لق شدن دوربین گوشی سامسونگ و لرزش تصاویر

لوازم دیجیتالموبایل

شاید برایتان سوال باشد که چرا هنگامی که گوشی سامسونگ را تکان می‌دهید، صدای تق‌تق ضعیفی از درون آن به گوش می‌رسد. یکی از علت‌های آن می‌تواند لق شدن دوربین گوشی سامسونگ باشد. البته نگران نباشید! مشکل گوشیتان با راهکار‌هایی که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت می‌کنیم، حل خواهند شد.

مشکلات سخت‌افزاری که به علت ضربه‌خوردن گوشی و وارد شدن فشار به موبایل در شرایط مختلف به وجود می‌آیند، می‌توانند علت از کار افتادن و خرابی دوربین گوشیتان باشد. اما به‌صورت کلی پیشنهاد می‌کنیم هر زمان که با مشکل از کار افتادن دوربین گوشی روبه‌رو شدید، ابتدا با راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای رفع آن اقدام کنید. هنگامی که به نتیجه‌ای نرسیدید، موبایل هوشمند خود را به یک تعمیرکار متخصص بدهید تا نگاهی به قطعات سخت‌افزاری آن بیندازد. در صورتی که از قبل به علت‌های مختلف نظیر شکسته شدن صفحه گوشی، خراب شدن دکمه پاور موبایل یا هر مسئله دیگری، گوشی خود را تعمیر کرده‌اید، این احتمال وجود دارد که مشکل به علت اختلالات سخت‌افزاری ایجاد شده باشد. در ادامه این مقاله از مجله آچاره درباره مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که سبب خرابی و لق شدن دوربین گوشی سامسونگ می‌شود، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نشانه‌های خرابی و لق شدن دوربین موبایل

بعضی از مشکلات دوربین گوشی، نشانگر خرابی لنز دوربین گوشی هستند. برای مثال کرش کردن دوربین و تیره بودن عکس‌ها به دلیل خرابی دوربین یا لق شدن دوربین گوشی است ولی بعضی از افراد فکر می‌کنند که علت این موضوع، پر بودن حافظه داخلی گوشی و کم بودن نور محیط است!

در این بخش به رایج‌ترین مشکلاتی که به دلیل خراب شدن دوربین گوشی ایجاد می‌شوند، اشاره خواهیم کرد. به‌صورت کلی نشانه‌های خرابی دوربین گوشی موبایل می‌توانند علت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته باشند. از شایع‌ترین علائم خرابی دوربین گوشی تلفن همراه می‌توان به این موارد اشاره داشت:

1. صدا دادن لنز دوربین گوشی

صدا دادن لنز دوربین یکی از علائم خرابی این قطعه به حساب می‌آید. آب خوردگی گوشی و دوربین یا ورود گردوخاک به داخل بدنه گوشی تلفن همراه و وارد شدن ضربه به دوربین که سبب لق شدن دوربین گوشی سامسونگ می‌شود، می‌توانند عامل بروز این مشکل باشند. صدا دادن لنز به‌طور معمول راه تعمیراتی ندارد و برای این کار بهترین انتخاب، تعویض دوربین است.

2. زوم نکردن دوربین

از جمله مشکلات بسیار شایع در خرابی دوربین موبایل، عدم زوم کردن دوربین تلفن همراه است. بعضی اوقات با تنظیم فوکوس دوربین گوشی و ریست کردن آن، این مشکل رفع خواهد شد. البته در صورتی که این مسئله مدت زمان زیادی ادامه داشته باشد، نشان‌دهنده مشکل اساسی دوربین موبایل است.

3. خارج شدن از حالت دوربین به حالت خودکار

این که دوربین تلفن هوشمند به‌شکل خودکار و خودبه‌خود بسته شود و شما با این‌کار نتوانید عکس بگیرید، خود یکی‌ از نشانه‌های خرابی دوربین موبایل است. برای حل این موضوع باید یک بار گوشی را ریست کرده یا حافظه پنهان دوربین را خالی کنید.

برای تعمیرات گوشی موبایل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

4. امکان ضربه یا خط و خش بر روی لنز

وارد شدن ضربه به لنز دوربین علاوه‌بر این‌که سبب کثیف شدن لنز می‌شود، آسیب‌هایی به برد دوربین نیز وارد کرده و سبب لق شدن دوربین گوشی و خراب شدن آن می‌شود. پس باید توجه داشته باشید که به لنز دوربین ضربه‌ای وارد نشود و از هرگونه احتمال آسیب و وارد شدن فشار به گوشی خود دوری کرده و حواستان به گوشی هوشمندتان باشد تا با سهل‌انگاری سبب وارد کردن آسیب به آن نشوید.

5. آب‌خوردگی و ورود مایعات به دوربین

گاهی اوقات ممکن است با یک بی‌دقتی کوچک، تلفن همراهمان درون آب بیفتد و  آب وارد سیستم داخلی گوشی شود. این مورد یکی از رایج‌ترین دلایل خرابی دوربین است. پس برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، از گوشی به‌خوبی مراقبت کنید و حواستان جمع گوشیتان باشد تا آب و سایر مایعات وارد دوربین آن نشود.

6. لکه‌های سیاه و غبار بر روی دوربین

در این حالت به‌طور معمول در یک بخش از دوربین گوشی لکه‌هایی دیده می‌شود که این لکه‌ها بر روی کیفیت عکس و فیلم تاثیرگذار هستند. در این صورت، اول از تمیز بودن لنز دوربین خود اطمینان حاصل کنید. برای این کار می‌توانید از الکل و یک دستمال نرم بهره ببرید و لنز دوربین را به‌آرامی تمیز کنید.

ولی اگر با این روش نیز مشکلتان رفع نشد، می‌توانید ریست فکتوری را امتحان کنید؛ زیرا عوامل نرم‌افزاری مختلفی مانند پر بودن حافظه تلفن همراه و ویروس‌ها در بروز  این مشکل تاثیرگذار هستند. اگر با این شیوه نیز مسئله حل نشد،‌ به احتمال زیاد یک مشکل سخت‌افزاری وجود دارد و شما باید برای تعمیر دوربین گوشی همراه خود، به یک تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید.

7. خراب شدن شیشه دوربین

این مسئله که لنز camera آسیب ببیند و دچار خرابی شود، از لحاظ کاربرد درونی گوشی تاثیری ایجاد نمی‌کند اما خرابی آن سبب تار شدن تصاویر ثبت‌شده  می‌شود. خش افتادن، شکستگی یا لق شدن دوربین گوشی سامسونگ، همگی سبب خرابی لنز دوربین می‌شوند و شما باید برای تعمیر و تعویض آن به‌موقع اقدام کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که اگر نیاز به هرگونه تعمیرات گوشی هوشمند خود دارید و نمی‌‌دانید مشکل آن کجاست، نزد یک متخصص مراجعه کرده تا با استفاده از نیروی کادر مجرب تعمیرکاران حرفه‌ای خود، به‌آسانی مشکل خرابی گوشیتان مخصوصا در بخش دوربین برطرف شود. کارشناسان کاربلد آچاره بهمنظور تعمیر انواع تلفن همراه در کنار شما خواهند بود.

تار شدن عکس‌های گرفته شده با دوربین گوشی، می‌تواند علل مختلفی داشته باشد ولی رایج‌ترین علت آن، لرزش دست در زمان عکس‌برداری و همینطور کثیف بودن لنز دوربین است. تلاش کنید این عادت را تمرین کنید که هنگام تصویربرداری با دوربین تلفن همراه خود، اول با یک دستمال فیبری یا پارچه نرم که به لنز آسیب وارد نکند، لنز دوربین را تمیز نمایید. همینطور اگر نمی‌توانید لرزش دستتان را در عکس‌های سلفی یا تصاویر گرفته شده با دوربین عقب حفظ کنید، بهتر است از قابلیت تایمر دوربین استفاده کنید. البته اگر تمرکز کافی برای عکس‌برداری را ندارید، خرید مونوپاد گوشی هم می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

در حالتی که لنز را تمیز و از تایمر هم استفاده می‌کنید اما هنوز تصاویرتان تار و بی‌کیفیت هستند، باید به سلامت شیشه محافظ دوربین شک کنید. شیشه لنز دوربین، شبیه به گلس صفحه نمایش حکم یک محافظ را دارد که باید از لنز دوربین تلفن همراه، محافظت کند. برخورد اشیاء تیز یا فلزی، مانندِ کلید سبب می‌شود که شیشه دوربین دچار خط و خش یا حتی شکستگی شود؛ در این حالت تعویض شیشه دوربین، مشکل تار بودن و بی‌کیفیت شدن تصاویر را حل خواهد کرد.

8. وزوز کردن دوربین گوشی

یکی از مشکلات رایج در بین کاربران تلفن همراه، صدا دادن و وزوز کردن گوشی حین عکس گرفتن و کار با دوربین است. این مورد می‌تواند جنبه‌ سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری داشته باشد. اگر ریشه این موضوع در عوامل نرم‌افزاری باشد، با مراجعه به بخش ‌setting و حذف کردن دیتاها و کش برنامه دوربین، این مشکل را بر طرف می‌شود. اگر با این ترفند هم مشکل رفع نشد، می‌توانید موبایل خود را در حالت Safe Mode قرار دهید و این مشکل را برطرف سازید.

برای تعمیرات گوشی موبایل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

تکان خوردن لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS)

تکان خوردن لرزش گیر تصویر اپتیکال ممکن است سبب ایجاد صدای عجیبی در گوشی شما شود. در داخل برخی از مدل‌های گوشی موبایل سامسونگ گلکسی، قطعه‌ای است که به‌عنوان لرزش‌گیر تصویر اپتیکال OIS  (Optical Image Stabilization) عمل می‌کند و تکان خوردن دوربین در حین عکس‌برداری را به حداقل می‌رساند. هنگامی که از دوربین استفاده نمی‌کنید، در اثر تکان خوردن گوشی یا در اثر برخورد این قطعه با ساختار درونی گوشی، صدای تق‌تق ضعیفی به گوش می‌رسد.

لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS) قابلیتی است که حرکت و تکان خوردن دست را تشخیص داده و به‌وسیله حرکت دادن لنز‌های دوربین در جهت مخالف حرکت دست، موقعیت لنزها را اصلاح می‌کند. به علت تفاوت اندازه‌ی لرزش‌گیر تصویر اپتیکال در هر مدل، صدا امکان دارد بلندتر باشد. این صدا ناشی از وجود لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS) است و نقص دستگاه به حساب نمی‌آید و بر عملکرد و کارکرد گوشی موبایل تاثیری ندارد.

مطلب پیشنهادی:ایجاد نقطه سفید روی صفحه گوشی بر اثر ضربه

لرزش‌گیر تصویر اپتیکال چه قابلیتی دارد؟

لرزش‌گیر تصویر اپتیکال از ترکیب هر 2 قابلیت سخت‌افزاری و پردازش نرم‌افزاری بهره می‌برد. این سیستم بسیار پیچیده و پیشرفته است و می‌تواند به لطف حسگر بزرگ گلکسی S و سری NoteT حتی در مکان‌هایی با نور کم تصاویری واضح و دقیق ثبت کند. چه زمانی که بخواهید از دوربین زاویه‌ عریض استفاده کنید و چه دوربین Tele، این قابلیت لرزش‌گیر تصویر اپتیکال دوگانه امکان ثبت تصاویر باکیفیت را برایتان به وجود می‌آورد. در نتیجه، حتی در نور کم، تصاویر ثبت‌شده به اندازه‌ تصویری که با چشم دیده می‌شود، واضح و باکیفیت خواهند بود.

مطلب پیشنهادی: علت قطع شدن اینترنت گوشی سامسونگ چیست؟

نتیجه‌گیری

لق شدن دوربین گوشی سامسونگ دلایل مختلفی دارد که رایج‌ترین آن زمانی است که به تلفن همراهتان ضربه وارد می‌شود یا تحت فشار قرار می‌گیرد. شما باید از گوشی خود به‌خوبی مراقب کنید. دوربین هر گوشی سبب ثبت خاطرات و زندگی افراد می‌شود؛ پس این مهم است که دوربین موبایلتان به‌درستی عمل کند تا بتواند خاطرات شما را ثبت نماید. در صورت وجود مشکل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که قادر به فهم آن نیستید، حتما نزد یک متخصص و تعمیرکار گوشی مراجعه فرمایید.

4.7/5 - (35 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا