بوی ضد یخ هنگام روشن کردن بخاری ماشین

خودروسیستم تهویه خودرو

تا به حال شده که پس از این‌که سوار ماشین خود شدید، بوی ضد یخ هنگام روشن کردن بخاری ماشین توجه شما را به‌ خود جلب کند و نگران شوید؟ احتمالا شک می‌کنید که دلیل بروز این بود چیست یا از کدام قسمت می‌آید و نگران هزینه‌های جدید می‌شوید. در این مقاله به دلایلی که منجر به آمدن بوی ضدیخ از بخاری می‌شود می‌پردازیم و جزئیات و مشخصه‌های آن را بررسی می‌کنیم. لطفا تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید و هر سوالی برایتان باقی ماند، در قسمت نظرات مطرح بفرمایید. تعمیرکاران و متخصصین خودرو آچاره سوالات شما را مشاهده، و به آن‌ها پاسخ می‌دهند.

دلایل نشت مایع خنک کننده

دلایل زیر، اصلی‌ترین عواملی هستند که منجر به نشت کردن خنک کننده در موتور می‌شوند:

  • محکم‌ نبودن درپوش‌های رادیاتور یا خراب بودن آن‌ها
  • وجود پارگی یا شکاف در پایه‌ی لوله‌هایی که ضدیخ از آن‌ها عبور می‌کند.
  • خراب بودن بخش دیگری از سیستم خنک‌کننده

بوی ضد یخ هنگام روشن کردن بخاری ماشین

لوله‌های رادیاتور جز بخش‌های حیاتی و مهم خنک‌کننده‌ی ماشین هستند؛ بنابراین نگهداری رسیدگی نکردن به لوله‌ها منجر به خرابی و نهایتا نشت خنک‌کننده می‌شود.

۶ مورد از مهم‌ترین دلایل خرابی لوله‌های رادیاتور

  1. جایگزین کردن آب به‌جای ضدیخ
  2. استفاده طولانی مدت از مایع خنک‌کننده و عدم تعویض آن
  3. خرابی شیر بخار و بالا رفتن فشار در سیستم خنک‌کننده 
  4. استفاده از ضدیخ بی‌کیفیت یا نامتناسب در بخاری ماشین
  5. فرسایش اجزای آهنی به علت در تماس بودن مداوم با ضدیخ
  6. حرارت بالای مایع خنک کننده

در صورت وجود بوی ضد یخ هنگام روشن کردن بخاری ماشین چکار باید کرد؟

در چنین شرایطی توصیه اکید می‌شود که خودرو را به افراد حرفه‌ای و متخصص برسانید. اولین کاری که تعمیرکاران پس از مراجعه‌ی شما انجام می‌دهند، بررسی رادیاتور به منظور پیدا کردن نشتی ضدیخ در مایع خنک‌کننده است. خیلی وقت‌ها، اگر پیدا کردن نشتی ضدیخ کار راحتی نباشد، از چراغ‌قوه‌های ال‌ای‌دی استفاده می‌شود. با استفاده از این چراغ‌ها به سادگی می‌توان محل نشتی را مشخص کرد.

چرا مایع خنک‌کننده نشت می‌کند

علائم وجود نشتی و بوی ضدیخ هنگام روشن کردن بخاری

عامل اصلی وجود مشکل در گردش ضدیخ در سیستم، وجود یک‌جور بوی شیرین داخل ماشین است، که حتی با روشن کردن سیستم تهویه هم از بین نمی‌رود. علائم دیگر، نمناک بودن کفپوش‌های ماشین، و داغ شدن مداوم موتور است.

برای تعمیر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

گاهی وقت‌ها سنسورهای ماشین راننده را از وجود مشکل در سیستم خنک‌کننده مطلع نمی‌کنند، بنابراین بهترین راه برای پیدا کردن و تشخیص مشکل، بررسی کلی موتور است.

عواقب احتمالی در صورت بی‌توجهی به بوی ضدیخ هنگام روشن کردن بخاری

خیلی وقت‌ها، دلیل از کار افتادن موتور، پشت گوش انداختن سرویس و عیب‌یابی آن از سوی راننده است. عواقبی که در صورت رفع نکردن مشکل گریبانگیر راننده می‌شوند، به شرح زیر هستند:

  1. تخصصی
  2. عملیاتی
  3. فیزیولوژیکی

بوی ضد یخ هنگام روشن کردن بخاری ماشین

متخصصین این سه دسته مشکل را تشخیص داده‌اند که در صورت توجه نکردن به بوی ضدیخ هنگام روشن کردن بخاری ماشین ایجاد می‌شود. در ادامه هر سه دسته را مفصل‌تر شرح می‌دهیم.

۱. عواقب فنی بی‌توجهی به بوی ضد یخ هنگام روشن کردن بخاری 

نشت ضدیخ از سیستم خنک‌کننده باعث بالا رفتن دمای موتور می‌شود. در ادامه، عملکرد پدال گاز نیز مختل می‌شود. یک عاقبت ناخوشایند دیگر که در نتیجه بی‌توجهی به بوی ضدیخ به‌وجود می‌آید، بالا رفتن احتمال مشکل پیدا کردن سیم کشی‌های ماشین، به دلیل اکسید شدن سنسورهای داشبورد است.

مطلب پیشنهادی:نحوه تعویض مفصل توپی بالا و پایین ماشین

۲. عواقب عملیاتی بی‌توجهی به بوی ضد یخ هنگام روشن کردن بخاری

زیاد شدن حجم ضدیخ می‌تواند منجر به ایجاد شدن کثیفی روی سزح لوله‌ها شود و در نهایت، بوی بدی ایجاد کند که راننده و سرنشینان خودرو را آزار دهد و حتی منجر به بروز بیماری بشود. 

۳. عواقب فیزیولوژیک بی‌توجهی به بوی ضد یخ هنگام روشن کردن بخاری 

خنک‌کننده‌ی خیلی از خودروهای مدرن، پایه‌ی اتیلین گلیکول دارند که بسیار سمی است. دوز خطرناک این ماده برای انسان، بین 0.1 تا 0.25 میلی‌لیتر است. استشمام مداوم هوایی که به این ماده آلوده شده، خطرات تنفسی و بینایی زیادی، به‌علاوه‌ی سردرد، بیماری‌های دهان و لثه، و آسییب‌های سیستم ایمنی ایجاد می‌کند.

وقتی بوی ضد یخ را از بخاری احساس شد چه کار باید کرد؟

اگر داخل اتاقک ماشین، بوی ضدیخ احساس شد، راننده باید سریعا دست به کار بشود. این کار را خودتان می‌توانید انجام دهید، از نیروهای متخصص و تعمیرکار هم می‌توانید کمک بگیرید. جدی‌ترین مشکل نشت ضدیخ، می‌تواند از کار افتادن موتور باشد که به‌علت زیاد بودن ضدیخ در سیستم است.

به‌علت دفرمه شدن پیستون‌ها و میل‌شفت، ممکن است سرسیلندرها خراب شوند و احتیاج به تعویضشان باشد. در صورت رسیدگی نکردن به هریک از این مشکل‌ها، مشکل دیگری هم دومینووار اضافه می‌شود در انتها متوجه می‌شوید که باید کل موتور با تمامی اجزای آن تعویض شوند و هزینه‌ای که باید بپردازید زیاد می‌شود. بنابراین بررسی به‌موقع سیستم خنک‌کننده و مشکلات احتمالی آن، شما را از خیلی از خرج‌های آتی رها می‌کند.

ماهیت ضدیخ روغنی است یا اسیدی

یکی از مهمترین کارها برای بهبود عملکرد درست ماشین و بهبود گردش ضدیخ است. در صورت این‌که این مشکل خیلی جدی نباشد، می‌توانید خودتان اقدامات لازم جهت از بین بردن بوی ضدیخ را انجام دهید اما توصیه می‌شود این کار را به متخصصین بسپارید.

برای تعمیر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع نشتی خنک‌کننده و بوی ضدیخ

  • درپوش محفظه ضدیخ را چک کنید. اگر خراب شده، باید اقدامات مشخصی را پیش بگیرید.
  • یک صفحه مقوایی زیر ماشین قرار دهید. جاهایی که ضدیخ ظاهر می‌شود را مشخص کنید. لوله‌ها را یکی یکی چک کنید. 

دود سفیدی که هنگام فعال شدن موتور ماشین از اگزوز خارج می‌شود و بوی خاص شیرینی هم می‌دهد، نشان‌دهنده‌ی ترکیب شدن ضدیخ با روغن موتور است و خیلی از رانندگان با این بو آشنا هستند و به‌سادگی آن را تشخیص می‌دهند. اما زمانی که ضدیخ درون موتور نشت کند، تشخیص آن سخت خواهد شد. بوی ضد یخ هنگام روشن کردن بخاری ماشین نشان می‌دهد که سیستم خنک کننده ماشین نشتی دارد. چنین ایرادی می‌تواند منجر به خرابی موتور شود و صاحب ماشین باید در صورت بروز چنین مشکلی سریعا خودرو را بررسی، و به تعمیرگاه برساند.

مطلب پیشنهادی:زمان تعویض سنسور اکسیژن 

کلام آخر

سرویس‌های دوره‌ای ماشین، گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. شما در فواصل مشخصی به تعمیرگاه مراجعه می‌کنید و تعمیرکار، بخش‌های مختلف موتور و دیگر اجزای ماشین را چک می‌کند و بدین ترتیب، هر مشکلی که ایجاد شده باشد، پیش از آن‌که جدی شود و هزینه‌های زیادی برایتان رقم بزند، رفع می‌شود.

در صورتی که برای سرویس های دوره‌ای، بررسی موتور یا بررسی سیستم خنک‌کننده نیاز به نیروهای متخصص در محل داشتید، می‌توانید با مراجعه به سایت آچاره، سفارش خود را ثبت کنید. نیروهای آچاره در زمان و تاریخ مشخص‌ شده از سوی شما، به محل مراجعه کرده و اقدام به رفع مشکل می‌کنند. از راه‌های دیگر ثبت سفارش، شماره‌گیری ۱۴۷۱ و ارتباط با پشتیبانان آچاره است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا