آموزش کامل چگونگی نصب لولای درب

ساختمانتعمیرات ساختماندرب و پنجره

لولا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تشکیل‌دهنده درب و پنجره است و ممکن است به دلیل استفاده زیادی که از آن می‌شود، آسیب ببیند. نصب لولای درب از آنچه به‌نظر می‌رسد، ساده‌تر است. با دانستن اطلاعات مفید و کاربردی از چگونگی نصب لولا قادر خواهید بود خودتان بدون نیاز به متخصص، کار نصب لولا روی درب را انجام دهید. برای کسب اطلاعات لازم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اصول نصب لولای درب

لولا به‌گونه‌ای روی درب قرار می‌گیرد که نیمی از آن روی چارچوب درب و نیمی دیگر در کنار درب قرار بگیرد. انجام این کار برای نصب لولا در تمامی درب‌ها ضروری است، مگر اینکه درب از قبل روی چارچوب متصل شده باشد. لولا باید به‌گونه‌ای روی درب محکم شود که سطح بالایی لولا با درب در یک خط قرار گیرد.اصول نصب لولای درب

هر چه لولا محکم‌تر و عمیق‌تر به درب چسبانده شود، قوی‌تر و ایمن‌تر بوده و استحکام بیشتری دارد. اگر چارچوب در به اندازه کافی بزرگ باشد، بدون محکم کردن و عمق دادن به لولا نیز درب می‌تواند باز و بسته شود. با این وجود بیشتر کارشناسان محکم کردن لولا را توصیه می‌کنند. به‌خاطر داشته باشید که لولا باید در راستای سطح در باشد. اگر ناهموار بوده یا زیر سطح قرار گرفته باشد، درب به‌خوبی بسته نخواهد شد.

نصب لولا با چکش و اسکنه روشی سنتی برای بستن لولای درب است که امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چه این کار ساده است، باید صبر و حوصله پیشه کنید تا از برش بیش از حد عمیق و خرد شدن دیگر قسمت‌های درب جلوگیری کنید. اسکنه چوبی باکیفیت را می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر فروش سخت‌افزار تهیه کنید.

بیشتر بخوانید : انواع لولای درب یخچال

انواع لولای درب

آشنایی با انواع مختلف لولای درب کمک می‌کند تا متناسب با نوع درب خود، لولای مناسب را برگزینید.

انواع لولای درب

1. لولای درب بلبرینگ

لولاهای درب بلبرینگ پین‌های مهر و موم شده‌ای دارند که نمی‌توان آنها را جدا کرد. این لولاها به‌راحتی می‌چرخند، سال‌های زیادی ماندگار بوده و برای درب‌های سنگین انتخاب مناسبی هستند.

2. لولای درب با پین جداشدنی

این لولاهای کلاسیک دارای پین‌هایی هستند که با زدن ضربات رو به بالا با میخ و چکش می‌توان آنها را جدا کرد. لولاهای با پین جدا شدنی برای درب‌های داخلی مناسبند و مخصوصاً برای زمان‌هایی که در حال انجام پروژه‌ای هستید که به برداشتن درب نیاز دارد، مناسب هستند.

3. لولای درب فنری

لولاهای فنری با داشتن فنر داخلی باعث بسته شدن درب به صورت اتوماتیک می‌شوند. این لولاها برای گاراژها یا درب‌های پشتی مناسب هستند.

بیشتر بخوانید : آموزش رگلاژ درب چوبی

لولای درب فنری

4. محل قرارگیری لولا

اینکه لولا در کدام قسمت محکم شود، بر جهت و شیوه چرخش درب اثر می‌گذارد. برخی مواقع درب باید به سمت خارج حرکت کند. گاهی اوقات بهتر است این حرکت به سمت داخل باشد. بسته به نیازی که دارید و اینکه درب مورد نظر در کدم قسمت از ساختمان قرار گرفته است، محل نصب لولا تعیین می‌شود.

5. ملاحظات ایمنی

هنگامی که با چکش، اسکنه و سوهان کار می‌کنید، حتماً از محافظ چشم استفاده کنید. اسکنه‌ها تیز هستند؛ پس حتماً آنها را دور از بدن خود نگه دارید.

وسایل مورد نیاز برای نصب لولای درب

قبل از اقدام به نصب لولا ابزار زیر را تهیه کنید:

  • چکش
  • اسکنه چوبی
  • فایل فلزی
  • مته شارژی
  • مداد
  • متر نواری
  • چاقو
  • حوله قدیمی
  • لولا
  • پیچ

مراحل نصب لولای درب

برای نصب لولای درب مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

مراحل نصب لولا

1. مشخص کردن محل کلی قرارگیری لولاها

اگر درب به سمت داخل اتاق چرخانده شود، قسمت پین لولا داخل درب قرار خواهد گرفت. لولای بالایی را حدود 12 سانتی‌متر از بالای درب و لولای پایینی را 25 سانتی‌متر از پایین درب فاصله دهید. اگر چارچوب درب از قبل مشخص شده است، از همان الگو پیروی کنید.

بیشتربخوانید: انواع مدل های درب پارکینگ ساختمانمشخص کردن محل محل قرارگیری

2. علامت زدن محل قرارگیری لولاها

حوله قدیمی را روی زمین پهن کنید. درب را به سمت خود قرار دهید، به نحوی که دستگیره در رو به زمین قرار بگیرد. از متر نواری استفاده کنید تا نقاط قرارگیری مرکزی لولاها را علامت بزنید. قسمت پین لولا باید در کنار تاب درب باشد. لولا باید از لب در عقب‌تر برود. بدین منظور اجازه دهید یک طرف لولا به سمت پایین به حالت آویزان در بیاید و انتهای دیگر به سمت در قرار گیرد. دور لولا را با مداد علامت‌گذاری کنید.

علامت زدن محل قرارگیری لولاها

اگر برایتان سخت است که نشانه‌های مداد را دنبال کنید، به جای آن یک پیچ در لولا قرار دهید تا آن را در جای خود نگه دارد. سپس از چاقو برای ایجاد خط مشخص‌تر در امتداد لبه‌های لولا استفاده کنید. بعد از اتمام کار پیچ و لولا را بردارید.

نکته: برای اینکه درب را به پهلو نگه دارید، از یک شخص دیگر کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از یک گیره چوبی برای محکم نگه داشتن آن استفاده کنید.

 

3. برش طرح کلی با چاقو

با استفاده از یک چاقو اطراف آثار مداد را به ضخامت لولا برش دهید. به کمک حفره‌ساز تنظیم شده در عمق لولا، برش‌هایی در امتداد خطوط چاقو به‌وجود بیاورید.برش طرح کلی با چاقو

4. تیز کردن اسکنه

اگر اسکنه شما جدید است و به‌تازگی آن را تهیه کرده‌اید، نیازی به تیز کردن ندارد. در غیر این صورت حتماً قبل از کار با اسکنه آن را تیز کنید. اسکنه را روی یک سطح صاف قرار دهید و با استفاده از سوهان آن را تیز کنید.

بیشتر بخوانید : تعمیر، رگلاژ و تنظیم درب ضد سرقت

5. خراش دادن

با استفاده از چکش و اسکنه آثار مداد یا خراش چاقو را به سمت داخل جدا کنید. این کار را به آهستگی و با صبر و حوصله انجام دهید. توجه داشته باشید که عمق خراشیده شده از ضخامت لولا بیشتر نشود. ناحیه خراش داده شده را با دست یا اسکنه صاف کنید.

خراش دادن

6. بررسی عمق لولا

لولا را در جای زبانه قرار دهید. با کشیدن انگشت خود در انتهای لولا بررسی کنید که با درب در یک سطح قرار داشته باشد. اگر لولا بیش از حد بلند باشد، مجدداً با اسکنه روی زبانه کار انجام دهید تا قسمت‌های اضافی از بین بروند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

نکته: اگر به طور تصادفی عمق خراش شما بیش از حد مناسب شد، با مقوای نازک یک فاصله‌دهنده تهیه کنید تا قسمت بالای لولا را تا سطح درب برسانید.

7. نصب لولای درب

با استفاده از مته شارژی و پیچ‌هایی که تهیه کرده بودید، لولاها را به درب نصب کنید.

نصب لولای درب چوبی

انواع مختلفی از چوب وجود دارد که درب‌های چوبی از آنها ساخته شده‌اند. درب چوبی را گاهی با شیشه یا مواد دیگر تزیین می‌کنند تا زیبایی بیشتری پیدا کند. چوب ماهون، بلوط، اکالیپتوس، گیلاس و افرا نمونه‌های رایجی از مواد تشکیل‌دهنده درب چوبی هستند.

نصب لولای درب چوبی

نصب لولای درب چوبی از همان قاعده‌ای که در بالا گفته شد پیروی می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که لولای مناسب این نوع درب را تهیه کنید. سپس مراحل گفته شده در بالا را دنبال کنید.

نصب لولای درب آهنی

درب آهنی نوعی از درب است که در ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی و … کاربرد دارد. این نوع درب از درب چوبی بسیار مقاوم‌تر است؛ در نتیجه اگر ایمنی درب برایتان مهم است، انتخاب مناسبی خواهد بود. درب آهنی همچنین طول عمر بیشتری نسبت به درب چوبی دارد.

لولای درب آهنی

سه نوع رایج از درب‌های آهنی، درب‌های مدرن، فرفوژه و سی ان سی هستند. درب‌های آهنی مدرن، ساده و زیبا هستند و برای افرادی که به معماری مینیمال علاقه دارند، مناسب‌اند. درب فرفوژه بر خلاف درب مدرن، طراحی پیچیده‌ای دارد. این درب‌ها به دلیل وزن بالاتر و طراحی پیچیده‌تر، قیمت بیشتری نیز دارند. درب سی ان سی را می‌توان پیچیده‌ترین نوع از درب‌های آهنی دانست.

نصب لولای درب در درب‌های آهنی نیز مشابه درب‌های چوبی است. برای تنظیم لولای درب آهنی به راهنمای گفته شده در بالا مراجعه کنید.

نصب لولای درب کابویی

درب کابویی یا درب بادبزنی نوعی از درب است که مقاومت و ماندگاری بالایی دارد. درب کابویی با پروفیل آلومینیوم تولید می‌شود. در این نوع از درب، پروفیل آلومینیوم به وسیله لولای مخصوص به چارچوب متصل می‌گردد. این نوع درب بیشتر در کافه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نصب لولای درب کابویی

قبل از اقدام به نصب لولای درب کابویی، وسایل مورد نیاز که در قسمت‌های بالاتر گفته شده را تهیه کنید. لولای مناسب این درب‌ها را نیز تهیه کنید. مراحل نصب لولای درب کابویی شبیه به درب چوبی و درب آهنی است و شیوه کلی آن در قسمت‌های قبل توضیح داده شده است.

چه موقع باید به متخصص مراجعه کنم؟

از آنجا که اتصال لولا به درب کاری است که به تخصص نیاز دارد، ممکن است نتوانید خودتان آن را انجام دهید. اگر به توانایی خود در این زمینه شک دارید، با یک نجار خوب تماس بگیرید. کار نصب لولا شوخی بردار نیست و اشتباه در نحوه نصب زحمات شما را بر باد خواهد داد. اگر بخواهید کار نصب لولا را برای چند درب انجام دهید، بهتر است به نجار مراجعه کنید تا این کار وقت‌گیر را برایتان انجام دهد.

مطلب پیشنهادی : تعمیر و نوسازی سریع و آسان کابینت آشپزخانه

سوالات متداول

1.جوش دادن لولای درب آهنی چگونه انجام می‌شود؟

جوش دادن لولای درب آهنی یکی از مراحلی است که برای نصب لولای درب آهنی باید طی کنید. بعد از اینکه وسایل لازم را تهیه کردید و محل نصب لولا را مشخص کرده و علامت زدید، باید درون درب به ضخامت لولا عمق ایجاد کنید. بعد از ایجاد عمق و صاف کردن، به جوش دادن لولای درب آهنی بپردازید تا لولا روی درب نصب شود.

2.آیا کار تنظیم لولای درب آهنی را می‌توانم خودم انجام دهم؟

تنظیم لولای درب آهنی کاری تخصصی است و بهتر است به فرد باتجربه سپرده شود. با این وجود با خواندن نکات گفته شده در این مقاله خودتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر فکر می‌کنید نصب لولای درب کار سختی است و وقت زیادی از شما می‌گیرد، از همان ابتدا کار تنظیم و جوش دادن لولای درب آهنی را به یک نجار باتجربه بسپارید.

3.آیا لولای درب چوبی، درب آهنی، درب کابویی و … به یک شیوه نصب می‌شوند؟

وسایل مورد نیاز برای نصب لولای درب در انواع درب یکسان است. تنها نوع لولای مورد استفاده با توجه به نوع درب متفاوت خواهد بود. مراحل طی شده برای نصب نیز به صورت کلی یکسان هستند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا