عمر مفید کابینت ام دی اف چقدر است؟! [نحوه افزایش عمر]

چوب و کابینتساختمانکابینت

کابینت‌ها از جمله لوازم ضروری آشپزخانه هستند که آشپزخانه بدون وجود آن‌ها قابل تصور نیست. این کمدها نیز مانند دیگر وسایل عمر محدودی دارند که صرفا تا آن زمان می‌توانند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند. بعد از این مدت، کارکرد مفید خود را از دست داده یا ممکن است زیبایی و ظاهر آن‌ها دستخوش تغییراتی شود. در این مقاله در مورد عمر مفید کابینت ام دی اف و چگونگی افزایش طول عمر آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

نکات کلیدی

  • کابینت‌های آشپزخانه به‌طور معمول بین 30 تا 60 سال با میانگین 45 سال عمر می‌کنند.
  • عمر مفید کابینت ام دی اف اغلب 15 سال است و بعد از این مدت علائم کهولت سن کابینت نمایان می‌شوند.
  • جلوگیری از گرم شدن، خشک نگه داشتن، عدم استفاده از مواد شوینده اسیدی و عدم اعمال فشار بیش‌ازحد از مواردی هستند که باعث افزایش عمر کابینت ام دی اف می‌شوند.

فهرست مطالب

عمر مفید کابینت ام دی اف

عوامل زیادی هستند که بر عمر مفید کابینت ام دی اف اثر می‌گذارند. به‌طور معمول کابینت‌های آشپزخانه بین 30 تا 60 سال با میانگین 45 سال عمر می‌کنند. بعد از 20 سال استفاده از کابینت، علائم پیری کابینت‌ها کم‌کم نمایان می‌شوند.

به عنوان مثال ممکن است متوجه شوید که درها به‌خوبی بسته نمی‌شوند، جلوی کشوها شل می‌شود، یا اینکه پوست کابینت در برخی مکان‌های پراستفاده مثلاً زیر سینک ریزش‌های سطحی دارد.

عمر مفید کابینت ام دی اف از برخی نمونه‌های دیگر کابینت بیشتر است. در حقیقت عمر مفید کابینت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و از عوامل بسیاری نیز تأثیر می‌پذیرد. کابینت‌های ام‌دی‌اف (Medium Density Fiberboard) یا «تخته فیبر با چگالی متوسط» با روکش ترموفیل معمولاً یکی از کمترین طول عمرها را در بین کابینت‌های مختلف دارند.

عمر مفید کابینت ام دی اف اغلب 15 سال است و بعد از این مدت علائم کهولت سن کابینت نمایان می‌شوند. اگر پوست نازک کابینت ریزش کرده یا جدا شود، بازیابی آن دشوار بوده و معمولاً به‌طور کامل برطرف نمی‌شود. در این شرایط کابینت تا زمان تعویض با نقص در زیبایی روبه‌رو خواهد بود.

ساخت و تعمیر انواع کابینت را از کارشناسان کاربلد آچاره بخواهید!

  • طراحی، ساخت و نصب کابینت
  • تعمیرات جزئی و کلی کابینت
  • رگلاژ درب و کشوهای کابینت
  • تعویض صفحات کابینت
ساخت و تعمیر کابینت با آچاره
ساخت و تعمیر انواع کابینت را از کارشناسان کاربلد آچاره بخواهید!
  • طراحی، ساخت و نصب کابینت
  • تعمیرات جزئی و کلی کابینت
  • رگلاژ درب و کشوهای کابینت
  • تعویض صفحات کابینت
ساخت و تعمیر کابینت با آچاره
عمر مفید کابینت ام دی اف

از کجا بدانیم عمر مفید کابینت ام دی اف به اتمام رسیده است؟

مانند تمام قطعات چوبی دیگر خانه شما از جمله مبلمان، صندلی‌ها و … کابینت‌ها نیز 2 هدف عملکرد و زیبایی را دنبال می‌کنند. اینکه چه زمانی باید به تعویض کابینت‌ها اقدام کرد، موضوعی چالش‌برانگیز است. حتی ممکن است به فکر بازسازی و ترمیم کابینت‌های فعلی خود بیفتید، اما ترمیم راه‌حل بهتری است یا تعویض؟

به‌طور کلی کابینت‌ها لوازم بادوامی هستند که برای سال‌های طولانی و اگر درست از آن‌ها استفاده شود، ماندگاری دارند. از این رو توصیه می‌کنیم آن‌ها را با دیگر لوازم آشپزخانه از نظر ظاهر هماهنگ کنید. اتمام عمر مفید را با علائمی نشان می‌دهد. در ادامه این علائم را معرفی کرده‌ایم.

علائم پایان عمر کابینت ام دی اف

اگر علائم گفته‌شده در ادامه را در کابینت‌های خانه خود مشاهده کردید، بدانید که عمر مفید کابینت‌هایتان متأسفانه به پایان رسیده است.

آسیب آب

اگر کابینت‌ها ورم‌کرده به نظر می‌آیند، به‌درستی بسته نمی‌شوند یا لکه‌های تیره روی آن‌ها وجود دارد، ممکن است در اثر برخورد با آب آسیب دیده باشند. از آن‌جا که اکثر کابینت‌های آشپزخانه از چوب ساخته شده‌اند، آسیب آب اتفاقی شایع است. کابینت‌های آشپزخانه بیش از کمدها و لوازم چوبی قسمت‌های دیگر منزل در معرض آسیب‌های ناشی از آب، بخار و دیگر عوامل مخرب هستند.

چوب به‌راحتی توسط آب آسیب می‌بیند، مخصوصاً اگر در جایی نشتی داشته باشید. به همین دلیل کابینت‌های آشپزخانه زودتر از دیگر کابینت‌های خانه به تعویض نیاز دارند، حتی اگر آن‌ها را با هم نصب کرده باشید. علائمی که نشان می‌دهند کابینت‌های شما در اثر برخورد با آب آسیب دیده‌اند، عبارتند از:

  • تاب برداشتن چوب
  • وجود حباب در داخل یا خارج کابینت
  • پوسته‌پوسته شدن لایه خارجی
  • تغییر رنگ یا سیاه شدن چوب
  • آشکار شدن کپک
  • مشکل در باز و بسته شدن درب به‌شکل صحیح

اگر نشتی در آشپزخانه شما وجود دارد، یافتن منبع ورود آب بسیار مهم است. به محض پیدا کردن محل نشتی سعی در برطرف کردن آن داشته باشید. گرفتن سوراخ‌های نشت‌کننده به شما اطمینان خواهد داد که این اتفاق دیگر تکرار نخواهد شد.

در مرحله بعد باید کابینت را خشک کنید. پس از خشک شدن، می‌توانید شروع به انجام تعمیرات کنید. ممکن است نیاز به تعویض قطعات خاص یا از بین بردن لکه‌ها باشد. این فرایند اغلب زمان‌بر و هزینه‌بر است. قبل از اینکه اقدام به این کار کنید، با متخصص مشورت کرده و از عملی بودن این اقدام مطمئن شوید.آبخوردگی ام دی اف

عملکرد ضعیف؛ از عوامل نشان‌دهنده پایان عمر مفید کابینت ام دی اف

اگر عملکرد کلی کابینت مطابق انتظارات شما نیست، این هم نشانه دیگری از این است که کابینت شما نیاز به تعویض دارد. ممکن است مشکل شما با تعمیر نیز برطرف شود.

اگر دسترسی به کابینت‌ها برایتان سخت شده است، اگر کابینت‌ها خودبه‌خود باز می‌شوند و به یکدیگر برخورد می‌کنند یا اگر کشوها به هنگام باز شدن گیر می‌کنند، یعنی عمر مفید کابینت شما به‌پایان رسیده است. مهم نیست که کابینت‌های شما چقدر زیبا به‌نظر می‌رسند. وجود این علائم یعنی عملکرد کابینت کاهش یافته و باید برای آن فکری کنید.

ساختار «سافت» یا نرم

یکی از مواردی که باید قبل از تصمیم به تعویض کابینت‌ها بررسی کنید، وضعیت اتصال دیواری آن‌هاست. کابینت را باز کرده و درون آن را نگاه کنید. وجود هر گونه رطوبت یا قسمت نرم درون کابینت نشانه‌ای از این است که کابینت‌ها به‌طور کامل نیاز به تعویض دارند.

این کابینت‌ها معمولاً تحت‌تأثیر آسیب ناشی از آب قرار گرفته‌اند و اگر ترمیم نشوند، احتمالاً به‌زودی از بین خواهند رفت. به همین دلیل مهم است که باید کابینت‌های خود را به‌طور مرتب بررسی کنید.

برای ساخت، تعمیر و نصب کابینت از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مزایای ام دی اف به عنوان کابینت

برخی عوامل ام‌دی‌اف را به ماده‌ای خوب برای استفاده در کابینت تبدیل کرده‌اند، از جمله:

  • رنگ‌آمیزی راحت
  • لبه‌های رنگ‌شده تیزتر و تمیزتر (در مقایسه با ترموفیل)
  • گزینه‌های متنوع
  • قیمت

رنگ‌آمیزی راحت

ام‌دی‌اف ماده‌ای خوب برای چسبیدن به کابینت است. سطح صاف و یکنواخت MDF باعث می‌شود رنگ‌آمیزی ام دی اف بسیار تمیز و عالی صورت گیرد. در واقع اگر به کابینت‌های رنگ‌شده علاقه دارید، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کابینت، ام‌دی‌اف است.

ام‌دی‌اف در برابر تغییرات دمایی کمتر از چوب طبیعی منبسط یا منقبض می‌شود. در نتیجه بعد از رنگ‌آمیزی به احتمال کمتری دچار ترک و جدا شدن اتصالات می‌شود.رنگ آمیزی کابینت ام دی اف

ترموفیل

ترموفیل (ترمو) یک ماده وینیل PVC است که از طریق گرما و فشار خلاء روی درب‌های MDF اعمال می‌شود و این دو را با هم ترکیب می‌کند. فرایند ترموفیل یک سطح بدون درز، معمولاً به رنگ ثابت، تولید می‌کند. گاهی اوقات نیز به تولید الگوی دانه‌های چوب مصنوعی می‌انجامد.

ترموفیل طیف گسترده‌ای از رنگ‌های مختلف را در سبک‌های بافت‌دار، مات یا براق ارائه می‌دهد. کابینت ام‌دی‌اف رنگ‌شده اغلب دارای لبه‌های تیزتر و تمیزتر از ترموفیل است. بسته به ترجیحات زیبایی شناختی شما این ویژگی می‌تواند یک مزیت یا یک عیب برای کابینت در نظر گرفته شود.

گزینه‌های متنوع

این مورد برای افرادی که به طراحی آشپزخانه خیلی خاص می‌اندیشند، ایده‌آل است. ام‌دی‌اف رنگ‌شده طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را برای انتخاب ارائه می‌دهد (از جمله درب‌های 5 تکه و 1 تکه). ام‌دی‌اف همچنین گسترده‌ترین گزینه‌ها را برای قالب‌بندی‌ها و تزئینات در میان مواد مختلف ارائه می‌کند.

قیمت

کابینت‌های MDF به اندازه قابل‌توجهی ارزان‌تر از ورقه‌های ام‌دی‌اف مقاوم در برابر آب یا ورقه‌های HDF هستند. ام‌دی‌اف برای دهه‌های طولانی به عنوان جایگزینی ارزان‌تر (و البته کم‌کیفیت‌تر) برای چوب طبیعی در نظر گرفته می‌شد. امروزه کیفیت MDF به حدی بهبود یافته که با چوب‌های طبیعی مانند توس یا افرا قابل مقایسه است.

بسته به رنگ و کیفیت رنگ انتخابی، کابینت‌های ام‌دی‌اف ممکن است 10 تا 15 درصد گران‌تر از کابینت‌های چوبی باشند. به همین دلیل است که ترموفیل جایگزینی محبوب و مقرون‌به‌صرفه برای صاحب‌خانه‌هایی است که بودجه زیادی ندارند و از طرفی تمایل دارند ظاهر رنگ‌شده‌ای مشابه با کابینت‌های ام‌دی‌اف داشته باشند.

عمر مفید کابینت ام دی اف به چه عواملی بستگی دارد؟

عمر مفید کابینت ام دی اف را 2 عامل تعیین می‌کند:

  • کیفیت ساخت
  • چگونگی استفاده

سازندگان مختلفی در سراسر دنیا اقدام به ساخت کابینت می‌کنند. مواد به کار رفته و درصد ترکیب این مواد و همچنین نحوه ساخت در شرکت‌های مختلف تفاوت دارد. برخی مواد سازنده ام‌دی‌اف‌ها در برابر شرایط جوی مقاومت خوبی دارند، در حالی که به این مورد در برخی شرکت‌ها کمتر توجه می‌شود. نحوه ساخت یکی از مواردی است که عمر کابینت ام‌دی‌اف را مشخص می‌کند.

مورد بعد نحوه استفاده از کابینت‌ها در آشپزخانه است. بسیار مهم است که کابینت را متناسب با شرایط جوی خانه خود انتخاب کنید. اگر در منطقه‌ای هستید که آب‌و‌هوای مرطوبی دارد، کابینت‌های چوبی و ام‌دی‌اف انتخاب مناسبی نیستند. این کابینت‌ها مقاومت چندانی در برابر آب ندارند؛ مگر اینکه در ساخت آن‌ها از روکش ضد آب استفاده شود.عمر مفید کابینت ام دی اف

راهکارهای افزایش عمر مفید کابینت ام دی اف

برای افزایش عمر کابینت ام‌دی‌اف به نکات ذیل توجه کنید:

کمک گرفتن از افراد متخصص جهت حل مشکلات کابینت

اگر مشکلی برای کابینت‌هایتان به‌وجود آمد، حتماً با افراد متخصص مشورت کنید. در صورت اقدام خودسرانه یا اقدام توسط افرادی که سررشته چندانی ندارند، ممکن است کابینت شما با مشکلات بیشتری روبه‌رو شود. کارشناسان خبره آچاره برای تعمیر انواع کابینت در کنار شما هستند!

خرید کابینت ام‌دی‌اف باکیفیت

یکی از راه‌های افزایش عمر کابینت، خرید کابینت باکیفیت است. اگر در زمان خرید و از همان ابتدا کابینتی تهیه کنید که کیفیت خوبی داشته و از مواد مرغوبی در ساخت آن استفاده شده باشد، طول عمر کابینت بیشتر خواهد بود و مشکلات کمتری با آن خواهید داشت.

خشک نگه داشتن کابینت

از آنجا که کابینت‌ها (مخصوصاً آن‌هایی که زیر سینک ظرفشویی هستند) زیاد در معرض رطوبت قرار می‌گیرند، مهم است که کابینت از جنسی تهیه شود که در برابر رطوبت مقاوم باشد. بعد از پایان شستشوی ظرف‌ها کابینت را کاملاً خشک کنید تا هیچ اثری از آب روی آن باقی نماند. گوشه‌های کابینت را از یاد نبرید. آن‌ها را نیز با استفاده از یک پارچه یا دستمال کاملاً خشک کنید.افزایش عمر کابینت ام دی اف

عدم گرم شدن کابینت

گرما و حرارت از عواملی هستند که موجب کاهش عمر مفید کابینت ام دی اف می‌شوند. سعی کنید ظروف داغ را به‌طور مستقیم روی سطح کابینت قرار ندهید تا چالش سوختگی کابینت را تجربه نکنید!

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

عدم برخورد اشیای تیز با کابینت

مورد دیگری که باعث افزایش عمر mdf می‌شود، عدم برخورد اشیای تیز با آن است. اجسام نوک تیز و برنده به سطح ام‌دی‌اف آسیب می‌رسانند و عمر آن را کم می‌کنند. برخی افراد خرد کردن گوشت، مرغ، سبزی و … را روی سطح کابینت انجام می‌دهند که بسیار کار غلطی است. این کار کابینت شما را خط می‌اندازد و از کیفیت آن تا حد زیادی می‌کاهد.جلوگیری از پریدگی کابینت

باز نگذاشتن بیش از حد درب کابینت

تنها در صورت لزوم درب کابینت را باز کنید. گرمای حاصل از پخت مواد غذایی باعث صدمه دیدن کابینت‌ها خواهد شد. این کار عمر مفید کابینت ام دی اف را کاهش می‌دهد.

قرار ندادن اجسام سنگین روی کابینت ام‌دی‌اف

کابینت‌ها محلی برای نشستن نیستند! لطفا روی آن‌ها ننشینید! این کار بسیار غلطی است که برخی افراد انجام می‌دهند و موجب کاهش عمر کابینت می‌شود. نشستن روی کابینت و همچنین قرار دادن اجسام سنگین روی آن پایه‌های کابینت را خیلی زود خراب می‌کند.

عدم استفاده از مواد شوینده و اسیدی در کابینت

کابینت‌ها باید به‌طور مرتب تمیز شوند، اما نه با مواد اسیدی! برای تمیز کردن کابینت‌ها از سیم ظرفشویی استفاده نکنید. این کار روی سطح کابینت خط می‌اندازد. برای تمیز کردن کابینت از دستمال‌های نرم کمک بگیرید.تمیز کردن کابینت

مزایا و معایب کابینت‌های ام‌دی‌اف

در این قسمت مزایا و معایب کابینت ام دی اف را بیان می‌کنیم:

مزایای کابینت ام دی اف

ویژگی‌های مثبت کابینت ام‌دی‌اف عبارتند از:

  • مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن نسبت به اکثر کابینت‌های چوبی
  • ام‌دی‌اف یکی از محصولات سبز است؛ زیرا از مواد بازیافتی ساخته شده است.
  • ام‌دی‌اف دارای سطح صافی است که تکه‌تکه نمی‌شود و حرکت نمی‌کند. در نتیجه برای رنگ کردن گزینه‌ای عالی است.
  • چوب‌های مهندسی‌شده‌ای مانند MDF از حملات حشرات و سایر آفات جلوگیری می‌کنند.

معایب کابینت ام دی اف

ویژگی‌های منفی کابینت ام‌دی‌اف عبارتند از:

  • فرورفتگی و خط و خش در کابینت‌های ام‌دی‌اف قابل‌رفع نیست.
  • ام‌دی‌اف از چوب یا تخته سه‌لا سنگین‌تر است؛ زیرا مواد آن بسیار متراکم هستند.
  • روی ام‌دی‌اف باید رنگ و پرایمر قرار بگیرد تا آب در آن نفوذ نکند.
  • کابینت‌های ام‌دی‌اف فاقد لایه‌های چوبی هستند.

سوالات متداول

طول عمر مفید کابینت ممبران چقدر است؟

اسکلت کابینت ممبران از ام‌دی‌اف ساخته شده است. در نتیجه طول عمر مفید کابینت ممبران مانند طول عمر کابینت ام دی اف است. کابینت‌های ممبران توسط روکش PVC پوشانده می‌شوند که دوام کابینت را بیشتر می‌کند.

چه عواملی بر طول عمر کابینت‌ها تأثیر می‌گذارند؟

طول عمر کابینت‌ها بیش از همه به کیفیت ساخت کابینت و نحوه استفاده شما از آن بستگی دارد. رعایت نکات مراقبتی هم باعث افزایش عمر کابینت می‌شود.

برای افزایش عمر mdf چه باید کرد؟

جهت افزایش عمر mdf پیشنهاد می‌شود در زمان خرید به کیفیت محصول توجه کنید. همچنین دقت کنید که آب به کابینت نرسد، کابینت‌ها را خشک نگه دارید، از مواد شوینده مناسب برای شستن آن‌ها استفاده کنید و ... در کل نکاتی که برای مراقبت از کابینت ام‌دی‌اف گفته شد را رعایت کنید تا عمر کابینت ام‌دی‌اف افزایش پیدا کند.

عمر مفید کابینت ام دی اف به‌طور معمول چند سال است؟

اگر به‌درستی از کابینت خود استفاده کنید تا 15 سال یا بیشتر نیز می‌تواند دوام بیاورد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا