اسکراب پوست کف سر چیست و چه فوایدی دارد؟

زیبایی و سلامتمراقبت از مومو

قطعاً می‌دانید که سلامت پوست سر چقدر در سلامت موها اهمیت دارد. اسکراب پوست کف سر روشی است که با آن سلول‌های مرده را از پوست کف سر برمی‌دارید و به ریشه‌ها اجازه می‌دهید نفس بکشند. وقتی پوست سرتان شاد و تمیز است، موهایتان فرصت پیدا می‌کنند بلند و قوی شوند. در این مقاله در مورد اسکراب پوست کف سر، نحوه انجام آن و مزایایی که برای موهایتان دارد صحبت کرده‌ایم.

نکات کلیدی

  • اسکراب پوست کف سر کار زدودن لایه‌های مرده را از سطح پوست کف سر انجام می‌دهد و کمک می‌کند تا پوست سر تازه و شاداب شود.
  • اسکراب‌ها 2 نوع شیمیایی و فیزیکی دارند. با استفاده از مواد کاملاً طبیعی نیز می‌توان آن‌ها را در خانه تهیه کرد.
  • افراد دارای پوست حساس، دارای بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، شپش یا آکنه در پوست کف سر نباید از لایه‌بردار سر استفاده کنند زیرا علائم آن‌ها را بدتر می‌کند.
  • در صورت احساس هرگونه سوزش، تورم یا التهاب در زمان استفاده از اسکراب باید مصرف آن را قطع کنید.

اسکراب پوست کف سر چیست؟

اسکراب پوست کف سر همان لایه‌برداری یا برداشتن سلول‌های مرده از پوست کف سر است. درست همانند روشی که برای لایه‌برداری پاها، دست‌ها و دیگر نقاط بدن استفاده می‌کنید، اسکراب پوست کف سر نیز به برداشتن لایه‌های قدیمی و کهنه از پوست سر شما کمک می‌کند.

اسکراب پوست کف سر

پوست سر شما هم مانند دیگر قسمت‌های بدن نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. اسکراب پوست کف سر این قسمت را تازه و شاداب کرده و موها را در وضعیت بهتری قرار می‌دهد. اگر مراقبت از موهای خود را از ریشه شروع نکنید، به مرور زمان تجمعاتی در اطراف فولیکول‌های موی شما ایجاد می‌شود که ممکن است مشکلاتی برای موهایتان ایجاد کند. اهمیت اسکراب پوست کف سر در اینجا مشخص می‌شود.

اسکراب پوست کف سر چه فایده‌ای دارد؟

اسکراب پوست کف سر برای موهای شما معجزه می‌کند. درست مانند اسکراب‌های بدن و صورت سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری می‌کند و هرگونه چربی اضافی و گردوغبار را از موهای شما حذف می‌کند. با این وجود ممکن است اسکراب پوست کف سر برای برخی افراد چندان مناسب نباشد. در واقع همه افراد به یک اندازه از اسکراب کف سر سود نمی‌برند.

به گفته یک متخصص پوست، لایه برداری پوست سر برای افرادی که از برخی بیماری‌های پوستی نظیر پسوریازیس، آکنه، اگزما یا هرگونه بریدگی و زخم رنج می‌برند، انتخاب خوبی نیست. اسکراب پوست سر احتمالاً در این گونه افراد مشکل را تشدید می‌کند و باعث پوسته‌پوسته شدن و تحریک بیشتر پوست می‌شود.

همچنین اگر پوست شما به دلیل درماتیت سبورئیک یا هر دلیل دیگری تحریک شده است، لایه‌برداری کف سر انتخاب خوبی برای شما نیست. با این اوصاف، اگر مشکل پوستی روی سر خود ندارید، چند راه ساده وجود دارد که تشخیص دهید آیا به اسکراب پوست کف سر نیاز دارید یا خیر.

از کجا بدانم آیا به اسکراب پوست کف سر نیاز دارم یا خیر؟

اگر موهای شما بافت ظریفی دارد، بیشتر در معرض تجمعات اطراف فولیکول هستید. در این شرایط اسکراب کف سر انتخاب خوبی است. شستن موها با شامپو ممکن است نتواند به‌خوبی شما را از شر چربی‌ها و ذرات اضافی موجود بین موهایتان خلاص کند. اگر موهایتان کدر است، پوست سرتان پوسته‌پوسته است (پوسته‌پوسته شدن معمولی و نه در شرایطی که روی سر بیماری پوستی داشته باشید) یا اگر پوست خشکی دارید، لایه‌برداری پوست سر برای شما خوب است.

اگر فردی هستید که از محصولات آرایشی مو زیاد استفاده می‌کنید، احتمال باقی ماندن بقایای این مواد در موهای شما زیاد است. در این صورت نیز به اسکراب پوست سر نیاز بیشتری خواهید داشت. اگر فکر می‌کنید اسکراب کف سر برای شما انتخاب خوبی است، پس برای خرید آن اقدام کنید. قرار نیست اولین محصولی را که می‌بینید خریداری کنید! ابتدا مشخص کنید که کدام نوع از اسکراب برای شما بهترین است؛ فیزیکی یا شیمیایی.

آموزش ساخت اسکراب پوست سر

 

انواع اسکراب پوست سر

اسکراب‌های پوست سر به 2 دسته کلی فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. البته در خانه و با استفاده از مواد طبیعی نیز می‌توانید اسکراب کف سر تهیه کنید که به آن اسکراب خانگی می‌گویند.

در اسکراب پوست سر فیزیکی از دانه‌های ریز برای پاک کردن تجمعات محصولات آرایشی یا چربی روی پوست کف سر استفاده می‌شود. این لایه‌بردارها برای افرادی که با مشکل پوسته‌پوسته شدن، چربی اضافی یا شوره سر مواجه‌اند، مناسب هستند.

از سوی دیگر اسکراب‌های شیمیایی دارای ترکیبات فعالی هستند که سلول‌های مرده و پوسته‌پوسته شده را بدون نیاز به ماساژ یا شستشوی ناحیه از بین می‌برند. این لایه‌بردارها حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک و گلیکولیک اسید برای مبارزه با تولید بیش‌ازحد سبوم و ارتقای گردش سلولی به‌شکل صحیح هستند.انواع اسکراب پوست سر

پیدا کردن محصول مناسب برای لایه‌برداری کف سر ممکن است نیاز به آزمون و خطا داشته باشد. برخی مواد اصلی وجود دارد که توجه به آن‌ها به شما کمک می‌کند سریع‌تر محصول مناسب خود را پیدا کنید. به‌عنوان مثال افرادی که پوست چرب دارند، بهتر است محصولی را انتخاب کنند که موادی مانند زغال چوب یا خاک رس کائولین داشته باشد تا در جذب روغن اضافی خوب عمل کند.

افرادی که تجمعات بیشتری اطراف فولیکول خود دارند، بهتر است محصولی را انتخاب کنند که در ساختار خود شکر یا نمک دریا داشته باشد. کسانی که پوست سر خشکی دارند، ممکن است ترجیح دهند محصول انتخابی آن‌ها دارای روغن نارگیل یا آرگان باشد.

اسکراب پوست کف سر را هر چند وقت یک بار باید استفاده کرد؟

بعد از خرید اسکراب کف سر، بیش از یک‌بار در هفته از آن استفاده نکنید. حداکثر هفته‌ای یک‌بار استفاده کافی است. حتی می‌توانید 2 هفته یک‌بار از آن استفاده کنید.

اگر پوست کف سر شما تجمعات زیادی دارد، هفته‌ای یک‌بار استفاده از لایه‌بردار کف سر مناسب به‌نظر می‌رسد. با رعایت فواصل زمانی مناسب از عوارض استفاده بیش‌ازحد از لایه‌بردار در امان هستید. در این صورت پوست کف سر براق و زیبایی خواهید داشت.

نحوه اسکراب کف سر

لایه‌برداری پوست سر را می‌توان نوعی ماساژ درمانی برای پوست در نظر گرفت. همان طور که در قسمت قبل گفته شد، لایه‌برداری را حداکثر یک‌بار در هفته انجام دهید و نه بیشتر. انجام بیش‌ازحد آن موجب وحشت پوست سر و تولید چربی بیش‌ازحد در کف سر می‌شود.

لایه‌برداری پوست سر را معمولاً روی پوست سر مرطوب بعد از شستشو با شامپو انجام می‌دهند. موهای خود را با شانه مرتب کرده و قسمت‌هایی از آن‌ها را جدا کنید. اسکراب را با نوک انگشتان خود بمالید. استفاده از برس یا دستکش مخصوص لایه‌برداری نیز مناسب است. در صورت استفاده از لایه‌بردار فیزیکی، مالش آن با حرکات دایره‌ای ملایم کمک‌کننده است.

در برخی موارد ممکن است پوست کف سر در اثر اسکراب حساس شود. در این شرایط هنگام خارج شدن از خانه از کرم ضدآفتاب مخصوص مو روی پوست سر خود استفاده کنید تا در برابر اشعه آفتاب آسیب نبیند.

محاسبه رایگان هزینه پاکسازی پوست!

ساخت اسکراب پوست کف سر در خانه

برای اسکراب پوست سر نیازی نیست حتماً محصولی از فروشگاه تهیه کنید. با استفاده از مواد طبیعی که در اکثر خانه‌ها یافت می‌شوند، می‌توانید اسکراب پوست موی کف سر خانگی خود را درست کنید.

اسکراب کف سر شکر قهوه‌ای و بلغور جو دو سر

برای تهیه این اسکراب مواد زیر را تهیه کنید:

  • 2 قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای
  • 2 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر ریز آسیاب‌شده
  • 2 قاشق غذاخوری نرم‌کننده برای مو

مواد گفته‌شده را با هم مخلوط کنید. ترکیب شکر و جو دوسر یک لایه‌بردار فیزیکی ایجاد می‌کند که به‌خوبی قادر است سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد.

بعد از شامپو کردن موها، مخلوط را به مویی که کمی مرطوب است بمالید. از حرکات دایره‌ای و ملایم برای ماساژ مخلوط روی پوست کف سر خود استفاده کنید. پس از اتمام کار کاملاً آبکشی کنید.اسکراب کف سر شکر قهوه‌ای و بلغور جو دو سر

اسکراب کف سر آسپرین

برای تهیه اسکراب پوست موی کف سر آسپرین مواد زیر را تهیه و با هم مخلوط کنید:

  • 6 تا 8 آسپرین
  • 4 قاشق غذاخوری آب گرم

آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است که به‌عنوان یک لایه‌بردار شیمیایی عمل می‌کند. از یک مسواک برای اعمال این ماده روی پوست کف سر استفاده کنید.

استفاده از اسکراب کف سر آسپرین به حذف فیزیکی سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. پس از اتمام کار پوست سر را آبکشی کرده و نرم‌کننده موردعلاقه خود را استفاده کنید.اسکراب کف سر آسپرین

آیا لایه‌برداری پوست سر عوارض دارد؟

همان‌طور که در قسمت‌های ابتدایی مقاله نیز اشاره شد، در موارد ذیل نباید لایه‌برداری پوست سر را انجام دهید:

  • اگر مبتلا به عفونت فعال مانند کرم حلقوی هستید.
  • اگر در پوست سر خود بریدگی یا زخم باز دارید.
  • اگر روی سر شما شپش وجود دارد.

در برخی موارد افراد با پوست حساس ممکن است متوجه شوند که برخی لایه‌بردارهای شیمیایی یا فیزیکی برای پوست سرشان خشن هستند. اگر در حین اسکراب هرگونه احساس سوزش، ناراحتی یا تورم کردید، مصرف را قطع کنید. در صورت تداوم التهاب با پزشک خود صحبت کنید.

جمع‌بندی

اسکراب پوست کف سر روشی عالی برای داشتن موهای سالم از ریشه است. لایه‌بردارها به 2 دسته فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. همچنین می‌توانید خودتان در خانه برخی از آن‌ها را تهیه کنید و نیازی به خرید بیرون از منزل نداشته باشید. پس از استفاده از لایه‌بردارهای پوست کف سر باید پوست سر را در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از خدمات پاکسازی پوست آچاره این روند را به‌سادگی و با اطمینان‌خاطر پشت سر بگذارید.

سوالات متداول

کدام اسکراب برای پوست سر بهتر است؟

پاسخ این سوال بستگی به پوست شما دارد. اگر پوست خشکی دارید، بهتر است از اسکراب‌هایی استفاده کنید که حاوی روغن جوجوبا، نارگیل، آرگان یا دیگر مواد مرطوب‌کننده باشند.
گر پوست چربی دارید، بهتر است اسکراب پوست موی کف سر شما حاوی زغال چوب یا خاک رس کائولین باشد.
همچنین اگر فردی هستید که به محصولات خانگی علاقه‌مند هستید، می‌توانید از اسکراب‌های خانگی استفاده کنید.
بهترین اسکراب، اسکرابی است که در حین استفاده از آن احساس سوزش نکنید و به‌خوبی بتواند تجمعات اطراف فولیکول‌های شما را تمیز کند.

اسکراب پوست کف سر را بعد از شامپو باید استفاده کرد یا قبل از آن؟

بعد از شامپو کردن موهای خود و در حالی که موها مرطوب هستند، اسکراب را روی پوست کف سر خود بمالید و با حرکات دورانی ماساژ دهید.

آیا لایه‌برداری کف سر ضروری است؟

برای برخی افراد بله و برای برخی خیر.
اگر شما از بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا آکنه یا پوسته‌پوسته شدن کف سر رنج می‌برید، اصلاً نباید از اسکراب استفاده کنید.
اگر زیاد از محصولات آرایشی سر استفاده می‌کنید یا پوست شما چرب است یا مشکل شوره سر دارید، اسکراب برای شما ضروری به‌نظر می‌رسد.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا