علت باد سرد زدن بخاري ماشين و تعمیر آن

خودروسیستم تهویه خودرو

یکی از اتفاقاتی که هیچ راننده‌ای در روزهای سرد و برفی نمی‌خواهد برایش رخ دهد، خرابی یا باد سرد زدن بخاری ماشین است. درست زمانی که منتظر هستید تا باد گرم و مطبوعی از بخاری خارج شده و فضای بسیار سرد اتاقک ماشین را گرم کند، با هجوم باد سرد مواجه می‌شوید. در این مقاله می‌خواهیم به علت گرم نکردن بخاری ماشین بپردازیم. پیش از این درباره‌ی کولر ماشین و مشکلات رایج آن صحبت کردیم، حال می‌خواهیم به بخاری ماشین بپردازیم و ببینیم علت باد سرد زدن بخاری ماشین چیست، و چه دلایلی منجر به چنین اتفاقی می‌شوند. در انتهای مقاله هر سوالی برایتان پیش آمد در بخش نظرات مطرح بفرمایید.

بخاری ماشین چگونه کار می‌کند؟

منبع اصلی تامین‌کننده‌ی گرمای بخاری، گرمای موتور است. گرمای موتور هم به‌وسیله‌ی آب موتور تامین می‌شود. می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که انرژی دیگری مختص به بخاری ماشین، در ماشین تعبیه نشده است. به همین علت بود که خودروهای قدیمی هم بخاری داشتند. آب موتور، گرمای موتور را جذب کرده و با لوله‌های رادیاتور درتماس است. این گرما، پس از انتقال به دیواره های رادیاتور، توسط دمنده‌های بخاری به داخل اتاقک خودرو منتقل شده و باعث گرمای فضا می‌شود.

بخاری ماشین از چه اجزایی تشکیل شده است؟

  1. بوستر بخاری
  2. دمپر یا دریچه تقسیم‌کننده هوا
  3. اهرم دریچه‌
  4. رادیاتور
  5. شیر قطع و وصل رادیاتور

مطلب پیشنهادی آموزش تعویض دستی روغن گیربکس

هر یک از این اجزا، در صورت عملکرد نادرست می‌توانند منجر به باد سرد زدن بخاری ماشین بشوند. اگر حس کردید هر یک از این اجزا که نام برده شد به خوبی کار نمی‌کند، حتماً خودرو را عیب یابی کنید. اگر خودتان قادر به این کار نیستید در اولین فرصت خودروتان را به تعمیرگاه ببرید تا علت گرم نکردن بخاری ماشین مشخص شود.

علت سرد بودن باد بخاری ماشین چیست؟

اگر بخاری اتومبیل شما باد سرد می‎‍دهد، در این ویدیو همراه ما باشید.

 

عیب یابی خودرو در زمان باد سرد زدن بخاری ماشین

دو سری از دلایل رایج درست کار نکردن خودرو می‌توانند این‌ها باشند:

  • میزان نبودن درجه حرارت
  • مشکل فنی

بخاری ماشین چگونه کار می‌کند

علل اصلی باد سرد زدن بخاری ماشین

  1. معیوب بودن ترموستات
  2. کم بودن آب موتور
  3. رسوب گرفتگی رادیاتور
  4. معیوب بودن فن بخاری
  5. خراب بودن شاسی‌های کنترل
  6. نشت آب

حالا هر یک از این چهار علت را بررسی می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی نشانه‌های خرابی کاسه نمد کمپرسور کولر خودرو

1. خرابی ترموستات و تاثیر آن بر گرم نکردن بخاری ماشین

شایع‌ترین مشکل کار نکردن هر بخاری یا کولری، وجود ایراد در ترموستات آن است. در حالت عادی، دمای آب که از حد مشخص بالاتر برود، ترموستات فعال می‌شود تا دمای آب را تحت کنترل درآورده و تنظیم کند. اگر ترموستات خراب باشد، تمام مدت باز خواهد بود و اینطوری موتور گرم نمی‌شود. در این‌صورت بخاری هم گرمایی نخواهد داشت.

باد سرد زدن بخاری ماشین - تیم تعمیرکاران آچاره

2. کم بودن آب موتور

در صورت کم بودن آب، آب به مقدار کافی وارد موتور نمی‌شود و باعث افزایش دمای آن می‌شود. افزایش دما هم عملکرد ترموستات را مختل کرده و بخاری دچار نقصان می‌شود.

3. رسوب گرفتگی رادیاتور و باد سرد زدن بخاری

رسوب گرفتگی یا جرم گرفتگی رادیاتور ماشین، عملکرد بخاری را با مشکل روبرو می‌کند چون اینطوری آب نمی‌تواند به خوبی رد شود. پس در زمان بررسی علت باد سرد زدن بخاری ماشین ، حتماً رادیاتور را چک کنید و در صورت دیدن جرم گرفتگی، حتماً آن را رفع نمایید. همچنین، شلنگ‌های ورودی رادیاتور هم بررسی کنید چون می‌توانند از دلایل درست نچرخیدن آب موتور باشند.

4. معیوب بودن فن بخاری

فن بخاری، گرمای موتور را به داخل اتاقک ماشین می‌کشاند. اگر این قطعه ایراد داشته باشد باد سرد زدن بخاری ماشین حتمی خواهد بود.

5. خرابی شاسی‌های کنترل

اگر این شاسی‌ها خراب باشند یا گیر کنند، باد سرد زدن بخاری ماشین عجیب نیست. شاسی‌ها به دلیل خرابی یا به دلیل گرفتگی و کثیفی عملکردشان مختل می‌شود. در این زمان باید این شاسی‌ها یا شیر کنترل را تعویض کنید. شیر کنترل بخاری زیر کاپوت ماشین است و کارش روشن و خاموش کردن جریان هوای گرم است.

6. نشت آب و باد سرد زدن بخاری

یکی دیگر از مشکلات رایج که در صورت درست کار نکردن بخاری لازم است چک کنید، نشت آب است. هرچیزی که ممکن است نشتی داشته باشد مانند رادیاتور، شیلنگ‌های بخاری و واترپمپ را بررسی کنید. در صورت بروز مشکل در هر یک از این‌ها برای تعویض قطعه به تعمیرگاه خودرو بروید.

مطلب پیشنهادی خرابی سنسور دمای آب ماشین

نقش ضدیخ در جلوگیری از باد سرد زدن بخاری ماشین

گرمای حاصله از احتراق درون سیلندرها باید مدیریت بشود. اگر این مدیریت صورت نگیرد، علاوه بر باد سرد زدن بخاری ماشین ، مشکلات دیگری هم ممکن است برای موتور و خودرو ایجاد شود.

مدیریت این گرما به عهده‌ی سیستم خنک‌کننده است. مایع خنک‌کننده، که ترکیبی است از ضد یخ به‌علاوه آب، در موتور می‌چرخد و دما را در اندازه‌ای که باید نگه می‌دارد. در صورتی که ماشین را پس از مدت زمانی طولانی روشن کنید، گرم شدن موتور کمی طول می‌کشد. اگر زمان قابل توجهی گذشت و همچنان شاهد خروج باد سرد بودید، ببینید که سطح مایع ضدیخ در چه وضعی است. اگر ضد یخ در رادیاتور کم باشد، خروج باد سرد از بخاری عجیب نیست. شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که اگر ضد یخ نداشتیم چه کنیم. پاسخ ما به شما این است که چیزی جایگزینش نکنید و حتما ضدیخ مرغوبی تهیه کنید.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

چه چیزهایی بر گرم کردن بخاری ماشین تاثیر می‌گذارند؟

گرمای آب موتور و جنس رادیاتور می‌توانند در گرم شدن خودرو تاثیر بگذارند. درجه آب باید به قدری بالا باشد که بتواند گرمای داخل کابین را بالا ببرد. در اتومبیل‌های قدیمی‌ که کاربراتوری بودند چیزی حدود ربع ساعت لازم بود که دمای ماشین برای سرنشینان مطبوع بشود. در خودروهای امروزی و مدرن، اصلاً نیازی به صبر کردن نیست و خودرو بلافاصله گرم می‌شود.

بخاری ماشین - کولر ماشین - اگر ضد یخ نداشتیم چه کنیم

جنس بدنه رادیاتور هم در این انتقال گرما سهم دارد. رادیاتورهایی که بدنه‌شان از جنس مس و برنج بود انتقال گرما کمتر صورت می‌گرفت. در رادیاتورهای جدیدتر از آلومینیوم استفاده می‌شود. این فلز گرما را به خوبی انتقال داده و باعث گرم شدن ماشین می‌شود.

مطلب پیشنهادی فرآیند ریمپ ecu و بررسی نرم افزار

جمع‌بندی

علل مختلف باد سرد زدن بخاری ماشین را بررسی کردیم. هر یک از این مشکلات به‌تنهایی می‌تواند عملکرد بخاری خودروتان را مختل کند. خراب بودن بخاری شاید مشکلی بحران‌آفرین نباشد و خطری سرنشینان خودرو را تهدید نکند، اما در روزهای سرد سال می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. بنابراین در صورت مواجه شدن با این مشکل، اگر خودتان نمی‌توانید از پس آن بربیایید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

اگر خودتان تعمیرکاه خوبی سراغ ندارید، می‌توانید از تیم متخصصین ما در آچاره کمک بگیرید. شما می‌توانید خدمات مورد نظرتان را در هر ساعتی از شبانه‌روز، از بهترین تعمیرکار شهر دریافت کنید. همچنین با دیدن نظرات دیگر مشتریان و امتیازاتشان، همچنین دستمزد حدودی هر تعمیرکار، بهتر و راحت‌تر می‌توانید انتخاب کنید یا سرویس مورد نظرتان را سفارش دهید.

این نکته را در خاطر داشته باشید که ثبت سفارش رایگان است و فقط کافیست از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره سفارش خود را ثبت کنید. کل این فرآیند کمتر از ۱۵ دقیقه از شما وقت می‌گیرد و از ابتدای ثبت سفارش تا پایان دریافت خدمات، پشتیبانی در کنار شماست.

4.3/5 - (23 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. چطوری میشه یه تعمیرکار متخصص و معتبر خودرو در شهر خود پیدا کنیم!؟ آچاره چاره‌ای برای این مسئله داره یا خیر!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا