آموزش تصویری تعمیر فرورفتگی ماشین با سشوار!

خودروصافکاری و نقاشی

با این که از قدیم گفته‌اند که کار باید به کاردان سپرده شود اما هزینه بالای خدمات باعث شده که مراجعه به کاردان همیشه مقرون‌به‌صرفه نباشد. ضربه خوردن بدنه ماشین یکی از مشکلاتی است که اگر بخواهید در راستای رفع آن از کمک صافکار استفاده کنید، باید هزینه قابل‌توجهی را به آن اختصاص دهید اما آیا راهکار دیگری پیش روی ما وجود دارد؟ در صورتی که میزان ضربه‌خوردگی خودروی شما زیاد نباشد، می‌توانید با استفاده از این روش، از صرف هزینه زیاد به منظور رفع آن جلوگیری کرده و این مشکل را خودتان برطرف کنید. در این مقاله از مجله آچاره با آموزش برداشتن و تعمیر فرورفتگی ماشین با سشوار به شما کمک خواهیم کرد تا با صرف کمترین هزینه ممکن، ظاهر زیبای خودروی خود را به آن بازگردانید.

آیا تعمیر فرورفتگی ماشین با سشوار امکان‌پذیر است؟

بله. خبر خوب این است که شما در این شرایط می‌توانید در منزل خود و در یک مدت زمان کوتاه، مشکل موجود در خودروی خود را کاملا حل کنید. البته شما به این منظور باید از چند عامل دیگر نیز کمک بگیرید و استفاده از سشوار به تنهایی مشکل شما را برطرف نخواهد کرد. قبل از مرور مراحل برداشتن و تعمیر فرورفتگی ماشین با سشوار، لوازمی که شما در این روند به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد را شرح می‌دهیم. این لوازم عبارتند از:

  • در این لیست اولین مورد سشوار است که شما می‌توانید از انواع مختلف آن در این روند استفاده کنید. البته بهتر است که سشوار انتخابی قابلیت تنظیم دما و سرعت فعالیت را داشته باشد.
  • شما در این روند به مقداری یخ خشک نیاز خواهید داشت. لازم به ذکر است که امروزه خرید آنلاین یخ خشک بهترین راهکار برای تهیه این مواد محسوب می‌شود. در صورتی که به یخ خشک دسترسی ندارید می‌توانید یک کپسول هوای فشرده که تقریبا پر باشد را جایگزین آن کنید.
  • دستکش عایق دیگر موردی است که شما در این روند باید از آن استفاده کنید. دستکش لاستیکی عایق‌کاری بهترین گزینه برای پشت سر گذاشتن این روند است.
  • در نهایت شما به مقداری فویل آلومینیومی نیاز خواهید داشت. البته تهیه این مورد صرفا در صورت استفاده از یخ خشک نیاز است و با به کار بردن کپسول هوای فشرده نیازی به استفاده از فویل آلومینیومی نیست.

شما با دنبال کردن مراحی که در بخش بعد به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌توانید روند تعمیر فرورفتگی ماشین خودتان را در یک مدت زمان کوتاه طی کنید.

تعمیر فرورفتگی ماشین با سشوار

مراحل برداشتن و تعمیر فرورفتگی ماشین با سشوار

1. نقاط ضربه خورده ماشین را شناسایی کنید

همان‌طور که اشاره کردیم این روش برای رفع فرورفتگی‌های کوچک و متوسط مناسب است در نتیجه در قدم اول تمام نقاطی که به تعمیر نیاز دارند را شناسایی کنید تا در طول این روند، تعمیر هیچکدام از این نقاط را فراموش نکنید.نقطه ضربه دیده

2. فرورفتگیها را رزیابی کنید

توجه داشته باشید که استفاده از این روش زمانی که نقطه آسیب دیده در سطح فلزی بدنه ( گلگیر، سقف، درب‌ها و …) قرار داشته باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت و در شرایطی که نقطه موردنظر شما فاصله کمی تا گوشه‌ها داشته باشد، احتمالا شما به نتیجه دلخواه خود دست پیدا نخواهید کرد. همچنین در این مرحله شما باید شرایط رنگ خودرو را نیز بررسی کنید چرا که اگر رنگ نقطه فرورفته در شرایط خوبی قرار نداشته باشد، بعد از اتمام این مراحل شرایط آن بدتر خواهد شد.

برای صافکاری و نقاشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

ارزیابی فرورفتگی

به صورت کلی استفاده از این روش صرفا در فرورفتگی‌هایی که نزدیک به گوشه نیستند، شرایط رنگ آن‌ها مناسب است، عمق زیادی ندارند و شعاع آن‌ها کمتر از 8 سانتی‌متر هست، نتیجه مناسبی به همراه دارد.

3. حرارت اعمال کنید

در این مرحله شما باید با استفاده از سشوار، نقطه مدنظر و محیط اطراف آن را گرم کنید. به این منظور سرعت سشوار را بر روی متوسط تنظیم کرده و آن را در فاصله‌ای بین 13 تا 18 سانتی‌متر نسبت به بدنه خودرو بگیرید. پس از روشن کردن سشوار این روند را بین 2 تا 3 دقیقه ادامه دهید.اعمال حرارت سشوار

هشدار: اعمال حرارت زیاد در این مرحله می‌تواند به رنگ ماشین آسیب برساند بنابراین از زیاده‌روی در این روند خودداری کنید.

4. فویل آلومینیومی را روی فرورفتگی بچسبانید. (در صورت نیاز)

اگر به منظور خنک کردن بدنه قصد استفاده از یخ خشک را دارید، در این مرحله باید فویل آلومینیومی را با استفاده از 4 تکه چسب در طرفین آن، بر روی فررفتگی موردنظر خود قرار دهید. همان‌طور که اشاره کردیم اگر به جای یخ خشک می‌خواهید از کپسول هوای فشرده استفاده کنید، نیازی به استفاده از فویل نخواهید داشت. هدف از انجام این مرحله پیشگیری از آسیب رساندن یخ خشک به رنگ بدنه است و اگر شما انجام صحیح این مرحله را نادیده بگیرید، به رنگ بدنه خودروی شما آسیب جدی وارد خواهد شد.چسباندن فویل

5. دستکش عایق بپوشید

با استفاده از دستکش لاستیکی عایق‌کاری، احتمال آسیب‌دیدگی شما بر اثر تماس پوست با یخ خشک و یا مایع هوای فشرده را به حداقل ممکن خواهد رساند درنتیجه به هیچ عنوان این مرحله را نادیده نگیرید. همچنین قبل از آغاز مرحله بعد حتما از سالم بودن دستکش و عایق بودن آن اطمینان حاصل کنید.دست‌کش عایق

6. سطح فرورفتگی را سریع سرد کنید

همان‌طور که احتمالا تا به اینجا متوجه شده‌اید، هدف از گرم کردن و سپس سرد کردن سریع فرورفتگی، ایجاد انبساط و انقباض در این نقطه است. سطح بدنه خودروی شما در قدم اول و به وسیله سشوار منبسط شده و سپس در مدت زمانی کوتاه و با استفاده از یخ خشک (کپسول هوای فشرده) دچار انقباض خواهد شد. در ادامه نحوه سرد کردن این نقطه با یخ خشک و کپسول هوای فشرده را شرح خواهیم داد.

  • یخ خشک برای برداشتن و تعمیر فرورفتگی ماشین با سشوار

با استفاده از دستکش عایق یخ خشک را برداشته و سپس آن را به آرامی بر روی فویل آلومینیومی بکشید تا تمام سطح موردنظر شما سریعا دمای خود را از دست بدهد.

  • کپسول هوای فشرده

برای استفاده از کپسول هوای فشرده نیز شما باید ابتدا با استفاده از دستکش عایق آن را بردارید. در قدم بعد کپسول را وارونه (سر کپسول به سمت زمین) کرده و آن را بر روی سطح بدنه ماشین اسپری کنید. برعکس کردن این کپسول باعث خواهد شد که در طول این روند دمای کپسول بیش از اندازه افزایش پیدا نکند بنابراین از کپسول هوای فشرده صرفا در این حالت استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: صافکاری بدون رنگ خودرو Paintless Dent Repair

کپسول هوای فشرده

از آنجایی که ضخامت بدنه خودروهای جدید نسبتا کم است، در هر دو روش مدت زمان کوتاهی را برای سرد کردن سطح فرورفتگی اختصاص دهید. به طور میانگین با گذشت 30 تا 50 ثانیه از آغاز، این مرحله به پایان خواهد رسید.

7. زمان صبر کردن رسیده است!

پس از پایان مرحله قبل، شما باید کمی صبر کنید تا سطح بدنه در این مدت زمان به حالت اولیه خود بازگردد. احتمالا با گذشت کمی زمان شما یک صدای تقریبا بلند خواهید شنید اما اصلا نگران نباشید! این صدا نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن مراحلی است که شما پشت سر گذاشتید. چرا که این صدا زمانی که سطح موردنظر به حالت اولیه بازگردد، به گوش خواهد رسید.

در این شرایط و در صورتی که از یخ خشک برای سردسازی فرورفتگی استفاده کرده‌اید، ابتدا فویل آلومینیومی را جدا کرده و سپس سطح بدنه ماشین را مورد بررسی قرار دهید. اگر هم با استفاده از کپسول هوای فشرده این مرحله را انجام دادید، پس از این که فوم سفید موجود بر روی سطح از بین رفت، با یک دستمال این محدوده را پاک کرده و سپس میزان موفقیت این روند را ارزیابی کنید.

نکته دیگری که شما باید به آن توجه باشید این نکته است که بعضی از فرورفتگی‌ها با یکبار طی کردن این مراحل از بین نخواهند رفت و شما باید برای رفع کامل آن مجددا این مراحل را تکرار کنید. البته زیاده‌روی در این راستا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا که تکرار این روند (تغییر دمای شدید) مخصوصا در یک روز می‌تواند شکل سطح بدنه خودروی شما را تغییر دهد. بنابراین صرفا در حالتی که فرورفتگی موجود در حال اصلاح شدن است، این مراحل را دوباره پشت سر بگذارید.

بیشتر بخوانید : تعمیر زنگ زدگی جزیی در بدنه ماشین

ازبین بردن فرورفتگی ماشین

در نهایت فراموش نکنید که برداشتن و تعمیر فرورفتگی ماشین با سشوار می‌تواند سلامت شما را در معرض خطر قرار دهد. در نتیجه در طول تمام مراحل، رعایت نکات ایمنی را به عنوان اولویت اصلی خود قرار داده و در صورت نیاز حتما از کمک متخصصین دارای صلاحیت استفاده کنید. همچنین شما در هر زمانی می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با کارشناسان کاربلد آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. امیدواریم که اطلاعات این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

منبع: +

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا