامه تلاش شما به دستگاه آسیب می‌رساند. اگر با پارچه‌ای ضخیم کار نمی‌کنید، بررسی کنید که سوزن شما به‌درستی نصب شده و از نوع مناسبی است. سپس آن را جدا کرده و چک کنید که خم نشده باشد.

اگر هنوز علت دوخت ناقص چرخ خیاطی را پیدا نکرده‌اید، برای آگاهی از نکات تمیز کردن و نگهداری دستگاه به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. تجمع پرز می‌تواند کارکرد صحیح مکانیزم‌های دستگاه شما را با مشکل روبه‌رو کند.

9. قبل از شروع دوخت، سوزن بدون نخ می‌دوزد

فرض کنید بعد از صرف زمان، نخ را از سوراخ سوزن عبور دادید و به محض اینکه می‌خواهید خیاطی را شروع کنید، نخ از سوزن باز می‌شود. این مسئله می‌تواند برای شما خیلی آزاردهنده باشد اما خوشبختانه یک راه‌حل آسان برای رفع این مشکل وجود دارد.علت دوخت ناقص چرخ خیاطی

قبل از نخ کردن چرخ، سوزن را در بالاترین نقطه خود قرار دهید. می‌توانید این کار را با پیچاندن چرخ دستی به سمت خود انجام دهید. همیشه چرخ دستی را به سمت خود بپیچید، زیرا این کار باعث بهبود عملکرد دستگاه می‌شود. توجه داشته باشید که پیچیدن آن به عقب باعث گره خوردن نخ‌ها می‌شود.

10. پارچه یا نخ‌ها در ابتدا یا انتهای درزها جمع می‌شوند

دیدن نخ‌های جمع‌شده یا درهم در انتهای کار غیرمعمول است. این مسئله به دلیل دوخت روی انتهای پارچه ایجاد می‌شود. چون کششی که چرخ خیاطی شما ایجاد می‌کند، تغییر یافته و باعث گره خوردن می‌شود.

طبق تجربه خیاطان حرفه‌ای می‌توانید با دوختن چند میلی‌متر اضافه در ابتدای دوخت، این علت دوخت ناقص چرخ خیاطی را حل کنید. به‌طور مشابه، زمان پایان دادن به درز و قبل از اینکه به لبه آن برسید، کوک زیگزاگ بزنید و سپس مستقیماً از لبه بدوزید تا ظاهری تمیز و زیبا داشته باشید.

ثبت سفارش خدمات تعمیر انواع چرخ خیاطی

11. ساییدگی، پارگی و تکه شدن نخ

اگر نخ چرخ خیاطی شما ساییدگی دارد احتمالاً مشکل از سوزن است. اطمینان حاصل کنید که اندازه نخ و سوزن شما با هم سازگار است. سوزن باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا نخی که استفاده می‌کنید بدون گرفتگی یا کشیدن از داخل سوراخ آن عبور کند.

اگر سوزن و نخ شما ناهماهنگ هستند، به احتمال زیاد یکی از آن‌ها برای پارچه شما مناسب نیست. بنابراین با تهیه ابزار مناسب برای خیاطی کار خود را دوباره شروع کنید.

چرخ خیاطی

12. دندانه‌های جلودهنده با پارچه ناسازگار است

دلایل متعددی برای دندانه‌های ناهموار وجود دارد و جای تعجب نیست که دلیل اصلی معمولاً صفحه هدایت‌کننده زیر پایه دوخت است.

اگر چرخ خیاطی شما قدیمی است، ممکن است دندانه‌های جلودهنده فرسوده شده باشند و پارچه را به‌طور یکنواخت نگیرند. این قطعه معمولاً قابل تعویض است و می‌توانید در کم‌ترین زمان دستگاه خود را مثل روز اول جدید کنید. همچنین اگر چرخ شما نو است، اطراف این دندانه‌ها را تمیز کنید.

13. چرخ خیاطی صداهای عجیبی تولید می‌کند

برای حل این مشکل در مرحله اول خیاطی را متوقف کنید. به محض شنیدن صدای ضربه از دستگاه خود، پای خود را از روی پدال بردارید. این احتمال وجود دارد که دستگاه شما نیاز به تمیز کردن داشته باشد. اگر مشکلی در پدال چرختان دارید مقاله علت کار نکردن پدال چرخ خیاطی را مطالعه کنید.

چرخ خیاطی خود را طبق دستورالعمل دفترچه راهنما تمیز و روغن‌کاری کنید و سپس عملکرد آن را روی تکه‌ای پارچه امتحان کنید. اگر همچنان صداهای غیرعادی شنیده می‌شود بهتر است آن را به دست یک متخصص بسپارید تا چرخ خیاطی شما تنظیم شود. فراموش نکنید که کارشناسان مجرب آچاره به منظور تعمیر انواع چرخ خیاطی در کنار شما خواهند بود!

14. چرخ در حال کار است اما سوزن حرکت نمی‌کند!

اگرچه این علت دوخت ناقص چرخ خیاطی در ابتدا گیج‌کننده است؛ اما رفع این مشکل راه‌حل ساده‌ای دارد. چرخ خیاطی شما احتمالاً در حالت نادرستی ماسوره تنظیم شده است. بنابراین بررسی کنید که پیچ ماسوره در موقعیت صحیح قرار دارد یا نه.حرکت نکردن سوزن

15. تنظیمات دوخت تزئینی کار نمی‌کند

اگر چرخ خیاطی شما دارای انواع تنظیمات دوخت تزئینی است اما کار نمی‌کند، اولین قدم این است که تنظیمات طول و عرض دوخت را بررسی کنید. بسیاری از دوخت‌های تزئینی برای این که به‌درستی اجرا شوند نیاز به تنظیمات خاصی دارند.

دفترچه راهنمای چرخ خیاطی خود را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که از طول و عرض مناسب برای دوختی که در نظر دارید، استفاده می‌کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

16. درزها چروک و نامنظم شده‌اند

در حالی که کمی ناهمواری در درزها را می‌توان با کمی فشار برطرف کرد اما درزهای چروک و نامنظم در واقع مشکلی برای دستگاه شما هستند. ابتدا وزن نخی که استفاده می‌کنید را بررسی کنید. یک نخ ضخیم و سفت باعث ایجاد موج در پارچه‌های سبک می‌شود.

مطلب پیشنهادی: دلیل اصلی قفل شدن چرخ خیاطی

جمع‌بندی

هر چقدر هم که علت دوخت ناقص چرخ خیاطی شما نگران‌کننده باشد، راه‌حل‌های بسیار ساده‌ای برای رفع آن‌ها وجود دارد. همیشه تعمیر و نگهداری منظم می‌تواند به جلوگیری از بدترین نیز مشکلات کمک کند. همچنین دفترچه راهنمای چرخ خیاطی شما منبع ارزشمندی است.

منبع: https://pubs.nmsu.edu

سوالات متداول

بهترین سوزن برای دوخت پارچه‌های بافتنی چیست؟

برای دوخت پارچه‌های بافت، بهتر است از سوزن‌هایی با نوک توپی یا جرسی استفاده کنید.

برای جلوگیری از گره خوردن نخ حین خیاطی چه باید کرد؟

اولین نکته مهم این است که نخ قرقره بالایی و ماسوره باید از یک نوع و جنس باشد. زیرا تفاوت در ضخامت و وزن نخ، موجب می‌شود که سرعت کشش نخ‌ها یکسان نباشد و نخ‌ها به هم گره بخورند. همچنین لازم است کشش نخ هم مناسب باشد.

چرا چرخ خیاطی حین دوخت، ضربه می‌زند و صدای عجیبی دارد؟

در این شرایط توصیه می‌کنیم، ابتدا اجزاء داخلی چرخ خیاطی را تمیز و روغن‌کاری کنید. در بیشتر مواقع به دلیل تجمع گردوغبار و پرز پارچه‌ها در میان قطعات داخلی و چرخ‌دنده‌ها، چرخ خیاطی تحت فشار قرار می‌گیرد.

4.2/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا