مراحل تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری

گرمایشآبگرمکنسرمایش و گرمایش

لازم است قبل از هر توضیحی درباره مراحل تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری کمی درباره مکانیسم این قطعه بیشتر بدانیم. با ورود آب گرم به سیستم آبگرمکن، فشار داخل آن افزایش می‌یابد. با افزایش فشار، دیافراگم در مخزن انبساط، به پایین رانده می‌شود. این کار هوای مخزن را فشرده می‌کند و فضای بیشتری برای ورود آب اضافی ایجاد می‌شود.

در بیشتر مواقع کم شدن شعله آبگرمکن و گرم نشدن آب، علائم هشدار دهنده‌ای هستند که ضرورت تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری را بیشتر می‌کنند. در این شرایط قبل از تعویض بهتر است پیچ تنظیم دیافراگم را چک کنید. شاید با تنظیم آن بتوان مشکل را حل کرد. علاوه بر موارد بالا، خراب شدن دیافراگم می‌تواند یکی از دلایل اصلی خاموش شدن آبگرمکن باشد. بنابراین شناخت این قطعه می‌تواند در بسیاری مواقع در حل مشکلات آبگرمکن به ما کمک کند. با ما همراه باشید تا در این مقاله درباره عملکرد و نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری مطالبی را یاد بگیریم.

آشنایی با عملکرد دیافراگم آبگرمکن دیواری

وظیفه دیافراگم جدا کردن دو حسگر فشار و سطح آبگرمکن است. آگاهی از روش تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری از اهمیت بالایی برخوردار است چون سالم بودن این قطعه حساس نقش مهمی در فشار آب دارد. فشار آب داخل آبگرمکن به دیافراگم برخورد کرده و این قطعه وظیفه اصلی خود یعنی باز شدن مسیر گاز و روشن شدن شمعک را انجام می‌دهد. پس می‌بینیم که دیافراگم یکی از مهم‌ترین قطعات هر آبگرمکن دیواری به شمار می‌رود.

تعویض دیافراگم آبگرمکن

دیافراگم بخشی از سیستم رگلاتور آب آبگرمکن است که از طریق میله سوپاپ فشار آب را به سوپاپ گاز انتقال می‌دهد. شکل و نوع دیافراگم هر آبگرمکن به شکل رگلاتور آب آن بستگی دارد. به دلیل فشار بالایی که این قطعه تحمل می‌کند آن را از جنس لاستیک اتیلن پروپیلن می‌سازند. پس از آشنایی با دیافراگم و عملکرد آن، زمان آن رسیده که چگونگی تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری را یاد بگیریم.

دیافراگم آبگرمکن

نکات مهم درباره تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری

دیافراگم وظیفه قطع منبع سوخت را در زمان قطع آب بر عهده دارد. اگر دیافراگم خراب شود می‌تواند خانه شما را پر از گازهای انفجاری کند که نتایج آن کشنده است. پس بهتر است دانش کافی درباره تکنیک‌های تعمیر و تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری را داشته باشید.

تعویض تمام قطعات آبگرمکن باید با دقت و طبق اصول انجام شود تا بهترین نتیجه به دست آید. آگاهی دقیق درباره روش‌های تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری و رعایت نکات مهم در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  1. در زمان تعویض دیافراگم باید به رگلاتور آب توجه ویژه‌ای کنید. در اولین قدم باید آب ورودی به رگلاتور را قطع کنید. به این ترتیب می‌توانید به دیافراگم دسترسی پیدا کنید. یادتان باشید شیر گاز را هم ببندید.
  2. رگلاتور دارای 6 پیچ است. هر 6 عدد پیچ را باز کرده و دیافراگم را جدا کنید.
  3. پس از تعویض قطعات دیافراگم، نشتی گاز را با آب و صابون حتماً بررسی کنید.
  4. تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری یک کار کاملاً تخصصی است. اگر فکر می‌کنید دانش کافی برای این کار را ندارید، می‌توانید از تعمیرکاران باتجربه آچاره کمک بگیرید.
  5. مراقب باشید در زمان تعویض دیافراگم، قسمت منگوله آن را قیچی نکنید.
  6. دقت کنید که دیافراگم را به درستی سر جای خودش قرار دهید. اگر آن را برعکس بگذارید آبگرمکن شما کار نمی‌کند.
  7. اگر می‌خواهید دیافراگم آبگرمکن مدل سینجر را روی مدل بوتان نصب کنید بهتر است قسمت منگوله دیافراگم را حذف کنید.
  8. تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری بهترین فرصت برای سرویس کردن رگلاتور آب آن است. هم‌زمان با تعویض می‌توانید رگلاتور آب را نیز تمیز نمایید.
  9. هم‌زمان با تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری می‌توانید اورینگ‌های رگلاتور آب را نیز عوض کنید.
  10. بهتر است دیافراگم جدید را متناسب با برند آبگرمکن خود انتخاب کنید. از قرار دادن دیافراگم برندهای مختلف آبگرمکن به جای هم اجتناب کنید.

تعمیر آبگرمکن دیواری

کلیات تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری

برای شروع، لوله تأمین آب و لوله‌ای که به آبگرمکن می‌روند را جدا کنید. در بالای مجموعه کنترل آب که شامل دیافراگم است دو پیچ افقی مشاهده می‌کنید که با باز کردن آن‌ها مجموعه آزاد می‌شود. مونتاژ را با دقت پایین بیاورید. با باز کردن چهار پیچ مجموعه کنترل آب جدا می‌شود و می‌توانید دیافراگم را تعویض کنید. مجموعه کنترل آب را تعویض کنید و مطمئن شوید که پیچ‌های افقی را بیش از حد سفت نکنید.

مراحل تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری

اگر واشر لاستیکی دیافراگم آبگرمکن دیواری دچار فرسودگی شود این مشکل می‌تواند باعث روشن نشدن شمعک آبگرمکن شود. از این رو حل این مشکل می‌تواند نقش مهمی در تأمین آب گرم و در نتیجه ایجاد آرامش اعضای خانواده داشته باشد. مراحل تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری به شرح زیر است.

  1. در اولین قدم باید واشر دیافراگم را عوض کنید. بهتر است بدون دست‌کاری پیچ تنظیم دیافراگم، تعویض واشر را انجام دهید.
  2. اگر مطمئن نیستید که ایراد از واشر است، می‌توانید با کمک یک پیچ گوشتی باریک به میله بین دو کاربراتور فشار وارد کنید. این کار قاعدتاً باید باعث روشن شدن مشعل آبگرمکن دیواری شود.
  3. اگر دیافراگم خراب باشد مانع ایجاد فشار روی میله شده و شعله آبگرمکن روشن نمی‌شود.
  4. تمیز کردن رسوبات ورودی آب به کاربراتور یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمان تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری است.
  5. اگر شناخت کافی از پیچ‌های اتصالی ندارید توصیه می‌کنیم به آن‌ها دست نزنید. تنها کافی است شیر آب و گاز را قطع کنید و بعد از باز کردن کاربراتور، واشر دیافراگم را عوض نمایید.
  6. نکته مهم در زمان تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری این است که واشر جدید حتماً باید از نظر مدل و نوع با آبگرمکن شما متناسب باشد.

آبگرمکن

تعویض واشر دیافراگم آبگرمکن دیواری

مراحل تعویض واشر دیافراگم آبگرمکن دیواری به شرح زیر است:

  1. در شروع کار مهم‌ترین مرحله بستن شیر ورودی گاز و شیر آب سرد است. آن‌ها را ببندید.
  2. تمامی اتصالات به آبگرمکن از جمله شلنگ گاز را جدا کرده و احتیاط کنید که به لوله‌ها صدمه‌ای وارد نکنید.
  3. آبگرمکن را با دقت از دیوار جدا کنید و روی زمین روی سطحی صاف قرار دهید.
  4. با کمک پیچ گوشتی چهارسو، پیچ‌های کاربراتور را باز کنید. پیچ گوشتی متناسب با پیچ‌ها را انتخاب کنید. حالا می‌توانید واشر قدیمی را باز کرده و واشر جدید را جایگزین کنید.
  5. آبگرمکن را دوباره روی دیوار نصب کنید و اتصالات را مثل قبل وصل نمایید. در این مرحله می‌توانید آبگرمکن را روشن کنید و با کمک شیر سفید رنگ واقع در زیر کاربراتور، حرارت شعله را کم یا زیاد نمایید.

دیافراگم آبگرمکن

تعمیر پیچ تنظیم دیافراگم چگونه انجام می‌شود؟

برای تعمیر پیچ تنظیم دیافراگم به چند ابزار مختلف نیاز دارید. این وسایل شامل ظرف آب گرم، آچار، روغن گریس کاری، واشر لاستیکی، برس سیمی، سوپاپ گاز و اورینگ لاستیکی می‌شود. اگر دانش کافی درباره تعمیر پیچ تنظیم دیافراگم آبگرمکن دیواری داشته باشید با کمک این ابزارآلات به راحتی می‌توانید این پیچ را تعمیر کنید.

محل پیچ تنظیم دیافراگم در زیر آبگرمکن است. زمانی که بدنه آبگرمکن را جدا می‌کنید می‌توانید این پیچ‌ها را ببینید. در این مرحله به راحتی آن‌ها را باز کرده و جدا کنید.

دیافراگم آبگرمکن

جمع‌بندی

تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات این وسیله گرمایشی کاری کاملاً تخصصی و حرفه‌ای است و بهتر است با دانش و آگاهی کافی انجام شود. اگر این کار را به متخصص با تجربه بسپارید از مزایای سرویس سایر قطعات هم‌زمان با تعویض دیافراگم آبگرمکن نیز بهره‌مند می‌شوید.

اهمیت دیافراگم در آبگرمکن دیواری تا حدی است که خرابی یا معیوب شدن آن باعث روشن نشدن شمعک و گرم نشدن آب می‌شود. اگر تشخیص دادید که مشکل روشن نشدن آبگرمکن دیواری شما با خرابی دیافراگم مرتبط است می‌توانید با رعایت نکات ایمنی و انجام روش‌های تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری این مشکل را حل کنید.

اگر بعد از مطالعه این مقاله باز هم احساس می‌کنید به تنهایی نمی‌توانید دیافراگم آبگرمکن دیواری را تعویض کنید برای جلوگیری از آسیب‌های جدی‌تر به سیستم آبگرمکن دیواری، می‌توانید از تعمیرکاران مجرب آچاره کمک بگیرید.

 

 

 

ارائه بیش از 300 سرویس در 30 شهر ایران

در آچاره به شما کمک می‌کنیم در کمترین زمان ممکن خدمات موردنظرتان را دریافت کنید. آچاره گسترده‌ترین ارائه‌دهنده خدمات و تعمیرات منزل است که علاوه بر تهران، در ۳۰ شهر دیگر خدمات ارائه می‌دهد. خدمات تعمیر پکیج یکی از این خدمات است که در کرج،‌ اصفهان، شیراز،‌ تبریز و … ارائه می‌شود. اگر ساکن شهر مشهد هستید و به تعمیر آبگرمکن مشهد نیاز دارید روی لینک کلیک کنید.
2.9/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا