تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

زمان تعویض لاستیک ماشین و نگهداری آنها

خودروسرویس و نگهداری

تشخیص زمان تعویض لاستیک خیلی سخت نیست. فقط کافیست یک سری موارد را رعایت کنید. خیلی‌ها به این مسئله اصلاً توجه نمی‌کنند و لاستیک‌های خودرو را دیر به دیر عوض می‌کنند. لازم است این را بدانید که به موقع عوض نکردن لاستیک می‌تواند بسیار خطرناک باشد و هرچقدر هم ماشین پیشرفته و مدرن باشد، اگر لاستیکش در زمان مناسب عوض نشود می‌تواند برای سرنشینان خودرو دردسر ایجاد کند. درصدی از تصادفات جاده‌ای به خاطر این سهل‌انگاری هستند و لازم است که مفصلاً به این موضوع بپردازیم.

در این مقاله از مجله آچاره قصد داریم به شما بگوییم که چطور سلامت لاستیک‌های خودروتان را تشخیص دهید و از چه راه‌هایی بفهمید که زمان تعویض رسیده است یا نه. لطفا تا انتهای این مقاله را همراه ما باشید.

چرا باید لاستیک‌ها را تعویض کرد؟

لاستیک سالم، یکی از چیزهایی است که رانندگی شما را تضمین می‌کند. هرچقدر هم که جنس لاستیکی خوب باشد، کیفیت آن دائمی و مادام‌العمر نیست و پس از گذراندن زمان و مسافت مشخصی، کارآیی اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد و باید حتماً تعویض شود. شما باید زمان تعویض لاستیک را بدانید که بتوانید از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

تشخیض زمان تعویض لاستیک کار خیلی پیچیده‌ای نیست و مهارت خاصی را نمی‌طلبد، بنابراین لازم نیست که از سختی آن فرار کرده و آن را پشت گوش بیاندازید.علامت‌های تعویض لاستیک علائمی مشهود بوده و با یک نگاه چشمی هم می‌توانید متوجه شوید.

خرابی لاستیک ها

دو عامل وجود دارد که به شما می‌گوید چه زمانی اقدام به این کار کنید. هر دو عامل را به شما می‌گوییم.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

1. عمر لاستیک

این مورد مشخص‌ترین چیزی است که احتمالاً خودتان هم به آن واقف هستید. هر وسیله‌ای، عمر مفیدش که به پایان برسد کارآیی خوب خود را ندارد. عمر مفید لاستیک خیلی که باشد بیشتر از سه سال نیست. اگر بیش از این زمان از لاستیک‌ها استفاده کنید احتمال این که حین رانندگی لاستیک‌ها آسیب ببینند وجود دارد. علاوه بر این، عواملی مانند دست‌اندازها و نوع رانندگی رانندگان هم در کم شدن عمر لاستیک دخیل است. البته حواستان باشد، فقط زمانی که لاستیک را به ماشین متصل می‌کنید نباید ملاک قرار دهید و زمان انقضا و تاریخ تولید لاستیک هم باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی آموزش تعویض دستی روغن گیربکس

2. ساییدگی

بعضی وقت‌ها به خاطر رانندگی نامناسب، از عمر مفید لاستیک زودتر از سه سال کاسته می‌شود و ساییدگی در لاستیک به‌وجود می‌آید. برای بررسی وضعیت ساییدگی، باید آج لاستیک را ببینید. اگر آج از یک طرف لاستیک به نسبت طرف دیگرش بیشتر خورده شده، احتمال ساییدگی قوی است.

برای این که آج را بررسی کنید می‌توانید یک سکه یا متر یا خط کش را وسط آج لاستیک گذاشته و ببینید که هم‌اندازه هستند یا نه. اگر در سطح شهر با لاستیک‌ها رانندگی می‌کنید، آج باید ۶ میلی‌متر باشد. در آب و هوای بارانی بهترین میزان آج دو برابر این مقدار است.

اگر در هوای بارانی لاستیک کهنه با آج کم عمق داشته باشید، احتمال این که ماشین لیز بخورد و تصادف رخ بدهد بیشتر است.

آج لاستیک

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

نشانه‌هایی که زمان تعویض لاستیک را نشان می‌دهند

گاهی ممکن است یک سال هم از زمان خرید لاستیک‌ها نگذشته باشد و مسافت زیادی را با آن‌ها طی نکرده باشید اما زمان تعویض لاستیک فرا رسیده باشد. تعدادی از دلایلی که به خاطر آنها  باید اقدام به تعویض لاستیک کنید از این قرارند:

  • تاریخ تولید لاستیک
  • برآمدگی روی بدنه لاستیک
  • ترک
  • لرزش‌های ماشین
  • نوارهای روی لاستیک

مطلب پیشنهادی نشانه‌های خرابی کاسه نمد کمپرسور کولر خودرو

1. تاریخ تولید و نقش آن در تشخیص زمان تعویض لاستیک

متأسفانه خیلی وقت‌ها فروشندگان لاستیک‌های قدیمی را به جای لاستیک نو می‌فروشند و تاریخ انقضای آن‌ها از سوی خریدار چک نمی‌شود چون فکر می‌کند که لاستیک تازه است. برای اطمینان از منقضی نبودن لاستیک‌هایتان، حتماً تاریخ آن‌ها را که روی لاستیک درج شده چک کنید. چهار رقمی که روی لاستیک نوشته شده سال ساخت و هفته‌ای که لاستیک در آن ساخته شده است را نشان می‌دهد.

دو رقم اول: تعداد هفته

دو رقم دوم: سال ساخت

این اتفاقِ فروش لاستیک‌های قدیمی بیشتر در مورد لاستیک‌های خارجی می‌افتد که رسیدنشان به انبار فروشندگان طول می‌کشد و گاهاً به‌خاطر قیمت بالا به موقع فروش نمی‌روند.

لاستیکی که در عکس مشاهده می‌کنید، در ۲۵مین هفته از سال ۲۰۱۷ ساخته شده است.

زمان تعویض لاستیک

2. برآمدگی‌های بدنه لاستیک

اگر روی سطح آن ناهمواری‌هایی دیدید، باید این را اتفاقی غیرعادی قلمداد، و لاستیک را عوض کنید چرا که این مورد یکی از نشانه‌هایی‌ست که منجر به ترکیدن ناگهانی لاستیک خواهد شد.

3. ترک، نشان‌دهنده زمان تعویض لاستیک

این مشکل را اگر دیدید اصلاً در تعویض لاستیک خودروتان تعلل نکنید. مشاهده‌ی ترک روی هر قسمتی از لاستیک نشان‌گر این است که لاستیک پوسیده و به پایان عمر خود رسیده و هر آن ممکن است شما را وسط راه بگذارد.

مطلب پیشنهادی خرابی سنسور دمای آب ماشین

زمان مناسب برای عوض کردن لاستیک‌های ماشین

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

4. لرزش‌های ماشین

اگر چرخ‌ها بالانس نباشند یا لاستیک‌ها فرسوده شده باشند، خودرو به لرزش می‌افتد. می‌تواند هم نشان دهنده‌ی برآمدگی‌های روی لاستیک باشد. پس اگر ماشین لرزید اول از همه وضعیت لاستیک‌ها را بررسی کنید.

5. نوارهای روی لاستیک، نشانگر زمان تعویض

اگر لاستیک شما نو باشد، روی آن نوار نمی‌بینید. این نوار زمانی پدید می‌آید که از عمر لاستیک مدت قابل توجهی گذشته باشد. اگر تعداد نوارهایی که روی لاستیک می‌بینید بیشتر از یکی شد، پس سریعاً لاستیک را عوض کنید.

عوامل نزدیک کننده زمان تعویض لاستیک

  • رانندگی نامناسب: اگر راننده‌ای تازه‌کار هستید یا زیاد گاز می‌دهید، ناگهانی ترمز می‌گیرید و از این قبیل عادات دارید، از عمر خیلی از اجزای خودرو از جمله لاستیک‌ها می‌کاهید.
  • تراز نبودن چرخ‌ها: تعادل خودرو بهم می‌خورد اگر لاستیک‌های دو طرف خودرو هم‌تراز نباشند. این‌طوری هم لاستیک‌ها، هم بدنه خودرو صدمه می‌بینند.
  • آب و هوا: اگر در جایی ساکن هستید که زیادی گرم یا زیادی سرد است، ممکن است زود به زود مجبور به تعویض لاستیک شوید.
  • وزن ماشین: اگر خودرو دائماً بار زیادی را حمل کند، به چهار چرخ آن فشار زیادی وارد می‌شود و در نتیجه لاستیک‌ها زود مستهلک می‌شوند. همچنین دو لاستیک جلو بیشتر از لاستیک‌های عقبی در معرض استهلاک زودهنگام‌اند.
  • عدم نگهداری از تایرها: اگر نسبت به تایرهای ماشین بی‌توجه باشید، آن‌ها را در فواصل معین بررسی و کنترل نکنید، همچنین اگر در شرایط آب و هوایی متفاوت لاستیک متناسب برای آن هوا را استفاده نکنید، زمان تعویض لاستیک زود به زود خواهد بود.

همه چیز درباره لاستیک ها چرا باید آن ها را عوض کرد

 دوام لاستیک های خودرو

پیش‌تر گفتیم که عمر مفید لاستیک حدوداً سه سال است و استفاده‌ی بیشتر از لاستیک‌ها، با توجه به تاریخ انقضای لاستیک بعد از این مدت و احتمال پوسیدگی، کاری درست نیست. کیفیت رانندگی شما و جاده، عوامل مهمی هستند که بر طول عمر و دوام لاستیک‌ها تاثیر می‌گذارند. اگر به‌طور متوسط نگاه کنیم شما بعد از پیمودن ۴۰ هزار کیلومتر باید اقدام به تعویض لاستیک نمایید.

مطلب پیشنهادی فرآیند ریمپ ecu و بررسی نرم افزار

با این کارها زمان تعویض لاستیک را عقب بیاندازید

  • باد لاستیکها را مرتباً بررسی کنید
  • به طور دوره‌ای لاستیک‌ها را جابجا کنید
  • حواستان باشد که چرخ‌ها تراز باشند
  • ایمن و درست رانندگی کنید و از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید

نکات مهم درباره لاستیک‌ها

  1. باد لاستیک‌ها اگر کم باشد یا این که لاستیک‌های خودروتان تراز نباشند، ساییدگی لاستیک‌ها اجتناب ناپذیر است.
  2. ماهی یکبار باد لاستیک ها را تنظیم کنید.
  3. با عمق‌سنج وضعیت دقیق آج را مشاهده کنید و اقدامات لازم را صورت دهید.
  4. لاستیک‌های جلو و عقب را مرتبا عوض کنید چون لاستیک‌های جلو زودتر فرسوده می‌شوند و با این‌کار، فرسایششان هم‌اندازه می‌شود.
  5. هر ۵۰۰۰ کیلومتری که پیمودید، تراز بودن لاستیک‌ها را حتماً چک کنید.
  6. چرخ‌ها را از زاویه عمودی، افقی و چرخ با محور بررسی نمایید.

مطلب پیشنهادی سوالات متداول و دانستی‌های لاستیک ماشین

نگات مهم درباره لاستیک ماشین

جمع‌بندی

در این مقاله مفصل درباره زمان تعویض لاستیک و اهمیتش صحبت کردیم. اگر برای تعویض لاستیک یا هر نوع کار تعمیراتی به کمک تعمیرکاران خودرو نیاز داشتید، می‌توانید بر تیم متحبر و باتجربه آچاره حساب کنید. برای اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش می‌توانید از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره اقدام کنید یا این که با شماره ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

3.5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید