سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

سر و صدای کولر آبی و راهکار برای تعمیر آن

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

سر‌بسته بودن محیط، موجب می‌شود تبادل هوا داخل فضای مسکونی با فضای بیرون صورت نگیرد. کولر آبی، وسیله‌ای سرمایشی است که هوای 100% تازه را وارد فضای آپارتمان کرده و باعث می‌شود هوای پاکیزه را تجربه کنید. گاهی اوقات ممکن است سر‌و‌صدای زیاد کولر، آرامش شما و اعضای خانواده را از بین ببرد. دلیل سر و صدای کولر آبی فقط به یک مشکل بر‌نمی‌گردد و ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

فیلم بررسی دلایل سر و صدای غیر عادی کولر آبی با تعمیرکار ماهر آچاره

 

دلیل سر و صدای کولر آبی چیست؟

با گذشت زمان ممکن است کولر آبی سر‌ و‌ صدای زیادی بدهد که خیلی آزار‌دهنده است. از آن‌جایی که حتی وجود مشکل در یک قطعه کوچک، می‌تواند باعث ایجاد صدا‌های ناراحت‌کننده شود‌، پس باید تمامی قطعات از نظر سلامت بررسی شوند. شاید بعد از مواجه شدن با سر و صدای کولرهای آبی، به این فکر کنید که دلیل صدای غیر متعارف کولر آبی چیست؟

چگونه می‌توان به حل این مشکل پرداخت. در ادامه، 7 روش از بین بردن سر و صدای کولرهای آبی را شرح داده‌ایم.

سر و صدای کولر آبی

دلایل سر و صدای کولر آبی

1. خشک شدن یاتاقان کولر

خشک شدن یاتاقان می‌تواند دلیل سر و صدای کولر آبی باشد. این یاتاقان‌ها در محل متصل شدن پروانه‌ها قرار گرفته‌اند و پایه‌‎های پروانه در آن‌ها تعبیه شده است. اگر این یاتاقان‌ها روغن‌کاری نشوند، کولر سر‌و‌صدا می‌کند. اگر شما برای تعمیر و رفع مشکل اقدام نکنید، ممکن است کولر از کار بیفتد و مجبور به عوض کردن پروانه کولر آبی شده و تعمیراتی را روی کولر انجام دهید.

سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

خشک شدن یاتاقان کولر

2. خرابی یاتاقان‌ها

یکی از راه‌های جلوگیری از خرابی کولر، بررسی کولر قبل از روشن کردن آن است. شما باید قبل از فصل گرما اقدام به سرویس کردن کولر آبی کنید تا در زمان مصرف با مشکل مواجه نشوید. بهترین کار این است که با فاصله زمانی کوتاه یاتاقان و بلبرینگ‌ها را روغن کاری کنید(آموزش تصویری روغن کاری یاتاقان کولر آبی (یاتاقان پمپ و پولی)را اینجا بخوانید!)  مخصوصا در مناطقی که هوا آلوده‌تر است. گاهی خرابی یاتاقان دلیل سر و صدای کولر آبی است و خرابی در حدی است که باید یاتاقان تعویض شود.‌

سر و صدای کولر آبی به دلیل خرابی یاتاقان

عوامل زیادی باعث خرابی یاتاقان می‌شوند؛ از‌جمله فرسودگی، آسیب بر‌‌‌اثر ضربه، زنگ زدن یاتاقان یا بلبرینگ‌ها.

3. خرابی تسمه پروانه کولر؛ دلیل سر و صدای کولر آبی

خرابی تسمه پروانه کولر هم می‌تواند دلیل صدای کولر آبی محسوب شود. با وجود این مشکل منجر به ریش‌ریش شدن و یا نخ‌نما شدن تسمه‌ها می‌شود. حرکت تسمه‌ها باعث برخوردن ریشه‌ها به پیرامون کولر شده و در‌نتیجه این برخوردها، صداهای عجیب و غریب ایجاد می‌شود.

خرابی تسمه پروانه

4. شل شدن پولی‌ها

مورد دیگری که می‌تواند دلیل سر و صدای کولر آبی باشد، خرابی یا شل شدن پولی‌ها می‌باشد. درون کولر آبی دو قطعه به نام پولی نصب شده است؛ یک پولی کوچک که به موتور وصل شده و یک پولی بزرگ‌تر که باعث حرکت پروانه می‌شود. پولی، باعث گردش پروانه به واسطه نیروی تولیدی موتور می‌شود. در صورت خرابی یا شل شدن پولی‌ها، شما شاهد سر‌و‌صدا در کولر آبی خواهید شد.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

گاهی پاره شدن تسمه موتور هم مربوط به شل شدن پولی لباسشویی است. اما چطور می‌توان این مشکل را حل کرد؟! در مرحله اول موتور را خارج و تسمه را از آن جدا، سپس پیچ و مهره‌ها را سفت و محکم کنید. اما اگر تسمه موتور به طور متوالی پاره شود و پولی آسیب ببیند، در آن صورت تنها راه، تعویض پولی‌ کولر آبی است.

5. خوردگی بوشن

به احتمال زیاد، خوردگی بوشن هم می‌تواند دلیل سر و صدای کولر آبی است. بوشن‌های موتور به علت‌های مختلفی دچار آسیب دیدگی می‌شود و از عوامل تولید صدای کولر آبی و صدای جیر جیر کولر آبی به شمار می‌رود. علل صدمه دیدن بوشن، موارد زیر است:

  • سفت بودن بیش از حد تسمه کولر
  • رطوبت بسیار بالا
  • ضعیف شدن موتور کولر

بوشن کولر آبی

6. تاب برداشتن پروانه

یکی از مهمترین دلایل سر و صدای کولر آبی، تاب برداشتن محور پروانه کولر محسوب می‌شود. البته دلایل زیادی هم برای تاب برداشتن محور پروانه  کولر وجود دارد که باید بررسی شوند؛ از ‌جمله خراب شدن یاتاقان، خراب شدن پولی و …. به این نکته توجه کنید که در صورت خرابی پروانه، بهترین راه تعویض آن است نه تعمیر.

7. خرابی موتور کولر آبی

گاهی عوامل ذکر شده دلیل صدای زیاد کولر آبی نیستند و آسیب موتور یا خرابی آن باعث ایجاد سر‌و‌صدای آزار‌دهنده است. همانطور که می‌دانید، موتور مهم‌ترین بخش کولر آبی است که اگر آسیب ببیند، شما قادر به رفع آن نیستید و حتما باید توسط یک تعمیرکار کولر آبی بررسی شود. در این مواقع، بهترین گزینه تعویض موتور کولر آبی است. برای این کار می‌توانید از تعمیرکاران متخصص آچاره کمک بگیرید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

چگونه می‌توان مشکل صدای کولر آبی را تعمیر کرد؟

راه‌حل‌های مختلفی برای رفع مشکل سر‌و‌صدای کولر آبی وجود دارد؛ از‌جمله:

1. رفع مشکل خشکی یاتاقان

یکی از مراحل مهمی که هنگام سرویس کولر آبی انجام می‌دهند، روغن‌کاری یاتاقان‌ها می‌باشد. روغن‌کاری باعث برطرف شدن صدای کولر، افزایش دور موتور و عملکرد اصولی و درست آن می‌شود.

2. عوض کردن یاتاقان برای رفع صدای کولر

با خراب شدن یاتاقان، تنها راه عوض کردن آن می‌باشد. بهتر است بدانید که اندازه یاتاقان‌ها، با توجه به حجم کولر متفاوت هستند. 

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

3. رفع مشکل خرابی تسمه

شل بودن، سفت بودن، کیفیت تسمه و خرابی پولی، از‌جمله علت‌های خرابی تسمه می‌باشد. دلیل سر و صدای کولر آبی ناشی از این مشکل، امکان دارد با تعویض تسمه درست شود.

4. رفع مشکل مربوط به پولی

برای رفع این مشکل، کافی است که تسمه را در بیاورید. اگر پولی گشاد شد، باید برای رفع آن یک پولی جدید بخرید و نصب و راه‌اندازی‌اش کنید. پولی موتور با پیچ، به شافت موتور متصل است و به‌راحتی باز می‌شود. اما هنگامی که قصد باز کردن پولی پروانه را داشتید، باید اول یاتاقان را باز کنید. بعد از آن اقدام به خارج کردن پولی کنید.

خرابی پولی دلیل جیر جیر کولر آبی

5. رفع مشکل بوشن

برای رفع دلیل سر و صدای کولر آبی ناشی از خرابی بوشن، با یک تعمیر‌کار ماهر تماس بگیرید. اگر هم به تعمیر‌کار دسترسی نداشتید، می‌توانید موتور کولر را خودتان باز کنید و تحویل تعمیر‌کار دهید. در صورت بروز خرابی بوشن‌ها، تنها راه درست شدن آن، تعویض پوشن است. اگر مطمئن نشدید که خرابی کولر از بوشن است، مجبور به تعویض آن نیستید.

6. رفع تاب برداشتن پروانه

برای رفع دلیل صدای کولر آبی در اثر تاب برداشتن پروانه، باید محور یا پروانه کولر را تعویض کرد. در‌واقع بهترین گزینه برای رفع این مشکل، همین تعویض پروانه کولر است. هرچند که برخی مدعی هستند که می‌توانند آن را تعمیر کنند، اما شما همیشه بهترین تعمیرکار را انتخاب کنید.

7. رفع مشکل خرابی موتور کولر‌های آبی

درصورتی که موتور کولر شما خراب شد، تعویض کردن و خرید یک موتور جدید، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. برای رفع دلیل سر و صدای موتور کولر آبی، باید موتور را تعویض کنید. این کار را به یک متخصص سپرده و هرگز خودتان آن را انجام ندهید.

هزینه تعمیر و رفع سر و صدای کولر آبی چقدر است؟

سر‌و‌صدای کولر‌های آبی یکی از معضلات این کولرها است که پس از مدتی ممکن است با آن مواجه شوید. اکثر افراد برای پیدا کردن دلیل صدای کولر آبی و رفع آن، از بهار و تابستان شروع به تعمیر و عیب‌یابی می‌کنند. تشخیص درست مشکل کولر، از مهم‌ترین اهداف تعمیر کولر آبی است.

منشا صدای کور آبی چیست

برای این منظور، کار را به دست یک تعمیر‌کار با‌تجربه و کار‌بلد بسپارید تا خیالتان از بابت کار راحت شود. برای اطلاع از قیمت تعمیر کولر آبی، بهتر است با مراجعه به یک وب‌سایت معتبر مثل آچاره، از قیمت‌ها اطلاع پیدا کنید. سپردن تعمیر کولر به دست افراد نا‌متخصص، ممکن است کار را بد‌تر کرده یا این‌که، با تعبیه قطعات تقلبی، شما را مجبور به تعمیر دوباره کنند.

علاوه بر مواد ذکر شده صدای کولر آبی می‌تواند به دلیل لرزش کولر آبی نیز باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله دلیل لرزش کولر آبی را نیز مطالعه کتید.

 نتیجه‌گیری

کولر آبی یکی از وسایل پر‌کاربرد در آپارتمان‌ها و خانه‌ها است که سبب خنکی و تهویه هوای خانه می‌شود. یکی از سوالات همیشگی مخاطب این است که دلیل سر و صدای کولر آبی چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد. برای حل آن، باید آگاهی کافی نسبت به ساختار و وظیفه هر قطعه داشت. در غیر‌این صورت بهترین کار ارجاع دادن کولر آبی به متخصصین آچاره است که در این کار تجربه لازم را دارند.

سوالات رایج

دلیل صدای کولر آبی چیست؟

  1. خشک شدن یاتاقان کولر
  2. خرابی یاتاقان‌ها
  3. خرابی تسمه پروانه کولر؛ دلیل سر و صدای کولر آبی
  4. شل شدن پولی‌ها
  5. خوردگی بوشن
  6. تاب برداشتن پروانه کولر
  7. خرابی موتور کولر آبی

برای از بین بردن صدای کولر آبی چه می‌توان کرد؟

  • رفع مشکل خشکی یاتاقان
  • عوض کردن یاتاقان برای رفع صدای کولر
  • رفع مشکل خرابی تسمه
  • رفع مشکل مربوط به پولی
  • رفع مشکل بوشن
  • رفع تاب برداشتن پروانه
  • رفع مشکل خرابی موتور کولر‌های آبی

3.7/5 - (47 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. با سلام علت اینکه کولرآبی در دور کند صدای تق تق میدهد ولی در دور تند بیصدا کار میکند چیست

  2. سلام موتور کولر ابی پرتاب بادش کم شده.ودورتندصدای زوزه میده یاتقان عوض کردم
    بازهمون هم پرتاب وهم صداش درست نشد
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. آقا لطفا یکی جواب بده
    یه کولر ازین کولرهای پرتابل 2500 یا 2800 یا نمیدونم 3000 شاید، خلاصه ازینا که تسمه نداره و موتور داخل حلزونی (حلزونی همون پروانه ست درسته؟! )، رو دور کند یه صداهای عجیب و غریبی میده که کم و زیاد میشه ولی میزنم دور تند بی صدا کار میکنه! لطفا راهنمایی کنید. متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید