بررسی 6 علت کم شدن ظرفیت هارد + روش رفع مشکل

کامپیوتر و لپ تاپلوازم دیجیتال

آیا می‌دانید علت کم شدن ظرفیت هارد چیست؟ آیا تا به حال با شرایطی مواجه شده‌اید که هارد دیسک ظرفیت کامل را در ویندوز نشان ندهد؟ زمانی که این مشکل رخ می‌دهد ممکن است هارد دیسک 2 ترابایتی را ببینید که فقط 500، 200 گیگابایت یا 32 گیگابایت فضای خالی را نشان می‌دهد.

هارد دیسک بخش مهمی از کامپیوتر شما است و باید از آن محافظت کنید. اگر هارد دیسک آسیب دیده باشد، ممکن است مشکلات بزرگی برای سیستم شما ایجاد کند. ناپدید شدن بخشی از حجم هارد یکی از همین مشکلات است که عیب‌یابی آن دشوار و زمان بر است.

با مجله آچاره همراه باشید تا علت کم شدن ظرفیت هارد را بررسی کنیم و راهکارهای رفع مشکل را شرح دهیم. همچنین شما می‌توانید برای بررسی دقیق مشکلات هارد کامپیوتر و لپ تاپ خود و رفع ایرادات آن از کارشناسان و متخصصان ما مشاوره رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره و استفاده از خدمات، سفارش خود را در بخش تعمیر کامپیوتر ثبت نمایید و یا با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • اگر هارد دیسک کامپیوتر شما بزرگتر از 2 ترابایت با مقدار اولیه آن MBR است فضای بیش از 2 ترابایت در مدیریت دیسک به‌صورت “Unallocated” نشان داده می‌شود. پس نمی‌توانید آن را در File Explorer ببینید.
  • فرمت ناقص یا نادرست یک علت کم شدن ظرفیت هارد و نمایش ناقص میزان فضای ذخیره‌سازی است و باعث شود هارد دیسک ظرفیت کامل خود را در ویندوز 10 نشان ندهد.
  • احتمال خرابی هارد دیسک‌های قدیمی در کامپیوتر بالا است. یکی از خرابی‌ها نمایش ظرفیت اشتباه در هنگام اتصال به برق است.

هارد دیسک چیست؟

قبل از اینکه به بررسی دلیل کم شدن حجم هارد دیسک کامپیوتر بپردازیم بهتر است با عملکرد این دستگاه آشنا شویم. هارد دیسک دستگاه ذخیره‌سازی اطلاعات غیرفرار است. غیرفرار به دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاق می‌شود که در صورت خاموش شدن، داده‌های ذخیره شده را حفظ می‌کنند.

همه کامپیوترها به چنین دستگاهی نیاز دارند و هارد دیسک‌ها تنها نمونه‌ای از انواع متنوع دستگاه‌های ذخیره‌سازی هستند. هارد دیسک‌ها معمولا داخل کامپیوترهای رومیزی، دستگاه‌های تلفن همراه، لوازم الکترونیکی مصرفی و آرایه‌های ذخیره‌سازی سازمانی در مراکز داده، نصب می‌شوند.

علت کم شدن ظرفيت هارد

هارد دیسک‌ها می‌توانند سیستم‌عامل‌ها، برنامه‌های نرم‌افزاری و سایر فایل‌ها را با استفاده از دیسک‌های مغناطیسی ذخیره کنند. هارد دیسک‌ها به ‌عنوان وسیله ذخیره‌سازی اولیه یا ثانویه در کامپیوتر استفاده می‌شوند.

هارد دیسک‌ها را می‌توان در محفظه درایو پیدا کرد. این قطعات از طریق پیوست فناوری پیشرفته (ATA)، کابل موازی ATA یا رابط سیستم کامپیوتری (SCSI) و سایر فرمت‌ها به مادربرد متصل می‌شوند. هارد دیسک به منبع تغذیه متصل است و اطلاعات ذخیره شده را نگه می‌دارد.

علت کم شدن ظرفیت هارد چیست؟

احتمالا تاکنون با خطای «Hard Drive Not Showing Full Capacity» روبه‌رو شده‌اید. این پیام زمانی ظاهر می‌شود که فضای هارد دیسک شما کمتر از مقدار داده‌ای باشد که سیستم فکر می‌کند وجود دارد.

این هشدار نشان می‌دهد که هارد دیسک نمی‌تواند داده‌هایی که می‌خواهید را ذخیره کند. عوامل متعددی را می‌توان دلیل کمتر نشان دادن حجم هارد در ویندوز دانست که باید به موقع عیب‌یابی و حل شوند.

قبل از اینکه به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای رفع مشکل کم شدن حجم هارد باشیم باید دلایل احتمالی این مشکل را بشناسیم. دلایل مختلفی وجود دارد که هارد اکسترنال ممکن است ظرفیت اشتباهی را نشان دهد که در این قسمت به تفصیل به آنها می‌پردازیم.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر کامپیوتر!

1. هارد دیسک قدیمی است

احتمال خرابی هارد دیسک‌های قدیمی در کامپیوتر بالا است. یکی از خرابی‌ها نمایش ظرفیت اشتباه در هنگام اتصال به برق است. اگر مدت زیادی است که از هارد دیسک استفاده می‌کنید همین عامل می‌تواند علت کم شدن ظرفیت هارد کامپیوتر شما باشد؛ زیرا هارد دیسک‌های قدیمی‌تر مستعد ایجاد خطا هستند.

دلیل کم شدن حجم هارد

2. فرآیند فرمت قبلی ناقص یا نادرست بوده

فرمت کردن، فرآیند آماده‌سازی درایو برای استفاده است. این فرآیند باعث می‌شود کامپیوتر شما هارد دیسک، حافظه SSD یا هر دیسک ذخیره‌سازی خارجی دیگری را تشخیص دهد. فرمت ناقص یا نادرست یک علت کم شدن ظرفیت هارد و نمایش ناقص میزان فضای ذخیره‌سازی است و باعث شود هارد دیسک ظرفیت کامل خود را در ویندوز 10 نشان ندهد.

3. مقداردهی اولیه هارد دیسک و پارتیشن تیبل تناسب ندارند

اگر هارد دیسک کامپیوتر شما بزرگتر از 2 ترابایت با مقدار اولیه آن MBR است فضای بیش از 2 ترابایت در مدیریت دیسک به‌صورت “Unallocated” نشان داده می‌شود. پس نمی‌توانید آن را در File Explorer ببینید. پارتیشن تیبل MBR نمی‌تواند فضای بیش از 2 ترابایت را نشان دهد و به علت کم شدن ظرفیت هارد مشکلاتی در سیستم کامپیوتر ایجاد خواهد شد.

ناپدید شدن بخشی از حجم هارد

4. هارد مشکل پیدا کرده است

گاهی ممکن است مشکل از خود هارد باشد. اگر دیسک آسیب دیده باشد ممکن است نتواند داده‌ها را به‌درستی ذخیره کند. این مسئله می‌تواند مشکلاتی را در سیستم ایجاد کند از جمله پیام‌های خطای “Hard Drive Not Showing Full Capacity”.

ممکن است مجبور شوید برای رفع علت کم شدن ظرفیت هارد، آن را تعویض کنید. تعویض هارد کاری فنی است و باید توسط تعمیرکار کامپیوتر انجام شود.

5. فضای کافی روی هارد دیسک وجود ندارد

ممکن است فضای کافی در هارد دیسک رایانه شما برای داده‌هایی که می‌خواهید ذخیره کنید وجود نداشته باشد. برای بررسی علت کم شدن ظرفیت هارد چک کنید که فضای خالی کافی در کامپیوتر دارید تا به همه فایل‌ها و برنامه‌های خود دسترسی داشته باشید.

تعمیرات کامپیوتر با تیم آچاره

6. سیستم فایل هارد دیسک دچار مشکل شده است

ممکن است مشکلی در سیستم فایل موجود در هارد دیسک کامپیوتر شما وجود داشته باشد. این ساختار پیچیده اطلاعات مربوط به فایل‌ها و پوشه‌ها را در هارد دیسک ذخیره می‌کند. اگر مشکلی در این فایل سیستم به‌وجود آید داده‌ها به‌درستی ذخیره نمی‌شوند یا به آن‌ها دسترسی نخواهید داشت.

گاهی‌اوقات به دلیل کمتر نشان دادن حجم هارد در ویندوز و برای حل مشکل، باید هارد دیسک را دوباره فرمت کنید.

دلیل کمتر نشان دادن حجم هارد در ویندوز

چرا هارد اکسترنال ظرفیت کامل را نشان نمی‌دهد؟

علت کم شدن ظرفیت فلش مموری و در مواقعی بالا نیامدن فلش در لپ تاپ و کامپیوتر این است که هارد دیسک به جدول پارتیشن اشتباه مقداردهی اولیه شده است. همانطور که می‌دانید پارتیشن تیبل نمی‌تواند فضای حجم دیسک بیش از 2 ترابایت را پشتیبانی کند.

به‌همین دلیل است که دارندگان هارد دیسک‌های 3 ترابایتی و 4 ترابایتی احتمالاً فضای هارد دیسک کمتری را نسبت به آنچه که باید در اختیار داشته باشند، مشاهده می‌کنند. برای حل این نوع مشکلات و رفع علت کم شدن ظرفیت هارد، باید MBR را به GPT تبدیل کنید.هارد دیسک‌های کمتر از 2 ترابایت تحت تأثیر محدودیت MBR قرار نمی‌گیرند.

در این شرایط باید هارد دیسک را از نظر خطا بررسی کنید. مشکلات درایور و سیستم عامل باعث می‌شود ویندوز درایو را تشخیص ندهد. ویروس‌های کامپیوتری و پارتیشن‌های بازیابی مخفی نیز باعث بروز مشکلات مشابهی می‌شوند.

راه‌حل‌های موثر برای رفع علت کم شدن ظرفیت هارد

بعد از شناسایی علت کم شدن ظرفیت هارد، حالا نوبت به عیب‌یابی و حل مشکل می‌رسد. اگر با هارد دیسکی مواجه هستید که خطای ویندوز 10 با ظرفیت اشتباه را نشان می‌دهد راه‌حل‌های زیادی برای رفع مشکل وجود دارد. بیایید تعدادی از آنها را امتحان کنیم.

در بخش قبل با چند علت کم شدن ظرفیت هارد آشنا شدیم. حالا باید در مورد چگونگی حل این مشکل صحبت کنیم. در ادامه روش‌های مختلفی را توضیح می‌دهیم.

چهار روشی که در مورد آنها بحث خواهیم کرد همگی قابل استفاده هستند. اما توصیه می‌کنیم یکی از راه‌حل‌ها را انتخاب کنید که راحت‌تر هستید.

  • درایور هارد دیسک را به‌روز کنید.
  • هارد دیسک را از طریق محیط خط فرمان ویندوز فرمت کنید.
  • پشتیبان‌گیری از اطلاعات و راه‌اندازی اولیه هارد دیسک با مدیریت دیسک را انجام دهید.
  • خرابی سکتورهای فیزیکی را بررسی کنید یا دیسک را تعویض نمایید.

علت کم شدن ظرفيت هارد

جمع‌بندی

هارد دیسک‌ها قطعات سخت‌افزاری هستند که به انتقال فایل‌های حجیم کمک می‌کنند. باید به‌خوبی از آن مراقبت کنید و برای حذف ویروس‌ها و سایر نرم‌افزارهای مخرب، آن را اسکن نمایید.

چندین راهکار برای رفع علت کم شدن ظرفیت هارد وجود دارد که می‌توانید این مشکل را به‌راحتی رفع کنید. فراموش نکنید که امور تخصصی را به تکنسین‌های کاربلد واگذار کنید تا سیستم کامپیوتر شما دچار آسیب نشود.

سوالات متداول

چرا هارد دیسک من تمام فضای ذخیره‌سازی را نشان نمی‌دهد؟

اگر هارد داخلی کامپیوتر شما نمایش داده نمی‌شود ممکن است به این دلیل باشد که مقداردهی اولیه نشده یا نیاز به فرمت دارد.

چرا هارد دیسک کامپیوتر من فقط نیمی از ظرفیت را نشان می‌دهد؟

دلایل زیادی می‌تواند به ایجاد هارد دیسک با ظرفیت نادرست منجر شود: حمله ویروس‌ها یا بدافزارها، درایور هارد دیسک قدیمی و فرمت نامناسب و اشتباه.

دلیل کمتر نشان دادن حجم هارد در ویندوز چیست؟

یکی از دلایل متداول فرمت نامناسب است. برای رفع این مشکل، باید هارد دیسک خود را فرمت کنید. اما مراقب باشید چون فرمت کردن می‌تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا