درجه حرارت اتو بخار برای انواع پارچه

لوازم خانگیاتو

اتو یکی از لوازم ضروری برای هر خانه‌ای است که در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب افراد گمان می‌کنند که از این ابزار، تنها برای صاف کردن لباس‌ها بکار برده می‌شود. اما باید بدانید که با اتوهای مخصوص می‌توانیم پرده و انواع پارچه‌ها را هم صاف و تمیز کنیم. اتو بخار در میان اتوهای دیگر، پرمصرف‌ترین بوده و دارای انواع مختلفی است. از آنجایی که درجه حرارت اتو بخار برای انواع پارچه متفاوت است، باید هر کدام از این درجه‌ها را بشناسید تا بتوانید کار خود را به‌خوبی انجام دهید.

تفاوت اتو بخار با اتو معمولی

همان‌طور که از نام این دو اتو مشخص است، تفاوت اصلی آن‌ها بخاردار و بی‌بخار بودن محسوب می‌شود. درجه حرارت اتو بخار  با درجه اتو معمولی فرق دارد. اتوهای بخار معمولاً دارای مخزنی هستند که باید درون آن آب بریزید تا وقتی اتو را روشن کردید، بخار دهد. اما اتوهای معمولی مخزنی برای آب ندارند و هیچ بخاری هم نمی‌دهند. طرز کار این اتوها به این شکل است که با حرارت و گرمایی که از خود تولید می‌کنند به صاف کردن پارچه و لباس می‌پردازند. به دلیل بخار نداشتن، به آن اتو خشک هم گفته می‌شود.

اتوهای معمولی مناسب تمامی پارچه‌ها نیستند و در واقع می‌توان گفت کاربرد اصلی‌شان برای پارچه‌های غیر پشمی است. اتوهای خشکی که امروزه وارد بازار شده، دارای سنسوری هستند که دما توسط آن‌ها به شکل اتوماتیک کنترل می‌شود. همان‌طور که درجه حرارت اتو بخار برای انواع پارچه با درجه حرارت اتو خشک متفاوت است، کف این دو نوع اتو هم با هم فرق دارد و کفی اتو خشک معمولاً از جنس استیل است. دیگر موضوعی که باعث تمایز این دو جنس شده، قیمت آن‌ها است؛ اتوی معمولی قیمت کمتری دارد.

تفاوت اتو بخار با اتو معمولی

اتو بخار و انواع آن

پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از موارد، باعث ایجاد آسایش برای مردم شده است. یکی از چیزهایی که از گذشته تا به حال، پیشرفت زیادی داشته، اتو است. در بخش قبل گفتیم که این وسیله ضروری به 2 نوع معمولی و بخار تقسیم می‌شود. اتو بخار هم دارای انواع مختلفی است که در ادامه قصد داریم آن‌ها را نام برده و توضیح دهیم:

1. اتو بخار بدون مخزن

شاید برای بسیاری از افراد این سوال به وجود بیاید که مگر ممکن است اتو بخار بدون مخزن باشد؟ باید بگوییم که درجه حرارت اتو بخار برای انواع پارچه در این نوع تفاوت چندانی با اتو مخزن‌دار ندارد. در واقع دلیل اصلی این اسم برای اتو بخار، مخزن کوچک آن است. این اتو برخلاف اتو بخار مخزن‌دار، جایگاه جداگانه‌ای برای آب ندارد. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که لباس زیادی برای اتو کردن ندارند، این اتو برایتان گزینه مناسبی است.

برای از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

2. اتو بخار مخزن‌ دار

این نوع اتو مخصوص افرادی است که روزانه تعداد کثیری از لباس‌ها را اتو می‌کنند. اتو مخزن‌دار، دارای یک مخزن آب بزرگ جداگانه است که توسط یک لوله به اتو متصل می‌شود و شما می‌توانید هر چقدر که بخواهید، از این بخار استفاده کنید. معمولاً گفته می‌شود این اتو مناسب خیاط‌ها هم هست.

3. اتو بخار پرسی

وقتی اسم اتو پرس به میان می‌آید، در ذهن اغلب افراد شکل خشک‌شویی تداعی می‌شود. اما لازم است بدانید امروزه این اتوها در اندازه کوچک هم ساخته می‌شوند که مردم بتوانند از آن برای مصارف خانگی هم استفاده کنند. چگونگی تنظیم درجه حرارت اتو بخار برای انواع پارچه در این نوع اتو، با اتو مخزن‌دار متفاوت است. اتو بخار پرسی دارای مخرن بزرگی است که می‌توان یکبار آن را پر کرد و تا ساعت‌های زیادی از بخار آن بهره برد.

بیشتر بخوانید: تعمیر اتو پرس خانگی

 درجه حرارت اتو بخار برای انواع پارچه

آماده‌سازی دستگاه برای اتو کردن لباس

برای اینکه بتوانید لباس‌های خود را بدون اینکه بسوزند توسط اتو بخار صاف کنید، ابتدا باید مراحل آماده‌سازی دستگاه را به ترتیب و به‌درستی انجام دهید.

تعیین مقدار آب برای مخزن اتو

میزان آبی که باید برای هر نوع اتو بخار استفاده کنید، در دفترچه راهنمای آن ثبت شده است. می‌توانید در مخزن اتو بخارهای مخزن دار، یک‌بار آب ریخته و دفعه‌های بعد هم از آن استفاده کنید. اما در اتو بخارهای بدون مخزن، بر روی مخزن کوچک درون دستگاه یک خط کشیده شده که نهایت آب داخل آن باید تا همان خط باشد. اما چگونه باید آن را متوجه شد؟ وقتی درون دستگاه آب ریختید، باید اتو را به صورت ایستاده قرار دهید تا نهایت میزان آب مشخص شود. یکی از نکات مهم در این حیطه، استفاده از آب مقطر برای اتو است.

استفاده از یک میز اتو

پس از ریختن آب در مخزن و تنظیم درجه حرارت اتو بخار برای انواع پارچه، حال لازم است میز اتو را با توجه به قد خود تنظیم کنید. میز اتو به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید لباس خود را اتو کنید.

درجه حرارت اتو بخار برای انواع پارچه

جرم گیری اتو بخار

هر چند مدت یک‌بار باید سطح کفی اتو را با استفاده از محلول آب و سرکه تمیز کنید. می‌توانید اسفنج را به این محلول آغشته کرده و با آن این کار را انجام دهید. اگر داخل مخزن اتو بخارتان رسوب گرفته، می‌توانید آب و سرکه را در اندازه مساوی مخلوط کرده و درون آن بریزید. حال اتو را روشن کنید و اجازه دهید که بخار کند.

مطلب پیشنهادی: آموزش رسوب‌گیری اتو

اتو

تعیین درجه‌های اتو بر اساس جنس پارچه

تنظیم درجه حرارت اتو بخار برای انواع پارچه، بر اساس دایره‌ای که روی اتو بخار قرار دارد، انجام می‌شود. اگر به اتو خود هم توجه کنید، این دایره روی آن وجود دارد. با چرخاندن آن می‌توانید درجه را روی حالت مد نظر خود بگذارید. روی اغلب اتوها، درجه مناسب برای انواع پارچه درج شده است. روی این دایره، نام پارچه‌ها به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند.

  • پلاستیکی (NYLON)
  • ابریشمی (SILK)
  • پنبه‌ای (COTTON)
  • پشمی (WOOL)
  • کتان (LINEN)

نکته مهمی که لازم است برای اتو کردن تمامی پارچه‌ها بدانید، اتوکشی آن‌ها با درجه پایین است. ابتدا درجه اتو را در سطح پایین قرار دهید و کم‌کم آن را بالا ببرید تا در طی اتو کشیدن، لباسی صاف و بدون چروک داشته باشید. برای اتو زدن لباس‌های پلاستیکی یا لباس‌هایی که جنس بسیار نازکی دارند، می‌توانید روی آن‌ها یک پارچه نازک قرار دهید تا حرارت اتو به صورت غیرمستقیم، به لباس برسد. همچنین شما می‌توانید درجه حرارت اتو بخار برای انواع پارچه را روی درجه زیاد گذاشته و از بخار عمودی آن هم بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: تعمیر اتو پرس خانگی 

درجه حرارت اتو

برای اتو کردن هر نوع پارچه باید دقت زیادی به خرج دهید که درجه حرارت اتو را طبق دستورالعمل آن برنامه‌ریزی کنید.

  • پارچه کتان: این پارچه دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن‌ها ضخامت متفاوتی دارند. در اصل درجه حرارت اتو برای پارچه‌های کتان را باید روی حالت LINEN قرار دهید. اگر پارچه کتان شما بسیار ضخیم است، ابتدا باید آن را کمی نم‌دار کرده و آویزان کنید تا در این حالت، بیشتر چروک‌های آن باز شود.
  • پارچه پنبه‌ای: درجه حرارت اتو بخار برای انواع مختلف پارچه ضخیم و مخصوصاً پارچه‌های پنبه‌ای باید روی بالاترین حد دمای اتو قرار بگیرد.
  • پارچه پشمی: این نوع پارچه‌ها از حساسیت نسبتاً بالایی برخوردارند. به همین دلیل برای اتو کردن آن‌ها لازم است، اتو را روی درجه متوسط قرار دهید. برای اینکه پارچه لباس پشمی‌تان در اتوکشی سایه نیاندازد، بهتر است ابتدا لباس را پشت‌ورو کنید. بهترین کاری که می‌توانید در اتو زدن لباس‌های پشمی انجام دهید این است که یک پارچه تترون را نم‌دار کرده و روی لباس خود قرار دهید، تا اتوکشی آن راحت‌تر صورت گیرد.
  • پارچه پلاستیکی: برای اتو کردن پارچه پلاستیکی باید اتو را در پایین‌ترین درجه آن که با نام نایلون شناخته می‌شود قرار دهید. پارچه‌های پلاستیکی در برابر حرارت از مقاومت بسیاری پایینی برخوردارند و در کم‌ترین زمان ممکن می‌سوزند؛ پس باید برای اتو کردن آن‌ها حواس خود را جمع کنید. در زمان صاف کردن این پارچه با اتو، باید اتو را از حالت بخار خارج کنید.
برای از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.
  • ابریشم: درجه حرارت اتو بخار برای جنس‌های مختلف پارچه، روی خود اتو تعریف شده است. درجه مخصوص اتو کردن ابریشم، با نام SILK شناخته می‌شود. دمای اتو در این درجه از حرارت، بسیار پایین است؛ چرا که ابریشم نسبت به دمای بالا حساسیت زیادی نشان می‌دهد.

درجه حرارت اتو بخار برای انواع پارچه

نتیجه‌گیری

برای خرید اتو بخار ابتدا باید دقت کنید که کدام نوع آن بیشتر به کارتان می‌آید. اگر خیاط نیستید و نیازی به اتوی حرفه‌ای ندارید، بهترین نوع اتو برایتان اتو بخار بدون مخزن است. اگر روزانه با انواع پارچه سر و کار دارید، بهتر است اتو بخار مخزن‌دار یا پرسی را تهیه کنید. شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با کارشناسان مجرب آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه از این متخصصین دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا