شارژ معکوس یا Reverse Charge چیست و چه گوشی‌هایی از آن پشتیبانی می‌کنند؟

گجتلوازم دیجیتالموبایل

شارژ معکوس یا Reverse Charge قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد از تلفن خود برای شارژ دستگاه‌های دیگری که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید.

شارژ معکوس یا Reverse Charge در گوشی‌های هوشمند اندرویدی قابلیتی است که با استفاده از آن می‌توان گوشی هوشمند و فناوری Qi آن، ساعت هوشمند، هدفون بی‌سیم داخل گوشی یا حتی آیفون دیگران را به‌صورت بی سیم شارژ کرد.

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که شارژ معکوس یا Reverse Charge چیست و چگونه می‌توانیم این قابلیت را فعال کنیم.

برای آموزش شارژ معکوس با مجله آچاره همراه باشید. همچنین می‌توانید برای رفع مشکلات نرم‌افزاری گوشی و به‌هم‌ریختگی تنظیمات موبایل خود از طریق ثبت درخواست در بخش مربوطه و بخش تعمیر موبایل از کارشناسان و متخصصان آچاره به‌طور رایگان مشاوره دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • شارژ معکوس بی‌سیم نسبت به شارژ سیمی قدرت کمتری دارد و ممکن است شارژ دستگاه‌های با ظرفیت بالا بیشتر طول بکشد. شارژ معکوس برای شارژ در مواقع اضطراری مناسب تر است.
  • وقتی سطح باتری گوشی شما کمتر از 20 درصد است و آن را شارژ نمی‌کنید دستگاه دیگر شارژ نمی‌شود و شارژ معکوس بی‌سیم به‌طور خودکار غیرفعال خواهد شد.
  • زمانی که شارژ بی‌سیم معکوس فعال است گوشی خود را روی جسم فلزی قرار ندهید.
  • بررسی کنید که شارژ معکوس بی‌سیم در دستگاهی که می‌خواهید شارژ کنید فعال نباشد. در این صورت دستگاهی که می‌خواهید شارژ کنید شروع به شارژ کردن تلفن شما می‌کند.
  • سرعت شارژ بی‌سیم در اکثر دستگاه‌ها حدود 4.5 تا 5 وات است.

قابلیت شارژ معکوس (Reverse charging) چیست؟

فناوری شارژ معکوس یا Reverse Charge از زمان پیدایش شارژ بی‌سیم و استفاده گسترده از آن ابداع شد و مورد توجه قرار گرفت. این تکنولوژی برای گوشی‌های دارای باتری بزرگ یعنی بیش از 5000 میلی آمپر ساعت که از عملکرد OTG پشتیبانی می‌کنند در نظر گرفته شده است.

این گوشی‌های هوشمند معادل پاوربانک‌ها هستند و می‌توانند دستگاه‌های سازگار مانند تلفن همراه، کیس شارژ هدفون TWS، بلندگوی بلوتوث، ساعت هوشمند و غیره را شارژ کنند. این گوشی‌ها بهترین جایگزین برای پاوربانک در کمپینگ‌ها و کوهنوردی هستند.

تفاوت شارژ بی‌سیم معکوس با شارژ بی‌سیم استاندارد این است که می‌توانید از گوشی خود به‌عنوان پد شارژ بی‌سیم استفاده کنید.

در شارژ بی‌سیم معکوس، از موبایل به‌عنوان پایه شارژ برای شارژ مجدد باتری گجت ثانویه مانند گوشی هوشمند، تبلت، ساعت هوشمند، ایرپاد یا ابزار بلوتوث دیگری استفاده می‌شود. این راهکار برای مواقع ضروری مانند شارژ موبایل در ماشین بسیار کاربردی است.

چگونه شارژ معکوس را فعال کنیم

چه زمانی می‌توانیم از شارژ بی‌سیم معکوس استفاده کنیم؟

با استفاده از شارژ بی‌سیم معکوس می‌توانید گوشی، تبلت، ایرفون بلوتوث و هر دستگاهی که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند را شارژ کنید. با این حال هدف از شارژ معکوس این است که بتوانید دستگاه خود را در شرایط سخت به منبع برق تبدیل کنید.

چه دستگاه‌هایی را می‌توان با شارژ معکوس شارژ کرد؟

هر دستگاهی که از استاندارد Qi برای شارژ بی‌سیم استفاده می‌کند را می‌توان از طریق شارژ معکوس شارژ کرد. این دستگاه‌ها شامل بسیاری از گوشی‌های هوشمند مدرن، از جمله iPhone 14 یا Apple AirPods می‌شود.

اما دستگاه‌هایی مانند Samsung و Samsung Buds و همچنین دستگاه‌های پرچم‌دار بسیاری از برندها مانند Google Pixel و Pixel Buds را نیز در بر می‌گیرد.

محاسبه رایگان هزینه خدمات نرم‌افزاری موبایل!

چه گوشی هایی قابلیت شارژ وایرلس دارند؟

بسیاری از گوشی‌ها قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس را دارند؛ اما اغلب از نام دیگری استفاده می‌کنند. در Google Pixel به آن Battery Share می‌گویند. در تلفن‌های سامسونگ Wireless PowerShare نامیده می‌شود.

اما نکته مهم این است که چگونه بفهمیم گوشی قابلیت شارژ بیسیم دارد یا نه. برای شارژ بی‌سیم معکوس به دو دستگاه نیاز داریم یکی که می‌تواند شارژ معکوس را ارائه دهد و دیگری که قابلیت پذیرش آن را داشته باشد.

دستگاهی که از شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی می‌کند برای دریافت شارژ از تلفن هوشمند دیگر از طریق شارژ بی‌سیم معکوس هم سازگار است. دستگاه‌های دارای شارژ بی‌سیم قابلیت شارژ بی‌سیم از تلفن دیگری که از شارژ معکوس پشتیبانی می‌کند را دارند.

با همه این اوصاف همه دستگاه‌هایی که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند نمی‌توانند از طریق شارژ بی‌سیم معکوس برق را به‌صورت بی‌سیم تامین نمایند. برای مثال در حال حاضر هیچ آیفونی از شارژ معکوس پشتیبانی نمی‌کند.

اما آیفون را می‌توان به‌صورت بی‌سیم از گوشی دیگری که از شارژ معکوس پشتیبانی می‌کند شارژ کرد. از آنجایی که در شارژ بی‌سیم از استاندارد Qi استفاده می‌شود می‌توانید همه برندها را شارژ کنید.

برای مثال Pixel می‌تواند هدفون‌های سامسونگ را شارژ کند. گوشی سامسونگ می‌تواند آیفون اپل یا هر چیزی که شما می‌خواهید را شارژ کند.

شارژ معکوس یا Reverse Charge چیست

شارژ بی‌سیم معکوس چگونه کار می‌کند؟

برای فعال‌سازی شارژ معکوس وایرلس دو دستگاه درگیر هستند. در شارژ بی‌سیم، دستگاهی که نیروی شارژ را تامین می‌کند دارای سیم پیچ شارژ بی‌سیم داخلی است که میدان الکترومغناطیسی متناوب ایجاد می‌کند.

این میدان جریان الکتریکی را در سیم پیچ دوم واقع در گجت در حال شارژ القا می‌کند. دستگاه شارژ اولیه جریان الکتریکی را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌کند. این جریان برای شارژ باتری دستگاه ثانویه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تسهیل شارژ معکوس، دستگاه شارژ باید قدرت باتری بالاتری نسبت به دستگاه در حال شارژ داشته باشد. هر دو دستگاه را به‌گونه‌ای تراز کنید که مقدار قابل توجهی نیرو به دستگاه در حال شارژ منتقل شود.

رفع مشکلات نرم‌افزاری گوشی با تیم متخصص آچاره

چگونه شارژ معکوس را فعال کنیم؟

گوشی دارای قابلیت شارژ معکوس دارای سیم‌‌پیچی است که جریان AC را انتقال می‌دهد. دستگاهی که می‌خواهید به‌صورت بی‌سیم شارژ کنید هم سیم‌پیچ مشابهی دارد.

زمانی که دو سیم‌پیچ را در تماس قرار می‌دهید میدان مغناطیسی سیم‌پیچ‌های شارژر بی‌سیم (تلفن با شارژ بی‌سیم معکوس) جریان الکتریکی را در سیم‌پیچ دستگاهی ایجاد می‌کند که به‌صورت بی‌سیم شارژ می‌شود. این سیم‌پیچ به باتری متصل است.

در ادامه دستورالعمل‌هایی برای فعال کردن شارژ بی‌سیم معکوس در دستگاه اندرویدی را با هم بررسی می‌کنیم. در واقع مراحل برای بیشتردستگاه‌های اندرویدی یکسان است.

  • مرحله 1: تنظیمات گوشی را باز کنید.
  • مرحله 2: روی گزینه باتری ضربه بزنید.
  • مرحله 3: روی ‘Reverse Wireless Charging’ ضربه بزنید.
  • مرحله 4: کلید Toggle Button را برای «شارژ معکوس» روشن کنید.

گزینه‌ای برای غیرفعال کردن خودکار شارژ بی سیم معکوس در صورت کاهش سطح باتری کمتر از سطحی مشخص وجود دارد. حداقل درصد باتری مورد نیاز برای شارژ دستگاه دیگر به‌صورت بی‌سیم 25 درصد است. این حداقل درصد ممکن است در دستگاه‌های مختلف متفاوت باشد.

قابلیت شارژ معکوس (Reverse charging) چیست؟

سرعت شارژ معکوس چقدر است؟

سرعت شارژ معکوس وایرلس به‌اندازه شارژ با سیم نیست. این روش به‌عنوان راه‌حلی کم‌مصرف برای شارژهای اضطراری محسوب می‌شود؛ برای مثال زمانی که دوستتان کابل شارژ را فراموش کرده و شارژ گوشی او 5 درصد را نشان می‌دهد.

شارژ بی‌سیم معکوس زمانی مفید است که باتری یک گوشی تقریباً در حال اتمام است و با استفاده از تلفن دیگر می‌توانید به‌سرعت باتری کافی برای راه‌اندازی دستگاه اصلی را دریافت کنید.

معمولاً سرعت شارژ بی‌سیم معکوس در برخی دستگاه‌ها 5 وات است و در برخی دستگاه‌ها ممکن است تا 10 وات نیز افزایش یابد.

جمع‌بندی

در کنار شارژ بی‌سیم استاندارد، بسیاری از گوشی‌های هوشمند به قابلیت شارژ بی سیم مجهز شده‌اند. این قابلیت به تلفن همراه شما اجازه می‌دهد تا لوازم جانبی بلوتوث و سایر گوشی‌های هوشمندی که از فناوری Qi پشتیبانی می‌کنند را به‌صورت بی‌سیم شارژ کند.

شارژ معکوس charge تلفن هوشمند شما را به شارژ بی‌سیم تبدیل می‌کند. بنابراین گوشی‌های هوشمند با قابلیت شارژ معکوس می‌توانند در واقع دستگاه‌های دیگری که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند را شارژ کنند.

سوالات متداول

آیا آیفون 14 از شارژ بی‌سیم معکوس پشتیبانی می‌کند؟

خیر، آیفون 14 از شارژ بی‌سیم معکوس پشتیبانی نمی‌کند. با این‌حال می‌توانید آیفون خود را از طریق شارژ معکوس از دستگاه پشتیبانی دیگری شارژ کنید.

شارژ بی سیم معکوس چند وات است؟

شارژ بی‌سیم معکوس در اکثر دستگاه‌ها از 4.5 تا 10 وات متغیر است.

آیا شارژ بی‌سیم معکوس به باتری آسیب می‌زند؟

از آنجایی که توان خروجی کم است و از توانایی دستگاه شما فراتر نمی‌رود شارژ بی‌سیم معکوس به باتری آسیب نمی‌رساند.

آیا می‌توان گوشی را شارژ بی‌سیم معکوس کرد؟

به روش زیر شارژ معکوس را در گوشی‌های هوشمند اندرویدی خود فعال کنید:

مرحله 1: برنامه تنظیمات گوشی را باز کنید.

مرحله 2: روی باتری ضربه بزنید.

مرحله 3: روی 'Reverse Wireless Charging' ضربه بزنید.

مرحله 4: کلید را برای «شارژ معکوس» فعال کنید

آیا شارژ بی‌سیم معکوس ایمن است؟

شارژ معکوس به باتری گوشی شما آسیب نمی‌رساند. با این‌حال چک کنید که دستگاه شما هنگام شارژ معکوس خیلی داغ نشود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا