نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان

معرفی کامل رنگ مخصوص دیوار سیمانی

ساختمانتعمیرات ساختماننقاشی ساختمان

بلوک‌های سیمانی و سیمان سفید و خاکستری کاربردهای زیادی در خانه‌سازی دارند و از آنجایی که رنگ‌آمیزی سیمان با رنگ‌آمیزی سطوح گچی، چوبی و فلزی کاملا متفاوت است، آچاره در این مقاله نحوه رنگ‌آمیزی دیوار سیمانی، نکات مربوط به انتخاب رنگ مخصوص دیوار سیمانی، قیمت رنگ مخصوص سیمان و دیگر ابزار لازم را بررسی می‌کند. پس اگر قصد زیباسازی و ایجاد تنوع در فضای خانه یا ویلای‌‌تان را دارید، در ادامه با ما همراه شوید.

ابزار  موردنیاز برای رنگ مخصوص دیوار سیمانی

در این بخش ابتدا ابزار لازم جهت رنگ‌ کردن دیوار سیمانی را معرفی می‌کنیم که راهنمای شما در انتخاب رنگ مخصوص دیوار سیمانی خواهد بود. شما برای شروع نقاشی ساختمان و دیوار سیمانی به غلطک رنگ، پرایمر سیمانی، رنگ مخصوص دیوار سیمانی، کاردک، بتونه یا ملات سیمان و ابزاری برای شستشو و تمیز‌ کردن دیوار سیمانی نیاز دارید.رنگ مخصوص دیوار سیمانی

رنگ مخصوص دیوار سیمانی چیست؟

برای این‌که رنگ مخصوص دیوار سیمانی را انتخاب کنید، ابتدا باید ببینید که دیوار سیمانی داخل ساختمان است یا در بنا و بیرون ساختمان قرار دارد؟ اگر دیوار سیمانی مدنظر از دیوا‌ر‌های داخلی ساختمان باشد، بهتر است از رنگ‌های پلاستیک یا رنگ‌هایی برپایه اکریلیک استفاده کنید؛ در غیر اینصورت اگر دیوار سیمانی از دیوار‌های بیرونی و نمای ساختمان باشد، رنگ‌های حاوی سیلیکون انتخاب مناسب‌تری هستند.

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان

انواع رنگ‌های موجود در بازار

  • رنگ پلاستیک

از قدیمی‌ترین رنگ‌های ساختمانی است. قابلیت اجرای آسان و قیمت مناسبی دارد. از آنجایی که رنگ پلاستیک دوده و آلودگی را خیلی زود به خود جذب می‌کند، قابلیت شستشو ندارد و نسبت به اشعه ماوراء بنفش نور خورشید مقاوم نیست، بیشتر در رنگ‌ کردن سقف، داخل کمد‌ها و انباری‌ها مناسب است.قیمت رنگ مخصوص سیمان

  • رنگ روغنی

رنگ‌های روغنی بر پایه آلکید‌ها هستند و گاهی آن‌ها را رنگ‌های آلکیدی نیز می‌نامند. در این نوع رنگ، پودر رنگ در حلالی روغنی حل شده است که این ویژگی ساختار رنگ‌های روغنی را براق و ضد‌آب می‌کند. رنگ‌های روغنی به دلیل این‌که در برابر شستشو مقاوم‌اند، انتخاب خوبی برای سطوح صاف دیوارهای داخلی هستند.رنگ مخصوص سیمان سفید

  • رنگ‌های نانو

رنگدانه‌هایی در ابعاد نانو در رنگ‌های نانو به کار رفته است. این ابعاد سبب ایجاد ویژگی‌هایی از جمله: چسبندگی و پوشش‌دهی بالا به سطح موردنظر و مقاومت در برابر حرارت و رطوبت شده است. رنگ‌های نانو قابلیت اجرا روی سطوح مختلف چوبی، سیمانی و گچی را دارند. قیمت رنگ‌های نانو معمولا بالاتر از سایر انواع رنگ است.

  • رنگ‌های اکریلیک

رنگ اکریلیک بر پایه آب است و رنگ لاتکسی نیز نامیده می‌شود. از ویژگی‌های مثبت رنگ اکریلیک می‌توان به سریع خشک‌ شدن، قابل شستشو بودن (البته در دفعات محدود) و قیمت بسیار مناسب آن‌ها اشاره کرد. رنگ اکریلیک بوی آزاردهنده رنگ‌‌های روغنی را ندارد. همچنین به دلیل بافت و غلظت بالای رنگ‌های اکریلیک، رنگ‌آمیزی آن‌ها باید با غلطک یا پیستوله انجام شود؛ زیرا رد قلمو روی سطح دیوار باقی می‌ماند. امروزه مشتقات سیلیکونی رنگ اکریلیک نیز برای افزایش مقاومت حرارتی و رطوبتی جهت استفاده در دیوارهای بنا تولید شده‌اند.

  • رنگ‌های مولتی‌کالر

همان‌طور که از نامشان پیداست، این رنگ‌ها از چند رنگ مختلف با بافت متفاوت تشکیل شده‌اند. مولتی‌کالرها تنها با دستگاه‌های اسپری روی سطوح اعمال می‌شوند. بافت ترکیبی این نوع رنگ‌ استفاده از آن را خاص و عموما به طرح‌های مدرن محدود کرده است.

  • رنگ‌های سیلیکونی

رنگ‌های سیلیکونی بر پایه رزین سیلیکون بوده و به دلیل حضور عنصر سیلیسیم، در برابر حرارت، رطوبت، نور ماوراء بنفش خورشید و رشد خزه مقاوم هستند. ویژگی رنگ‌های سیلیکونی آن‌ها را برای رنگ‌ کردن دیوار‌های سیمانی خارجی به‌خصوص در مناطق گرم و مرطوب مناسب کرده است. همچنین این رنگ‌ها بسته به درجه سیلیکونی بودن در رنگ کردن تجهیزات صنعتی و لوله‌های فلزی مجاور حرارت کاربرد فراوان دارند.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

رنگ‌ مخصوص دیوار سیمانی سفید

بلوک‌های سیمانی و سیمان در دو رنگ خاکستری و سفید تولید می‌شوند. پرسش پر‌تکرار این است که آیا رنگ مخصوص سیمان سفید با رنگ مخصوص دیوار سیمانی خاکستری متفاوت است یا نه؟ در جواب باید گفت عموما مراحل رنگ‌آمیزی و انتخاب رنگ مخصوص سیمان سفید مشابه سیمان خاکستری است، آن‌چه تفاوت دارد عبارت است از:

  1. اگر دیوارنما از سیمان سفید باشد و با رنگ اکریلیک رنگ‌آمیزی شده باشد، رنگ اکریلیک روی سیمان سفید در مقابل نور خورشید مقاومت کمتری داشته و عمر آن کاهش می‌یابد. به همین دلیل رنگ مخصوص سیمان سفید معمولا از گروه رنگ‌های سیلیکونی با مقاومت حرارتی و نورانی بالا انتخاب می‌شود.
  2. در رنگ‌ کردن سیمان سفید به‌خصوص در رسیدن به فام‌های رنگی روشن، رنگ کمتری مصرف می‌شود.
  3. گاهی برای صرفه‌جویی در هزینه در دیوارهایی که نیازی به شستشو ندارند؛ از رنگ پلاستیک روی سیمان سفید استفاده می‌کنند.رنگ مخصوص سیمان طرح سنگ

قیمت رنگ مخصوص دیوار سیمانی

رنگ مخصوص دیوار سیمانی بر‌حسب کارکرد دیوار بهتر است از دوگروه رنگ‌های اکریلیک و رنگ‌های حاوی سیلیکون انتخاب شود. مقایسه قیمت رنگ مخصوص دیوار سیمانی در حجم 3500 میلی‌لیتری در تابستان 1401 مطابق جدول زیر است:

ردیف مشخصات رنگ قیمت حدودی در تابستان 1401
1 رنگ اکرلیک سفید، طبرستان، کد 300، حجم 3500 میلی‌لیتر 130 هزار تومان
2 رنگ اکریلیک نما سیلیکونی مات، پارس دکو دنسیل، کد 300، حجم 3500 میلی‌لیتر 230 هزار تومان
3 رنگ سیلیکون نما، روناس، کد RTB-1223، حجم 3500 میلی‌لیتر 437 هزار تومان

پرایمر دیوار سیمانی

پرایمر نوعی آستر یا پوشش اولیه سطح کار از جنس رزین است که جهت:

  1. زدودن آلودگی‌های ثانویه سطح (پس از تمیز کردن اولیه سطح)
  2. ایجاد چسبندگی بیشتر میان سطح دیوار سیمانی و رنگ
  3. افزایش دوام رنگ
  4. محافظت از سطوح

پیش از رنگ‌آمیزی دیوار سیمانی به‌کار می‌رود. بر اساس نوع کاربرد دیوار سیمانی پرایمر دیوار سیمانی نیز به 2 دسته ذیل تقسیم‌بندی می‌شود:

  1. پرایمر بر پایه آب (پرایمر اکریلیک)
  2. پرایمر بر پایه حلال (موم‌ پرایمر)قیمت پرایمر دیوار سیمانی

پرایمر اکریلیک چیست؟

پرایمر اکریلیک دیوار سیمانی محصولی دوغ مانند و شیری‌رنگ بر پایه آب، رزین اکریلیک و سیلیکون بوده و با نفوذ به تخلخل‌های دیوار سیمانی، باعث افزایش چسبندگی لایه‌های بعد بر‌ روی سیمان می‌گردد. معمولا قبل از استفاده از رنگ اکریلیک بر‌ روی دیوار سیمانی، پرایمر اکریلیک بدون رقیق‌ کردن با استفاده از غلطک پرزدار روی سطح اعمال می‌شود و حداقل به 2 ساعت زمان برای خشک‌ شدن نیاز دارد. دیوار سیمانی آغشته به پرایمر اکریلیک قبل از خشک‌ شدن نباید در معرض بارندگی و یخ‌زدگی قرار بگیرد.

موم‌ پرایمر چیست؟

موم‌ پرایمر نوعی پوشش معدنی بر پایه حلال و در کاربرد عایق رطوبتی است. همچنین موم‌ پرایمر با پوشش منافذ دیوار سیمانی از خوردگی سیمان نیز جلوگیری می‌کند. پس از تمیز کردن سطح ابتدا با غلطک یک لایه موم‌ پرایمر نفوذی بر روی سطح اعمال می‌کنند و سپس بعد از 24 ساعت موم‌ پرایمر پوششی روی سطح اجرا می‌گردد.

قیمت پرایمر دیوار سیمانی

طبق مطالب گفته‌شده، بسته به نوع کاربرد می‌توان از موم‌ پرایمر و پرایمر اکریلیک روی دیوار سیمانی استفاده کرد. مقایسه قیمت پرایمر‌ دیوار سیمانی در حجم 10 ‌لیتری در تابستان 1401 مطابق جدول ذیل است:

ردیف مشخصات رنگ قیمت حدودی در تابستان 1401
1 پرایمر آکریلیک پایه آب کاپارول 10 لیتری 350 هزار تومان
2 موم پرایمر حربا مدل PL85 گرید بتن 10 لیتری 700 هزار تومان

مراحل آماده‌سازی دیوار سیمانی

آماده‌سازی دیوار سیمانی شامل مراحل زیر است:

  1. شستشو و تمیز کردن دیوار سیمانی
  2. اگر روی دیوار، گچ یا رنگ پوست‌پوست‌شده قبلی باشد، با یک کاردک آن‌ها را از سطوح سیمانی جدا کنید.
  3. ترک، شکاف و سوراخ‌های دیوار را با بتونه پر کنید اما در دیوار‌های سیمانی و بتنی، بتونه‌کاری را بسط ندهید؛ زیرا سیمان و بتن جدید هیچگاه چسبندگی لازم را روی سیمان و بتن قدیمی ندارند و باعث ایجاد برجستگی و نایکنواختی پس از رنگ‌آمیزی می‌شوند.
    اگر با این مشکل روبه‌رو هستید، راه‌حل استفاده از رنگ‌های بافت‌دار و پوشش‌های کنتکس است تا با خطایی دید، عیوب کار مخفی شود.

آموزش نقاشی روی دیوار سیمانی

مراحل نقاشی روی دیوارسیمانی به‌ این صورت است:

  1. آماده‌سازی
  2. پرایمر زدن
  3. رنگ‌آمیزیرنگ مخصوص دیوار سیمانی

بهترین فاصله زمانی میان پرایمر زدن و رنگ‌آمیزی 24 ساعت است تا سطح زیر رنگ مرطوب نباشد.

بهترین ابزار برای رنگ‌آمیزی دیوار سیمانی غلطک پرزدار یا پمپ باد (پیستوله) است.

درخواست نقاشی ساختمان

ایده‌های رنگ‌ آمیزی دیوار سیمانی

دیوار سیمانی به دلیل مقاومت بالا در حرارت، رطوبت و لرزه بیشترین استفاده را در دیوار‌های خارجی و نما دارد و از آنجایی که دیدن بافت‌های طبیعی سنگ و چوب همواره برای بشر لذت‌بخش است، ایجاد چنین طرح‌هایی با رنگ بر‌ روی دیوار سیمانی طرفداران زیادی پیدا کرده است.

آموزش رنگ کردن دیوار سیمانی طرح سنگ

برای رنگ‌ کردن دیوار سیمانی طرح سنگ می‌توانید از اشکال منظم و قرینه و اشکال غیرمنظم و غیرقرینه استفاده کنید. دیوارچینی با سنگ‌های طبیعی (لاشه‌چینی) به دلیل تنوع طرح و ابعاد سنگ‌ها به دیوار سیمانی طرح سنگ با اشکال غیر‌قرینه شباهت بیشتری دارد.

رنگ مخصوص سیمان طرح سنگ

منظور از انتخاب رنگ مخصوص سیمان طرح سنگ، رنگی است که در برابر تابش نور خورشید و رطوبت مقاوم باشد. مخصوصاً اگر این دیوار کنار باغچه باشد. رنگ‌های سیلیکون‌دار در شرایط ذکرشده طول‌ عمر زیادی دارند و در دیوار سیمانی رنگ‌آمیزی‌شده با رنگ‌های سیلیکون‌دار احتمال آسیب‌هایی از جمله رشد خزه و پیدایش شوره بسیار کم است.

جمع‌بندی

در این مقاله با انواع ابزار و رنگ‌های رایج در رنگ‌آمیزی ساختمان، نحوه انتخاب رنگ مخصوص دیوار سیمانی و نحوه رنگ‌آمیزی دیوار‌های سیمانی به طرح‌های مختلف آشنا شدید. اگر تجربه رنگ‌آمیزی دیوار سیمانی دارید در کامنت‌ها با آچاره در میان بگذارید.

4/5 - (20 امتیاز)

9 دیدگاه

  1. اگر به خاکستر عود طبیعی سوخته به اندازه کافی دسترسی دارید، بجای خاک سنگ ،از مخلوط خاکستر عود طبیعی و سیمان سفید و آب ، بصورت خمیری نرم و بسیار شکل پذیر بدست میآید که پس از خشک شدن سطح کار نیازی به رنگ آمیزی ندارد، در بطن کار لایه های زیبا با رنگهای متنوع و ملایم پدیدار می‌شوند که بصورت طبیعی و پراکنده رنگ آمیزی شده‌اند . پس از خشک شدن کامل سطح سیمان کاری شده،
    رنگهای زیبا را در سطح کار خواهید دید . هر چه تنوع در نوع عود بیشتر با سس د
    رنگهای متنوع و البته بسیار ملایم بیشتری خواهید داشت. قطعا جمع آوری این مقدار خاکستر طبیعی عود نیاز به زمان زیاد و حوصله دارد، میتوانید از خاکستر چوب که کاملا سوخته و پس از سرد شدن به رنگ سفید درآمده را نیز امتحان کنید. خاکسترهای الک شده شومینه هیزمی برای اینکار مناسبتر هستند.

    1. درود، بله. رنگ آکرلیک ضد آب استفاده شود مناسب است؛ چون یکی از مصارف این رنگ در نمای ساختمان است.

  2. سلام ملاتی که برای ابزار سیمانی استفاده میشه چه ملاتیه ؟؟اگر سیمان سفید و پودر سنگه پس چرا ترک نمیخوره؟؟

    1. با سلام، میزان استفاده از آب باید به اندازه باشد لذا در صورتی که آب کم باشد باعث ترک‌خوردگی شده و در صورت کمبود آب نیز به دلیل جدا شدن لایه رویی از زیری و از دست دادن مقاومت باعث ترک خوردگی می‌شود.
      عدم مخلوط درست ملات و همچنیین به جای خاک از ماسه خاکی استفاده کردن باعث ترک‌خوردگی می‌شود.

    1. سلام وقت بخیر. پرایمر استفاده می‌شه ولی چسب چوب برای همه رنگ‌ها استفاده نمی‌شه و نقاش باید تشخیص بده که کدوم رنگ به چسب چوب نیاز داره و حالا چقدر چسب چوب باید با رنگ ترکیب بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید