دلایل کوبیدن موتور ماشین چیست؟

دلایل کوبیدن موتور، هرچه که باشند، به شدت ناخوشایند هستند و هیچ رانندهای دلش نمیخواهد چنین صداهایی را از خودروی خود بشنود. کوبیدن موتور ماشین که به آن اصطلاحاً ناک (knock) میگوییم، انواع گوناگونی دارد. انواع صداهای ماشین مانند تقتق، قیژقیژ یا صدای جیغمانند و غرش، هر کدام معنایی دارد و نشان میدهد موتور ماشین ایرادی دارد که باید حتماً به آن رسیدگی شود پس به هیچ عنوان بیتوجهی به چنین صداهایی نکنید.
هر یک از انواع صداهایی که گفتیم، خبر از وجود ایراد متفاوتی در کاپوت خودروی شما میدهد. بنابراین، عیبیابی همیشه مشکل نخواهد بود. توصیه میشود اگر چنین صداهایی نشیدید و خودتان نتوانستید از پس شناخت صدا برآیید، خودرو را هرچه زودتر به یک تعمیرگاه برسانید. در این مقاله قصد داریم دربارهی این صحبت کنیم که چه چیزی باعث کوبیدن موتور میشود و راههای آسان برای رفع کوبش موتور چیست. پس تا انتهای مقاله با ما باشید.
کوبیدن موتور چیست؟
تنها وقتی میتوانید مشکل کوبیدن موتور ماشین را حل کنید، که بفهمید منشا این کوبش چیست و از کدام قسمت موتور است. از واژهی کوبش یا ناکینگ برای اشاره به صدایی استفاده میکنیم که موتور میسازد. اما همانطوری که پیشتر گفتیم، صداهای گوناگونی از موتور شنیده میشود و هر یک علت خاص خود را دارد.
اگر دلایل کوبیدن موتور در زمانها و موقعیتهای گوناگون را بررسی کنید، میبینید که گاهی وقتی ماشین ساکن است صدای ناک میشنوید، گاهی وقتی گاز میدهید، و …
خبر خوبی که میتوانیم بدهیم این است که در خودروهای مدرن و جدیدی که وارد بازار میشوند، این صدای ناک شنیده نمیشود و نیازی نیست به این فکر کنید که در صورت شنیدن صدای ضربه موتور چه اقداماتی انجام بدهید.
۶ مورد از دلایل کوبیدن موتور
- سوخت مصرفی کیفیت ندارد.
- ترکیب هوا و سوخت به خوبی انجام نمیشود.
- یاتاقانها فرسودهاند.
- زمانبندی پیشرانه مشکل دارد.
- سنسور ناک خراب است.
- بلبرینگها خراب هستند.
1. سوخت مصرفی بیکیفیت یکی از دلایل کوبیدن موتور است
اگر سوخت خوبی در موتور استفاده کنید که استانداردهای لازم را دارد، به چنین مشکلی برنخواهید خورد. طبق استانداردی که برای سوخت وجود دارد، هر پیشرانه برای این که بدون مشکل فعالیت کند نیاز به سوخت با عدد اکتان مشخصی دارد. مثلاً خودرو سمند نیاز به بنزینی با اکتان ۸۷ دارد. پژوهای مدرنتر سوخت با اکتان بالاتری نیازی دارند.
بنابراین اگر مشکل از سوخت خودروتان باشد، یک راه آسان برای رفع کوبش موتور این است که بنزینی باکیفیت و با توجه به نیاز ماشینتان تهیه کنید.
مطلب پیشنهادی علائم خرابی سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو
2. ترکیب هوا و سوخت به خوبی انجام نمی شود
در خودروهای درونسوز، چند قطعه سیستم سوخترسانی را تکشیل میدهند. این سیستم، موظف است که ترکیب سوخت و هوا را به موتور بفرستد. حال اگر در فرآیند سوخت رسانی ایرادی بهوجود بیاید، موتور ناک میزند. این مشکل میتواند در سنسور اکسیژن، انژکتور یا پمپ سوخت پیش بیاید. اگر خودرو شما هم از پیشرانه TU5 استفاده میکند، مشکل کوبش موتور یکی از مشکلات رایج است چون ماشینهایی با این پیشرانه اکثراً مشکل سنسور اکسیژن دارند.
3. فرسودگی تایاقانها، یکی دیگر از دلایل کوبیدن موتور
دیگر دلیل کوبیدن موتور ، به یاتاقانها برمیگردد. پیستونها در موتور بالا و پایین میشوند و با چرخاندن میللنگ، قدرت را به دیفرانسیل میفرستند. یکی از قطعاتی که در این فرآیند نقشی مهم و اساسی ایفا میکند، یاتاقان است.
این قطعات با گذشت زمان، مستهلک میشوند. هرچه عمر بیشتری از یاتاقانها بگذرد، خرابتر شده و لغزششان بیشتر خواهد بود. کارکرد بد این قطعه روی پیستونها و میللنگ هم تاثیر گذاشته و در نتیجه، باعث شنیده شدن صدای کوبش در ماشین میشود. اگر یاتاقانها و دیگر اجزای درونی خودرو به خوبی روغنکاری نشوند، کارکردشان مختل شده و قسمتهای درونی پیشرانه خشک میشوند. بهتر است به موقع یاتاقانها را تعویض نمایید. بدین تزتیب از ایجاد ناک در خودرو جلوگیری خواهد شد و کارکرد سیستم درونی خودرو هم بهتر خواهد بود.
مطلب پیشنهادی راهنمای کامل عیبیابی موتور دیزلی خودرو
4. مشکل در زمانبندی پیشرانه باعث کوبیدن موتور میشود
در موتورهای دورنسوز، چهار فرآیند در سیلندرها رخ میدهد. مکش، تراکم، انفجار، تخلیه. برنامهریزی تمامی این فرآیندها در کامپیوتر خودرو اتفاق میافتد. اگر در برنامه ریزی خطایی ایجاد شود، پیشرانه ناک میزند. اگر خواستید این خطاها را رفع کنید باید از دستگاه دیاگ استفاده کنید اما بهترین کار، سپردن ماشین به دست تعمیرکار خبره خودرو است.
یکی از دلایلی که منجر به این اتفاق میشود، عملکرد بد و ناقص شمعها است. راه آسان برای رفع کوبش موتور در این مشکل، تعویض به موقع شمعهاست.
مشاهده هزینه مکانیک سیار ماشین در محل!
5. خرابی سنسور ناک، دیگر دلیل کوبیدن موتور
ماشینهای مدرن به سنسور ناک مجهز هستند. سنسور ناک در پیشرانه اتومبیل قرار گرفته تا اگر جایی در موتور ناک زد، سنسور آن را پیدا کند و به کامپیوتر خودرو اطلاع دهد. در این صورت، کامپیوتر خودبهخود آن را رفع میکند.
مطلب پیشنهادی تنظیم مصرف سوخت با دیاگ
سنسور ناک کجا قرار گرفته است؟
این سنسور به بیرونِ جعبه موتور وصل است. در برخی خودروها هم ممکن است زیر مانیفولد هوا و در فضای مابین سیلندرها باشد. اگر سنسور ناک، کوبشی را در موتور حس کند، کامپیوتر موتور، باید از سرعت زمانبندی جرقه زدن شمعها بکاهد تا این اتفاق بیموقع نیوفتد.
6. خرابی بلبرینگها
زمانبندی پیشرانه درونسوز، با تسمهتایم انجام میشود که به آن زنجیرتایم هم میگویند. این قطعات هم همانند دیگر قطعات پرمصرف ماشین، باید گاه به گاه عوض شوند تا دردسرساز نشوند.
تسمهتایم روی بلبرینگها در حال حرکت است. این قطعه از جنس پلاستیک است و بهتر است هروقت تسمهتایم را عوض کردید، آن را هم تعویض کنید.
اگر این قطعه به خوبی کار نکند، پیشرانه به مشکل خورده و شما صدای ناک و جیرجیر میشنوید.
مطلب پیشنهادی راهنمای کامل تعمیر، نگهداری و سوخت خودرو های انژکتوری
مکانیک سیار ماشین در محل تهران
نتیجهگیری
همانطور که متوجه شدید، دلایل متعددی برای این اتفاق وجود دارد. ناک زدن موتور را نباید سرسری انگاشت و باید اقدام به رفع آن کرد. اکثر این مشکلات با تعویض یا یک سری کارهای نهچندان پیچیده قابل رفع هستند. اگر خودتان زیاد وارد به کارهای مکانیکی نیستید و نمیتوانید خودرو را عیبیابی کنید، از نیروهای متخصص این حوزه کمک بگیرید.
فراموش نکنید که همیشه میتوانید روی تیم تعمیرکاران آچاره حساب کنید و حتی خدمات تعمیر در محل دریافت کنید. برای این کار، تنها کافی است که از طریق وبسایت و اپلیکیشن آچاره اقدام نمایید یا با شماره تماس ۱۴۷۱ تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید.