خطرات و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

پوستزیبایی و سلامت

کوتاه کردن هفتگی و پیوسته موهای زائد کاری بسیار خسته‌کننده است؛ ازاین‌رو بسیاری از افراد به‌دنبال روش‌های دائمی حذف موهای زائد هستند. یکی از این روش‌ها لیزر است؛ اما درخصوص عوارض لیزر موهای زائد و همچنین مزایای آن نظریات مختلفی وجود دارد.

ما در این مطلب قصد داریم به این دو سوال پرتکرار پاسخ دهیم که آیا لیزر موهای زائد ضرر دارد؟ لیزر موهای زائد برای چه کسانی مناسب نیست؟

چنانچه برای جوانسازی و پاکسازی پوست و لایه‌برداری از پوست، نیاز به خدمات تخصصی و مشاوره دارید، درخواست خود را در وبسایت آچاره ثبت کنید و از متخصصان این حوزه مشاوره رایگان دریافت کنید. 

نکات کلیدی

  • لیزر موهای زائد برای افراد مبتلا به برخی بیماری‌های پوستی نظری لوپوس، کلوئید، پسوریازیس و سایر بیماری‌های حساس به نور مناسب نیست.
  • از عوارض شایع لیزر موهای زائد می‌توان به التهاب و قرمزی پوست و تغییر رنگدانه‌های پوست بعد از لیزر اشاره کرد.
  • رشد بیش از حد مو در ناحیه درمان، تغییر در بافت کلی پوست، زخم شدن پوست و تاول زدن، آسیب دیدن چشم و عفونت پوست از عوارض نادر لیزر موهای زائد هستند که در کمتر از یک درصد افراد ایجاد می‌شوند.

آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

لیزر موهای زائد از جمله روش‌های حذف موهای اضافه بدن است که اثر نسبتا ماندگاری دارد. توجه داشته باشید که لیزر موهای زائد باید توسط متخصص پوست و مو و افراد آموزش‌دیده انجام شود. با این وجود باز هم عاری از عوارض نخواهد بود. از این رو همچنان این سوال مطرح است که اپیلاسیون بهتر است یا لیزر؟!

لیزر موها اگر به‌درستی و توسط فرد ماهر انجام شود، برای عموم افراد ایمن است. عوارض لیزر موهای زائد نیز کوتاه‌مدت است و به‌ندرت در درازمدت دردسرساز می‌شوند. با این حال بحث‌های زیادی درباره عوارض اشعه لیزر برای پوست و خطرات بالقوه آن وجود دارد.

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

عوارض لیزر موهای زائد را می‌توان به دو دسته عوارض شایع و کوتاه‌مدت و عوارض نادر تقسیم کرد. 

عوارض شایع لیزر موهای زائد برای اکثر افراد اتفاق می‌افتد و کاملا طبیعی است؛ اما عوارض نادر آن به‌ندرت و در موارد بسیار محدود اتفاق می‌افتد. در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

  • عوارض لیزر موهای زائد در کوتاه‌مدت

در ابتدا به بیان عوارض کوتاه‌مدت لیزر موهای زائد می‌پردازیم. این عوارض مقطعی هستند و بعد از چند روز از بین می‌روند.

محاسبه رایگان هزینه خدمات پاکسازی و لایه‌برداری پوست!

1. قرمزی و تحریک پوست

استفاده از لیزر روی پوست برای از بین بردن موها ممکن است باعث تحریک پوست شود. کاملا محتمل است که بعد از درمان متوجه قرمزی و تورم خفیف تا متوسط در ناحیه تحت درمان شوید.

این اثرات جزئی هستند و از بین می‌روند. همچنین تا حد زیادی شبیه همان عوارضی هستند که با اپیلاسیون نیز آن‌ها را تجربه می‌کنید.

استفاده از بی‌حسی موضعی قبل از شروع به کار با لیزر می‌تواند این عوارض را تخفیف دهد. در کل باید گفت سوزش در ناحیه تحت درمان بعد از چند ساعت باید از بین برود. 

می‌توان از کمپرس یخ برای کاهش سریع‌تر تورم و قرمزی در ناحیه استفاده کرد. اگر علائم شما بعد از چند ساعت یا حداکثر بعد از 1 روز از بین نرفت، با پزشک خود تماس بگیرید.

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد

2. تغییرات رنگدانه پوست

یکی دیگر از عوارض لیزر موهای زائد تغییرات رنگدانه‌های پوست است. اگر پوست روشن‌تری دارید، ممکن است متوجه ظاهر شدن لکه‌های تیره روی پوست خود شوید.

بالعکس افراد با پوست تیره متوجه ظهور لکه‌هایی با رنگ روشن روی پوست خود می‌شوند. این تغییرات نیز موقتی هستند و جایی برای نگرانی نیست.

  •  از عوارض نادر لیزر موهای زائد

برخی عوارض لیزر موهای زائد بسیار نادر هستند و برای کم‌تر از یک درصد افراد اتفاق می‌افتند. در زیر به معرفی این عوارض پرداخته‌ایم.

1. رشد بیش از حد مو در ناحیه درمان

گاهی‌اوقات استفاده از دستگاه لیزر نامناسب و فاقد کیفیت باعث رشد سریع مو بعد از لیزر در ناحیه درمان می‌شود. رشد زیاد مو بعد از لیزر معمولا در قسمت‌هایی مثل صورت زنان، کمر و شانه و بازوهای آقایان اتفاق می‌افتد.

 بیشتر افراد با پوست تیره مستعد این اتفاق هستند. کم بودن درجه حرارت دستگاه لیزر در زمان استفاده نیز می‌تواند باعث این اتفاق شود.

2. تغییر در بافت کلی پوست

این تغییرات مخصوصا اگر به‌تازگی پوست خود را برنزه کرده باشید، بیشتر نمایان خواهند شد. همچنین ممکن است نشانه‌هایی از خشکی پوست و حساسیت بیشتر آن در برابر نور آفتاب را تجربه کنید.

3. زخم شدن پوست

این مورد بیشتر در افرادی که مستعد زخم شدن پوست هستند، دیده می‌شود.

4. تاول زدن و پوسته‌پوسته شدن پوست

اگر بلافاصه بعد از لیزر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، ممکن است با این مورد از عوارض لیزر موهای زائد مواجه شوید.

5. آسیب دیدن چشم

دستگاه‌های لیزر قدرتمند هستند و ممکن است به چشمان شما آسیب برسانند. این عارضه مخصوصا زمانی ایجاد می‌شود که پزشک روی صورت شما درمان را انجام می‌دهد. در صورت انجام لیزر روی صورت، هم پزشک و هم فرد تحت درمان باید از تجهیزات محافظتی چشم استفاده کنند.

عوارض ليزر موهاي زائد

6. خطر عفونت پوست

لیزر موها نیز مانند دیگر روش‌های حذف موهای زائد ممکن است باعث آسیب پوست و ایجاد عفونت شود. در صورت مشاهده هرگونه علائم عفونت با پزشک خود صحبت کنید.

اگر چه مشکلات گفته‌شده بسیار نادر هستند؛ اما خوب است که در مورد آن‌ها اطلاعات داشته باشید. در صورت مشاهده چنین عوارضی حتما با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض لیزر موهای زائد در بلندمدت

لیزر موهای زائد به‌ندرت می‌تواند باعث ایجاد عوارض شدید شود. اگر از کیت‌های خانگی لیزر موهای زائد استفاده می‌کنید، خطر ایجاد عوارض بلندمدت لیزر افزایش می‌یابد. توصیه می‌کنیم لیزر موهای زائد را نزد یک فرد متخصص و در مکان مناسب انجام دهید.

خدمات لایه‌برداری و پاکسازی پوست در منزل با تیم آچاره

لیزر موهای زائد در بارداری

در زمان بارداری نباید اشعه لیزر به پوست برخورد کند. هیچ مطالعه‌ای ایمن بودن لیزر موهای زائد در بارداری را تأیید نکرده است.

ممکن است در زمان بارداری متوجه رشد موهای زائد در برخی قسمت‌های بدن مانند سینه‌ها و روی شکم شوید. این اتفاق طبیعی است.

تا پایان بارداری صبر کنید. این موها خودبه‌خود می‌ریزند. باز هم توصیه می‌کنیم لیزر موهای زائد را در زمان بارداری انجام ندهید و به بعد از زایمان موکول کنید.

آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود؟

احتمالا این جمله را زیاد شنیده‌اید که لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود. این جمله از آن‌جا نشأت گرفته‌ است که برخی اعتقاد دارند اشعه لیزر می‌تواند تغییراتی در DNA ایجاد کند. نظر طب سنتی و طب مدرن در این خصوص متفاوت است.

از نظر طب مدرن لیزرهای استفاده شده برای حذف موهای زائد و دیگر روش‌های پوستی فقط روی سطح پوست اعمال می‌شود و به DNA نفوذ نمی‌کند.

البته برخی مطالعات نشان داده‌اند که لیزر موهای زائد در افرادی که بستگان درجه یک آن‌ها به سرطان مبتلا بوده‌اند، ممکن است خطرساز باشد و باید با احتیاط انجام شود.

طب سنتی معتقد است حذف دائمی موهای زائد باعث تجمع فضولات در بدن شده و شرایط را برای سرطان مهیا می‌کند. از نظر متخصصان طب سنتی موهای زائد محل دفع فضولات بدن هستند و از بین بردن دائمی یا طولانی مدت آن‌ها کار صحیحی نیست.

آیا ناباروری از عوارض لیزر موهای زائد است؟

برخی اعتقاد دارند که لیزر موهای زائد باعث ناباروری می‌شود. هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که نشان دهد لیزر موهای زائد باعث ناباروری می‌شود. به‌علاوه از آن‌جا که فقط سطح پوست تحت تأثیر قرار می‌گیرد، لیزر نمی‌تواند بر اندام‌های تحتانی بدن اثر بگذارد.

اگر نظر طب سنتی را مورد توجه قرار دهیم، ممکن است لیزر باعث ناباروری شود. به این دلیل که لیزر باعث تجمع فضولات در داخل بدن شده و ممکن است در برخی افراد باعث ناباروری و دیگر مشکلات احتمالی شود. اگر قصد باردار شدن دارید، با پزشک خود در مورد عوارض لیزر صحبت کنید.

آیا لیزر موهای زائد واقعا موثر است؟

بله. لیزر درمانی یک روش موثر برای حذف موهای زائد است، اما به این معنا نیست که تنها با انجام یک بار لیزر برای همیشه از شر موهای زائد خلاص خواهید شد! 

لیزر موها، رشد آنها را به‌میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. پس از اولین درمان به‌مدت چند ماه بدون مو خواهید بود؛ اما بعد از مدتی مجددا سر و کله موها پیدا می‌شود! البته این بار نازک‌تر، روشن‌تر و کم‌حجم‌تر از قبل خواهند بود.

برای دستیابی به نتایج ماندگارتر باید جلسات را ادامه دهید. هر جلسه نسبت به جلسه قبل موها نازک‌تر و روشن‌تر می‌شوند. ممکن است پس از چند جلسه رشد موها به‌طور کلی متوقف شود.

آیا لیزر موهای زائد ضرر دارد

میزان بروز عوارض لیزر موهای زائد به چه چیزی بستگی دارد؟

ویژگی‌های دستگاه، رنگ پوست متقاضی، طول موج تابش، مدت زمان تابش، استفاده صحیح از دستگاه و همچنین تکنیک‌های خنک‌سازی پوست همگی در میزان بروز عوارض لیزر موثر هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود لیزر موهای زائد را نزد متخصص پوست انجام دهید.

سخن پایانی

برای حذف دائمی موهای زائد، باید جلسات لیزر موهای زائد خود را کامل کنید. همچنین به طور معمول درمان با لیزر را باید هر شش ماه یک بار تکرار کرد.

اصولا لیزر موهای زائد برای اکثر افراد بی‌خطر است. با این وجود اما و اگرهایی درباره آن وجود دارد. لیزر موهای زائد را نباید در زمان بارداری یا در نزدیکی چشمان خود انجام دهید. در صورت مشاهده عوارض لیزر موهای زائد با پزشک خود صحبت کنید. 

منبع: https://www.healthline.com

https://www.medicalnewstoday.com

سوالات متداول

آیا لیزر موهای زائد ضرر دارد؟

برای اکثر افراد لیزر موهای زائد ایمن و بی‌خطر است. برخی افراد ممکن است در اثر درمان با لیزر دچار برخی عوارض شوند. در این صورت باید از پزشک خود بخواهید درمان با لیزر را ابتدا روی بخش کوچکی از پوست اجرا کرده و در صورت عدم حساسیت، روی دیگر قسمت‌های پوست نیز آن را انجام دهد.

آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

خود فرایند لیزر دردناک نیست. التهابات ایجادشده روی پوست و احساس سوختگی خفیفی که بعد از آن ایجاد می‌شود، ممکن است برای برخی افراد دردناک باشد.

مهم‌ترین عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

قرمزی و التهاب پوست و تغییر رنگدانه از مهم‌ترین و شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد هستند.

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

افراد دارای بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، لوپوس، هیرسوتیسم، کلوئید و بیماری‌های حساس به نور، افرادی که سابقه سرطان در افراد درجه یک خانواده دارند، افراد دارای زخم و عفونت روی پوست نباید لیزردرمانی انجام دهند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا