آموزش کامل و نکات شارژ مجدد گاز کولر ماشین

خودروسیستم تهویه خودرو

اگر از کولر ماشین شما باد خنک نمی‌وزد، احتمالا مقداری از مایع خنک‌کننده آن کم شده است. این مشکل می‌تواند به علت وجود نشتی در سیستم کولر باشد. در چنین مواقعی، باید گاز کولر را شارژ کنید. برای این کار اول از همه باید دنبال نشتی بگردید. سپس فشار خنک‌کننده را تست کرده و درنهایت، خنک‌کننده را اضافه کنید تا فرآیند شارژ گاز کولر تکمیل شود. اگر خودروتان برقی است، نمی‌توانید خودتان کولر را شارژ کنید و این کار را باید متخصصین برق خودرو و تعمیرکاران مجرب برعهده بگیرند. با این وجود توضیحات ما در همین متنِ کوتاه تمام نمی‌شود. در ادامه با آموزش کامل و نکات شارژ مجدد گاز کولر ماشین در خدمتتان هستیم و به شما می‌گوییم که در صورت وزش باد گرم از کولر، قدم به قدم چطور عمل کنید. با ما همراه باشید.

مرحله اول آموزش نکات شارژ مجدد گاز کولر ماشین؛ رفع نشتی

در این روند اولین قدم این است که مطمئن شوید که آیا سوراخ یا پارگی در لوله‌های کولر و موتور وجود دارد یا خیر. چرا که وجود نقص در هر کدام از این لوله‌ها منجر به نشت مایع خنک‌کننده خواهد شد.

نکات شارژ گاز کولر ماشین

یکی از مهم‌ترین نکات شارژ مجدد گاز کولر ماشین که لازم است بدانید، این است که شما بدون داشتن ابزار خاصی و با اسپری کردن محلول آب و صابون می‌توانید نشتی را پیدا کنید. برای این کار کافی است که تمام نقاطی که احتمال می‌دهید سوراخ باشند را با محلول آب و صابون خیس کنید. اگر در این ناحیه نشتی وجود داشته باشد، صابونِ موجود در آب باعث کف کردن آن نقطه می‌شود. در هر نقطه‌ای که حباب‌هایی شکل گرفت، متوجه می‌شوید که در آنجا نشتی وجود دارد و باید رفع شود. 

همچنین اگر نشتی کوچک باشد، تعداد حباب‌ها کم خواهد بود اما اگر حباب‌های زیادی را شاهد بودید، یعنی نشتی بزرگ است و بهتر است خودتان به آن رسیدگی نکنید و مسئولیتش را به افراد حرفه‌ای بسپارید.

راه تعمیر نشتی‌های کوچک و بزرگ

برای تعمیر نشتی کوچک می‌توانید از محصولاتی که دارای سیلانت هستند، استفاده کنید. سیلانت یک ماده‌ی درزگیر است و بلافاصله نشتی موجود را می‌بندد. 

برای تعمیر نشتی‌ بزرگ، اگر مهارت‌های کافی در زمینه تعمیر خودرو نداشته باشید، نمی‌توانید از پس رفع این مشکل بربیایید و در این صورت ممکن است اوضاع خراب‌تر شده و مواد شیمیایی در حجم بیشتری از خودروتان خارج شود. تعمیر نشتی‌هایی بزرگ کاری عبث و بیهوده است و فقط هزینه روی دستتان می‌گذارد. به‌جای تعمیر توصیه می‌کنیم که قطعه‌ی دچار نشتی را تعویض کنید.

مرحله دوم آموزش کامل و نکات شارژ مجدد گاز کولر ماشین؛ چک کردن فشار

در مرحله دوم از آموزش و نکات شارژ مجدد گاز کولر ماشین، باید کاپوت را بالا بدهید و سراغ چک کردن فشار بروید. اول از همه دستکش‌هایتان را دست کنید، چون به هیچ‌وجه نباید پوستتان با مایع خنک‌کننده تماس پیدا کند. از عوارض تماس با این ماده، می‌توان به یخ‌زدگی انگشتان و کور شدن در صورت برخورد با چشم اشاره کرد.

سپس شما باید مجاری فشار ضعیف را پیدا کنید. این لوله که از کمپرسور تا فایروال کشیده شده، قطورتر از بقیه است. ماده خنک‌کننده را به این مجرا اضافه کنید. در آن قسمت کلا 2 مجرا وجود دارد و شما باید حواستان باشد که با مجاری فشار ضعیف که لوله بزرگتری دارد، کار دارید. این لوله ممکن است با حرف L که نشانگر low است هم مشخص شده باشد.

مطلب پیشنهادی: 4 علت خالی شدن گاز کولر ماشین 

نکات شارژ مجدد گاز کولر ماشین

حالا درپوش پلاستیکی شیر را باز کرده و شلنگ فشارسنج را به مجرا وصل کنید. حواستان به نوشته‌های روی نشانگر فشارسنج باشد. رنگ‌هایی که روی نشانگر می‌بینید، وضعیت فشار را مشخص می‌کند. اگر عدد روی فشارسنج بالای صفر را نشان می‌دهد، یعنی هیچ خنک‌کننده‌ای در کولر نیست و متخصص باید نگاهی به کولر خودروی شما بیندازد. اگر صفر نبود، می‌توانید گاز کولر ماشین را شارژ کنید.

مرحله سوم: تست کولر

در این جای کار، لازم است که کولر تست شود. بنابراین موتور را روشن، و کولر را فعال کنید و روی وضعیت high cool قرار دهید. ایرادی ندارد اگر از کولر باد گرم خارج می‌شود. صرفا حواستان باشد که کاپوت همچنان باز باشد.

سری به کلاچ کمپرسور بزنید. با توجه به میزان خنک‌کننده‌ای که در سیستم دارید، این قطعه‌ی دایره‌ای شکل باید بچرخد. اگر نمی‌چرخد، ابتدا ماشین را خاموش کرده و بعد نصف قوطی خنک‌کننده به سیستم اضافه کنید. اگر باز هم تاثیری نداشت، خودرو را برای بررسی‌های بیشتر به یک فرد دارای صلاحیت بسپارید. فراموش نکنید که کارشناسان آچاره به این منظور در کنار شما خواهند بود.

نکات شارژ مجدد گاز کولر ماشین

گیج دمای خنک‌کننده را روی دمای محیط تنظیم کنید. بدین ترتیب در پایان شارژگیری، مشخص می‌شود که دمای خنک‌کننده باید روی چه درجه‌ای باشد. اگر تا حدود 5 درجه بالا و پایین شد، ایرادی ندارد. 

مرحله چهارم: اضافه کردن خنک‌کننده

در این جا باید مخزن مایع خنک‌کننده را باز کنید و درپوش داخلی‌اش را بردارید. مایع خنک کننده را درون مخزن بریزید و به مجرای فشارِ کم وصل کنید. با چرخاندن پیچ مخزن خنک‌کننده، این ماده وارد کولر می‌شود. 10ثانیه که گذشت، دوباره فشار خنک‌کننده را چک کنید. حواستان باشد که میزان خنک‌کننده ورودی به کولر را مورد بررسی قرار دهید. 

برای شارژ گاز کولر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

علت خالی شدن شارژ گاز کولر

مرحله پنجم آموزش شارژ مجدد گاز کولر ماشین؛ پایان شارژ

مخزن خنک‌کننده را از مجرای فشارِ کم جدا کنید. درپوش مجرا را روی آن قرار دهید و آن را محکم کنید تا گرد و غبار و اجسام خارجی وارد لوله نشوند. 

علت خرابی کمپرسور کولر

حالا کولر را تست کنید. آیا باد خنک را حس می‌کنید؟ بادی که از کولر بیرون می‌آيد باید دمایی بین 3 تا 7 درجه سانتی‌گراد باشد. اگر هنوز هم باد کولر خنک نیست، باید برای بررسی‌های حرفه‌ای‌تر، خودرو را به یک تعمیرکار برسانید. البته شما با استفاده از خدمات تخصصی آچاره می‌توانید این روند را با اطمینان خاطر در منزل خود پشت سر بگذارید!

 علت خالی شدن شارژ گاز کولر ماشین

  1. کاهش توان کولر در انتشار باد خنک: این مورد می‌تواند بارزترین علت کاهش شارژ باشد. در صورت بروز این مشکل، با توجه به راه‌هایی که در بالا گفته شد، می‌توانید شارژ گاز کولر ماشین را تجدید کنید.
  2. فرسایش لوله‌های کندانسور: لوله‌های کندانسور ساختار بسیار نازکی دارند و عوامل محیطی بر شرایط آن‌ها تاثیر می‌گذارند. آلودگی هوا، زنگ‌زدگی و رسوب، از جمله عوامل تاثیرگذار بر طول عمر لوله‌های کندانسور هستند.
  3. ضربه دیدن بدنه کولر: در صورتی که بدنه خودرو ضربه ببیند، امکان دارد قطعات درونی مربوط به سیستم کولر جابه‌جا، شکسته یا معیوب شوند.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی رله فن رادیاتور ماشین

جمع‌بندی

خنک نکردن کولر در فصول گرم می‌تواند خیلی عذاب‌آور باشد، مخصوصا اگر مجبور باشید ساعات زیادی را پشت فرمان بگذرانید. در صورت بروز چنین مشکلی، با دنبال کردن آموزش کامل و نکات شارژ مجدد گاز کولر ماشین، باید بتوانید این مشکل را رفع کنید. توجه داشته باشید که تمامی این مراحل را متخصصین خودرو نیز انجام می‌دهند و در صورتی که نخواستید خودتان این کار را انجام دهید یا تجربه کافی در انجام امور مربوط به حوزه خودرو را ندارید، می‌توانید با مراجعه به کارشناسان خودرو، خدمات مربوطه را دریافت کنید. همچنین در صورت تمایل دریافت خدمات در محل، می‌توانید از سرویس‌های تعمیر و نگهداری آچاره استفاده کنید و با مراجعه به سایت، سفارش خود را به‌طور رایگان، به ثبت برسانید. 

منبع: +

4/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا