نظافت منزل آچاره نظافت منزل آچاره

4 راه برای از بین بردن بوی سرکه از فرش

نظافت و شستشوخانه‌داری

به همان اندازه که افزودن سرکه به محلول شوینده خانگی ممکن است برای تمیز کردن فرش شما مفید باشد، مقدار اضافی آن می‌تواند بوی تندی ایجاد کند و حتی باعث خراب شدن فرش شود. برای از بین بردن بوی سرکه از فرش می‌توانید از چندین راه حل استفاده کنید که عبارت‌اند از: استفاده از جوش شیرین، جاروبرقی، پاک کردن سرکه و استفاده از تفاله قهوه. لازم به ذکر است استفاده ترکیبی از این روش‌ها مؤثرتر است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

قبل از مطالعه مقاله یادآوری می‌کنیم که می‌توانید برای نظافت منزل خود از نظافتچیان آچاره کمک بگیرید. برای آگاهی از قیمت خدمات و ثبت رایگان خدمات کلیک کنید!

چرا از سرکه برای شستشوی فرش استفاده می‌کنیم؟

اولین سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا از سرکه برای قالیشویی استفاده می‌کنیم. چندین روش دیگر مانند جاروکشی، بخار شویی فرش، خشک‌شویی و غیره را می‌توان برای شستشوی فرش استفاده کرد. با این حال، استفاده از سرکه فواید خود را دارد، به همین دلیل است که اغلب در روش‌های شستشوی فرش استفاده می‌شود.

برای شروع، دلیل اصلی بوی سرکه است که از آن برای از بین بردن بو از فرش شما استفاده می‌شود. گاهی اوقات، لکه‌های ادرار حیوانات خانگی در طول فرآیند تمیز کردن شسته نمی‌شوند. حتی اگر این‌طور باشد، فیبرهایی که در ادرار غوطه‌ور می‌شوند، بوی آن حتی پس از تمیز کردن نیز باقی می‌ماند. برای رفع این بو، سرکه را روی فرش می‌پاشند. سرکه یک خوشبو کننده عالی است و می‌توان از آن برای از بین بردن بوی بد فرش استفاده کرد. علاوه بر این، می‌تواند به از بین بردن لکه‌ها نیز کمک کند.

حذف بوی سرکه از فرش

روش اول: از بین بردن بوی سرکه از فرش

دلیل اینکه به طور مداوم بوی سرکه از فرش شما می‌آید به دلیل مقدار زیاد سرکه‌ای است که روی فرش پاشیده شده است. مقدار کمی از سرکه برای از بین بردن بو کافی است، اما اگر مقدار زیادی روی فرش پاشیده شود، می‌تواند متراکم شود و در الیاف بنشیند.

با ته‌نشین شدن سرکه در داخل فرش، آن را مرطوب نگه می‌دارد و کثیفی و باکتری‌ها را جذب می‌کند. علاوه بر این، این کار باعث ایجاد کپک و منجر به کپک زدن فرش می‌شود و حتی پس از تمیز کردن، فرش شما را خراب می‌کند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که هنگام پاشیدن محلول سرکه روی فرش خود احتیاط کنید. با این حال، اگر به طور تصادفی مقدار زیادی اسپری کرده‌اید، به سراغ تمیز کردن آن بروید.

نظافت منزل آچاره
نظافت منزل آچاره

مرحله 1: لکه‌گیری

اولین کاری که باید انجام دهید این است که سرکه بیش از حد را پاک کنید. لکه‌گیری یک تکنیک عالی است که برای استخراج رطوبت و همچنین شستشوی لکه‌ها از روی فرش استفاده می‌شود. لکه‌گیری شامل استفاده از یک پارچه شستشوی کمی مرطوب و فشار دادن ملایم بر روی ناحیه لکه شده است. هنگامی که پارچه با لکه تماس پیدا می‌کند با هر فشار آن را شستشو می‌دهد.

این کار در صورت ساییده شدن، از آسیب دیدن الیاف فرش محافظت می‌کند. این یک تکنیک مؤثر است که برای فرش خشک استفاده می‌شود. برای از بین بردن سرکه، بررسی کنید که آیا فرش هنوز مرطوب است یا خیر. اگر چنین است، پس نیازی به مرطوب کردن پارچه نیست. فقط یک پارچه تمیز بردارید و باقی‌مانده سرکه را پاک کنید. این فرآیند را چند بار تکرار کنید تا بیشترین مقدار سرکه خارج شود.

مرحله 2: استفاده از جوش شیرین

مرحله بعدی استفاده از جوش شیرین است. درست مانند سرکه، جوش شیرین نیز برای از بین بردن رطوبت و بو از فرش استفاده می‌شود. در این صورت می‌توان از آن برای رفع سرکه بیش از حد و همچنین رفع بوی سرکه از فرش استفاده کرد.

فرآیند ساده است، فقط جوش شیرین را روی نواحی با سرکه زیاد بپاشید و بگذارید حدود یک ساعت بماند. جوش شیرین این کار را انجام می‌دهد و سرکه و بوی سرکه را از فرش خارج می‌کند و آن را بی‌بو می‌کند. اگر احساس کردید که بو از بین نرفت، این کار را تکرار کنید و اجازه دهید یک شب بماند.

جوش شیرین برای از بین بردن بوی سرکه از فرش

مرحله 3: جاروبرقی

آخرین مرحله این است که جوش شیرین را که سرکه بیش از حد را در خود نگه می‌دارد، بردارید. استفاده از جاروبرقی در این مرحله ضروری است زیرا باقیمانده جوش شیرین می‌تواند کثیفی را جذب کند و رطوبت روی فرش را حفظ کند.

این باعث جذب باکتری‌ها می‌شود زیرا فرش خشک نمی‌شود و در نهایت منجر به کپک زدن می‌شود. مطمئن شوید که جوش شیرین را به خوبی جاروبرقی بکشید و در صورت عدم دستیابی به نتایج دلخواه، این فرآیند را تکرار کنید.

محاسبه رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

مرحله 4: استفاده از پودر قهوه

ترفند دیگری که می‌توانید از آن استفاده کنید پخش کردن تفاله قهوه در ناحیه آسیب دیده است. ثابت شده است که تفاله قهوه می‌تواند بوی دود و سیگار را از فرش، دیوار، ماشین و غیره بیرون بکشد. استفاده از تفاله قهوه می‌تواند به از بین بردن بوی سرکه از فرش در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمک کند.

پودر قهوه

روش دوم: الکل

الکل برای از بین بردن بوی سرکه از فرش، به خوبی عمل می‌کند. مقداری از الکل را روی یک پارچه بریزید و روی آن ناحیه بکشید تا ناپدید شود. همچنین می‌توانید الکل را مستقیماً روی قسمت مرطوب بریزید، اما مراقب باشید که فرش بیش‌ازحد اشباع نشود، چون می‌تواند به الیاف فرش آسیب برساند.

روش سوم: نمک

محلول دیگری که اغلب استفاده می‌شود نمک است. آن را روی محل مرطوب بریزید و بگذارید حدود 15 دقیقه بماند و سپس آن را با جاروبرقی، جارو بکشید. پس از انجام این کار حتماً کیسه یا فیلتر جاروبرقی خود را تمیز کنید، زیرا نمک می‌تواند باعث به هم ریختگی زیادی شود.

روش چهارم: آمونیاک

می‌توانید برای از بین بردن بوی سرکه از فرش، از پاک‌کننده‌های حاوی آمونیاک استفاده کنید. کمی آمونیاک را با آب گرم مخلوط کرده و روی محل آغشته به سرکه روی فرش خود بریزید. قبل از اینکه رطوبت اضافی را با یک حوله یا پارچه تمیز پاک کنید، چند دقیقه صبر کنید.

کارهایی که قبل از استفاده از سرکه روی فرش باید انجام دهید

اکنون که نحوه از بین بردن بوی سرکه از فرش را میدانید، وقت آن است که حتی قبل از استفاده از سرکه مواردی را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید، مهم است که بدانید برای تمیز کردن فرش خود چه چیزی را انتخاب می‌کنید.

برای جلوگیری از بوی سرکه، توصیه می‌شود حتی قبل از اینکه آن را روی فرش بمالید، آن را ماسکه کنید. این کار را می‌توان در حین آماده کردن محلول سرکه برای اعمال روی فرش انجام داد. راه حل اصلی در اینجا اضافه کردن روغن‌های ضروری به محلول است.

برای تهیه اسپری سرکه می‌توانید از:

  • نصف فنجان سرکه
  • 1 لیتر آب
  • پنج قطره اسانس (لیمو، رزماری، اکالیپتوس، برگ درخت چای) استفاده کنید.

روغن معطر برای از بین بردن بوی سرکه روی فرش

در حین تهیه محلول، حتماً مواد را با هم مخلوط کنید تا بوی سرکه پوشیده شود. پس از اتمام کار، می‌توانید مقدار کمی روی فرش اسپری کنید تا آن را تست کنید. اگر بوی تند سرکه را احساس نمی‌کنید، می‌توانید کار را شروع کنید. اگر همچنان بو وجود دارد، اسانس بیشتری اضافه کنید تا بو را به حداقل برسانید.

نکته دیگر برای از بین بردن بوی سرکه از فرش این است که بعد از اتمام کار، پنجره‌های خود را باز بگذارید. این کار به گردش هوای تازه کمک می‌کند که می‌تواند به از بین بردن بوی سرکه از فرش نیز کمک کند.

همچنین می‌توانید با رقیق کردن سرکه با آب و مایع ظرف‌شویی، از سرکه سفید در محلول پاک کننده خود به میزان کم استفاده کنید.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

نکاتی که باید هنگام استفاده از سرکه روی فرش خود به خاطر بسپارید

در زیر نکاتی برای از بین بردن بوی سرکه از فرش آورده شده است. انجام کارهای زیر باید بوی ترش سرکه را کاهش دهد.

  • به‌طور منظم جاروبرقی بزنید: حتماً فرش خود را به طور مرتب جاروبرقی بکشید و آن را تمیز کنید تا بوی سرکه از بین برود.
  • موی حیوانات را جمع کنید: اگر حیوان خانگی دارید، قبل از استفاده از محصول خانگی روی فرش، آن‌ها را مسواک بزنید. موهای حیوانات خانگی می‌توانند سرکه را به دام بیندازند و به بوی نامطبوع فرش شما اضافه کنند.
  • سرکه را رقیق کنید: هنگام استفاده از سرکه برای شستشوی فرش، همیشه آن را رقیق کنید. هرگز آن را مستقیم استفاده نکنید زیرا می‌تواند به الیاف فرش آسیب برساند.

سؤالات متداول

1. چگونه بوی تند فرش را از بین ببریم؟

راه‌های مختلفی برای از بین بردن بوی ترشی و کپک‌زدگی از فرش شما وجود دارد. برای از بین بردن بوها می‌توانید از جوش شیرین، روغن‌های ضروری و حتی تفاله قهوه استفاده کنید.

2. چه چیزی بوی سرکه را خنثی می‌کند؟

وسایل روزمره خانگی که می‌توانند برای خنثی کردن بوی فرش شما استفاده شوند عبارت‌اند از آب‌لیمو، پوست پرتقال، جوش شیرین و تفاله قهوه.

3. آیا بوی سرکه از بین می‌رود؟

بوی سرکه باید پس از خشک شدن و تهویه هوا از بین برود. اگر این‌طور نیست، می‌توانید از یکی از راه‌حل‌های ذکر شده در بالا برای کمک به از بین بردن بوی سرکه استفاده کنید.

4. آیا تمیز کردن فرش با بخار به از بین بردن بو کمک می‌کند؟

بخار می‌تواند به حذف بو از فرش شما کمک کند. اما، اگر لکه عمیق‌تری با بوی نامطبوع دارید، ممکن است برای از بین بردن همه بوهای فرش شما کافی نباشد.

5. آیا می‌توانم سرکه را در شامپو فرش بریزم؟

بله، می‌توانید یک فنجان سرکه سفید را به محلول شامپو فرش خود اضافه کنید.

6. آیا سرکه فرش‌ها را خراب می‌کند؟

سرکه نباید فرش شما را خراب کند. با این حال، اگر آن را به صورت رقیق نشده روی فرش‌ها و فرش‌های ظریف استفاده کنید، اسید موجود در سرکه می‌تواند به الیاف آسیب برساند.

7. با ریختن سرکه روی فرش چه کنم؟

اگر مایع را روی فرش خود ریختید، در اسرع وقت آن را با دستمال کاغذی پاک کنید. سپس، جوش شیرین را روی محل بریزید تا به جذب بو کمک کند. اجازه دهید جوش شیرین به مدت 30 دقیقه بماند و سپس آن را جاروبرقی بکشید.

4/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا