تعمیر پکیج تعمیرپکیج

نصب سیستم گرمایش از کف با پکیج و انتخاب پکیج مناسب

سرمایش و گرمایشپکیجگرمایش

امروزه با توجه به مهندسی نوین در ساخت سازه‌های جدید ساختمانی، استفاده از امکانات و تجهیزات مدرن و کم‌هزینه با بهره‌‌‌وری بالا و ایمن مهمترین خواسته متقاضیان است. بنابراین باید با رویکردی اصولی به این مقوله پرداخت.
یکی از مهمترین این امکانات، سیستم گرمایش ساختمان است که از تنوع بسیاری مانند بخاری، رادیاتور و شومینه برخوردار می‌باشد و اگر بگوییم سیستم گرمایش از کف با پکیج محبوب‌ترین نوع سیستم گرمایش ساختمانی است اغراق نکرده‌ایم!

مصرف بهینه سوخت، گرمای مطبوع و یکنواخت ساختمان، آلوده نشدن محیط اطراف منبع گرمایش، تنها چند نمونه کوچک از مزیت‌های این سیستم گرمایش هستند. در ادامه با آچاره همراه باشید تا اطلاعات دقیق و جامعی از این سیستم پیشرو و مدرن و نحوه نصب سیستم گرمایش از کف پکیج، در اختیار شما قرار گیرد.

فهرست مطالب

انواع سیستم گرمایش از کف با پکیج

بی‌شک اجرای سیستم گرمایش از کف با پکیج یکی از تخصصی‌ترین امور ساختمانی است. در این روش، گرم شدن محیط از طریق لوله‌های مخصوص تعبیه‌شده در کف ساختمان و طبقات که با بتن و کف سازی مخفی می‌شوند صورت می‌گیرد.

در واقع عبور آب گرم از لوله‌ها موجب گرم شدن کف و به‌تبع آن باعث گرمی محیط اطراف می‌شود و گرمای یکنواخت و مطبوعی ایجاد می‌نماید.

سیستم گرمایش از کف با پکیج

سیستم گرمایش از کف پکیج به 2 شکل قابل اجرا است؛

  • سیستم آبی (هیدرونیک):

در سیستم گرمایش از کف آبی، گرما از طریق عبور آب گرم از لوله‌های چند لایه و هدایت گرمای آن به محیط اطراف تامین می‌شود.

  • سیسستم برقی (الکتریکی):

در روش برقی، عبور کابل‌های حرارتی در کف ساختمان که توسط انرژی الکتریسیته حرارت خود را به دست می‌آورند، گرما ایجاد می‌کند.

مقاله پیشنهادی: مقایسه هزینه گرمایش از کف با شوفاژ رادیاتور

راه‌ اندازی سیستم گرمایش از کف با پکیج

با توجه به اینکه سیستم گرمایش از کف پکیج به روش مخفی در کف ساختمان یا طبقات اجرا می‌شود، به همین دلیل بهترین زمان اجرا و راه اندازی پکیج گرمایش از کف، زمان ساخت سازه است. اما برای راه‌اندازی آن مراحل مختلفی را باید اجرا نمود؛
تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

گام اول؛ تهیه نقشه طراحی لوله‌ها

راه اندازی گرمایش از کف پکیج نیازمند نقشه و طرح اولیه است؛ زیرا با توجه به مساحت و موقعیت مکان مورد نظر از لحاظ میزان برودت، مجاورت با محیط خارج و تعداد درزها، ممکن است طرح خاصی برای بازدهی بیشتر در نظر گرفته شود.

عموما 4 طرح پرکاربرد یعنی طرح دو طرفه به شکل L، سه طرفه به شکل U ، چهار طرفه (لوپ) یا طرح مارپیچ در طراحی لوله های گرمایش از کف پکیج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی سیستم گرمایش از کف با پکیج

گام دوم؛ عایق بندی کف

در ابتدای امر و قبل از قراردادن لوله‌ها، باید کف کاملا عایق‌بندی شود. این کار به 2 دلیل انجام می‌شود:

  1. جلوگیری از نشتی احتمالی لوله‌ها و سرایت آن به ساختمان
  2. بهره‌برداری بهتر و جلوگیری از اتلاف انرژی

گام سوم؛ تعبیه لوله‌ها طبق نقشه طراحی شده

در این مرحله از نصب سیستم گرمایش از کف با پکیج، به دقت طبق طرح اولیه، لوله‌ها در محل مشخص شده قرار می‌گیرند.

معمولا در فضاهای کم عرض مانند راهروها، از طرح مارپیچ و برای مکان‌هایی که در مجاورت محیط سرد و دارای درز هستند، بنا بر اقتضاء طرح‌های دیگر کاربرد خواهند داشت.

گام چهارم؛ تست اتمسفر

برای حصول اطمینان از کارایی صحیح، لوله‌ها در فشار 6 اتمسفر به مدت چند ساعت که عموما بالغ بر 6 ساعت است آزمایش می‌شوند.

گام پنجم؛ بتن ریزی و مخفی کردن سیستم

با بتن ریزی کف، لوله‌های گرمایش از کف مخفی شده و به این ترتیب از شکستگی و آسیب نیز در امان می‌مانند.

بتن ریزی در سیستم گرمایش از کف با پکیج

نحوه کار سیستم گرمایش از کف با پکیج

پمپ اصلی یا همان پکیج مجهز به قطعات و اجزایی است که به‌خوبی توانسته جایگزین مطمئنی برای موتورخانه‌های عظیم باشد. قطعات و قسمت‌های مختلف پکیج عبارتند از:

  • واحد کنترل و برد پکیج: این قطعه کارکرد صحیح، هماهنگ و ایمن تمامی قطعات را بررسی می‌کند. (برای یادگیری نحوه تعمیر برد پکیج کلیک کنید.)
  • مبدل حرارتی: آب برای گرم شدن باید از لوله باریک مبدل حرارتی عبور کند و گرم شود.
  • الکترود شعله: یک قطعه ایمن ساز که درصورت تشخیص عدم وجود شعله توسط الکترود، واحد کنترل جریان گاز را قطع می‌کند.
  • سنسور جریان آب: در صورت باز نبودن شیر آب عمل می‌کند.
  • پمپ چرخش جریان آب : موثرترین قطعه برای فشارسنجی آب داخل لوله‌ها است.
  • ترموستات: تنظیم کننده میزان گاز ورودی به مشعل با توجه به دمای آب می‌باشد.

تمامی این قطعات در صورت کارایی صحیح و عدم نقص، فورا با گرم کردن آب و هدایت آن به لوله‌های 3 یا 5 لایه که معمولا از جنس پلی اتیلن هستند، گرما را در کف به جریان می‌اندازد.

با توجه به اینکه گرما، هوای منبسط شده و سبکی است، ناگزیر به سمت بالا حرکت می‌کند و به این ترتیب فضا و محیط اطراف را گرم می‌کند.

راه اندازی پکیج گرمایش از کف

معایب سیستم گرمایش از کف با پکیج

اگرچه سیستم گرمایش از کف پرطرفدارترین روش گرمایش ساختمانی محسوب می‌شود؛ اما مسلما این روش نیز معایبی دارد که نمی‌توان آن‌ها را از نظر دور داشت.

  1. سیستم گرمایش از کف پکیج هزینه بالایی برای نصب و راه‌اندازی نیاز دارد.
  2. تعمیر و رفع اشکال و خرابی در سیستم لوله کشی مستلزم تخریب کف و صرف هزینه و زحمت بسیار است.
  3. به منظور جلوگیری از شوک دمایی که بر اثر افزایش دمای ناگهانی شکل می‌گیرد، باید احتیاط کرد و هر 12 ساعت، 5 درجه دما را افزایش داد.
    با توجه به اینکه دمای اولیه در زمان استارت سیستم 20 درجه است، برای رسیدن به دمای مطلوب 35 درجه، باید 36 ساعت انتظار کشید.
  4. با توجه به اینکه پس از قرار دادن لوله‌ها کف بتن‌ریزی می‌شود، دیگر امکان تغییرطرح و محل قرار دادن لوله‌ها وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: راه های تشخیص سوراخ شدن رادیاتور و رفع آن

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

محاسبه پکیج برای گرمایش از کف

یکی از مهمترین نکاتی که بازدهی و راندمان سیستم گرمایش از کف با پکیج را افزایش می‌دهد، ظرفیت پکیج است.

امروزه برای مصارف خانگی بیشتر پکیج‌هایی با میزان ظرفیت 24، 28، 30، 35 کیلووات تولید می‌شود که برای انتخاب هر یک از آن‌ها باید به نکات کلیدی توجه داشت. در واقع متناسب با میزان ظرفیت، قدرت و توان حرارتی و همچنین سایز مبدل‌های پکیج، در واقع نوع منبع گرمایش و انبساط، قدرت فن، تعداد پره‌های مشعل متفاوت خواهد بود.

چنانچه در محاسبه ظرفیت مناسب پکیج برای گرمایش از کف دقت لازم به عمل نیاید، بازدهی سیستم گرمایش از کف با مشکل مواجه شده و به دلیل ناهماهنگی بین اجزاء مختلف و فشار ناگهانی و نامناسب دما، عمر مفید تجهیزات به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

محاسبه ظرفیت پکیج برای گرمایش از کف

از جمله پارامترهایی که برای محاسبه ظرفیت پکیج برای گرمایش از کف در نظر گرفته می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

میزان فشار آب

در مناطق مختلف فشار آب در نوسان است. به همین دلیل لازم است در تعیین ظرفیت پکیج این موضوع لحاظ شود.

به عنوان مثال در مناطقی که میزان حجم و فشار آب بالاتر است باید از پکیجی قدرتمند با توان حرارتی بالا استفاده شود. فراموش نکنید که هرگونه نشتی در پکیج می‌تواند باعث افت فشار پکیج شود.

نوع سوخت مصرفی پکیج

معمولا بیشترین نوع سوختی که در سیستم گرمایش از کف با پکیج استفاده می‌شود، گاز است؛ زیرا با این سوخت می‌توان بیشترین بازدهی را از پکیج انتظار داشت.

اما برای سوخت‌های دیگری مانند برق و غیره باید از پکیجی با ظرفیت کمی بالاتر از استاندارد محیط مورد نظر را انتخاب نمود تا سیستم گرمایش از کف پکیج بازدهی لازم را داشته باشد.

توجه به عوامل محیطی موثر در اتلاف گرما

موقعیت مکان از جهت قرارگیری در مجاورت ساختمان‌های اطراف یا مجاورت با برودت، ارتفاع سقف، نوع عایق‌بندی کف و دیوارها، دوجداره بودن پنجره‌ها همگی عواملی هستند که ممکن است موجب هدررفت گرما و انرژی در سیستم گرمایش از کف شوند.

به همین دلیل توجه به این نکات نیز در تعیین و محاسبه ظرفیت پکیج برای گرمایش از کف نقش مهمی دارد.

میزان انتظار از عملکرد پکیج در تولید آب گرم

مسلما یکی از مواردی که در انتخاب و محاسبه میزان قدرت و توان پکیج موثر است، انتظار از کارکرد آن است که این امر بستگی به تعداد افراد خانوار و میزان مصرف دارد.

بنابراین در انتخاب پکیج برای سیستم گرمایش از کف باید این موضوع مدنظر قرار گیرد.

متراژ مکان و تعداد رادیاتورهای موجود

بدیهی است که برای گرم کردن یک محیط وسیع با تعداد اتاق های فراوان و رادیاتورهای متعدد، نیاز به پکیجی متناسب و پرقدرت می باشد. در جدول زیر به طور کلی به چند نمونه پرداخته شده است.

متراژ تعداد رادیاتور تعداد اتاق خواب تعداد حمام ظرفیت پکیج
بزرگ 10 الی 15 بیش از 4 بیش از 2 35 تا 42 کیلووات
متوسط 9 الی 10 3 2 28 تا 34 کیلووات
کوچک حداکثر 7 2 1 24 تا 27 کیلووات

محاسبه فرمولی و دقیق پکیج

در سیستم مهندسی و تاسیسات، امروزه با استفاده از فرمول و اعداد و ارقام سعی می‌شود بیشترین بهره‌وری به دست آید. در محاسبه ظرفیت پکیج نیز این موضوع کاملا صدق می‌کند.

در این زمینه استفاده از بعضی نرم‌افزارهای تخصصی همچون Carrier Hap –Rhave Chave می‌تواند در محاسبه تاسیساتی مفید باشد. اما در بیشتر مواقع بر اساس فرمول محاسبه ظرفیت پکیج برای گرمایش از کف، بر مبنای کیلوکالری انجام می‌شود.

در این فرمول با ضرب متراژ مکان در عدد 150 واحد ظرفیت پکیج بر مبنای کیلوکالری به دست می‌آید که نشانگر ظرفیت مناسب پکیج برای آن متراژ است.

سیستم گرمایش از کف با پکیج

دمای پکیج در گرمایش از کف

در خصوص میزان حداکثری دمای پکیج در سیستم گرمایش از کف و یا استفاده از رادیاتور باید قائل به تکفیک شد.

به طور معمول میزان دمای حداکثر پکیج در سیستم رادیاتوری تا 80 درجه سانتی‌گراد قابل افزایش است. اما در خصوص سیستم گرمایش از کف این عدد معمولا میانگین 60 ای 65 درجه سانتی‌گراد در نظر گرفته می‌شود.

 نحوه تنظیم دمای پکیج

یکی از قابلیت‌های سیستم گرمایش از کف با پکیج، سهولت تنظیم دمای پکیج با توجه به نیاز و یا میزان دمای محیط می‌باشد.

این تنظیم دما ممکن است به صورت سیستم دستی و یا اتوماتیک انجام شود.

سیستم تنظیم دمای پکیج به صورت دستی

در این سیستم گرمایش در قسمت خروجی کلکتور در جعبه، شیرآلات قطع و وصل تعبیه شده است که به‌راحتی با باز و بسته کردن آن می توان توان حرارتی را کنترل نمود و از اتلاف گرمای بیش از حد جلوگیری کرد.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

سیستم تنظیم دمای پکیج اتوماتیک

به روش مکانیکی

در این روش شیرآلات لوله‌های کف در داخل دیوار قرار داده می‌شود که با تنظیم ترموستات حرارتی دمای محیط به طور اتوماتیک تنظیم خواهد شد.

به روش برقی

این سیستم پیشرفته با تجهیزات بیشتری همراه است. تجهیز شیرآلات برقی به حسگرهای الکتریکی و نصب دبی سنج ( سنجش فشارو حجم آب) و دماسنج در قسمت ورودی و خروجی کلکتورکه به نوعی جعبه تقسیم محسوب شده و آب را به مسیرهای متفاوت هدایت می‌کند، موجب شده است که امکان کنترل سیستم گرمایش از کف پکیج، به شکلی دقیق فراهم شود.

پکیج گرمایش از کف

شناخت بیشتر انواع پکیج در سیستم گرمایش از کف با پکیج

با توجه به تنوع پکیج‌های موجود در بازار می توان در صورت کلی از جهت نوع کارکرد و نوع سوخت مصرفی و یا حتی محل نصب آن‌ها را به چند دسته تقسیم کرد:

1- انواع پکیج از جهت محل نصب و نوع سوخت

در حالت کلی پکیج را از نظر محل نصب می‌توان دو نوع دیواری و زمینی را نام برد. هر دو نوع این پکیج ها نیز از لحاظ سوخت مصرفی، فن دار بودن و یا آپشن‌های دیگر تنوع بسیاری دارند؛

 پکیج دیواری

یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین پکیج‌هایی که مصرف خانگی دارند، پکیج دیواری است. کم حجم و سبک بودن در کنار کارکرد فاقد صدا و زیبایی و تنوع ظاهر از مزایای این پکیج محسوب می‌شود.

اکثر پکیج‌های دیواری مجهز به دودکش دوجداره برای خروج دود و ورود اکسیژن به منظور روشن نگه داشتن شعله می‌باشد. به همین دلیل ایمنی این پکیج بسیار بالا است و در 3 نوع گازسوزـ برقی و دوگانه سوز تولید می‌شود.


خدمات پیشنهادی آچاره : تعمیر پکیج


2- انواع پکیج دیواری از جهت سوخت

  1. پکیج دیواری گازسوز
  2. پکیج دیواری برقی
  3. پکیچ دیواری دوگانه‌سوز

3- انواع پکیج دیواری(از نظر کارکرد) در سیستم گرمایش از کف با پکیج

  • پکیج دیواری فن دار: یکی از بهترین و ایمن‌ترین پکیج‌های خانگی، نوع دیواری فن‌دار است که کاملا مطابق استانداردهای جهانی ساخته شده است.
    این پکیج دارای دودکش دو جداره 6 و 10 سانتی‌متری است و با هدایت دود و آلاینده‌ها به خارج از محیط خانه، بسیار ایمن می‌باشد.
    همچنین علاوه بر تامین گرمای محیط، دسترسی به آب گرم مصرفی و ترکیب با کولر گازی از جمله مزایای این پکیج است که باعث کاهش مصرف انرژی به‌منظور گرم کردن محیط می‌شود.
  • پکیج دیواری بدون فن: بزرگترین ایرادی که بر این پکیج وارد است، نداشتن دودکش برای خروج آلاینده‌ها و دود می‌باشد که میزان ایمنی این وسیله را تنزل داده است و چندان مطلوب مصرف‌کنندگان نمی‌باشد.

 پکیج زمینی

در سیستم گرمایش از کف با پکیج، در متراژهای بزرگ از پکیج زمینی استفاده می‌شود که در سه نوع مبدلی ـ مخزنی و چگالی طراحی شده‌اند. به دلیل سایز بزرگ و توان حرارتی بیشتر این پکیج بیشتر به شکل مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پکیج برخلاف نوع دیواری، دارای یک مخزن آب گرم و دیگ چدنی است و در ساختمان های چند طبقه به صورت مرکزی و یا مراکز متراژ بالا کاربرد دارد. زیرا توان حرارتی آن تا 150 کیلووات نیز ارتقاء یافته است.

گرمایش از کف با پکیج

پکیج زمینی ایستاده

در بعضی موارد ممکن است برای ساختمان‌های چند طبقه از دو سیستم گرمایش از کف با پکیج و سیستم گرمایش رادیاتور به طور همزمان استفاده شود.

در چنین شرایطی پکیج زمینی ایستاده بهترین گزینه می‌باشد. در واقع این پکیج ترکیبی از نوع زمینی و دیواری است و با ظرفیت حراراتی بالا و قابلیت تفکیک دمای مدارهای متفاوت می‌تواند به‌راحتی مورد استفاده قرار گیرد.

سخن پایانی

در گذشته وجود موتورخانه‌های عظیم با لوله‌‌کشی‌هایی که همیشه در معرض نشتی و پوسیدگی بودند، برای ساکنان دردسر بزرگی محسوب می‌شد. همچنین هزینه تعمیر و سرویس‌کاری موتورخانه‌ها همیشه بار مالی فراوانی به همراه داشته است.

اما با ورود پکیج‌هایی با حجم بسیار کوچک و کارایی بالا استقبال کم‌نظیری از این سیستم صورت گرفت. تا آن‌جا که یکی از آپشن‌های اصلی ساختمان سازی مدرن نصب پکیج می‌باشد. اما باید توجه داشت که سیستم گرمایش از کف با پکیج نیازمند تخصص و دانش فنی بیشتری است.

به همین دلیل باید زیر نظر متخصصان مجرب انجام شود تا بیشترین بهره‌وری و کمترین احتمال نقص در سیستم را داشته باشد. شما برای نصب سیستم گرمایش از کف با پکیج می‌توانید از خدمات تخصصی آچاره استفاده کنید.

سوالات متداول

بهترین نوع پکیج برای سیستم گرمایش از کف با پکیج کدام است؟

بدیهی است که مزایا و معایب هر کدام از انواع پکیج به عوامل بسیاری بستگی دارد. با توجه به موارد ذکر شده در محاسبه ظرفیت و ابعاد و انواع پکیج باید متناسب با شرایط محیطی پکیج انتخاب شود.
زیرا ممکن است پکیجی که در یک شرایط محیطی خاص کاملا مناسب و عملکردی فوق‌العاده داشته باشد، در شرایط محیطی دیگر کارایی خود را از دست بدهد.
توجه به این نکات حتی در خصوص محل نصب پکیج نیز مهم است؛ چراکه در راندمان و بازدهی سیستم تاثیر خواهد داشت. به همین دلیل لازم است که با متخصصان فن مشورت شود.

آیا می‌توان از رادیاتور و سیستم گرمایش از کف با پکیج همزمان استفاده نمود؟

در بعضی از موارد ممکن است که بر حسب ضرورت و یا به دلخواه مصرف‌کننده استفاده از رادیاتورو سیستم گرمایش از کف توامان صورت گیرد.
در چنین شرایطی ممکن است در طبقه اول از سیستم گرمایش از کف تعبیه شود و در طبقات دیگر ساختمان و یا مکان‌هایی مانند حمام و اتاق خواب از رادیاتور استفاده شود.
باید توجه داشت که این سیستم توامان، نیاز به لوله‌کشی خاص و متفاوتی دارد که تخصص لازمی را می‌طلبد.
همچنین ممکن است از پکیج زمین ایستاده که قابلیت کاردکرد مناسب در سیستم گرمایش ترکیبی دارد استفاده شود.

دلیل خاموش و روشن شدن مداوم پکیج در سیستم گرمایش از کف با پکیج چیست؟

موارد متعددی ممکن است باعث بروز این مشکل شوند که می‌توان با یک سرویس کلی بسیاری از این مشکلات را حل کرد. اما شایع‌ترین موارد عبارتند از:
1. مسدود شدن دودکش پکیج
2. کاهش فشار داخل دستگاه
3. نقص فنی دستگاه مانند خرابی برد پکیج یا تنظیم نبودن شعله و نیمه باز ماندن سوپاپ ‌ها
4. وجود هوا در مدارهای پکیج و یا مدارهای گرمایش و رادیاتور
5. ایجاد رسوب در لوله‌ها و یا در کلکتور پکیج
6. نیم سوز شدن پمپ
7. قطع و وصل شدن سوخت مصرفی مانند برق یا گاز
8. خرابی سنسور مدار گرمایش

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید