تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

8 علت برق‌ داشتن بدنه اجاق گاز 

اجاق گاز و فرلوازم خانگی

اجاق گاز، یکی از بخش‌های مهم هر آشپزخانه است که اگر یک حتی یک روز خراب باشد روند زندگی مختل می‌شود. اجاق‌ها در سه الگوی کلی توکار، رومیزی و مبله تولید می‌شوند. در کنار مشکلاتی مانند قطعی گاز، خرابی شعله‌ها، مشکلات ترموکوپل اجاق گاز و گرفتگی شعله گاز و … گاهی بدنۀ اجاق گاز برق دار می‌شود که ممکن است باعث ایجاد خطراتی شود. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی دلایل برق‌ داشتن بدنه اجاق گاز می‌پردازیم. 

8 علت برق‌ داشتن بدنه اجاق گاز 

1-‌ نفود آب درون گاز 

معمولاً در انتهای آشپزی یا بعد از یک مهمانی شلوغ، تصمیم به تمیزکردن اجاق گاز می‌گیریم. در حین فرایند شستشو، ممکن است آب به درون بخش‌های الکتریکی اجاق گاز مثل ترموکوپل و… نفوذ کند. در این صورت دستگاه، اصطلاحاً دچار اتصالی شده و در صورت تماس شما با بدنۀ دستگاه، احساس برق‌گرفتگی می‌کنید. مهم‌ترین علت برق‌ داشتن بدنه اجاق گاز، ورود آب به درون آن و خاصیت رسانای جریان الکتریکی بودن آن است. در صورت بروز چنین مشکلی بهتر است کل اجاق گاز را از جریان برق جدا کرده و تمامی درها و منافذ آن را باز کنید و برای چند ساعت، اجازه دهید هوای آزاد در آشپزخانه جریان داشته باشد. بعد از این زمان، احتمالاً آبی که به درون اجاق گاز نفوذ کرده، خشک می‌شود. 

 برق داشتن بدنه اجاق گاز

بیشتر بخوانید : علت برقدار شدن بدنه لباسشویی

2-‌ آب‌شدن سیم‌های درون اجاق گاز 

به رغم اینکه همیشه اجاق گاز به دلیل ماهیت ذاتی آن، در دمای بالا فعالیت می‌کند ولی باید از استمرار این دما در دستگاه، ممانعت کرد. مثلاً اگر قصد پخت غذا در فر اجاق گاز را دارید، مواظب باشید که درب آن نبایستی برای مدت چند ساعت بسته باشد چرا که ممکن است عایق‌های پلاستیکی روی سیم‌ها نتوانند این حرارت را تحمل کرده و ذوب شوند و در این حالت با بدنۀ اجاق گاز برخورد کرده و آن را برقرار کنند.

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

اگر دست شما خیس باشد و با دستگاه برخورد کند، خطر برق‌گرفتگی بیشتر هم خواهد بود. پس در صورتی که علت برق‌ داشتن بدنه اجاق گاز، آب‌شدن سیم‌های درون آن باشد، باید گاز را از مدار خارج کرد و تمامی سیم‌کشی‌های آن را بررسی کرد. در صورتی که سیمی در اثر حرارت زیاد ذوب شده، باید با مدل تازه جایگزین شود. 

 برق داشتن بدنه اجاق گاز

3– جدا شدن سیم‌ها از محل اتصال خود 

حتماً برای شما هم پیش آمده که بعد از یک سال کار و آشپزی، برای خانه‌تکانی، قصد داشته باشید اجاق گاز را کمی جابه‌جا کرده و چربی‌های انباشتۀ پشت آن را تمیز کنید. در این حالت، ممکن است بعضی سیم‌ها از محل اتصال خود خارج شده و بدنه متصل شوند و زمانی که شما دوباره سیم‌ها را به جای خود باز می‌گردانید، با دست‌زدن به بدنۀ اجاق گاز، متوجه برق‌ داشتن آن شوید. علت برق‌ داشتن بدنۀ اجاق گاز، می‌تواند ناشی از جدایی سیم‌ها از اتصالات خود باشد که در این صورت باید، به دقت و برطبق کاتالوگ دستگاه، محل آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. 

بیشتر بخوانید : فاصله شیر گاز از اجاق گاز 

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

4– لخت‌شدن سیم‌های داخلی 

هر دستگاه به رغم کیفیت و برند تولیدکننده، عمری محدود دارد. اجاق‌گاز هم از این قاعده مستثنا نیست. بعد از زمانی، ممکن است عایق سیم‌ها دچار پوسیدگی شود و سیم به بدنه برخورد می‌کند و اجاق گاز را برق‌ دار می‌کند. برای رفع این مشکل در علت برق‌ داشتن بدنه اجاق گاز، بایستی تمام سیم‌ها مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که سیمی لخت شده باشد، آن را تعویض کرد. 

5– استفاده از اجسام فلزی

اجسام فلزی هم به دلیل توانایی بالای رسانش برق، می‌توانند باعث انتقال جریان الکتریسیته شوند. برای رفع برق گرفتگی اجاق گاز در این حالت بایستی همیشه مدنظر داشت که حتی‌المقدور وسایل دیگر نظیر اقلام چوبی در کار با دستگاه مورد استفاده قرار گیرند. 

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

6– عدم اتصال سیم ارت به زمین 

یکی از پاسخ‌های احتمالی به این سوال که چرا بدنه اجاق‌ گاز برق دارد، نبود سیم ارت یا عدم اتصال آن به زمین است. سیم ارت، مشابه دیگر دستگاه‌ها وظیفۀ انتقال جریان الکتریسیته به زمین و جلوگیری از برق‌گرفتگی را برعهده دارد. سیم ارت، با انتقال نشتی جریان به زمین، از بروز جرقه و متعاقب آن آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند. به سادگی با بررسی خروجی اجاق‌ گاز می‌توان از وجود یا عدم وجود سیم اتصال به زمین مطمئن شد.

اگر 2 خروجی برای سیم وجود داشته باشد، به این معناست که دستگاه به گراند یا تخلیۀ زمین متصل نیست. اگر برای شما سوال پیش آمده که سیم ارت اجاق گاز را به کجا وصل کنیم، در جواب به این موضوع اشاره می‌توان کرد که مشابه این اتصال در سایر دستگاه، بایستی یک چاه ارت ایجاد شده و سیم ارت از دستگاه به آن متصل شود تا وظیفۀ جلوگیری از اتصال برق را برعهده گیرد.در صورتی که مشکل حل نشد میتوانید از تعمیرکاران متخصص اجاق گاز کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : نحوه تنظیم شعله اجاق گاز

در صورت رعایت این موارد ساده در اتصال برق اجاق‌گاز می‌توان به سادگی از بروز حوادثی جبران‌ناشدنی جلوگیری کرد. 

7-‌ ایجاد پل رسانش 

مایعات ریخته‌شده، چربی و ذرات غذا می‌تواند منجر به تشکیل آلاینده‌هایی بر روی این بخش شوند. در صورت بروز گرد و غبار، این حالت تشدید نیز می‌شود. در این شرایط یک پل رسانش ایجاد می‌شود که می‌تواند علت برق‌ داشتن بدنه اجاق گاز باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است به صورت پیوسته، اجاق گار خود را تمیز کنید.

8– خرابی پریز 

عملکرد پریزها تحت دو عامل کلی قرار دارد: 

  • مکانیکی 
  • برقی 

در صورتی که مشکلی مکانیکی در پریز پدید آید، به سرعت با چشم قابل مشاهده و رفع عیب است اما اتصال در بخش برقی را به سادگی نمی‌توان تشخیص دارد. در هر دو صورت بهتر است با بازدیدهای پیوسته، در صورت بروز چنین مشکلی، قاب پریز و یا اتصالات آن را تعویض کرد. پس در بررسی علت برق‌ داشتن بدنه اجاق گاز، بررسی خرابی پریزها هم یکی از مواردی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد. خرابی پریز شاید به آهستگی و در زمانی طولانی رخ بدهد، اما در صورت عدم رسیدگی و رسیدن به مرحلۀ بحرانی، می‌تواند باعث بروز یک فاجعۀ جبران‌ناپذیر شود. 

سخن پایانی

برق‌ داشتن بدنه اجاق گاز می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد از جمله نفوذ آب درون گاز، آب شدن سیم‌های دورن اجاق گاز ، لخت شدن سیم‌های داخلی، ورود اجسام فلزی به دورن اجاق گاز، عدم اتصال سیم ارت به زمین، ایجاد پل رسانش و خرابی پریز. در این مقاله به بررسی هریک از این موارد پرداختیم.  اگر احساس می‌کنید بدنه اجاق گاز شما برق دار است حتما مشکل را ریشه‌یابی و حل کنید. در صورت برق‌گرفتگی با اجاق گاز حتما جریان برق اصلی ساختمان را قطع کنید و با اورژانس تماس بگیرید.

4.1/5 - (25 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. من نمیدونم این چیه ک مدشده توی ارایه مطالب داخل گوگل ک حتمابایدطرف یک مقدمه مسخره اولش بنویسه وبعدازیکی دوصفحه مقدمه بدردنخورتازه بره سراصل قضیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا