تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

آموزش تعویض شیشه فر اجاق گاز

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

درباره پروسه تعویض شیشه فر اجاق گاز خود چه می‌دانید؟ فرض کنید جسمی به شیشه بیرونی فر شما برخورد کرده و یا گرم و سرد شدن باعث آسیب آن شده است. شاید به نظر برسد که باید برای یک ترک کوچک هزینه زیادی پرداخت کنید اما در واقع این‌طور نیست.

اگر شیشه بیرونی فر اجاق گاز شما به هر دلیلی ترک خورده باشد، این بدان معناست که گرما می‌تواند از آن خارج شود. با این حال، به جای تعویض کل در، امکان تعویض شیشه وجود دارد. برای تعویض شیشه فر اجاق گاز نه تنها به یک پنل شیشه‌ای جایگزین برای درب فر خود نیاز دارید بلکه باید یک نوار چسب دوبل برای چسباندن آن نیز تهیه کنید. با این روش عایقی محکم ایجاد می‌کنید که اطمینان می‌دهد گرما از اطراف شیشه خارج نمی‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با نحوه تعویض در شیشه‌ای فر گاز آشنا کنیم.

کارهایی که ممکن است به اجاق گاز شما آسیب برساند

قبل از پرداختن به بحث تعمیر اجاق گاز و نحوه تعویض شیشه فر اجاق گاز بهتر است با کارهایی آشنا شویم که باعث آسیب رسیدن به شیشه درب فر می شوند. استفاده نادرست یا تمیز کردن اجاق گاز ممکن است به طور ناخواسته به شیشه آسیب وارد کند.     

1. تمیز کردن شیشه درب فر با شدت

نوع تمیز کننده و اسفنج بکار رفته برای تمیز کردن درب اجاق از اهمیت زیادی برخوردار هستند. وقتی در حال تمیز کردن کثیفی‌های سرسخت هستید استفاده از شوینده‌های قوی و اسفنج زبر روی شیشه درب فر کاری خطرناک خواهد بود.

2. اجتناب از ضربه فیزیکی

استفاده از درب فر به عنوان مکانی برای خنک شدن سینی‌ها یا ظروف داغ و سنگین کاری اشتباه است. از کوبیدن در و ضربه زدن به آن در هنگام بسته شدن خودداری کنید.

نحوه تعویض شیشه فر اجاق گاز

در این مقاله راهنما، دستورالعمل‌های گام به گام در مورد نحوه جابجایی درب از محدوده گاز برای تعویض پانل شیشه‌ای شکسته یا آسیب دیده را ارائه می‌دهیم. قبل از شروع به کار، مراحل زیر را مرور کنید تا با نحوه تعویض شیشه فر اجاق گاز با استفاده از قطعه مورد تأیید شرکت سازنده بیشتر آشنا شوید.

مطلب پیشنهادی تفاوت فر گازی با فر برقی

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

تجهیزات مورد نیاز برای تعویض شیشه فر اجاق گاز

برای تعویض شیشه بیرونی درب فر اجاق گاز باید ابزار زیر را تهیه کنید:

  • نوار چسب مخصوص درب فر
  • پیچ گوشتی فیلیپس
  • پیچ گوشتی چهارسو
  • کاردک
  • دستکش کار

مراحل تعویض شیشه فر اجاق گاز

در ادامه مراحل تعویض شیشه فر اجاق گاز را بررسی می‌کنیم:

1. جدا کردن درب فر

پس از تهیه تجهیزات بالا و خرید پنل شیشه‌ای جایگزین، پروسه تعویض درب شیشه ای اجاق گاز را با برداشتن کامل درب فر شروع کنید. برای جدا کردن درب فر، ابتدا آن را کاملاً باز کنید و با کمک پیچ گوشتی چهارسو زبانه‌های قفل را از دو طرف درب آزاد کنید. در را تا حدی ببندید و آن را به سمت بالا و بیرون بلند کنید.

2. دستگیره را جدا کنید

در این مرحله از تعویض شیشه فر اجاق گاز باید درب را روی یک سطح نرم مانند میز پوشیده شده با حوله قرار دهید و با استفاده از نوع پیچ گوشتی متناسب با پیچ‌ها، پیچ‌هایی که دستگیره در را به بالای درب فر محکم می‌کند را باز کنید و دستگیره را جدا کنید.

3. پانل درب داخلی را بردارید

سپس پیچ‌هایی که پانل درب داخلی را به درب بیرونی محکم می‌کند را باز کنید. حتماً پیچ‌های پایین درب فر را هم باز کنید. مجموعه پانل درب داخلی را از پانل درب بیرونی جدا کنید و آن را روی سطح نرم شده قرار دهید.

تعویض شیشه فر اجاق گاز

در این مرحله می‌توانید پانل درب داخلی را برداشته و روکش بالایی را نیز جدا کنید. اکنون به پانل شیشه‌ای بیرونی دسترسی خواهید داشت که با نوار چسب دوتایی نگه داشته می‌شود. شما باید آن را با دقت بالا بکشید و بردارید.

4. برش بالایی را بردارید

برش بالایی را از کانال‌هایی که به درب بیرونی فر محکم می‌شوند، خارج کنید و آن را بردارید.

5. قاب پانل درب فر را از پنجره شیشه‌ای جدا کنید

چارچوب پانل درب بیرونی با نوار فوم دو چسب به پنجره شیشه‌ای بیرونی وصل شده است. با استفاده از یک پیچ گوشتی دو سو، قاب فلزی که دارای برش‌هایی از نوار فوم دو چسبی است را به دقت جدا کنید.

مطلب پیشنهادی علت قرمز سوختن اجاق گاز

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

پانل شیشه‌ای درب بیرونی را از چارچوب درب خارج کنید. صفحه شیشه‌ای فر را کنار بگذارید. با استفاده از یک کاردک، بقایای نوار فوم را از جلوی قاب بیرونی درب جدا کنید. می‌توانید برای حذف موارد باقی مانده از چسب پاک کننده استفاده کنید.

6. پانل شیشه‌ای جدید درب بیرونی را وصل کنید

پانل شیشه‌ای جدید را به صورت رو به پایین روی سطح نرم قرار دهید. در همان قسمت‌هایی از قاب که نوار قبلاً در آن قرار داشت، نوار فوم دو چسب را بزنید. قاب را با دقت در بالای پانل شیشه‌ای جدید قرار دهید.

برای این کار ممکن است به 2 نفر نیاز داشته باشد تا مطمئن شوید که قاب به درستی جا افتاده است. قاب را روی شیشه درب بیرونی فشار دهید تا نوار دوگانه سطوح به خوبی بچسبند.

7. قسمت بالای درب را دوباره وصل کنید

در این مرحله از تعویض شیشه فر اجاق گاز روکش درب بالایی را داخل کانال‌های بالای قاب درب قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که برش بالایی به درستی قرار گرفته و جا افتاده است.

8. پانل‌های درب را دوباره مونتاژ کنید

مجموعه پانل درب داخلی را بالای پانل و چارچوب درب بیرونی قرار دهید. مجموعه پانل درب داخلی را با دقت در جای خود قرار دهید. پیچ‌ها را در پایین درب قرار دهید تا مجموعه پانل درب داخلی به چارچوب پانل درب بیرونی محکم شود و پیچ‌ها را شل ببندید.

تعویض شیشه فر اجاق گاز

9. دستگیره را دوباره وصل کنید

دستگیره درب را در بالای درب قرار دهید. پیچ‌ها را سر جای خود قرار داده و آن‌ها را شل ببندید تا دستگیره در جای خود ثابت بماند. اگر پیچ‌ها با سختی می چرخند، بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها را به درستی در جای خود قرار داده‌اید و سپس دوباره شروع به سفت کردن آن‌ها کنید.

10. تمام پیچ‌ها را ببندید

پیچ‌های دستگیره در را تا جایی که امکان دارد ببندید و سپس پیچ گوشتی را محکم بچرخانید تا پیچ‌ها محکم شوند. همین کار را برای سفت کردن پیچ‌های پایین مجموعه درب هم انجام دهید. دقت کنید که پیچ‌ها را بیش از حد سفت نکنید.

تعویض شیشه فر اجاق گاز

11. درب فر را دوباره در جای خودش نصب کنید

در آخرین مرحله از پروسه تعویض شیشه فر اجاق گاز درب فر را در جای خود قرار دهید و لولاهای درب فر را به سمت گیرنده‌های قسمت جلوی فریم فر برگردانید. درب را کاملاً باز کنید و پین‌های قفل لولا را در موقعیت قفل بچرخانید. درب فر را ببندید.

مطلب پیشنهادی آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در خانه

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

چگونه از آسیب دیدن شیشه درب فر جلوگیری کنیم؟

  • هرگز به در فر خود ضربه نزنید. کوچک‌ترین ترک یا شکاف می‌تواند باعث شکستگی درب فر شود.
  • هرگز درب فر خود را به هم نکوبید.
  • هرگز درب اجاق گاز خود را قبل از این که مطمئن نشدید که قفسه‌های فر شما تا انتها داخل هستند نبندید.
  • برای بستن قفسه‌های فر از در استفاده نکنید. فلز می‌تواند شیشه را خراش دهد و باعث شکستگی شود.
  • هرگز با محصولات حاوی هیدروکسید سدیم درب فر را تمیز نکنید.

جمع‌بندی

شیشه درب اجاق گاز فر دار به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی غذا را هنگام پخت بررسی کنید. گاهی متأسفانه اتفاقاتی پیش می‌آید و شیشه فر می‌شکند. تعویض شیشه فر اجاق گاز کاری آسان است که خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید.

مراحل ذکر شده برای تعویض شیشه فر اجاق گاز بسته به مدل اجاق گاز شما ممکن است متفاوت باشد. اگر احساس کردید به تنهایی از عهده این کار بر نمی‌آیید بهتر است از متخصصان باتجربه کمک بگیرید تا از درستی روند کار مطمئن شوید. شیشه فر برای مقاومت در برابر درجه حرارت بالا طراحی شده است بنابراین نمی‌توانید آن را با شیشه معمولی جایگزین کنید. تعویض شیشه بیرونی درب فر اجاق گاز از جمله کارهای تعمیراتی است که می‌تواند خطرناک باشد.

برای جلوگیری از هر گونه خطر و آسیب باید از ابزار و تجهیزات ایمنی مناسبی استفاده کنید که در این راهنما آن‌ها را نام بردیم. پیروی از دستورالعمل‌های ذکر شده به شما کمک می‌کند تا با رعایت نکات ایمنی، مراحل کار را به درستی انجام دهید.

4.2/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید