تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

9 علامت خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین

خودروسرویس و نگهداری

گیربکس‌ از مهم‌ترین بخش‌های یک ماشین محسوب می‌شود. این قطعه باعث به حرکت درآوردن ماشین و همچنین تنظیم سرعت موتور و انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها می‌شود. گیربکس یک قسمت جدا نشدنی ماشین است که برای کاهش خسارت و جلوگیری از تعمیر هرروزه، باید گاهی وقت‌ها توسط یک متخصص بررسی شود. قطعات گیربکس به‌صورت زنجیروار به‌هم متصل هستند و به‌نوعی عملکرد آن‌ها به‌هم وابسته می‌باشد. اگر قسمت کوچکی از گیربکس صدمه ببیند، کل گیربکس را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق باید علائم خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین را بشناسید.

گیربگس چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

گشتاوری که در موتور ماشین تولید می‌شود، با درنظرگرفتن نیاز خودرو، به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند. وظیفه گیربکس، کنترل و تنظیم کردن این قدرت است. گیربکس به راننده قابلیت کنترل سرعت خودرو در هرشرایطی را می‌دهد. اهمیت این بخش زمانی مشخص می‌شود که متوجه می‌شوید موتور هر ماشینی می‌تواند میزان مشخصی، توان و گشتاور تولید کند.

علائم خرابی گیربکس

شما به‌وسیله گیربکس می‌توانید بدون این‌که دور موتور و گشتاور را بالا ببرید، به سرعت موردنظرتان برسید. علاوه بر این، گیربکس‌ها وظایف دیگری از جمله تنظیم جهت حرکت خودرو را نیز برعهده دارند. به عبارتی شما با گیربکس می‌توانید جهت حرکت خودرو را به عقب و جلو کنترل کنید. هم چنین گیربکس به شما امکان معکوس کردن حرکت ماشین را می‌دهد. علاوه بر اینها، گیربکس وظیفه حفظ روشن بودن موتور بدون حرکت خودرو و پیش‌گیری از سرعت‌های ناخواسته را دارد. شما باید وظایف و فواید گیربکس، و همین‌طور علائم خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین را بشناسید.

تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

مطلب پیشنهادی علت قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو چیست؟

تعمیر گیربکس

9 علامت خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین

تا الان با اهمیت و مهم بودن گیربکس در ماشین آشنا شده‌اید. لازم است که علائم خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین را نیز بشناسید. شناختن این عوامل باعث می‌شود که درصورت نیاز بتوانید گیربکس را عیب‌یابی کرده یا به یک متخصص برای رفع مشکل مراجعه کنید.

1. شنیدن صدای وزوز یا امثال آن هنگام حرکت خودرو

خیلی از ما، موقع رانندگی به صداهایی که می‌شنویم اصلا توجهی نداریم. ولی هرگز بی تفاوت از کنار کوچک‌ترین صداها هم نگذرید. تمامی این صداها به دلیل وجود عیب و  اشکال در ماشین است و باید بررسی شود. یکی از علائم خرابی و نشانههای نیاز به تعمیر گیربکس ماشین؛ همین وزوز موقع حرکت است.

بررسی دیرهنگام این موضوع می‌تواند باعث بروز صدمات جدی به گیربکس شود. علت بروز این مشکل می‌تواند به‌خاطر صدمه دیدن یاتاقان‌ها یا چرخ دنده‌ها باشد. علت دیگر آن می‌تواند کمبود واسکازین یا همان روغن گیربکس باشد. کمبود واسکازین باعث می‌شود که روغن به اجزای مختلف گیربکس نرسد.

گیربکس خراب

2. دیر عمل کردن گیربکس

طراحی سیستم گیربکس طوری است که به شما قابلیت تغییر سریع دنده‌ها را می‌دهد. یعنی اگر موقع رانندگی احساس کردید حین دنده عوض کردن، گیربکس واکنش سریعی از خود نشان نمی‌دهد، این علامت می‌تواند یکی از علائم خرابی و نشانه‌‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین باشد.

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع کاسه نمد کمپرسور کولر پراید

این مشکل گاها به‌علت آلودگی و نشت واسکازین رخ می‌دهد. البته نگه‌داری اشتباه از گیربکس و نفوذ آب داخل قطعات نیز می‌تواند دلیل دیر عمل‌کردن گیربکس باشد. با جدی گرفتن این مشکل، جلوی آسیب رسیدن به قطعات داخلی گیربکس ناشی از گرمای زیاد را بگیرید.

کارکرد گیربکس ماشین

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

3. بوی سوختگی در ماشین!

اگر شما احساس کردید که ماشین‌تان بوی سوختگی می‌دهد باید سریع به آن رسیدگی کنید. استشمام بوی سوختگی می‌تواند یکی از علائم خرابی و تعمیر گیربکس ماشین باشد. پس سرسری از کنار آن نگذرید. اگر گیربکس شما زیاد از حد گرم شود، باعث ایجاد بوی سوختگی می‌شود. علت بروز این مشکل می‌تواند نشت واسکازین یا کاهش آن باشد.

عوض نشدن به‌موقع واسکازین و نشت آن می‌تواند باعث عدم خنک‌شدن اجزای گیربکس شود. داغی زیاد قطعات گیربکس باعث ایجاد بوی سوختگی در ماشین می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، همیشه سطح و وضعیت واسکازین را چک کنید. درصورت بروز این مشکل باید سریع به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

گیربکس

مطلب پیشنهادی معرفی انواع باتری خودرو + باتری‌ مناسب خودروهای ایرانی

4. نشت مایع از زیر ماشین

ممکن است ببینید که مایعی از زیر ماشین چکه می‌کند. این علامت یکی از علائم نیاز به تعمیر گیربکس ماشین است. یکی از راه‌های تشخیص محل نشتی، قرار دادن یک تکه مقوا زیر ماشین است. سپس مقوا را بیرون بیاورید تا محل نشت مایع را پیدا کنید.

 

رنگ واسکازین قرمز است. پس مشاهده لکه قرمز روی مقوا می‌تواند نشان دهنده نشت روغن گیربکس باشد. این نشتی می‌تواند باعث وارد کردن صدمات شدید به چرخ دنده‌ها بشود. ممکن است برخی روغن‌ها هم قرمز نباشند. در این صورت باید ماشین را به متخصص نشان دهید. خرابی واشرها، آسیب دیدگی چرخ دنده، مهروموم محفظه گیربکس، پایین آمدن سطح واسکازین و صدمه دیدن نمد؛ از دلایل نشت روغن است.

نحوه کارکرد گیربکس در ماشین

مطلب پیشنهادی قیمت باتری ماشین و راه‌های انتخاب بهترین نوع آن

5. بالا رفتن دور موتور و لرزیدن ماشین

علت لرزش‌های گاه و بی‌گاهی که در ماشین حس می‌کنید به‌علت ساییدگی اجزای داخلی سیستم گیربکس است. این مشکل یکی از علائم نیاز به تعمیر گیربکس ماشین است. درصورت بروز این مشکل باید خیلی سریع به یک تعمیرکار مراجعه کنید و درصدد اصلاح این مشکل برآیید. علت پیدایش این مشکل در گیربکس می‌تواند فرسودگی قطعات داخلی گیربکس باشد. کم‌بودن روغن گیربکس هم باعث ساییدگی قطعات روی هم و درنتیجه ایجاد اصطکاک زیاد می‌شود.

نمای نزدیک گیربکس

6. عدم قدرت کافی اتوموبیل

یکی از علائم خرابی گیربکس ماشین، برخوردار نبودن ماشین از قدرت کافی است. علت این مشکل می‌تواند به خاطر از کار افتادن قطعات داخلی سیستم گیربکس یا نشت روغن آن باشد. ازطرفی داغ شدن بیش از حد گیربکس باعث عدم رسیدن روغن به قسمت‌های داخلی و درنتیجه آسیب دیدن گیربکس می‌شود.

مطلب پیشنهادی 4 علت خالی شدن گاز کولر ماشین

علائم خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین

7. پدال کلاچ به‌درستی کار نمی‌کند

ممکن است در رانندگی مجبور شوید حین گرفتن کلاچ، پا را زیاد از حد پایین ببرید یا بالا بیاورید. به‌نوعی کلاچ به‌راحتی آزاد نمی‌شود. این اتفاق می‌تواند یکی از علائم خرابی گیربکس ماشین باشد. این مشکل می‌تواند به‌علت تنظیم نبودن سیستم عملکرد کلاچ اتفاق بیفتد. پایین بودن زیاد کلاچ می‌تواند به‌دلیل نشت کردن مایع هیدرولیک باشد. زیاد بالا بودن کلاچ هم ممکن است به‌علت فرسودگی صفحه کلاچ یا دیسک باشد و شما مجبور به تعویض آن شوید.

گیربکس در ماشین

8. خودرو روی دنده است ولی حرکت نمی‌کند

حتما برایتان اتفاق افتاده است که خودروی شما روی دنده درایور یا دنده یک قرار دارد اما ثابت ایستاده است و حرکتی نمی‌کند. بروز این مشکل هم می‌تواند یکی از علائم تعمیر گیربکس ماشین باشد. دلیل بروز این مشکل می‌تواند بخاطر پایین بودن سطح واسکازین باشد. در این‌صورت با این‌که ماشین روی دنده است اما از جای خودش حرکت نمی‌کند.

علائم خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین

بیشتر بخوانید: تعویض کمپرسور کولر پراید

9. چراغ‌های چک موتور روشن می‌شوند

روشن شدن چراغ‌های هشداری که داخل داشبورد هستند، به‌علت خرابی سیستم‌های زیر کاپوت است. اگر چراغ چک موتور روشن می‌شود، هرگز از کنار این مشکل نگذرید. این مسئله به احتمال زیاد به‌خاطر داغ شدن گیربکس است که باید بررسی شود. اگر گیربکس زیاد داغ می‌شود، شاید سنسورهای سرعت اشکال دارند. این مسئله هم باعث ایجاد مشکل در سلونوییدهای گیربکس یا لغزش در گیربکس است.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

نحوه تعمیر و تعویض گیربکس

مطلب پیشنهادی علائم خرابی ترموستات کولر پراید

علت بیرون زدن دنده چیست؟

به‌طورکلی بیرون زدن دنده‌ها می‌تواند از علائم خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین باشد. علل بیرون زدن دنده هم شامل موارد زیر است:

  1. خراب بودن بلبرینگ شفت‌ها
  2. خوردگی بیش از حد دنده‌ها
  3. خورده شدن کشویی
  4. تاب داشتن ماهک‌ها
  5. خوردگی زیاد فنرساچمه‌ها 

آیا روغن گیربکس هم مانند روغن موتور باید تعویض شود؟

همان‌طور که می‌دانید روغن گیربکس مثل روغن موتور و دیگر روغن‌های مورد استفاده در ماشین برای مسافت‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس نیاز به تعویض دارند.

علائم خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین

نتیجه گیری

گفتیم که گیربکس‌ یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک خودرو به‌شمار می‌رود. بروز ناچیزترین مشکل در گیربکس می‎تواند باعث صدمه‌زدن به کل سیستم گیربکس شود. بنابراین شما با دانستن نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین، می‌توانید متوجه شوید که گیربکس شما دچارمشکل شده یا خیر؟

گیربکس‌ها برای تنظیم جهت حرکت خودرو طراحی شده‌اند. یعنی شما به کمک گیربکس می‌توانید جهت حرکت خودرو را به عقب و جلو کنترل کنید. از این رو گیربکس‌ها نقش بسیارمهمی را در قطعات خودرو ایفا می‌کنند. امیدواریم که از این مقاله بهره برده باشید. اگر سوالی دارید می‌توانید در بخش نظرات بنویسید تا تعمیرکاران آچاره به شما پاسخ دهند.

4/5 - (3 امتیاز)

16 دیدگاه

  1. سلام یکی آمد ماشینم رو به محکمی دنده هاش رو جابه جا کرد ممکنه چه مشکلی برای ماشین پیش بیاد
    ؟؟؟

    1. با سلام. اگر قرار بود با این اقدام مشکلی برای خودروی شما پیش بیاید در همان لحظه لیور دنده دچار شکستگی می‌شد. اگر این اتفاق نیوفتاده جای نگرانی نیست.

  2. باسلام وقت تو ترافیک هستم نیم کلاچ کمی کار میکنم داغ میاد. دنده. یک کار نمیکنه. یعنی راه. نمیره سربالایی میشه راهنمایی کنید

    1. با سلام صفحه کلاچ شما ضعیف شده است و احتمالا از روغن گیربکس مناسب استفاده نکرده‌اید.

  3. با سلام هنگام استارت زدن ماشین که می‌خواهد روشن شد پت پت می‌کند و خاموش میشود..اگر همان لحظه گاز بدهم ماشین خاموش نمی‌شود…باطری ساز بردم وایر و شمع را تعویض کردیم انژکتور را شستشو دادیم دریچه گاز را سرویس کردیم سنسور اکسیژن و هوا را چک کردیم مشکلی نداشت پمپ بنزین هم مشکلی نداشت..اما با انجام تمام این کارها هنوز مشکل ماشین حل نشده…لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام. اگر خودروی شما 405 تا سمند با موتور xu7 است اول باید اقدام به شیم‌گیری نمایید و حتما استوپر موتور را هم بررسی کنید و آن را شستشو دهید.

  4. با سلام مجدد نه ماشین ۴۰۵ نیست ماشین پراید است مدل ۹۸خیلی ممنون که راهنمایی میکنید در مورد پراید به نظر شما مشکل از چی میتونه باشه؟

  5. بآسلام وخسته نباشید ماشین ۲۰۶صندوقدار تیوفاوبعضی وقتا دور کیلومتر بی حرکنت میشه وماشین پت پت میکنه انگار ۳کار میگنه وتازگی هرز گاهی کلاج مثل سنگ میشه ودوبار خوب میشه سفتیش ب اندازه‌ای که دنده ها جا نمیره.ولی بعد دوباره مثل قبل میشه راحت دنده میخور.لطفا راهنمای بفرماید مرسی

    1. با سلام، پت پت ارتباطی به سفتی دنده ندارد. برای حل مشکل بد کارکردن ابتدا فیلتر بنزین را تعویض کنید. شمع‌ها را بازدید کنید و شستشو دریچه گاز انژکتور دهید که هزینه‌ای ندارد. سپس روغن گیربکس را عوض کنید. نوع روغن گیربکس مناسب برای 206 از نوع 80 75 است.

      1. سلام 111مدل 95 موقع تعویض دنده از 2به 3و4 باید لیور دنده رو آروم بازی بازی کنی که دنده جا بخوره، ودنده موقع خلاصی سرجای خودش ایست میکنه ونمیاد وسط
        بردم تعمیرگاه میگن، سماوری گیربکس شکسته، ایادرست میگه؟ ممنون وسپاس

  6. با سلام
    دلیل کم شدن مقدار حجم واسکازین چیه؟
    آیا واسکازین هم مثل بعضی روغن موتور ها امکان تبخیر دارد یا دلیل آن بخاطر نشتی از قطعاته؟

    1. سلام، بخار می‌شود اما خیلی کم. اگر مقدار کاهش روغن زیاد است یعنی از جایی نشت کرده.

  7. سلام
    موقع رانندگی با سرعت کم از دنده دو عوض میکنم دنده یک به سختی جا میفته مشکل کجاست
    ممنون ..

  8. سلام خودرو پراید دارم در اوایل دنده سه بنده بد جا میرفت و همچنین چهار بعد از مدتی و موقا معکوس میدادم از پنج بچهار ی خر میکرد میشد چهار بعد از اون دنده سه من معیوب شد ینی میکردم سه یا جا نمیرفت یا خر میکرد جا میرفت بعد گاز ول میکردم خلاص میکرد بعد از اون تا الان که میزنم دنده سه کلا جا نمیره. خر خر میکنه و الان ۴ روز میشه که این اتفاق براش افتاده و بنده از دنده دو به جهار میزنم چهار هم گه گایی یه خر میکنه جا میره میتونه مشکل از کجا باشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید