راهکارهای رفع بوی غذا از خانه

خانه‌دارینظافت و شستشو

رفع بوی غذا از خانه یکی از چالش‌هایی است که زنان خانه‌دار با آن روبه‌رو هستند. همه ما می‌دانیم که هیچ چیز خوشایندتر از عطر بهشتی غذا در محیط خانه نیست؛ اما گاهی بوی غذای پخته و سرخ شده در فضای خانه از بین نمی‌رود و این موضوع دردسرساز می‌شود.

در این میان آشنایی با ترفند برای رفع بوی غذاها از خانه برای همه افراد مخصوصا آپارتمان نشین‌ها اهمیت زیادی دارد. اگر شما هم می‌خواهید از شر این بوها در آپارتمان خلاص شوید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در ادامه بررسی خواهیم کرد که بوی غذای درون خانه را چگونه از بین ببریم؟

همچنین یادآور می‌شویم که خدمات نظافت منزل و همچنین خدمات نظافت راه‌پله و مشاعات ساختمان از سرویس‌های پردرخواست آچاره هستند که در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به وبسایت آچاره در بخش مربوطه درخواست خود را ثبت نمایید. به این ترتیب هزینه سفارش شما به‌صورت آنلاین محاسبه و به شما اعلام خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • وقتی در حال آشپزی هستید درب اتاق‌ها را ببندید تا بوی غذا در داخل و اطراف آشپزخانه باقی بماند و در تمام خانه پخش نشود.
  • اگر بالای اجاق گاز هود دارید برای رفع بوی غذا در خانه و پیشگیری از آن در زمان آشپزی از آن استفاده کنید.
  • محلول 50-50 سرکه و آب را به‌مدت یک ساعت روی اجاق گاز بجوشانید و حرارت را خاموش کنید. این محلول برای رفع بوی بد غذا معجزه می‌کند.
  • بعضی از بهترین حذف‌کننده‌های بو عبارتند از تفاله قهوه، چای، سرکه، جو دوسر و جوش شیرین.

ترفندهای کاهش بوی غذا در خانه قبل از شروع به آشپزی

بیشتر اوقات کاری که قبل از شروع آشپزی انجام می‌دهید می‌تواند در رفع بوي غذا از خانه مؤثر باشد. برای این کار قبل از آشپزی مراحل زیر را انجام دهید؛

ترفند برای رفع بوی غذاها از خانه

  • درب اتاق‌ها را ببندید

بستن درهای آشپزخانه، اتاق نشیمن و اتاق‌های خواب مهم‌ترین ترفند از بین بردن بوی بد غذای سرخ شده در خانه هستند. برای مثال زمانی که ماهی داخل ماهیتابه در حال سرخ شدن است بوی آن به‌سرعت اتاق‌ها را پر می‌کند.

  • کمی جوش شیرین داخل سینک ظرفشویی بپاشید

پاشیدن جوش شیرین داخل سینک قبل از آشپزی بوها را جذب کرده و انتشار بو را به حداقل می‌رساند. جوش شیرین بهترین ماده برای رفع بوی ماهی از خانه است و با توجه به اسیدی بودن بیشتر بوهای آشپزخانه، برای از بین بردن بوهای بد، عالی است.

  • سرکه و آب را روی اجاق بجوشانید

نصف فنجان سرکه و نصف فنجان آب را داخل قابلمه بریزید و قبل از شروع پخت غذا، این محلول را به‌آرامی بجوشانید. در زمان پخت، این دو ماده بخاری ایجاد می‌شود که بوها را جذب کرده و از پخش شدن آنها در آشپزخانه جلوگیری می‌کند. اسید استیک موجود در سرکه سفید جاذب بوهای بد است.

مراحل رفع بوی غذا از خانه

بعضی از غذاها مانند ماهی و قورمه سبزی بوی تندی دارند که شاید چند روز در خانه شما بماند. در ادامه می‌خواهیم با راه‌های رفع بوی قورمه سبزی از خانه و جلوگیری از پخش بوی غذا آشنا شویم.

1. از شمع معطر استفاده کنید

شمع‌های معطر خیلی گران نیستند و برای رفع بوی غذا از خانه مؤثر می‌باشند. این شمع‌ها برای خنثی کردن بوهای ایجاد شده در آشپزخانه در حین آشپزی تولید شده و از پخش شدن بو به اتاق‌های دیگر خانه جلوگیری می‌کنند. بخور دادن و سوزاندن شمع معطر برای از بین بردن بوی ماهی در آشپزخانه و سایر بوهای تند و زننده موثر است.

ترفند از بین بردن بوی بد غذای سرخ شده در خانه

2. آشپزخانه و اجاق گاز را بلافاصله پس از پخت‌وپز تمیز کنید

تمیز کردن آشپزخانه بعد از آشپزی مهم‌ترین ترفند برای رفع بوی غذا از خانه است. باید ظروف را در لحظه‌ای که پخت‌وپز تمام شد، بشویید. تمام قابلمه‌ها و تابه‌های روغنی و کثیف را به‌خوبی بشویید و مطمئن شوید که چربی روی آنها باقی نمانده است.

بلافاصله پس از آشپزی با استفاده از چربی‌زدا مانند مایع ظرفشویی، میزها و میز آشپزخانه را پاک کنید. این کار به خلاص شدن از شر بوی باقی‌مانده پس از طبخ غذا کمک می‌کند.

رفع بوي غذا از خانه

3. از سیب زمینی برای رفع بوی غذا از خانه استفاده کنید

برای از بین بردن بوی آشپزی می‌توانید از مواد غذایی دیگر استفاده کنید. سیب زمینی ماده‌ای بسیار ارزان برای رفع بوی غذا از خانه است. برای این کار ابتدا سیب زمینی‌ها را خرد کرده و سپس آنها را روی ظروف مورد استفاده در پخت غذا قرار دهید.

قبل از این کار ظروف را باید تمیز کرده باشید. سپس مقداری نمک روی سیب زمینی‌ها بپاشید و حدود دو تا سه ساعت صبر کنید. سیب زمینی به‌طور طبیعی جاذب است و بوی بد آشپزی را از آشپزخانه خارج می‌کند.

4. از سرکه، جوش شیرین یا دانه‌های قهوه استفاده کنید

سرکه، جوش شیرین و دانه‌های قهوه هم نقش بسیار مهمی در رفع بوی غذا از خانه دارند. در واقع آنها برای خلاص شدن از شر بوهای سرسخت که روی سطوح باقی می‌مانند بسیار مفید هستند.

برای صرفه‌جویی می‌توانیم از باقیمانده قهوه‌ای که پودر کرده‌ایم استفاده کنیم. باقیمانده‌ قهوه را داخل کاسه‌ای بریزید و در اتاق‌هایی که در معرض بوی بد آشپزی هستند بگذارید. قهوه بسیار جاذب است و با گذاشتن آن در اتاق خواب صبح با بوی خوش قهوه از خواب بیدار می‌شوید.

سرکه برای رفع بوی غذا از خانه گزینه ارزان و کم‌هزینه‌ای است. سرکه ترجیحاً سرکه سفید جدا از اینکه ماده تمیزکننده خوبی است در خنثی کردن شدیدترین بوهای آشپزی نیز مؤثر است. ریختن کمی سرکه و پخش آن روی تابه‌ها و قابلمه‌ها و گذاشتن آن حدود پانزده دقیقه بوی بد را از بین می‌برد.

جوش شیرین ماده‌ای جاذب است و حتی سرسخت‌ترین بوها را خنثی می‌کند. اضافه کردن جوش شیرین به آب و استفاده از آن برای تمیز کردن سطوح بعد از آشپزی به از بین بردن بوی بد کمک می‌کند.

ترفند از بین بردن بوی بد غذای سرخ شده در خانه

5. کمدها و درهای اتاق‌ها را ببندید

بستن درب اتاق‌های آپارتمان و کمدها در زمان آشپزی بسیار مهم است؛ زیرا از نفوذ بو به این اتاق‌ها جلوگیری می‌کند. پارچه‌هایی مانند پنبه و پلی‌استر به‌راحتی بوهای بد را جذب می‌کنند و خلاص شدن از شر این بوها واقعا چالش‌برانگیز است.

بستن درها در حین آشپزی به شما کمک می‌کند از دردسرهای رفع بوی بد غذا جلوگیری کنید. چون هیچ کس دوست ندارد روی کاناپه‌ای بنشیند که بوی ادویه کاری می‌دهد یا در رختخوابی بخوابد که بوی ماهی سرخ شده دارد.

6. پنجره‌ها را باز کنید و از تهویه مناسب آپارتمان مطمئن شوید

باز کردن پنجره‌ها و اطمینان از تهویه مناسب آپارتمان بدون شک ساده‌ترین راه برای خلاص شدن از شر بوی غذا در آپارتمان است. تهویه خانه شامل دریچه روی اجاق گاز، هود و فیلتر هوا می‌شود. باز کردن پنجره‌ها در زمان آشپزی همیشه راهی آسان برای خلاص شدن از بوی غذا است.

هود بالای اجاق گاز برای بهبود کیفیت هوای آشپزخانه حیاتی است. از طریق هود بوهای آشپزخانه، دود و چربی موجود در هوا از بین می‌رود و در نتیجه هوای آشپزخانه تمیز می‌ماند. با این کار از پخش شدن بو به اتاق‌های دیگر آپارتمان جلوگیری می‌کنید.

7. در فضای باز آشپزی کنید

پخت‌وپز در فضای باز ساده‌ترین ترفند از بین بردن بوی بد غذای سرخ شده در خانه است؛ چون در بوی کمی وارد آپارتمان می‌شود. اگر آپارتمان شما بالکن دارد می‌توانید غذاهای چرب را در تراس خانه بپزید. این کار به جلوگیری از ورود هوای چرب به داخل آپارتمان کمک می‌کند.

بوی غذای درون خانه را چگونه از بین ببریم؟

8. پوست مرکبات را بجوشانید

جوشاندن پوست مرکبات راهی عالی برای رفع بوی غذا از خانه است. این روشی مقرون‌به‌صرفه است؛ چون به‌جای صرف هزینه‌های زیاد برای خرید خوشبوکننده هوا، می‌توانید از این روش خلاقانه استفاده کنید.

بعد از گرفتن آب لیمو و پرتقال، به‌جای دور ریختن پوست آن‌ها، پوست‌ها را با مقداری آب در قابلمه‌ای بریزید و اجازه دهید پوست ها با حرارت ملایم حدود یک ساعت بجوشد. بخار تولید شده برای خلاص شدن از بوی بد آشپزی بسیار مفید است.

9. مقداری دارچین بجوشانید

دارچین یکی از ادویه‌های خوشبو با عطر فوق‌العاده است. این ادویه برای از بین بردن بوی آشپزی هم بسیار مفید است. چوب‌های دارچین را در قابلمه‌ای با آب با حرارت ملایم حدود نیم ساعت بجوشانید. دارچین رایحه‌ای قوی دارد که در رفع بوی غذا از خانه بسیار موثر است.

بوی غذای درون خانه را چگونه از بین ببریم؟

10. ظروف چوبی را در شوینده مناسب خیس کنید

گاهی بوی غذا از ظروف چوبی مانند تخته خردکن آشپزی پخش می‌شود. ظروف چوبی معمولاً بعد از پختن بوی غذا را جذب کرده و در خود نگه می‌دارند و پس از آن بوی نامطبوع غذا در آنها باقی می‌ماند. خیساندن آنها در آب و مایع ظرفشویی برای حدود یک ساعت بوی آن‌ها را از بین می‌برد.

جمع‌بندی

پخش بوی غذا در خانه شاید برای بعضی افراد خوشایند و لذت‌بخش باشد؛ اما مواقعی پیش می‌آید که یا مهمان دارید یا بوی غذا با بوهای دیگر ترکیب شده و آزاردهنده می‌شود. اینجاست که آشنایی با روش‌های رفع بوی غذا از خانه می‌تواند کمک بزرگی به شما کند.

در این مقاله با چند ترفند برای رفع بوی غذا از خانه آشنا شدیم. بیشتر مواد برای این کار در دسترس همگان هستند و با کمترین هزینه می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. برای مثال سرکه سفید یا جوش شیرین از جمله موادی هستند که برای رفع بوی بد غذا در خانه مفید خواهند بود.

سوالات متداول

کدام غذاها بوی بدی باقی می‌گذارند؟

برخی غذاها به‌دلیل بوی تندی که دارند معروف هستند. این غذاها شامل ماهی دودی، غذاهای تهیه شده با کاری مانند مرغ کاری، هر غذایی که سیر در آن وجود دارد، بیکن و گوشت قرمز مخصوصا زمانی که سرخ می‌شوند، بوی تند و زننده‌ای تولید می‌کنند.

چگونه می‌توان با سرکه و جوش شیرین بوی غذا را در خانه از بین برد؟

یک کاسه سرکه یا جوش شیرین را یک شب روی اپن بگذارید. هر دوی این مواد تا صبح بوهای باقی مانده از پخت‌وپز را از بین می‌برند.

بهترین خوشبوکننده برای از بین بردن بوی آشپزی چیست؟

جوش شیرین هم مانند سرکه سفید به‌دلیل خاصیت خوشبوکنندگی معروف است. مقداری سرکه سفید را داخل کاسه یا بشقاب‌ کوچک بریزید و آن‌ها را در اطراف آشپزخانه پخش کنید تا بوهای ناخواسته از بین برود.

بوی غذاها چقدر ماندگار هستند؟

بوی بد غذا ممکن است ساعت‌ها یا حتی روزها در هوای خانه باقی بمانند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا