تعمیر پکیج تعمیرپکیج

وظیفه پمپ پکیج چیست؟ | 5 نشانه خرابی پمپ پکیج

پکیجسرمایش و گرمایشگرمایش

گرم نشدن آب و عدم گردش آن در مدار پکیج و همچنین شنیده شدن صدای بلند و ناهنجار از پکیج همگی نشانه‌هایی از کارکرد ناقص پمپ این وسیله گرمایشی هستند. با مجله آچاره همراه باشید تا در این مطلب بررسی کنیم که عملکرد و وظایف پمپ پکیج چیست و چگونه می‌توان مشکلات پمپ پکیج را عیب‌یابی کرد.‌

شما می‌توانید برای نصب، تعمیر، تنظیم و بررسی دوره‌ای پمپ پکیج و سایر قطعات از خدمات آچاره بهره ببرید. برای آگاهی از قیمت خدمات سرویس و تعمیر پکیج و هزینه‌های تعمیر آبگرمکن کلیک کنید یا با شماره ۱۴۷۱ تماس بگیرید و از تعمیرکاران مشاوره رایگان دریافت نمایید.

نکات کلیدی

  • پمپ پکیج می‌تواند دور موتور را نسبت به فشار موردنیاز سیستم تغییر دهد.
  •  پمپ آب پکیج سیرکولاتور یا سیر کوله برق بسیار اندکی مصرف می‌کند.
  • زمانی که دمای آب موجود در مبدل پکیج به دمای بالاتر از حد استاندارد خود برسد، پکیج جوش می‌آورد.

پمپ پکیج چیست؟

پکیج دارای یک پمپ است که معمولاً به‌عنوان پمپ سیرکولاتور یا پمپ حرارت مرکزی شناخته می‌شود. بدنه پمپ پکیج در دو نوع چدن و استیل طراحی شده است که در عملکردشان تفاوتی وجود ندارد. معمولاً پمپ پکیج در قسمت زیرین دستگاه قرار می‌گیرد.

وظیفه پمپ پکیج

نحوه عملکرد و وظیفه پمپ پکیج چیست؟

پمپ پکیج ابتدا آب گرم را از مبدل پکیج دریافت می‌کند و سپس از طریق لوله‌ها آب را در سراسر فضای ساختمان به گردش درمی‌آورد. به این ترتیب رادیاتورها و حتی شیرهای آب گرم مصرفی منزل حرارت موردنیاز خود را به دست می‌آورند.

تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

وظیفه هر یک از قطعات داخلی پمپ پکیج چیست؟

پمپ پکیج از قطعات مختلفی ساخته شده است که قطعات حیاتی آن عبارتند از:

  • کیسینگ: پوسته پمپ یا به‌اصطلاح دیگری بیرونی‌ترین قسمت پمپ پکیج را کیسینگ می‌گویند.
  • یاتاقان: در همه نوع پمپ پکیج مشاهده می‌شود و یاتاقان در چرخش ایمپلر نقش مهمی دارد.
  • روتور: پره‌ای پمپ پکیج، روتور نام دارد که وظیفه آن به جریان درآوردن آب است.
  • استاتور: استاتور یا به‌اصطلاح دیگری سیم پیج قطعه‌ای است که داخل پمپ، میدان مغناطیسی تولید می‌نماید.
  • هوزینگ: در همه نوع پمپ یک قطعه پلاستیکی وجود دارد که نام آن هوزینگ است. اما محل قرارگرفتن آن در پمپ‌های مختلف، متفاوت است.

کارکرد این قطعات در کنار یکدیگر موجب راه‌اندازی پمپ و به گردش درآمدن آب در مدار پکیج می‌شوند. خرابی هریک از این قطعات، پمپ را از کار می‌اندازد و باید به سرعت قطعه معیوب تعمیر یا تعویض شود.

پمپ پکیج دارای نوع‌های متفاوتی است که از آنها می‌توانیم به مدل‌های گراندفوس، داب، نوچی و ویلیو اشاره کنیم.

علائم خرابی پمپ پکیج چیست؟

آگاهی از نشانه‌های خرابی پمپ پکیج قطعاً در تشخیص به‌موقع مشکلات پمپ و درنتیجه تعمیر سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر این قطعه به شما کمک خواهد کرد. در ادامه شرح خواهیم داد که نشانه خرابی و اختلال عملکرد پمپ پکیج چیست و چگونه رفع می‌شود؟

عملكرد قطعه پمپ در پکیج چیست

1. یکسره روشن ماندن پکیج

پمپ پکیج در حالت عادی به‌صورت یکسره کار نمی‌کند، بلکه فقط در زمان نیاز به آب گرم، پمپ پکیج روشن می‌شود و پس از گذشت مدتی مجدداً خاموش می‌شود. اما زمانی که پمپ پکیج خراب باشد، ممکن است به طور دائم کار ‌کند.

توجه داشته باشید که در صورت عدم رفع این مشکل، احتمال سوختن برد پکیج نیز وجود دارد. پس برای جلوگیری از این اتفاق و هزینه‌های بالا به شما پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر برای عیب‌یابی پکیج از یک متخصص کمک بگیرید.

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

2. روشن‌ نشدن پمپ پکیج

اصلی‌ترین علامت خرابی پمپ پکیج روشن‌ نشدن آن است. در این حالت ممکن است پکیج روشن باشد، اما پمپ هیچ نوع عملکردی از خود نشان ندهد؛ در نتیجه عملکرد پکیج دچار مشکل خواهد شد.

3. نشت آب از پمپ پکیج

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ پکیج نشت آب از آن است. البته ممکن است نشتی آب در ابتدا آن‌قدر کم باشد که متوجه این اتفاق نشوید یا آن را با سوراخ‌شدن مبدل پکیج اشتباه بگیرید. پس به شما پیشنهاد می‌دهیم برای رفع این مشکل سرویس پکیج را به‌موقع انجام دهید تا نشتی آب باعث اتفاقات بدتر نشود.

4. خروج صداهای ناهنجار و غیرمعمول از پمپ

در حالت معمولی پمپ پکیج دارای صدای ملایمی است که ناشی از کار کردن آن است. صدای طبیعی پمپ پکیج به‌قدری آرام است که از نزدیک‌ قابل‌شنیدن است. اما اگر پمپ پکیج خراب باشد، صدای بلند و ناهنجاری تولید می‌کند که به‌راحتی از فاصله بسیار دور شنیده می‌شود.

عملکرد و وظایف پمپ پکیج چیست

5. جوش‌ آوردن پکیج

زمانی که دمای آب موجود در مبدل پکیج به دمای بالاتر از حد استاندارد خود برسد، پکیج اصطلاحاً جوش می‌آورد. در این زمان شما نشتی آب را از شیر تخلیه پکیج و خاموش‌شدن دستگاه می‌بیند.

اما عوامل متفاوتی در جوش‌ آوردن پکیج دخیل هستند، یکی از مهم‌ترین آن‌ها خرابی پمپ پکیج است. زیرا زمانی که عملکرد پمپ پکیج مشکل داشته باشد، آب به‌درستی در مدار گرمایشی خود نمی‌چرخد و در نهایت با مسدود بودن مسیر گردش آب گرم، شما شاهد جوش‌ آوردن دستگاه خواهید بود.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

دلایل خرابی پمپ پکیج چیست؟

خراب‌ شدن هر دستگاهی به عوامل متفاوتی بستگی دارد که پمپ پکیج نیز از این قضیه مستثنی نیست. پس بهتر است اطلاعاتی در مورد دلایل خرابی پمپ داشته باشید تا از خراب‌ شدن آن جلوگیری کنید.

عملکرد و وظایف پمپ پکیج چیست

از این دلایل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • وجود رسوبات و املاح بسیار زیاد در مدار به دلیل استفاده‌ نکردن از فیلتر
  • استفاده از فیلتر نامناسب
  • عدم وجود آب کافی یا خشک کارکردن پمپ پکیج
  • گرفتگی مسیر ورودی یا خروجی پمپ پکیج
  • عدم نصب صحیح پمپ پکیج
  • گیرپاژ کردن پمپ پکیج به دلیل گرفتگی رسوب
  • داغ‌شدن پمپ آب پکیج

این‌ها عواملی هستند که موجب خرابی پمپ آب می‌شوند.

سخن پایانی

اگر بدانیم که عملکرد قطعه پمپ در پکیج چیست و کارکرد صحیح آن تا چه حد در بازدهی پکیج موثر است، مطمئنا نسبت به علائم خرابی آن توجه بیشتری خواهیم داشت.

در این مطلب تلاش کردیم نشانه‌های رایج خرابی پکیج را شرح دهیم تا شما بتوانید به‌راحتی تشخیص دهید که مشکلات متداول پمپ پکیج چیست و برای رفع این مشکلات چه اقدامی باید انجام دهید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا