تعمیر جاروبرقی تعمیر جاروبرقی

علت پریدن فیوز هنگام روشن کردن جاروبرقی چیست؟

لوازم خانگیجاروبرقی

گاهی اوقات ممکن است هنگام استفاده از جاروبرقی و یا به محض روشن کردن جاروبرقی, فیوز بپرد. پریدن فیوز هنگام روشن کردن جاروبرقی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این مشکل می‌تواند باعث صدمه زدن به لوازم الکترونیکی و اختلال در عملکرد آن‌ها شود. در این مقاله قصد داریم علت پریدن فیوز هنگام روشن کردن جاروبرقی را بررسی کنیم. اما قبل از اینکه به سراغ دلایل بروز این مشکل برویم، بهتر است توضیح مختصری درباره فیوز برق ارائه کنیم.

فیوز برق چیست؟

فیوز (Fuse) یا جعبه فیوز، قطعه‌ای است که در ورودی ساختمان‌ها نصب می‌شود. در منازل مسکونی برای هر واحد، یک جعبه فیوز جدا در نظر گرفته می‌شود. وظیفه فیوز برق جلوگیری از آسیب‌های احتمالی که ممکن است به دلیل تغییرات الکتریکی ناگهانی جریان برق به لوازم برقی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی، کولر گازی، جاروبرقی، سشوار، اتو و… وارد شود، است.

در صورتی که جریان ورودی برق بیش از حد مجاز باشد، رشته‌های فلزی سیم‌هایی که داخل فیوز تعبیه‌ شده‌اند به شدت داغ و در نهایت ذوب می‌شوند و در نتیجه فیوز می‌پرد تا از بروز آتش‌سوزی یا خراب شدن وسایل برقی جلوگیری کند.

در صورتی که فیوز بیش از حد استاندارد داغ و گرم شود، ممکن است که بسوزد که در این صورت باید فیوز را عوض کنید. فیوزها انواع مختلفی دارند و می‌توانند اتوماتیک و یا مینیاتوری باشند. جعبه فیوز یا فیوز مینیاتوری همان فیوزهای قدیمی و پنل الکتریکی یا فیوز اتوماتیک همان فیوزهای جدید هستند. معمولاً در بیشتر منازل از فیوزهای مینیاتوری استفاده می‌شود.

علت پریدن فیوز

پریدن فیوز هنگام روشن کردن جاروبرقی، به دستگاه آسیب می‌رساند

وقتی به محض روشن کردن جاروبرقی فیوز می‌پرد، می‌تواند نشان دهنده وجود یک مشکل در جاروبرقی و یا سیم‌کشی ساختمان شما باشد. در صورتی که این اتفاق مرتباً تکرار شود، می‌تواند به قطعات و موتور جاروبرقی شما آسیب وارد کند. در نتیجه وقتی این اتفاق میفتد بهتر است که از یک متخصص بخواهید تا دلایل پریدن فیوز هنگام روشن کردن جاروبرقی را بررسی و برطرف نماید.

این نکته را فراموش نکنید که پریدن فیوز در واقع به دلیل نوسانات جریان برق اتفاق می‌افتد که خود این موضوع در صورت عدم وجود فیوز، می‌تواند به لوازم برقی شما آسیب وارد کند.

بیشتر بخوانید علت روشن نشدن جاروبرقی

تعمیر جاروبرقی تعمیر جاروبرقی

دلایل پریدن فیوز هنگام روشن کردن جاروبرقی

پریدن فیوز هنگام روشن کردن جاروبرقی، دلایل مختلفی دارد. به طور کلی دلایل پریدن فیوز به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  1. اولین دلیل می‌تواند مربوط به نوع سیم‌کشی ساختمان است.
  2. دومین دلیل مربوط به فیوز برق است.
  3. سومین و آخرین دلیل پریدن فیوز، مربوط به خود جاروبرقی و قطعات خود دستگاه می‌باشد.

جاروبرقی

زمانی که فیوز می‌پرد باید تمام این دلایل توسط یک فرد با تجربه و متخصص بررسی شود.

دلایل خاموش شدن جاروبرقی و پریدن فیوز

1. خراب شدن فیلتر و کیسه جاروبرقی

فیلتر و کیسه جاروبرقی از مواردی هستند که می‌توانند به صورت غیرمستقیم موجب خراب شدن جاروبرقی و از کار افتادن فیوز ‌شوند. خرابی فیلتر و یا کیسه جاروبرقی، باعث بیش از حد گرم شدن جاروبرقی می‌شود که همین موضوع منجر خراب شدن جاروبرقی می‌شود.

[buatton color=”red” size=”small” link=”https://achareh.co/landing/vacuum-cleaner” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]مشاهده رایگان هزینه تعمیر انواع جاروبرقی![/button]

بیش از حد گرم شدن جاروبرقی، موجب آسیب رسیدن به برد و موتور جاروبرقی شما می‌شود که این امر در نهایت باعث پریدن فیوز هنگام روشن کردن جاروبرقی می‌شود. در نتیجه بهتر است که فیلتر جاروبرقی خود را به طور منظم و در بازه‌های زمانی مشخص تعویض کنید و کیسه جاروبرقی را نیز به طور مرتب بعد از چند بار استفاده خالی کنید.

نقش خرابی کیسه جارو در پریدن فیوز

2. وجود اختلال در سیم‌کشی جاروبرقی و یا ساختمان

یکی دیگر از دلایلی که موجب پریدن فیوز هنگام روشن کردن جاروبرقی می‌شود، خراب بودن سیم‌کشی ساختمان است. در صورتی که پریدن فیوز به دلیل خرابی سیستم سیم کشی ساختمان باشد، باید از یک فرد متخصص بخواهید تا سیم کشی ساختمان را بررسی کنید و سیم‌های خراب و فرسوده را تعویض کند. هنگام تعویض و تعمیر سیم‌ها، از سیم‌های با کیفیت استفاده کنید چون سیم‌های بی‌کیفیت مقاومت کمتری دارند و ممکن است به دلیل جریان برق بالا بسوزند و باعث خراب شدن فیوز و یا جاروبرقی و یا حتی آتش‌سوزی شود.

3.     استفاده از فیوز غیر استاندارد

فیوز غیر استاندارد

امروزه در تمام خانه‌ها و ساختمان‌ها برای حفظ ایمنی و محافظت از دستگاه‌ها و لوازم برقی مورد استفاده، از فیوز استفاده می‌شود. تنوع فیوزهای موجود در بازار خیلی زیاد است و همین موضوع باعث می‌شود تا افرادی که خیلی در این کار حرفه‌ای و با تجربه نیستند، نتوانند فیوز مناسبی را برای خانه خود تهیه کنند.

تعمیرات انواع برندهای جاروبرقی در آچاره

یکی از دلایل اصلی و مهم برای پریدن فیوز هنگام روشن کردن جاروبرقی، استفاده از فیوزهای تقلبی و بی‌کیفیت است که جریان برق خیلی بالا یا خیلی پایین را به جاروبرقی شما منتقل می‌کنند. بهترین راه‌حل برای این مشکل، این است که خرید فیوز را به یک فرد متخصص و باتجربه که می‌تواند فیوز تقلبی را از فیوز اصل تشخیص دهد و یک فیوز مناسب بخرد، بسپارید. سپس عملیات تعویض فیوز را انجام دهید.

4.     استفاده کردن از یک پریز برای چند دستگاه برقی

استفاده از چند دستگاه برقی

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث پریدن فیوز هنگام روشن کردن جاروبرقی شود، استفاده کردن از یک پریز برای روشن کردن چند دستگاه برقی است. همان‌طور که میدانید، لوازم برقی برای روشن شدن برقی زیادی مصرف می‌کنند. استفاده از یک پریز برای چند وسیله برقی باعث می‌شود تا جریان برق زیادی از پریز خارج شود، برق کافی به دستگاه نرسد و باعث آسیب رسیدن به جاروبرقی می‌شود. با توجه به نکات گفته شده بهتر است که برای هر دستگاه برقی از یک پریز استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی عیب‌یابی و تعمیر رایج‌ترین مشکلات جارو برقی میله Miele

5.     استفاده کردن از جاروبرقی در زمان اوج مصرف برق

علت دیگری که می‌تواند باعث پریدن فیوز هنگام روشن کردن جاروبرقی شود، استفاده کردن از جاروبرقی در زمان اوج مصرف برق است. استفاده کردن از لوازم برقی در زمان اوج مصرف برق، موجب نرسیدن جریان برق کافی به دستگاه می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث جرقه زدن و خاموش شدن جاروبرقی و یا هر وسیله بر دیگری شود.

بیشتر بخوانید آموزش تعمیر جاروبرقی رباتیک 

در چنین شرایطی فیوز برای جلوگیری کردن از خرابی جاروبرقی به دلیل نوسان جریان برق خاموش می‌شود و در واقع فیوز می‌پرد. برای حل مشکل پریدن فیوز هنگام روشن کردن جاروبرقی، استفاده کردن از جاروبرقی‌ و لوازم برقی دیگر را به ساعات دیگر و کم‌مصرف‌تر موکول کنید. ساعات اولیه صبح زمان بسیار خوبی برای استفاده کردن از لوازم برقی پرمصرف است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر جاروبرقی

درخواست تعمیر  و عیب یابی انواع جاروبرقی!

 

کلیک کنید