مهم‌ترین نکات نگهداری از پنکه

پنکهلوازم خانگی

پنکه‌ها مانند یک آهنربا گردوخاک و کثیفی را جذب می‌کنند و این آلودگی‌ها روی عملکرد پنکه تاثیر منفی دارند؛ بنابراین اگر نکات نگهداری از پنکه را رعایت نکنید نباید انتظار باد خنک از این وسیله برقی داشته باشید. گردوغبار و کثیفی انباشته شده روی پنکه به‌تدریج به موتور و عملکرد آن آسیب می‌رساند و درنهایت پنکه از کار می‌افتد.

با وجود جابه‌جایی هوا، موتور پنکه می‌تواند گردوخاک و آلودگی را جذب کند. اگر پنکه شما در محلی نزدیک به آشپزخانه یا اجاق گاز باشد احتمال تجمع چربی و گردوغبار روی تیغه‌ها و اجزای آن بیشتر است و همین مسئله می‌تواند اصلی‌ترین علت نچرخیدن پنکه باشد.

خبر خوب اینکه رعایت نکات نگهداری از پنکه کار آسانی است و با چند ترفند ساده به‌راحتی انجام می‌شود. در ادامه این مقاله تا راهکارهای مراقبت از پنکه را بررسی کنیم.

اگر در زمینه تعمیر پنکه نیاز به مشاوره و خدمات دارید، می‌توانید از طریق ثبت درخواست در وبسایت آچاره از تعمیرکاران ممتاز مشاوره رایگان دریافت کنید.

توجه داشته باشید که نظافت وسایل خانه و محل کار از جمله پنکه رومیزی و سقفی ضامن سلامت افراد است؛ چنانچه به‌دلیل مشغله‌های شغلی و امور روزمره فرصت کافی برای نظافت منزل و وسایل ندارید، می‌توانید از مهارت و تجربه نیروهای نظافتچی آچاره در این زمینه بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات نظافت منزل کلیک کنید یا با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • تمیز کردن کلی و اساسی پنکه باید حداقل هر سه ماه یکبار انجام شود که شامل روغن کاری پنکه می‌شود.
  • برای از بین بردن گردوغبار از سطح پره‌ها می‌توانید سشوار یا هوای فشرده را به‌کار ببرید.
  • یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری از پنکه و تمیز کردن آن، استفاده از پارچه‌های بدون پرز است که پارچه‌های میکروفیبر بهترین گزینه هستند.

هر چند وقت یکبار باید پنکه را تمیز کنیم؟

یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری از پنکه که باید بدانید تمیز کردن منظم آن است. تعداد دفعات تمیز کردن پنکه به‌میزان گردوغبار محیط بستگی دارد. در حالت کلی نظافت هفتگی یا دو هفته‌ای ایده خوبی است.

تمیز کردن اساسی دستگاه باید حداقل هر سه ماه یکبار انجام شود که شامل روغن کاری پنکه می‌شود. در فصل گرما که استفاده از پنکه بیشتر است بهتر است هر ماه آن را تمیز و گردگیری کنید.

نکات نگهداي از پنکه

مهم‌ترین نکات نگهداری از پنکه

برای تمیز کردن پنکه ابتدا باید وسایل لازم را آماده کنید. جاروبرقی، پارچه میکروفیبر، پیچ‌گوشتی (سر صاف و فیلیپس) و بطری اسپری اصلی‌ترین وسایل برای گردگیری و تمیز کردن پنکه هستند. قبل از هر کاری این وسایل را تهیه کنید.

1. رعایت نکات ایمنی

مهم‌ترین نکته در پروسه تعمیر و نگهداری پنکه رعایت نکات ایمنی است. قبل از تمیز کردن پنکه آن را از پریز برق بکشید یا برای پنکه‌های باتری‌خور، دستگاه را در وضعیت خاموش قرار دهید.

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

2. تمیز کردن پره‌های پنکه

برای تمیز کردن هفتگی، نیازی به جدا کردن پره‌های پنکه نیست. برای از بین بردن گردوغبار از سطح پره‌ها می‌توانید سشوار یا هوای فشرده را به‌کار ببرید. از خنک‌ترین حالت هوا روی سشوار استفاده کنید و آن را چند سانتی‌متر از پره‌ها دور نگه دارید. پنکه را بچرخانید تا پشت پره‌ها هم تمیز شوند.

3. گردگیری پنکه با کمک جاروبرقی

با استفاده از برس جاروبرقی، تمام سطوح پنکه را با دقت گردگیری کنید. از بالای پنکه شروع کنید و محفظه محافظ سیمی را جاروبرقی بکشید. به تجمع گردوغبار روی دریچه‌های خروجی موتور و سیم برق توجه بیشتری داشته باشید.

4. پاک کردن لکه‌ها

یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری از پنکه و تمیز کردن آن، استفاده از پارچه‌های بدون پرز است که پارچه‌های میکروفیبر بهترین گزینه هستند. پارچه میکروفیبر را کمی خیس کنید و لکه‌های روی محفظه، بخصوص اطراف دکمه‌ها را تمیز نمایید. اگر پنکه شما پایه دارد میله و پایه را هم تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن کامل پنکه

یکی از اصلی‌ترین راهکارهای مراقبت از پنکه برنامه‌ریزی برای تمیز کردن آن است. اگر پنکه شما نسبتاً تمیز است کافیست از حوله مرطوب برای پاک کردن پره‌ها و دکمه‌ها استفاده کنید. اما اگر گردوغبار زیادی روی قطعات پنکه شما نشسته باید راه‌های دیگری را امتحان کنید.

در ادامه مهم‌ترین نکات نگهداری از پنکه و تمیز کردن آن را شرح می‌دهیم.

  • محافظ پنکه را بردارید. نیمه جلویی محافظ با کمک چهار گیره یا پیچ به نیمه پشتی ثابت شده است. اگر پنکه شما دارای پیچ است از پیچ‌گوشتی سر فیلیپس برای باز کردن آنها استفاده کنید. گیره‌ها را باز کنید و محافظ جلویی را بردارید.
  • سینک را با آب گرم و مایع ظرفشویی پر کنید. اگر این کار را در بیرون آشپزخانه انجام می‌دهید می‌توانید از وان بزرگ استفاده کنید.
  • پیچ‌های پره پنکه را باز کنید. معمولاً این پیچ از نوع معکوس است. بنابراین برای شل کردن پیچ، پره پنکه را نگه دارید و پیچ را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.
  • پره پنکه را جدا کنید و آن را در محلول آب و مایع ظرفشویی قرار دهید.

نگهداری و مراقبت از پنکه

  • پیچی که محافظ پشتی را روی میل موتور نگه می‌دارد باز کنید. این پیچ از نوع معمولی است و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز می‌شود. پیچ‌ها را داخل محلول آب و مایع ظرفشویی بریزید.
  • در این مرحله از پروسه نگهداری و مراقبت از پنکه محافظ عقب را بردارید و بشویید.
  • موتور پنکه را از نظر گردوغبار بررسی کنید. از قوطی هوای فشرده برای اسپری کردن روی موتور استفاده کنید. قسمت عقب موتور را بررسی کنید و آن را هم با هوای فشرده گردگیری نمایید.
  • محافظ جلو و عقب، پره پنکه و دو پیچ اتصال را در مخلوط آب و مایع ظرفشویی بشویید.
  • یکی از اصلی‌ترین نکات نگهداری از پنکه ، جلوگیری از نفوذ آب به موتور آن است؛ بنابراین باید تمام قطعات را کاملا خشک کنید.
  • قطعات پنکه را به این ترتیب دوباره مونتاژ کنید: محافظ پشتی، پیچ محافظ پشتی (در جهت عقربه‌های ساعت)، پره پنکه، پیچ پره پنکه (در خلاف جهت عقربه‌های ساعت ببندید)، محافظ جلو.
  • قبل از اینکه پنکه را به برق وصل کنید 15 دقیقه صبر کنید تا مطمئن شوید تمام قطعاتی که شسته‌اید خشک شده‌اند.

تعمیر و نگهداری پنکه

مهم‌ترین اقدامات برای نگهداری و مراقبت از پنکه

پنکه‌های قابل‌حمل وسیله‌ای ساده و مقرون‌به‌صرفه برای خنک نگه داشتن شما در فصل گرما هستند. پنکه‌ها بیشتر برای خنک کردن افراد استفاده می‌شوند نه اتاق‌ها چون به تبخیر عرق پوست شما کمک می‌کنند. به این ترتیب گرمای بدن را از بین می‌برند.

هر چه میزان تبخیر بیشتر باشد احساس خنکی بیشتری خواهید داشت. فراموش نکنید وقتی اتاق را ترک کردید یا از خانه بیرون رفتید پنکه را خاموش کنید. به این ترتیب در مصرف برق صرفه‌جویی خواهید کرد.

در بالا با برخی نکات نگهداری از پنکه آشنا شدیم. در ادامه اهمیت نگهداری درست از پنکه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • پره‌ها و قطعات پنکه را تمیز کنید

همانطور که در بالا گفتیم برای اطمینان از اینکه پنکه شما در بهترین وضعیت عملکرد قرار دارد باید آن را به‌طور منظم تمیز کنید. جمع شدن گردوخاک و آلودگی روی پنکه به ایجاد صداهای بلند منجر می‌شود و آیرودینامیک پره را کاهش می‌دهد. در نتیجه پنکه شما بازده انرژی کمتری خواهد داشت.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

  • پریز برق را چک کنید

یکی دیگر از نکات نگهداري از پنکه بررسی ورودی برق دستگاه است. ابتدا پریز و در نهایت کلید مدار را بررسی کنید!

  • سیم پنکه را تعمیر یا تعویض کنید

یکی دیگر از نکات نگهداری از پنکه و مراحل تعمیر آن، بررسی سیم دستگاه است. برای این کار سیم برق پنکه را از نظر پوسیدگی، جویده شده توسط حیوان خانگی، آسیب‌دیدگی محل اتصال آن به بدنه یا خم‌شدگی دوشاخه مورد بررسی قرار دهید.

اگر دانش فنی کافی دارید می‌توانید خودتان برای تعویض دوشاخه سیم برق پنکه اقدام کنید. در غیراینصورت بهتر است که برای تعویض دوشاخه فرسوده، ذوب شده یا جویده شده از یک برقکار کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که پنکه یک وسیله برقی است و هرگونه سهل‌انگاری در تعمیر و اتصالات آن خطر برق‌گرفتگی را به‌همراه خواهد داشت.

  • موتور پنکه را روغن کاری کنید

روغن کاری پنکه زمانی ضرورت پیدا می‌کند که با روشن کردن آن صدای زمزمه بشنوید. برای این کار محفظه موتور را باز کنید تا بتوانید قطعات موتور الکتریکی را ببینید. بهترین نوع روغن برای انواع پنکه روغن ماشین یا روغن چرخ خیاطی است.

برای این کار پوشش مرکزی پنکه را بردارید و قوطی روغن را به سمت داخل هدایت کنید. پره‌ها را با دست بچرخانید تا روان‌کننده به‌طور یکنواخت در همه جا پخش شود. با رعایت این نکات نگهداری از پنکه به روان‌تر شدن قطعات آن کمک خواهید کرد.

راهکارهای مراقبت از پنکه | نکات نگهداری از پنکه

جمع‌بندی

آنچه در این مقاله خواندید مهم‌ترین نکات نگهداری از پنکه است که به تفصیل بررسی کردیم. بیشتر پنکه‌ها به روشی تمیز می‌شوند که در این مقاله توضیح دادیم. برای این کار آن را از منبع برق جدا کرده، با پارچه نرم و مرطوب پاک کنید و سپس به‌طور کامل خشک نمایید.

برای تمیز کردن پره‌های پنکه نباید از محلول‌های تمیزکننده قوی استفاده کنید. در صورت تمیز کردن داخل محفظه پنکه به ترتیب نصب قطعات دقت کنید. باید بعد از تمیز کردن تمام قطعات را مانند قبل در جای خودشان نصب کنید و نکات نگهداری از پنکه و موارد ایمنی را در نظر داشته باشید.

سوالات متداول

چگونه پنکه را تمیز کنیم؟

ابتدا دستگاه را در موقعیت خاموش قرار دهید. قطعات بیرونی محفظه و پره‌ها را جدا کنید. محلول آب و مایع ظرفشویی روی پره‌ها اسپری کنید. قطعات را بشویید و خشک کرده و بقیه قسمت‌های پنکه را تمیز کنید و درنهایت قطعات را در جای خودشان نصب نمایید.

برنامه تعمیر و نگهداری پنکه چیست؟

فراتر از بررسی سریع روزانه، پنکه‌ها معمولاً به تعمیر و نگهداری ماهانه و سالانه نیاز دارند. به‌صورت ماهانه باید پره‌ها و فیلترها را بررسی و تمیز کنید. روغن کاری منظم موتور به بهبود عملکرد پنکه شما کمک می‌کند.

آیا تمیز کردن پنکه عملکرد آن را قوی‌تر می‌کند؟

برای اینکه بیشترین بهره را از پنکه خود ببرید باید آن را تمیز نگه دارید. پره‌های کثیف پنکه هوا را به خوبی جابه‌جا نمی‌کنند؛ بنابراین باید پنکه‌های خانگی را حداقل یک بار در هر فصل گرما تمیز کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا