نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

2 روش برای تکثیر زاموفیلیا!

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاه زاموفیلیا یا Zamioculas Zamiifolia، یک گیاه بومی آفریقایی‌ست که در حال حاضر، جز محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود و خیلی از افرادی که به نگهداری گل‌وگیاه علاقه دارند، حتما این گیاه را هم می‌توان در بین دیگر گیاهانشان مشاهده کرد. ما در این مقاله، پس از معرفی کامل زاموفیلیا می‌خواهیم در خصوص تکثیر زاموفیلیا به شکل‌های مختلف نیز صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید گیاه جدیدی به مجموعه گیاهانتان اضافه کنید، وقتش است که با زاموفیلیا بیشتر آشنا شوید.

معرفی گیاه زاموفیلیا

این گیاه را با نام گیاه زی‌زی هم می‌شناسند. ما هم ممکن است در بعضی قسمت‌های این مقاله، با این نام در خصوصش صحبت کنیم.

گیاه زی‌زی، با آن برگ‌های براق و گوشتی خود، گیاهی مقاوم و کم‌نظیر است و نیازی نیست که مدام مراقبش باشید تا مشکلی برایش پیش نیاید. اگر به‌واسطه‌ی شغل یا دیگر مشغله‌هایتان نمی‌توانید تمام مدت حواستان را به آبیاری یا رسیدگی به گیاهان خود بکنید، زاموفیلیا، این گیاه سرسخت، خیالتان را راحت می‌کند؛ چون هیچ سختی‌ای برای شما ندارد و حتی اگر آب و نور دریافتی‌اش کم باشد هم رشد می‌کند.

حداکثر رشد گیاه زاموفیلیا ۱۰۰ سانت است اما اگر در مناطق بومی خود باشد به این رشد می‌رسد و در داخل آپارتمان، قطعا رشد کمتری خواهد داشت. اگر حیوان خانگی دارید، بهتر است زاموفیلیا را دور از دسترسش قرار دهید؛ چون خوردن برگ‌های این گیاه سمی است و می‌تواند مشکلاتی همچون اسهال و استفراغ را به‌وجود بیاورد.

تکثیر زاموفیلیا با دارچین

انواع زاموفیلیا

  • زاموفیلیا بلک یا Raven ZZ Plant: برگ‌های این گونه از زاموفیلیا سیاه است.
  • زامیکرو Zamicro: قد این گیاه کوتاه است و اصطلاحا زاموفیلیا کوتوله به آن گفته می‌شود.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

حال احتمالا می‌خواهید بدانید تکثیر زاموفیلیا به چه صورت است. ما در ادامه به چندین روش نحوه‌ی تکثیر این گیاه را به شما آموزش می‌دهیم.

زاموفیلیا بلک

روش اول: قلمه زدن و تکثیر زاموفیلیا

برعکس خیلی از گیاهان دیگر، قلمه زدن برای تکثیر زاموفیلیا توصیه نمی‌شود؛ چون رشد زاموفیلیا کند است. اما به‌هرحال، یکی از روش‌هایی است که استفاده می‌شود.

برای تکثیر زاموفیلیا به این روش، یکی از ساقه‌های آن که سرحال و نه خیلی بلند است را انتخاب کنید و برش بزنید. اگر در پایین قلمه برگ می‌بینید، آن‌ها را بچینید. بیش از یکی دو برگ روی قلمه باقی نگذارید. حال، این ساقه‌ها را به مدت یک شبانه‌روز در محلی بگذارید که نور آن فیلتر شده. بعد می‌رویم سراغ ریشه‌دار کردن این ساقه‌ها.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

  • ریشه دار کردن زاموفیلیا در آب

ساقه‌ها را در ظرف آبی قرار دهید تا گیاه ریشه دهد. ریشه‌ گرفتن و تکثیر زاموفیلیا در آب زمان‌بر است و ممکن است تا ۹ ماه هم زمان ببرد. حواستان باشد که آب کلر نداشته باشد. همچنین، توصیه می‌کنیم که 3 الی 4 روزی یک‌بار آب را عوض کنید تا مانع قارچ زدن گیاه شوید.

یکی از کارهایی که در سرعت گرفتن این عملیات کمک‌تان می‌کند، استفاده از دارچین است. خیلی‌ها فکر می‌کنند چیزی به اسم تکثیر زاموفیلیا با دارچین وجود دارد که این تصور اشتباهی است. دارچین صرفا مانند یک هورمون رشد عمل می‌کند و اگر کمی از آن به آب اضافه شود، می‌تواند سرعت ریشه‌گیری را بیشتر کند. البته نباید همیشه آن را به آب اضافه کنید! هر چند وقت یک‌بار فقط برای چند ساعت.

ریشه دار کردن زاموفیلیا

  • ریشه دار کردن گیاه زی‌زی در پرلیت

روشی که ما توصیه می‌کنیم به‌‌جای روش قبل استفاده کنید، ریشه‌دار کردن گیاه در پرلیت است. با این کار، گیاه سریع‌تر ریشه می‌گیرد و ریشه‌ها نیز، مقاومت بیشتری خواهند داشت.

پرلیت در اصل یک نوع سنگ سیلیکاتی است که در صنعت کشاورزی از آن استفاده‌های فراوانی می‌شود. دلیل استفاده از پرلیت این است که می‌تواند آب و اکسیژن را در خود نگه دارد و مانع تغییرات دمایی می‌شوند.

برای ریشه‌دار کردن گیاه با پرلیت، لیوان را از پرلیت پر کنید و روی آن آب بریزید. با این‌کار، ریشه‌ها خیلی سریع‌تر از روش قبلی رشد می‌کنند و گیاه نیز تقویت می‌شود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

روش دوم: تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ

در این روش، باید برگ گیاه را از قسمتی که به ساقه وصل است جدا کنید. حواستان باشد شیره‌ی گیاه به پوستتان نخورد؛ چون سمی است و ممکن است دچار التهاب پوستی شوید. بهتر است برای این کار دستکش استفاده کنید. حال، باید برگ را ریشه‌دار کنید.

  • ریشه‌دار کردن برگ با خاک

خاک مرطوبی فراهم کنید. در خاک، خوب است که از کوکوپیت و پرلیت استفاده شده باشد تا به گیاه کمک کند و تقویتش کند. حال برگ‌ها را در این ترکیب قرار دهید. برگ‌ها را در عمق یک سانتی قرار دهید. روی قلمه‌ها را با پلاستیک بپوشانید و چند سوراخ ایجاد کنید که هوا رد شود.

اگر مشاهده کردید که برگ‌ها پژمرده شده‌اند، نگران نباشید؛ چون از داخل خاک، ساقه و غده تشکیل می‌شود. حدودا ۹ ماه باید صبر کنید تا ریشه‌ها آماده و کامل شوند و بتوانید گیاه را به گلدان منتقل کنید.

قلمه و تکثیر گیاه زی زی

  • ریشه‌دار کردن برگ زاموفیلیا در آب

آبی که استفاده می‌کنید باید فاقد کلر و گرما باشد. پایین برگ که به اندازه ۲ سانت در آب برود، کافی است. سپس همان‌طور که برای ریشه زدن ساقه عمل کردید، این‌جا هم عمل کنید و هر چند روز یک‌بار آب را عوض کنید.

تعویض گلدان گیاه زاموفیلیا

حال که گیاه ریشه داد و آن‌ را در خاک گذاشتید، باید کمی هم در خصوص نگهداری آن در گلدان اطلاعات داشته باشید.

خوشبختانه گیاه زاموفیلیا، گیاه پردردسری نیست و اذیتتان نمی‌کند. بهتر است در چند سال اول زندگی‌اش در خاک که هنوز جوان است، سالی یک‌بار، در فصل بهار، گلدانش را عوض کنید. اما بعد از آن، دیگر نیاز نیست این کار را بکنید و فقط وقتی احساس کردید که گلدان برای گیاه تنگ است و ریشه‌ها بیرون می‌زنند، ظرفش را عوض کنید.

بیمار شدن گیاه زاموفیلیا

خوشبختانه احتمال بیمار شدن این گیاه نیز کم است اما ممکن است گاهی شته بزند.

راه شناخت شته زدن برگ‌های گیاه زی‌زی، لکه‌های زرد روی برگ‌ها و چسبناک و براق شدن آن است. در چنین مواقعی، کمی آب و صابون روی برگ‌ها اسپری کنید و کمی که گذشت، با آب خالی برگ‌ها را شستشو دهید و پاک کنید. اگر اوضاع برگی خیلی خراب است، آن را جدا کنید و چند روزی، زاموفیلیا را از گیاهان دیگر جدا کنید تا این بیماری به بقیه گیاهان منتقل نشود.

جمع‌بندی

در این مقاله به تکثیر زاموفیلیا، این گیاه مقاوم و جذاب، و تعدادی از ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. از آن‌جا که تکثیر آن زمان‌بر و طاقت‌فرساست، بهتر است گیاه را به‌طور آماده از گلخانه‌ها تهیه کنید و به زیبایی خانه‌تان بیفزایید.

همچنین، اگر در خصوص نگهداری و ملزومات گیاه زاموفیلیا سوالی داشته باشید، می‌توانید آن را در بخش نظرات این مقاله درج کنید تا کارشناسان باغبانی آچاره، به سوالاتتان پاسخ دهند.

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

سوالات رایج

تکثیر زاموفیلیا با دارچین چگونه است؟

زاموفیلیا را با دارچین نمی‌توان تکثیر کرد. دارچین در اصل مانند یک هورمون رشد، پروسه‌ی ریشه‌دار شدن ساقه‌ی زاموفیلیا را سرعت می‌بخشد.

آیا زاموفیلیا سمی است؟

بله، این گیاه سمی است و نباید خورده شود اما سم آن آنقدرها مهلک نیست و در صورت خورده شدن، ممکن است باعث بروز مشکلاتی چون اسهال و استفراغ شود و اگر شیره‌ی آن با پوست در تماس باشد، ممکن است پوستتان تاول بزند و ملتهب شود.

علت چروک شدن و سیاه شدن ساقه‌ی زاموفیلیا چیست؟

این مشکل می‌تواند نشان‌دهنده‌ی کمبود آب، نامناسب بودن خاک گیاه، یا کوددهی زیاد از حد باشد.

4/5 - (7 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. من ریشه زامفولیام پوسیده شده بود با راهنمایی یه پیج گفت از ریشه جدا کنم تو قارچ کش بزارم بعد بزارم تو لیوان و پرلیت فقط نگفت تا چه مدت ریشه دار میشه شما هم تو مطلبتون نذاشتین با اب گفتین ۹ماه طول میکشه تو پرلیت چقدر طول میکشه میشه لطفا بگید

    1. سلام خسته نباشید معمولا 2 و 3 ماه نهایتا 9 طولا میکشه و پرلیت حتما باید خیس کنید با اسپری آب و بهتره هورمون ریشه زایی تهیه کنید و طبق دستور مصرف تو پرلیت استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید