تعمیر پکیج تعمیرپکیج

آموزش تعمیر مبدل پکیج و انواع مبدل پکیج

گرمایشپکیجسرمایش و گرمایش

آیا قصد تعمیر مبدل پکیج خود را دارید؟ هر ساله با کاهش دما میزان استفاده از آب گرم افزایش پیدا می‌کند که نشان‌دهنده اهمیت آب گرم در زندگی ماست. امروزه از سیستم‌های مختلفی به منظور تامین این آب گرم استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. یکی از این سیستم‌ها که استفاده از آن در سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته، پکیج دیواری است.

این سیستم در طول سال‌ها تقریبا جایگزین آبگرمکن‌های ایستاده شده است که در گذشته عموم مردم به صورت مرسوم از آن استفاده می‌کردند. در راستای عملکرد صحیح این سیستم باید تمام اجزای تشکیل‌دهنده آن به‌درستی فعالیت کنند و در صورت بروز اختلال در کارکرد هر کدام از این اجزا، عملکرد کلی پکیج، تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت. یکی از این اجزا مبدل مبدل است.

ما در این مقاله از مجله آچاره شما را با نحوه تعمیر مبدل اصلی پکیج بیشتر آشنا می‌کنیم و اطلاعات لازم به منظور تعمیر پکیج را در اختیار شما می‌گذاریم.

نکات کلیدی

  • دو نوع اصلی از مبدل پکیج موجود است اما دو مدل فرعی با نام مبدل پوسته لوله و مبدل صفحه‌ای تولید شده است.
  • مبدل به‌دلیل در معرض آب بودن دچار رسوب می‌شود.
  • اگر پکیج دچار افزایش فشار بار شود احتمالا به این دلیل است که مبدل از داخل دچار نشتی شده است.

مبدل پکیج چیست؟

مبدل پکیج در واقع قسمتی از پکیج است که گرم شدن آب در آن صورت می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید به منظور تامین آب گرم، ابتدا آب سرد وارد پکیج شده و پس از گرم شدن از این سیستم خارج شده و در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مبدل پکیج بخشی است که آب سرد پس از ورود به سیستم وارد آن شده و به وسیله حرارت تولیدی شمعک گرم می‌شود. در نهایت این آب از مبدل خارج شده و وارد شبکه آب‌رسانی می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که این بخش در عملکرد کلی پکیج بسیار حائز اهمیت است و در صورت بروز هر گونه مشکلی در این بخش امکان از کار افتادن کل سیستم وجود دارد.

در مقاله‌ای جداگانه معرفی قطعات آبگرمکن دیواری به‌طور کامل عنوان شده است.

تعمیر مبدل پکیج

انواع مبدل پکیج

پکیج علاوه بر تامین آب گرم مصرفی، قابلیت فعالیت به عنوان بخشی از سیستم گرمایشی را نیز دارد. این دستگاه با تامین آب گرم مورد نیاز شوفاژها، گرمای مدنظر ما برای تنظیم دمای هوا را تولید می‌کند.

در نتیجه وجود این 2 قابلیت در پکیج، تفاوت‌های مختلفی در روند ساخت این دستگاه‌ها به وجود آمده است که یکی از آن‌ها مبدل پکیج است. علت این موضوع را می‌توان در این دانست که پکیج باید آب مورد نیاز 2 شبکه آب‌رسانی را تامین کند، به همین دلیل سازندگان برای بهینه کردن هر چه بیشتر عملکرد این دستگاه، به مرور تغییراتی در ساختار آن ایجاد کردند.

یکی از این تحولات در ساختار مبدل پکیج صورت گرفته که در نتیجه آن امروزه از 2 نوع مبدل در ساخت انواع مختلف پکیج استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها دارای نقاط قوت و ضعف مختص به خود هستند. توجه داشته باشید که روند تعمیر مبدل اولیه پکیج یا مبدل ثانویه، با توجه به این نکته متفاوت خواهد بود.

اگر نیاز داشته باشید که نصب سیستم گرمایش از کف با پکیج حتما باید از متخصص این حرفه کمک بگیرید.

پکیج‌ها به همین دلیل به 2 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:
تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

1. پکیج بی‌ترمیک یا تک مبدل

در این پکیج‌ها صرفا از یک مبدل استفاده شده و آب گرم مصرفی و آب سیستم گرمایشی از طریق همین مبدل وارد شبکه خواهد شد. این مبدل پکیج دارای یک ورودی و یک خروجی است که از طریق آن‌ها آب سرد وارد سیستم، و آب گرم از آن خارج می‌شود.

این موضوع مزایا و معایب مشخصی را در این سیستم ایجاد کرده است. ضعف اصلی این نوع پکیج را می‌توان این دانست که احتمال ایجاد رسوب در آن بیشتر است. این مشکل هم به علت کارکرد بیشتر این مبدل نسبت به مبدل نوع دیگر پکیج است.

البته به دلیل مشترک بودن مبدل هر 2 شبکه، آب مورد نیاز هر کدام از آن‌ها در زمان کوتاه‌تری نسبت به پکیج مونوترمیک تامین خواهد شد. دیگر مزیت این پکیج استهلاک کمتر آن به دلیل عدم کارکرد پمپ در فصول گرم سال است که پکیج دو مبدله را از این لحاظ در موقعیت آسیب‌پذیرتری قرار می‌دهد.

این مبدل باید دارای راندمان بالایی است و مقاوم در برابر خوردگی و رسوب بوده و صدای اضافی تولید نمی‌کند. سایز ورودی و خروجی این مبدل‌ها ۱۶ میلی متر است.

خرابی مبدل اصلی پکیج

مبدل پوسته لوله

مبدل پوسته لوله از مبدل و در پکیج‌های کاندنسینگ استفاده می‌شود و یک مبدل تک منظوره است که از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده است. طراحی این مبدل به گونه‌ای است که آب حاصل از میعان بخار آب محصولات، تاثیر مخرب کمتری روی آن دارد.

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

2. پکیج مونوترمیک یا 2 مبدل

برخلاف پکیج بی‌ترمیک، در پکیج 2 مبدله برای هر کدام از شبکه‌های آب مصرفی و سیستم گرمایشی یک مبدل در نظر گرفته شده که با نام‌های مبدل اولیه (اصلی) و ثانویه شناخته می‌شوند.

بنابراین آب مورد نیاز هر کدام از طریق مبدل مختص به خودشان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. همان‌طور که اشاره کردیم یکی از مشکلات پکیج تک مبدله، احتمال بالای ایجاد رسوب در مبدل آن است که این احتمال در پکیج مونوترمیک یا 2 مبدل به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است.

ایجاد رسوب کمتر در این پکیج به علت عدم تماس مستقیم مبدل آب مصرفی با شعله است که این سیستم را نسبت به نوع تک مبدله انتخاب بهتری می‌کند. با این که سرعت تامین آب گرم در پکیج بی‌ترمیک بیشتر از مونوترمیک است اما این اختلاف بسیار جزئی بوده و برای بسیاری از افراد اهمیت چندانی ندارد.

نقطه ضعف اصلی این سیستم استهلاک بیشتر آن به دلیل فعالیت بیشتر پمپ است که باعث خرابی مبدل اصلی پکیج شده و شما باید در این شرایط روند تعمیر مبدل پکیج را طی کنید.

تا به اینجا با این بخش از پکیج بیشتر آشنا شدیم اما علت خرابی مبدل پکیج چیست و به صورت کلی برای تعمیر مبدل پکیج باید چه تدابیری در نظر گرفت؟  علت روشن نشدن پکیج بسیار متنوع است.

سایز ورودی و خروجی مسیر گرمایش مبدل 16 میلی‌متر و لوله مصرفی 12 میلی‌متر است.

تعمیر مبدل پکیج | ثانویه

مبدل صفحه ای

در پکیج‌های دومبدله، مبدل صفحه‌ای ثانویه وظیفه گرم کردن آب مصرفی با استفاده از گرمای مدار گرمایش (آبگرم ارسالی از مبدل حرارتی تک منظوره) را بر عهده دارد.

مبدل صفحه‌ای از جنس استنلس استیل ساخته شده و معمولاً در پایین محفظه احتراق و پشت شیر سه طرفه قرار دارد. این مبدل از چندین صفحه تشکیل شده است که آبگرم گرمایش و مصرفی در میان آن‌ها جریان می‌یابد. جریان آبگرم گرمایش و مصرفی در خلاف جهت هم و عمود بر هم است تا بیشترین سطح تماس و در نتیجه بیشترین تبادل حرارت را داشته باشند.

آبگرم مصرفی تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد توسط آبگرم گرمایش که تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد است گرم می‌شود. دمای آبگرم مصرفی توسط پتانسیومتر مربوطه در پکیج شوفاژ قابل تنظیم است.

اتصال مبدل صفحه‌ای به بلوک هیدرولیک توسط دو پیچ و چهار واشر مخصوص انجام می‌گیرد. طراحی این واشرها به گونه‌ای است که با افزایش فشار مدار گرمایش، آببندی آنها نیز افزایش می‌یابد.

مبدل‌های صفحه‌ای جای مبدل‌های بزرگ کویلی و دوجداره را به خوبی پر کرده‌اند. اما به علت باریک بودن فاصله بین صفحات داخلی آن‌ها، احتمال گیر کردن مواد زائد و رسوب گیری در آنها وجود دارد. بنابراین باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود مواد معلق موجود در آب بهداشتی داخل مبدل صفحه‌ای در نظر گرفته شود.

با توجه به نکات گفته شده، تولید آبگرم مداوم، قیمت مناسب و کاهش مصرف انرژی از مزایای مبدل صفحه‌ای نسبت به منبع کویلی است. در حالی که حجم آبدهی مبدل صفحه‌ای کمتر از منابع کویلی است.

خرابی مبدل پکیج

همانند تمام بخش‌های پکیج، احتمال بروز مشکل در عملکرد مبدل نیز وجود دارد که می‌تواند برای ما چالش برانگیز واقع شود. به صورت کلی دلایل اصلی خرابی مبدل پکیج به این شرح هستند:

1. ایجاد رسوب در مبدل پکیج

از آن جایی که تمام آب ورودی پکیج از مبدل عبور کرده و سپس خارج می‌شود، مبدل به‌طور مداوم در معرض آب قرار دارد که همین موضوع علاوه بر افزایش اهمیت مبدل در پکیج، آن را در معرض خطراتی همچون ایجاد رسوب قرار می‌دهد که در نهایت به خرابی مبدل حرارتی پکیج منجر می‌شود.

اگر میزان رسوب تشکیل شده در مبدل از یک حد معین بیشتر شود، مسیر عبور آب مسدود خواهد شد که در نتیجه آن، کل سیستم از کار خواهد افتاد. به همین دلیل افراد متخصص بر این باورند که رسوب‌گیری این قسمت باید به صورت منظم انجام بپذیرد تا از بروز چنین مشکلی پیشگیری به عمل آید.

رسوب‌گیری مبدل پکیج با روشی با نام اسیدشویی صورت می‌گیرد و شما باید در فواصل زمانی معینی نسبت به اسیدشویی مبدل پکیج خود اقدام کنید.

اگر میزان رسوب در مبدل پکیج شما زیاد شود، صرفا با خطر انسداد مواجه نیستید، بلکه خطر دیگری نیز سلامت این بخش را تهدید می‌کند.

با افزایش رسوب، حرارت بیشتری برای گرم شدن آب موجود در مبدل نیاز است که این حرارت بیشتر به مرور زمان به ایجاد نشتی در مبدل منجر می‌شود. در بخش بعد این مشکل احتمالی مبدل پکیج را مرور خواهیم کرد.

پیشنهاد می‌کنیم آموزش گام‌به‌گام نصب پکیج ایران رادیاتور مطالعه شود.

2. ایجاد نشتی در مبدل پکیج

تا به حال متوجه شدیم که مبدل پکیج مسیر عبور آب در این سیستم بوده و این مایع به صورت مداوم در این بخش در حرکت است. بنابراین اگر هر گونه نشتی در رادیاتور و مبدل پکیج ایجاد شود، عملکرد کلی سیستم مختل خواهد شد.

مقیاس این اختلال به صورت مستقیم به میزان نشتی مبدل وابسته است و اگر میزان این نشتی زیاد باشد، پکیج توانایی خود برای تامین آب گرم موردنیاز را از دست خواهد داد. از علائمی که با مشاهده آن‌ها باید وجود نشتی در مبدل را مورد بررسی قرار دهید، افزایش یا کاهش فشار بار پکیج است.

اگر نشتی بیرون از مبدل شکل گرفته باشد، آب از آن خارج شده و نهایتا باعث کاهش فشار بار می‌شود. همچنین اگر شما از پکیج بی‌ترمیک یا تک مبدله استفاده می‌کنید و با افزایش فشار بار مواجه شده‌اید، احتمالا مبدل شما از داخل دچار نشتی شده و آب دو شبکه سیستم گرمایشی و آب مصرفی به یکدیگر راه پیدا کرده‌اند که تنها با تعمیر مبدل اولیه پکیج برطرف می‌شود.

در ساخت مبدل پکیج به‌طور مرسوم از مس استفاده می‌شود که ویژگی‌های مدنظر سازندگان را دارد. البته امروزه از استیل نیز برای ساخت مبدل استفاده می‌شود که به دلیل ویژگی‌های خاص آن، هزینه تهیه آن بیشتر از مبدل مسی است.

در صورتی که با مشکل ایجاد نشتی در مبدل پکیج خود روبه‌رو هستید و تعمیر آن امکان‌پذیر نیست، تلاش کنید تا از بهترین قطعه برای جایگزینی آن استفاده کنید.

مشکلاتی مانند مبدل ثانویه پکیج + 2 روش رسوب‌ گیری هم قابل حل است.

تعمیر مبدل پکیج

رایج‌ترین علتی که افراد را به تعمیر مبدل پکیج وا می‌دارد، ایجاد نشتی و رسوب در مبدل پکیج است. شاید بپرسید که آیا تعمیر مبدل پکیج امکان‌پذیر است؟ بله. طبق آمار بین 80 تا 90 درصد مشکلات مربوط به مبدل پکیج با تعمیر برطرف شده و نیازی به تعویض آن نخواهد بود.

بنابراین نیازی به نگرانی برای تامین هزینه تعویض مبدل نیست و شما می‌توانید با سپردن تعمیر این قطعه به افراد مجرب آچاره، با کمترین هزینه آن را به شبکه آب‌رسانی بازگردانید.

فراموش نکنید که روند تعمیر مبدل پکیج توسط افراد عادی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و این کار صرفا باید توسط افراد با مهارت انجام گیرد. در نتیجه اگر در این زمینه تخصص ندارید از تعمیر مبدل پکیج جدا بپرهیزید. به منظور آشنایی بیشتر شما با این روند توضیحات مختصری در این مورد ذکر خواهیم کرد.

همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین عاملی که تعمیر مبدل پکیج را الزامی می‌کند، سوراخ شدن یا ایجاد نشتی در آن است. در راستای رفع نشتی این قطعه کارشناسان با توجه به موقعیت و مقیاس نشتی یک روش برای تعمیر آن در نظر می‌گیرند.

توجه داشت باشید که اگر مقیاس نشتی بزرگ باشد احتمالا تعمیر آن امکان‌پذیر نبوده و به تعویض آن نیاز باشد. اما در صورتی که مبدل پکیج شما قابل تعمیر باشد، معمولا از 2 روش برای رفع نشتی و تعمیر مبدل اصلی پکیج استفاده می‌شود. روش مرسوم تعمیر مبدل پکیج و رفع نشتی مبدل پکیج، جوشکاری است.

تعمیر مبدل اولیه پکیج

متخصصین به این منظور از جوشکاری اکسی استیلین استفاده می‌کنند. اما اگر میزان نشتی بسیار جزئی باشد می‌توان از یک روش ساده‌تر برای رفع آن استفاده کرد. بعضی از کارشناسان در این جهت از نشت‌گیر رادیاتور خودرو و یا پودر سنگ نقره استفاده می‌کنند.

هدف استفاده از این مواد رفع نشتی بدون نیاز به جوشکاری است. نحوه عملکرد این مواد به این صورت است که ابتدا باید آب پکیج خارج شده و سپس میزانی از این مواد در ورودی مبدل قرار داده می‌شود. سپس با ورود مقدار کمی آب این مواد وارد مبدل شده و در سوراخ موجود در مبدل قرار می‌گیرد.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

در واقع با قرار گرفتن این مواد در نشتی مبدل راه خروج آب بسته خواهد شد. سپس کمی حرارت به منظور سفت شدن این مواد به آن‌ وارد می‌شود که در نهایت باعث مستحکم شدن پودر سنگ نقره یا نشت‌گیررادیاتور در موقعیت خود می‌شود.

البته دقت داشته باشید که در این روند باید عوامل مختلفی را مدنظر داشت در غیر این صورت سلامت شما با خطر جدی مواجه خواهد شد. در نتیجه بدون داشتن مهارت به هیچ عنوان اقدامی در جهت تعمیر مبدل پکیج انجام ندهید.

  تست مبدل پکیج

  • برای تست کردن مبدل پکیج ابتدا آن را در ظرف آبی قرار دهید به طوری که یکی از مسیر‌های مبدل تحت فشار قرار گیرد.
  • اگر با نشتی مبدل پکیج مواجه باشید، از سمت مبدل حباب‌های هوا ایجاد می‌شود. در این صورت باید هرچه سریع‌تر برای رفع نشتی اقدام کنید.
  • در مناطقی که سختی آب زیاد باشد امکان رسوب املاح در لوله زیاد است.
    بنابراین بهتر است در پکیج از فیلتر‌های مخصوص پلی فسفات یا مغناطیسی استفاده شود.
    این فیلتر‌ها تاثیر بالایی در عدم تشکیل رسوب و بالابردن عمر دستگاه دارند.
  • از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید عقربه پکیج است، در صورتی که عقربه 5 یا 2 بالاتر رود باید آن را به تعمیرکار اطلاع دهید تا نسبت به تست مبدل اقدام شود.

تست مبدل حرارتی پکیج

مبدل حرارتی اصلی دستگاه در معرض حرارت زیاد و تشکیل رسوب قرار دارد. اگر ارتفاع شعله و سختی آب ورودی زیاد باشد یا مدار رادیاتور شستشو داده نشود، به احتمال زیاد مبدل دچار مشکل می‌شود.

از مشکلات رایج مبدل حرارتی پوسیدگی براساس حرارت زیاد، دودکش نامناسب و رسوب گیری مداوم می‌توان اشاره کرد. عدم مرغوبیت مبدل و جدا شدن صفحه مغشوش کننده از جداره داخلی و یا تشکیل رسوب می‌تواند از دلایل ایجاد صدا در مبدل حرارتی شود.

اگر مبدل اصلی سوراخ شود آب نشت می‌کند و در نتیجه فشار مدار گرمایش کاهش می‌یابد. گاهی نشتی کوچک است و در اثر حرارت مشعل خشک می‌شود و در نتیجه به زیر دستگاه رسوخ نمی‌کند. با باز کردن مبدل اثرات نشتی مشخص خواهد شد. جوشکاری مبدل برای رفع نشتی معمول نمی‌باشد. در مواردی ممکن است نشتی از محل اتصال آن باشد که شل بودن مهره، نبود یا خرابی اورینگ یا واشر از دلایل رایج آن  است.

مبدل در صورتی دچار افت جریان گردش و کاهش راندمان می‌شود که دچار رسوب شده باشد. در این صورت دستگاه مرتب جوش می‌آورد. برای کاهش میزان رسوب باید رسوب زدا و اسیدهای شرکتی به‌کار برد.

برای رفع ارور پکیج ایران رادیاتور مقاله‌ای کامل در مجله آچاره نوشته شده است که پیشنهاد می‌شود مطالعه بفرمایید.

هزینه تعمیر مبدل پکیج

اگر عملکرد این قطعه با مشکل مواجه شده و قصد تعمیر مبدل پکیج خود را دارید، برای تعیین هزینه آن باید به چند نکته دقت داشته باشید. مهم‌ترین عاملی که در تعیین هزینه تعمیر مبدل پکیج حائز اهمیت است، نوع مبدل پکیج شماست.

تک مبدل یا دو مبدل بودن پکیج شما در تعیین قیمت تعمیر پکیج تاثیرگذار خواهد بود. از دیگر عوامل موثر در تعیین هزینه تعمیرات مبدل پکیج می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • مقیاس خرابی مبدل پکیج
  • ابعاد مبدل
  • تعداد و ضخامت فین‌های مبدل
  • تعداد لوله‌ها و …

در نهایت دوباره یادآور می‌شویم که در صورت نیاز مبدل پکیج به تعمیر حتما از کمک افراد بامهارت استفاده کنید و بدون آشنایی قبلی از انجام هر گونه اقدامی بپرهیزید.

در این شرایط می‌توانید روند تعمیر مبدل پکیج خود را با اطمینان خاطر به کارشناس تعمیر پکیج آچاره بسپارید. همچنین با درج سوالات خود در قسمت نظرات می‌توانید پاسخ خود را در زمانی کوتاه از این متخصصین دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید سرویس پکیج ایران رادیاتور مدل m2aff را مطالعه بفرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید