بازسازی راه پله و معرفی انواع راه‌پله

ساختمانبازسازی و دکوراسیون

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین بخش‌ها در ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی راه‌ پله ساختمان است. راه ‌پله‌ها در مدل‌ها و انواع متنوعی ساخته‌ می‌شوند و به مرور زمان بعد از گذشت چندین سال از ساخت ساختمان به تعمیر و بازسازی نیاز دارند. در زمان بازسازی ساختمان‌های قدیمی, به بازسازی راه‌ پله نیز رسیدگی می‌شود.

پله‌ها نقش مهمی در زیبایی ساختمان ایفا می‌کنند؛ بنابراین باید هرچه زودتر نسبت به برطرف کردن صدای اضافی و لق بودن آن‌ها اقدام شود‌. خدمات طراحی راه پله  و بازسازی راه‌ پله توسط شرکت‌های ساخت راه‌پله و شرکت‌های کفپوش ارائه می‌شود.

برای انتخاب شرکت باتجربه بازسازی حتما باید سابقه کاری، تجربه و نمونه‌کارهای آن را مورد بررسی قرار دهید. در این مقاله تمام نکات مربوط به بازسازی راه‌ پله‌ قدیمی را توضیح خواهیم داد. بازسازی راه پله های قدیمی پروسه خاصی دارد که در این مقاله در مورد آن صحبت می‌کنیم.

نکات بازسازی راه‌ پله

در سال‌های اخیر در ساختمان‌های مسکونی استفاده از آسانسور رواج پیدا کرده و الزامی شده است. اما همچنان در ساختمان‌های قدیمی و بدون آسانسور افراد از طریق راه ‌پله تردد می‌کنند. البته در ساختمان‌های دارای آسانسور نیز برخی از ساکنین تردد از طریق پله‌ها را ترجیح می‌دهند.

جابه‌جایی برخی از وسایل سنگین نیز از طریق آسانسور امکان‌پذیر نیست و راه‌پله قسمتی از ساختمان است که برای رفت و آمد در طبقات ساختمان کاربرد دارد. پله به‌عنوان ‌کاربردی‌ترین بخش از معماری ساختمان شامل پله‌های طبقات، پله‌های داخل خانه، پله‌های حیاط، پله‌های ورودی و پله‌های دکوری در خانه‌های باشکوه و مجلل می‌شود‌.

با توجه به این‌که روزبه‌روز به تعداد ساختمان‌های مرتفع افزوده می‌شود، اهمیت راه‌پله‌ها نیز بیشتر شده است. پله‌ها از لحاظ ارتفاع، طول و عرض متفاوت هستند و با متریال‌های مختلفی مانند چوب، سنگ، بتن، فلز، پلکسی و فولاد ساخته می‌شوند و پس از چند سال باید برای بازسازی راه پله قدیمی اقدام کرد.

بازسازی راه پله و ساختمان را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • صفر تا صد بازسازی خانه‌های قدیمی
  • دکوراسیون خانه
  • نقاشی ساختمان، بنایی، کابینت و گچ‌کاری
  • مشاوره بازسازی راه پله و ساختمان
  • تخریب و تغییر دکور خانه

بازسازی راه پله و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

بازسازی راه پله و ساختمان را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • صفر تا صد بازسازی خانه‌های قدیمی
  • دکوراسیون خانه
  • نقاشی ساختمان، بنایی، کابینت و گچ‌کاری
  • مشاوره بازسازی راه پله و ساختمان
  • تخریب و تغییر دکور خانه

بازسازی راه پله و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

طراحی راه پله و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی 

برای بسیاری از افراد زیبایی محل استراحت و محیط زندگی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ساختمان‌های قدیمی برای به‌روز شدن دکوراسیون داخلی، می‌توان از روش بازسازی ساختمان استفاده کرد‌.

در طراحی راه‌ پله باید به مواردی مانند زیبایی، استحکام و به روز بودن توجه کرد. برای رفت و آمد در محیط داخلی ساختمان‌، راه‌پله‌ها کاربرد زیادی دارند، بنابراین باید در بازسازی راه‌پله نکات لازم را رعایت کنید.

در ادامه، نحوه تعمیر و بازسازی راه پله در ساختمان‌های قدیمی را توضیح می‌دهیم.

بازسازی راه پله قدیمی

نحوه تعمیر و بازسازی راه پله در ساختمان‌های قدیمی

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مقاله نیز اشاره کردیم، راه‌پله به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم ساختمان علاوه‌بر اینکه قسمت‌های مختلف و طبقات ساختمان را به هم مرتبط می‌کند، محل رفت و آمد ساکنان است و استحکام و ایمنی آن‌ نقش مهمی در حفظ سلامت ساکنان ساختمان دارد.

در کنار استحکام راه‌ پله، زیبایی آن نیز در دکوراسیون داخلی ساختمان موثر است؛ بنابراین اگر راه‌‌پله‌های محل سکونت شما از نظر رنگ و فرم، ظاهری به‌هم‌ریخته پیدا کرده، باید حتما برای بازسازی راه پله آن اقدام کنید تا نمای داخلی ساختمان به‌صورت مدرن و امروزی باشد.

بازسازی راه پله و طراحی راه پله مراحل مختلفی دارد و هر یک از این مراحل توسط یکی از شرکت‌های معتبر فعال در زمینه بازسازی ساختمان با قیمتی بسیار مناسب و به‌صورت جداگانه انجام می‌شود.

مطلب پیشنهادی: چک لیست بازسازی ساختمان

بازسازی پله قدیمی

مراحل بازسازی راه پله

همه ساختمان‌ها به مرور زمان و بعد از گذشت چند سال از ساخت، به بازسازی نیاز دارند. مصالح به کار رفته در ساختمان طول عمر مشخصی دارند و هر سال که می‌گذرد دچار فرسودگی می‌شوند.

راه‌پله نیز از این قاعده مستثنی نیست و مانند همه بخش‌های ساختمان بعد از رفت و آمدهای زیاد باید بازسازی شود. در راه‌ پله های فرسوده و آسیب‌دیده احتمال سقوط مصالح وجود دارد‌. انواع تعمیر و بازسازی راه پله ها عبارتند از:

1. بازسازی راه پله، رفع صدای جیرجیر در راه‌پله‌هایی که فرش شده‌اند

اکثر ایرانی‌ها تمایل دارند که راه‌پله‌های خود را با استفاده از فرش‌ یا موکت بپوشانند. با استفاده از فرش و موکت، پله‌ها ظاهری شیک و زیبا به خود می‌گیرند. با توجه به این که بیشتر پله‌ها با متریال‌هایی مانند سنگ، کف‌پوش و سرامیک ساخته می‌شوند، انداختن فرش و موکت از سر خوردن افراد به‌ویژه کودکان حین تردد از پله‌ها جلوگیری می‌کند.

محاسبه رایگان هزینه بازسازی و دکوراسیون ساختمان!

البته به این نکته توجه داشته باشید که فرش و موکت فقط از سر خوردن جلوگیری می‌کنند، اما نقشی در جلوگیری از ایجاد صدای جیرجیر حاصل از فرسایش پله‌ها و نیاز به بازسازی پله قدیمی ندارند. برای رفع صدای جیرجیر لازم نیست که تمام موکت‌ها یا فرش‌های چسبانده شده روی راه‌پله را جدا کنید.

به این منظور فقط کافی‌ست که با راه رفتن روی راه پله محل تولید صدای جیرجیر را پیدا کرده و سپس با ابزارهای مخصوص همان قسمت پله را تعمیر کنید. با استفاده از این کار هزینه‌های تعمیر و بازسازی راه پله به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

زیرا تعمیر با سرعت بالایی انجام می‌شود و برای بازسازی راه پله نیازی به جدا کردن موکت یا فرش از سطح پله نیست.

مطلب پیشنهادی: بازسازی تخصصی ساختمان

تعمیر راه پله قدیمی

2. رفع لق شدن کف پله‌ها

یکی از مشکلاتی که برای اکثر راه‌پله‌ها اتفاق می‌افتد، این است که کف پله‌ها دچار لق شدگی می‌شود و اگر به‌سرعت آن‌ها را  تعمیر و بازسازی نکنید، خطرات بسیار زیادی به وجود می‌آید. فاصله افتادن بین کف پله و دیوار، از مهمترین دلایل لق شدن کف پله محسوب می‌شود.

برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید تمام قسمت‌های راه‌پله مورد بررسی قرار بگیرد تا همه ایرادات و همچنین شکاف‌های موجود در کف پله را پیدا کنید. بعد از پیدا کردن ایرادات، بازسازی راه پله قدیمی و تعمیر بخش‌های معیوب و آسیب‌دیده شروع می‌شود.

توجه داشته باشید که این کار حتما باید توسط یک تیم متخصص و باتجربه انجام شود.‌

مطلب پیشنهادی: نحوه آماده سازی رنگ پلاستیک

تعمیر لق بودن پله

3. بازسازی راه پله با برطرف کردن شکستگی پله‌ها

پله‌های موجود در راه‌پله از متریال‌های مختلفی ساخته شده‌اند‌. فرقی نمی‌کند که پله از چه جنسی باشد، به هر حال با گذر زمان در معرض آسیب قرار می‌گیرد و دچار شکستگی می‌شود. رفع شکستگی پله‌ها یکی دیگر از مراحل بازسازی راه‌ پله به‌شمار می‌رود.‌

شکستگی پله‌ها هم جلوه ظاهری پله را زشت می‌کند و هم برای کسانی که از پله‌ها تردد می‌کنند‌، خطرناک است؛ بنابراین اگر یک یا چند پله در ساختمان مسکونی یا تجاری آسیب دیده بود، بلافاصله برای بازسازی آن‌ها اقدام کنید.

اندازه‌گیری کف پله‌های شکسته را با دقت کامل انجام دهید تا یک کفی مناسب را به‌جای کفی آسیب‌دیده نصب کنید.‌ اگر روی پله‌های شکسته شده فرش یا موکت نصب شده، حتما هنگام بازسازی فرش و موکت باید از سطح پله جدا شود.

پس از تعمیر پله ها به مدت 24 ساعت از تردد روی پله‌ها بپرهیزید تا پله جدید استحکام کافی به دست بیاورد. نکته مهمی که در بازسازی راه پله وجود دارد این است که رنگ پله‌های جدید باید با رنگ پله‌های قدیمی متناسب باشد تا ظاهر و نمای پله زیبایی خود را از دست ندهد.‌

مطلب پیشنهادی: نظافت موکت راه پله

انواع راه پله از نظر کاربرد و شکل ظاهری

راه‌پله‌ها از لحاظ شکل‌ ظاهری، مصالح به کار رفته و کاربردی که دارند، به چند گروه مختلف طبقه‌بندی می‌شوند‌. در این بخش از مقاله، انواع راه پله‌ها را از لحاظ کاربرد و شکل ظاهری معرفی خواهیم کرد.

طراحی و کاربرد راه پله در ساختمان شامل پله‌های موجود در طبقات مختلف ساختمان، پله‌های منازل دوبلکس،‌ پله‌های بیرونی ساختمان، پله‌های در ورودی و پله‌های حیاط می‌باشد. پله‌ها از نظر شکل ظاهری تقسیم‌بندی بسیار گسترده‌تری دارند که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.‌

1. راه‌پله مستقیم

پله‌های مستقیم برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که دارای فضای کافی برای نصب هستند. در ساخت این نوع راه‌پله حرکات پیچ و تاب‌دار یا مارپیچی مشاهده نمی‌کنید. این پله‌های ظاهری مستطیل شکل دارند و استانداردهای لازم در ساخت آن‌ها رعایت شده است.

راه پله مستقیم انواع متنوعی دارد و هنگام بازسازی راه پله، یکی از این نوع پله‌ها به‌جای پله‌های قدیمی استفاده می‌شود. راه‌‌پله‌های مستقیم یک طرفه، انواعی از راه پله مستقیم هستند که از طول بیشتری برخوردار است و افراد هنگام تردد از آن ممکن است دچار خستگی شوند.

به همین دلیل در  این نوع راه‌پله بخشی به‌نام پاگرد برای رفع خستگی ساخته می‌شود.‌ راه‌پله‌های مستقیم دو طرفه دارای پاگرد وسط و سه بازو هستند و به‌عنوان پرکاربردترین نوع راه پله مستقیم شناخته می‌شوند‌. در این پله‌ها پس از هر ردیف پاگرد وجود دارد و دوباره ردیف بعدی پله شروع می‌شود‌.

راه‌پله مستقیم با دو پاگرد و سه بازو در ساختمان‌های تجاری کاربرد بیشتری دارد‌. در این نوع پله دو ردیف پله دارای عرض کم است و یک ردیف پله عرض زیادی دارد. راه‌پله مستقیم سه طرفه با دو پاگرد و سه بازو در ساختمان‌های چند طبقه‌ای که فضای کافی و مناسب برای ساخت راه پله موجود نباشد، به کار می‌رود.

مطلب پیشنهادی: تعمیر و نوسازی سریع و آسان کابینت آشپزخانه

بازسازی راه پله مستقیم

2. راه‌پله‌های دارای پیچ و تاب

پله‌های پیچ و تاب‌دار برخلاف پله‌های مستقیم ساخته می‌شوند و با هر فضایی سازگار می‌باشند. مدل‌های مختلف پله‌های پیچ و تاب‌دار شامل پله‌های تزئینی و پله‌های قائم هستند. در پله‌های دارای پیچ قائم یک پاگرد وجود دارد که در آن چند عدد پله با حالت چرخشی قرار گرفته‌اند.

پله‌های دارای پیچ و تاب تزئینی بیشتر در ساختمان‌های دوبلکس و لاکچری مشاهده می‌شوند. عرض این نوع ‌راه‌پله معمولا زیاد است. هرچه مساحت خانه بیشتر باشد، عرض‌ پله‌های تزئینی ساخته شده در آن نیز افزایش می‌یابد. جنس پله‌های تزئینی معمولا از متریال‌هایی مانند سنگ مرمر و چوب است.

بعضی از افراد با توجه به سلیقه شخصی خود بر روی این نوع راه‌پله فرش می‌اندازند.

تعمیرات و بازسازی ساختمان با تیم آچاره

3. راه‌ پله‌ مدرن

راه‌ پله های مدرن متناسب با دکوراسیون داخلی ساختمان‌های جدید ساخته می‌شوند. این پله‌ها برای زمانی که فضای کافی وجود ندارد، به‌عنوان کمد یا کتابخانه، اتاقک انباری و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ساخت این پله‌ها می‌توان از نرده‌های مختلفی استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: بازسازی ویلا به‌صورت تخصصی

4. راه ‌پله‌ چوبی

پله‌هایی که با استفاده از متریال چوب ساخته می‌شود، به‌عنوان‌ گران‌ترین نوع راه پله جلوه زیبایی به ساختمان می‌بخشند. البته جنس چوب به مراقبت زیادی نیاز دارد.

راه پله چوبی

5.  راه پله شیشه‌ای

شیشه علاوه‌بر اینکه در ساخت پنجره و نمای ساختمان‌های مدرن کاربرد زیادی دارد، برای ساخت راه ‌پله نیز استفاده می‌شود.  البته شیشه‌هایی که برای ساختن راه‌پله کاربرد دارند از ضخامت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.

افرادی که فوبیای ارتفاع دارند، هنگام راه رفتن روی پله‌های شیشه‌ای استرس می‌گیرند. این نوع راه‌پله هم در ساختمان‌های تجاری و اداری و هم در ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طراحی این راه‌پله، با نورپردازی زیبایی و نور محیط را افزایش می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: نوسازی و بازسازی نمای ساختمان قدیمی

راه پله شیشه ای

تزئین پله های قدیمی در بازسازی راه پله

همان‌طور که بارها در این مقاله تاکید کردیم، پله‌ها یکی از بخش‌های مهم در تمام ساختمان‌ها به‌شمار می‌روند و هنگام بازسازی راه پله قدیمی باید به تزئین پله‌ها نیز توجه می‌شود. برای تزئین پله‌ها روش‌های زیادی وجود دارد.

با استفاده از رنگ، گلدان، استیکر و ایده‌های خلاقانه دیگر می‌توان تزئین و زیبایی پله‌ها را به بهترین نحو انجام داد. تمام وسایلی که برای تزئین راه پله به کار می‌روند، به سلیقه شخصی افراد و همچنین نوع دکوراسیون داخلی ساختمان بستگی دارند.

در کنار تزئین راه‌پله، از تزئین نرده‌ها نیز نباید غافل شد. نرده یکی از قسمت‌های جدا نشدنی در تمام راه‌پله‌هاست که به افزایش ایمنی ساختمان کمک می‌کند‌. با نصب نرده دیگر خیال شما بابت تردد کودکان از روی راه‌پله راحت خواهد شد. تزئین نرده با استفاده از رنگ، کاغذ دیواری و غیره جلوه زیبایی به راه‌پله‌ها می‌بخشد.

برای ساخت نرده راه پله از متریال‌های مختلفی مانند آهن، استیل، شیشه و غیره استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: انواع روش‌های بازسازی شومینه

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مربوط به بازسازی راه پله قدیمی را ذکر کنیم و سپس به معرفی انواع راه پله از لحاظ شکل ظاهری، کاربرد و مصالح به کار رفته بپردازیم. در بازسازی ساختمان به تعمیر و بازسازی راه پله ها و همچنین تزئینات مربوط به آن نیز توجه زیادی می‌شود‌.

در مراحل تخریب راه پله قدیمی و بازسازی راه‌پله معایبی مانند لق شدگی، جیرجیر کردن، شکستگی و غیره به بهترین شکل ممکن توسط تعمیرکاران باتجربه برطرف خواهد شد. در نهایت فراموش نکنید که شما برای نظافت راه پله، بازسازی راه پله منزل یا محل کار خود می‌توانید از نیروهای مجرب آچاره کمک بگیرید.
امیدواریم از مطالعه این مقاله کمال استفاده را برده باشید و آگاهی شما درباره بازسازی راه پله قدیمی افزایش یافته باشد.

سوالات رایج

هدف از بازسازی راه پله قدیمی ساختمان چیست؟

از مهمترین دلایل بازسازی راه پله می‌توان به مواردی مثل رفع لقی پله‌ها، از بین بردن صدای جیر جیر پله‌ها و رفع شکستگی پله‌ها اشاره کرد.

انواع راه پله کدام‌اند؟

رایج‌ترین مدل‌های راه‌پله، راه پله مستقیم و راه پله مارپیچی نام دارند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا