اقدامات لازم برای از بین بردن رطوبت خانه

ساختمانترکیدگی لولهتعمیرات ساختمانلوله کشی و تاسیسات

احتمالا شما هم با مشکل رطوبت در خانه روبرو شده‌اید که این مقاله را مطالعه می‌کنید و به‌ دنبال راهی برای از بین بردن رطوبت خانه می‌گردید. خیلی از ما تا به‌حال با رطوبت در خانه مواجه شده‌ایم و می‌دانیم که این مسئله چقدر آزاردهنده است، خرج روی دستمان می‌گذارد، به لوازم چوبی و برقی خانه و دیوارها آسیب می‌زند و سلامت ساکنین خانه را به خطر می‌اندازد؛ پس از بین بردن نم و رطوبت خانه امری مهم است. 

در این مقاله، همراه ما باشید تا به شما بگوییم که برای رفع دم و رطوبت خانه چکار باید کرد و چگونه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

علت مرطوب شدن خانه و راه‌های از بین بردن رطوبت خانه

ایجاد شدن رطوبت، دلایل مختلفی دارد. ممکن است مشکلاتی که در لوله‌کشی ساختمان وجود دارد منجر به این اتفاق شده باشد یا اقداماتی اشتباهی که ما خودمان در خانه انجام می‌دهیم. برای مثال، ممکن است لوله‌های ساختمان ترکیده باشند و رطوبت لوله‌ها از دیوارها نشت کرده باشد.  شاید هم عایق‌کاری ساختمان ضعیف و نامرغوب بوده و به مرور زمان، محیط خانه را نمور کرده است. اگر در آپارتمان ساکن هستید، شاید حمام یا دستشویی همسایه بالایی‌تان نشتی دارد و رطوبت را به‌ خانه شما می‌کشاند. 

از بین بردن رطوبت خانه

همانطور که گفتیم این مشکل می‌تواند به دست خودمان هم ایجاد شده باشد. مثلا، آیا شما لباس‌هایتان را پس از شستن در داخل ساختمان پهن و خشک می‌کنید؟ همین مسئله می‌تواند موجب افزایش رطوبت شود. در ادامه تمامی دلایلی که این مشکل را به همراه دارند یک به یک باز می‌کنیم و به شما می‌گوییم برای از بین بردن رطوبت ساختمان و همچنین جلوگیری از بروز این مشکل چه کارهایی باید انجام دهید.

1. نمور شدن خانه به‌علت شستشوی دیوارها

یکی از اشتباهاتی که برای دیوارهای گچی ممکن است مرتکب شوید، شستن آن‌هاست. اگر دیوارها را رنگ نکرده‌اید، به‌هیچ‌وجه نباید بشوریدشان! این کار رطوبت را در دیوار نگه می‌دارد، خشک نمی‌شود و هوای خانه را هم سنگین می‌کند. به‌جز دیوارها، بخش‌های دیگر مانند کف ساختمان را هم مرتبا نشویید چون این کار می‌تواند علت رطوبت کف خانه باشد! برای تمیز کردن این بخش‌ خانه، بهتر است به جارو کشیدن اکتفا کنید و میزان دفعات شستشو را به حداقل برسانید.

شستن دیوارها

2. ترکیدن لوله‌ها

همانطور که زودتر هم اشاره کردیم، اگر لوله‌های ساختمان بترکند، باید برای از بین بردن رطوبت خانه، سریعا اقدام به تعمیر لوله‌ها کنید. اگر جلوگیری از این اتفاق به عمل نیاید، رطوبت کل خانه را پر می‌کند و دیوارها را به‌کل از بین می‌برد.

برای لوله کشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

3. خشک کردن لباس‌ها با بند اپارتمانی

وقتی البسه‌ی خود را شستید، حتما آن‌ها را در حیاط و روی بند پهن کنید. اگر آپارتمان‌نشین هستید، بند لباس‌ها را به تراس خانه منتقل کنید. بدین ترتیب، هم لباس‌هایتان به کمک نور آفتاب خشک می‌شوند و بوی رطوبت داخلشان نمی‌ماند، و هم به دیوارها و هوای خانه آسیبی نمی‌رسد و از ایجاد رطوبت پیشگیری به‌عمل می‌آید. 

از بین بردن رطوبت خانه

4. عایق‌کاری ضعیف

اگر فصل بارندگی است و متوجه شده‌اید که رطوبت خانه بالا رفته، احتمالا به‌علت ایزوگام نامرغوب و عایق کاری ضعیف سقف است. شاید هم عایق قدیمی شده و از درز آن آب به درون دیوارها رخنه کرده. بهتر است برای رفع رطوبت خانه فکری به‌ حال ایزوگام کنید.

نحوه تشخیص وجود رطوبت بالا در خانه

اگر در خانه رطوبت ایجاد شده باشد، کم کم حین نفس کشیدن هم متوجه این مسئله خواهید شد. همچنین، بوی رطوبت هم در خانه می‌پیچد و اگر کسی از بیرون وارد خانه شود، خیلی زود سنگینی هوا را تشخیص می‌دهد.

  1. برای این که ببینید وضعیت نم و رطوبت دیوار های خانه به چه صورت است، از رطوبت سنج کمک بگیرید. این وسیله وضعیت نم خانه را به شما نشان خواهد داد. اگر رطوبت بالای ۵۰ بود، یعنی باید دنبال راهی برای از بین بردن رطوبت خانه باشید.
  2. گوشه و کنار دیوارها (به‌خصوص داخل حمام و دستشویی) را چک کنید. ممکن است چشمتان به دانه‌های سبز لجنی یا سیاهی بخورد که آن گوشه‌ها در تاریکی پنهان شده‌اند و دارند روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. این دانه‌های بدشکل، کپک هستند و علت اصلی وجود رطوبت در خانه به‌حساب می‌روند. 
  3. آیا روی پنجره بخار نشسته؟ حتی با این که هوا شرجی نیست؟ پس رطوبت خانه‌تان زیاد شده و باید اقدام به از بین بردن رطوبت در خانه کنید.
  4. لکه‌های آبی که معمولا زیاد پیش می‌آید روی سقف یا دیوارها مشاهده کنیم، مصداق بارز مرطوب بودن محیط خانه و نفوذ آب از دیوار هستند.
  5. مبلمان چوبی خانه دارند پوسیده می‌شوند؟ پس باید سریعا فکری برای از بین بردن رطوبت خانه کنید.
  6. خودتان یا دیگر ساکنین خانه آلرژی دارند و این روزها علائم آلرژیک مانند عطسه، سرفه، خارش و قرمزی پوست دارید؟ این‌ها همه نشانه‌ی این هستند که رطوبت خانه بالاست و بدن شما دارد واکنش نشان می‌دهد.

تاثیر رطوبت خانه بر بدن

حتما می‌دانید که مرطوب و نمور ماندن فضا، اثرات بد بسیاری دارد و بدون شک باید هرچه زودتر این مشکل را برطرف کنید. اگر دیوارهای خانه نمور باشند، گرد و غبار را به خود می‌کشند. این وضع، باعث افزایش کپک، و قارچ‌های مختلف می‌شوند که سلامتتان را به خطر می‌اندازند.

لکه‌های رطوبتی که بر در و دیوار خانه مانده، به‌راحتی به چشم می‌آیند و ظاهر خانه را از ریخت و قیافه می‌اندازند. 

اگر بیماری‌های تنفسی و پوستی داشته باشید، بیماریتان با وجود رطوبت بالا تشدید خواهد شد. اگر مشکلاتی نظیر رماتیسم دارید، استخوان‌دردتان بیشتر خواهد شد و حتی ممکن است اگر این بیماری را نداشته باشید هم به آن دچار شوید. اگر اقدام به از بین بردن رطوبت کف خانه نکنید، پا درد خواهید گرفت. آلرژی‌تان نیز، به‌‌واسطه بالا بودن رطوبت و کپک در خانه تشدید خواهد شد.

وجود رطوبت بالا در خانه

نم و رطوبت، به لوازم عزیزتان آسیب می زند. وسایل چوبی، مجسمه‌ها و لوله‌کشی خانه، به‌علاوه وسایل برقی خانه‌تان، از آسیب نمور دیوارها در امان نخواهند بود. بوی بد در خانه خواهد پیچید و حتی اگر خودتان به‌علت بودن در خانه متوجه آن نشوید، کسی از بیرون وارد خانه‌تان شود بلافاصله این مسئله را احساس خواهد کرد. 

رطوبت بالا، موجب افزایش مگس، سوسک و دیگر موجودات موذی در خانه و به‌خصوص سرویس بهداشتی می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:اصول آبیاری گل و گیاه آپارتمانی

اقدامات لازم برای از بین بردن رطوبت خانه

برای این که خانه نمور نشود، راه‌هایی هستند که به کمک آن‌ها تا حد زیادی می‌توانید از بروز چنین مشکلی پیشگیری کنید. برای مثال:

  1. دوش‌های کوتاه و خنک بگیرید. وقتی آب خنک را باز کنید، میزان رطوبت کم می‌شود. پس در فصول گرم سال بهتر است با آب خنک دوش بگیرید. این کار هم برای پوست و گردش خون بدنتان خوب است، و هم از رطوبت جلوگیری می‌کند.
  2. لباس‌ها را بیرون از خانه خشک کنید. با این کار هم سریعتر خشک می‌شوند و هم از ایجاد شدن هر گونه باکتری روی لباس و رطوبت داخل خانه جلوگیری می‌شود.
  3. گیاهان خانه را به بخشی از خانه منتقل کنید که تهویه خوبی دارد. این روزها همه‌ی ما در خانه‌مان یک عالمه گلدان و گیاه‌ داریم. گیاهان فضای خانه را مرطوب می‌کنند. اگر می‌خواهید کاری برای از بین بردن نم و رطوبت خانه بکنید، اولین قدم باید جابجایی گلدان‌ها به محیطی باشد که تهویه خوبی دارد.
  4. رطوبت گیر خانه استفاده کنید. علت رطوبت خانه در زمستان و روزهای برفی و بارانی، نشت رطوبت به درون خانه است. دستگاه رطوبت گیر رطوبت را جذب می‌کند و شما را از شر آن خلاص می‌کند. 
  5. نمک نقش زیادی در از بین بردن رطوبت خانه دارد. کمی نمک داخل ظرفی در باز بریزید و ببینید که چطور رطوبت خانه را به خود می‌گیرد. هر زمان که دیدید نمک‌ها سیاه شده‌اند، یعنی وقت تعویضشان رسیده است.
  6. زمانی که آشپزی می‌کنید هود را روشن کنید. هود علاوه بر بوی غذا، رطوبت ایجاد شده در آشپزخانه را هم به خود می‌کشد. 
  7. یک علت رطوبت خانه در زمستان این است که بخاری را روی درجه خیلی زیادی تنظیم می‌کنید. برای این که مشکل رطوبتی نداشته باشید، درجه بخاری را بالای ۲۰ درجه سانتی گراد نبرید.
  8. در حمام و توالت خانه دستگاه تهویه بگذارید. این کار رطوبت را به بیرون از خانه منتقل می‌کند.
  9. طوری خانه را دکور کنید و مبلمان را بچینید که هوا بینشان گردش کند. اگر لوازم کنار هم باشند، هوا گیر می‌افتد و علاوه بر آسیب زدن به لوازم، رطوبت را بالا می‌برد.
  10. دستگاه‌هایی که با آب کار می‌کنند و رطوبت را بالا می‌برند کم استفاده کنید. ماشین لباسشویی را هفته‌ای حداقل یکبار روشن کنید. دستگاه‌های بخارشور را مکررا استفاده نکنید چون رطوبت را تشدید می‌کنند.
  11. دیوارها را، اگر رنگ روغنی خورده‌اند، نهایتا سالی دو بار بشویید و از شستن دیوارهای گچی اکیدا امتناع کنید.
  12. لوازم خانه را بررسی کنید و ببینید کدام یک از آن‌ها رطوبت را تشدید می‌کنند. لوله‌های کدام یک از وسایل خانه شکسته؟ تشخیص این مسئله، به اقدام به موقع و جلوگیری از هزینه‌های زیاد منجر می‌شود.

مطلب پیشنهادی:تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

رطوبت در خانه

جمع بندی

در این مقاله تمامی مسائل مربوط به رطوبت خانه و عوامل دخیل در ایجاد آن بررسی شد. همچنین به شما گفتیم که از چه روش‌های می‌توانید از بروز این مشکل پیشگیری کنید یا رطوبت ایجاد شده را از بین ببرید. چنانچه پرسشی در خصوص این مسئله دارید، در قسمت نظرات مطرح فرمایید. تمامی سوالات بررسی و پاسخ داده می‌شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا