نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان تعویض خاک گلدان

باغبانیباغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

خاک گلدان بستر رشد انواع گیاهان آپارتمانی و غیر آپارتمانی محسوب می‌شود. اگر به گیاهان علاقه زیادی دارید و هم‌اکنون احساس می‌کنید گیاهان زیبایتان مریض و زرد شده‌اند بهتر است بدانید که یکی از دلایل این موضوع می‌تواند این باشد که زمان تعویض خاک گلدان فرارسیده است.

تمام شدن مواد مغذی خاک گلدان موجب ضعیف شدن گیاه می‌شود و در اینصورت امکان بیمار شدن گیاه بسیار زیاد است. در چنین مواردی تعویض خاک گلدان گیاه اولین راهکاری است که باید انجام شود.

تعویض خاک گلدان‌های بزرگ و همچنین گلدان‌های کوچک متعدد،مستلزم صرف زمان و انرژی زیادی است. شما می‌توانید برای سهولت در کار، از پرورش‌دهندگان گل‌وگیاه آچاره بخواهید تا این کار مشکل را در زمان کوتاهی و بدون آلوده کردن محیط برای شما انجام دهند.

برای ثبت سفارش به صفحه نگهداری از گیاهان آپارتمانی سایت مراجعه کنید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • در اغلب گل‌های آپارتمانی و غیرآپارتمانی تخلیه سریع آب می‌تواند بیانگر زمان تعویض خاک باشد.
  • شوک گیاهی نتیجه واکنش‌هایی است که گیاه در برابر تغییرات دما، تغییر خاک، تغییر میزان آب از خود نشان می‌دهد. گرچه علائم شوک تا حدی طبیعی هستند، اما عدم توجه به این موضوع می‌تواند منجر به مرگ گیاه شود.
  • اگر روی سطح خاک متوجه پوسته‌های سفید و زرد شدید، بهتر است گلدان جدید را ضدعفونی کرده و مخلوط خاک را تغییر دهید.

علت تعویض خاک گلدان

خاک بستر و محیط زندگی و تغذیه گیاهان است. پس از 12 الی 18 ماه در صورت دمای مطلوب و آب کافی گیاه نیاز به فضای بزرگ‌تری دارد.
زمان تعویض خاک گلدان بسته به هر گیاهی متفاوت است، به‌عنوان‌مثال زمان تعویض خاک گلدان پتوس با زمان تعویض خاک گلدان آگلونما متفاوت است، اما این را بدانید که هرگاه خاک سفت، خشک و روشن شد، خطر بیماری و مرگ گیاهان شما را تهدید می‌کند.

زمان تعویض خاک گلدان

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، زمان تعویض خاک گلدان گیاهان متفاوت، یکسان نیست. با توجه به این موضوع شما باید آشنایی نسبی با خلقیات، رفتارها و واکنش‌های هر گیاه موجود در باغچه یا آپارتمان خود داشته باشید.

عموم گیاهان زمانی که بسترشان کمی فروکش کرد یا خاک بستر آن‌ها سفت شد، نیاز به اصلاح خاک‌ دارند؛ اما صبر کنید زمان تعویض خاک گلدان یا اصلاح آن نیز باید مشخص باشد. بهترین فصل تعویض خاک گلدان اوایل بهار تا ابتدای تابستان است.

با تمام تفاسیر فوق، گاهی گیاه در فصل سرد یا به‌شدت گرم نیاز به محیطی جدید برای زندگی دارد. به‌طورکلی زمان تعویض خاک گلدان در زمستان مناسب نیست. اما می‌توان با رعایت برخی نکات خشک شدن ریشه گیاه را به حداقل رساند.

اگر قصد تعویض گلدان در فصول خیلی سرد و گرم سال را دارید با دقت مراحل زیرا دنبال کنید:

  • یک گلدان بزرگ انتخاب کنید.
  • گلدان جدید را ضدعفونی کنید تا از انتقال باکتری و قارچ‌ به گیاه جدید جلوگیری کنید.
  • سوراخ‌های زهکشی را در گلدان جدید ایجاد کنید.
  • اگر از گلدان سفالی استفاده می‌کنید، آن را چندساعتی درون آب رها کنید.
  • سوراخ‌های زهکشی را با پارچه‌ای نفوذپذیر یا حوله بپوشانید.
  • سپس چند سانتی‌متر خاک مرغوب در گلدان بریزید.
  • برای خارج‌سازی گیاه ابتدا آن را آبیاری کرده و سپس با آرامش و نهایت دقت آن را از گلدان قبلی جدا کنید.
  • در این بین حواستان به ساقه‌ها نیز باشد.
  • در این مرحله که ازجمله مهم‌ترین قسمت‌های آموزش تعویض خاک گلدان است توجه کنید، پس از خارج‌سازی گیاه کمی ریشه‌های کهنه را هرس کنید تا ریشه‌های جوان در بستر جدید رشد کنند.
  • در هنگام انتقال کمی از خاک گلدان قدیمی را به درون گلدان جدید انتقال دهید تا علائم شوک گیاهی را به حداقل برسانید.
  • گیاه را به خانه جدیدش انتقال داده و دور آن را با خاک مرغوب و سیاه پر کنید.
  • حال زمان آن رسیده است که گیاه را آبیاری کنید.
  • توجه کنید که پس از پایان فصل خیلی سرد یا خیلی گرم باید پارچه نفوذپذیر را از گلدان خارج کنید.

تعویض گلدان گیاه

علائم تعویض خاک گلدان

گرچه اغلب دوستداران گل به‌میزان نور و آب توجه ویژه‌ای دارند، اما نباید فراموش کنیم که خاک سالم مایه حیات یک گیاه است و برای تقویت گیاه همواره باید مراقب کیفیت آن بود. به همین دلیل ضروری است با انواع درمان خانگی قارچ گیاهان آپارتمانی و سایر بیماری‌های گیاه را از بین ببریم.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

باغبانان حرفه‌ای عموماً به علائمی که زمان تعویض خاک را نشان می‌دهد، توجه دقت و تسلط کافی دارند. اگر می‌خواهید شما هم با این علائم آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

1. تخلیه سریع آب

نگهداری آب در خاک ازجمله عواملی است که هیدراتاسیون و مواد مغذی خاک را حفظ می‌کند. در اغلب گل‌های آپارتمانی و غیرآپارتمانی تخلیه سریع آب می‌تواند بیانگر زمان تعویض خاک باشد. به‌عنوان‌ مثال در گل یوکا زمانی که آب خیلی سریع از منافذ زهکشی گلدان یوکا خارج شد، باید بدانید که زمان تعویض خاک گلدان یوکا فرارسیده است.

آموزش تعویض خاک گلدان

2. عدم رشد جدی گیاه

گرچه دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند رشد گیاه را دچار اختلال کنند، اما اگر در بازه مشخصی متوجه این موضوع شدید که گیاه رشد و رویش برگ جدیدی نداشته است، بهتر است به فکر راه چاره باشید. در چنین مواردی جایگزینی خاک گلدان و یا افزودن مواد مغذی به خاک می‌تواند بهترین راهکار برای رشد بیشتر گیاه باشد.

انتقال گیاه به گلدان جدید

3. زرد شدن و افتادن برگ‌ها

اگر همواره از گیاه حسن‌یوسف مراقبت می‌کنید، ولی متوجه ریزش و زرد شدن برگ‌های زیبای آن می‌شوید، بهتر است بدانید که زمان تعویض گلدان حسن ‌یوسف فرارسیده است. معمولاً ریزش برگ یا پژمرده شدن حسن یوسف زمانی رخ می‌دهد که خاک بیش‌ازحد در گلدان و ریشه فشرده باشد. پیشنهاد می‌کنیم در چنین مواردی علاوه‌بر تعویض گلدان، مخلوط خاک را نیز تغییر دهید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

4. تشکیل پوسته سفید یا زرد در بالای خاک

در اغلب موارد پیش‌آمده که در هنگام آبدهی به گیاهان به‌خصوص گیاه پتوس متوجه پوسته سفید و زرد روی سطح گلدان می‌شویم. علت این موضوع با مبحث آب سخت مرتبط است.

آب سخت یکی از چالش‌های نسبتاً بزرگ در دنیای کنونی است. چراکه کلسیم و منیزیم موجود در آب سخت می‌تواند عوارض مختلفی را برای انسان‌ها و سایر جانداران فراهم کند.

اگر روی سطح خاک متوجه پوسته‌های سفید و زرد شدید، بهتر است با تعویض خاک پتوس این مشکل را حل کنید.

گلدان جدید را ضدعفونی کرده و مخلوط خاک را تغییر دهید. هم‌چنین برای آب دادن به گل‌ها سعی کنید از آب‌های باکیفیت و نسبتاً تصفیه‌شده استفاده کنید.

5. توجه به سوراخ‌های زهکشی

در اغلب موارد مشاهده می‌شود که ریشه از سوراخ‌های زهکشی بیرون آمده است، در چنین مواردی باید بدانید که گیاه در حال تلاش برای به دست آوردن مواد مغذی است.

به‌عنوان‌ مثال این پدیده در زاموفیلیا معمولاً مشاهده می‌شود. در چنین مواردی تعویض خاک گلدان زاموفیلیا و اضافه کردن مواد مغذی به خاک راهکاری کاربردی و مفید است.

6. سنگ شدن خاک

معمولاً فشردگی و تراکم خاک به‌علت میزان بیش‌ از اندازه خاک رس است. عدم توجه به این موضوع می‌تواند موجب پوسیدگی ریشه‌ها و مرگ گیاه شود. در چنین مواردی بهتر است به خاک گیاه مخلوطی از پیت ماس، پرلیت، ورمیکولیت و کرم ریخته‌گری اضافه کنید.

مراحل تعویض خاک گلدان

گرچه تعویض گلدان در فصول سرد سال کمی با سایر فصل‎‌ها تفاوت دارد؛ اما روش کلی یکسان است. برای آشنایی با مراحل تعویض گلدان در فصل پاییز و بهار با آچاره همراه باشید.

1. گیاه را از کاشت فعلی یا گلدان رشد خارج کنید

ابتدا گیاه خود را به پهلو بچرخانید، آن را به‌آرامی در کنار ساقه‌ها یا برگ‌ها نگه‌دارید و به کف ظرف فعلی آن ضربه بزنید تا گیاه بیرون بیاید. اگر با ضربه گیاه از گلدان جدا نشد، بهتر است کمی خاک را مرطوب کنید.

بهرین فصل تعویض خاک گلدان

2. هرس ریشه‌ها

برای انتقال گیاه به خاک و گلدان جدید بهتر است اقدام به هرس کردن ریشه گیاه نمایید. در چنین مواردی جداسازی ریشه‌های نخ مانند و کوچک می‌تواند کمک بزرگی به رشد گیاه کند.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

پس ریشه‌های کوتاه و ضعیف را کوتاه کنید تا ریشه اصلی گیاه به‌خوبی رشد کند. این روش در زمان تعویض خاک گلدان فیکوس برای رشد بهتر گیاه کمک بزرگی خواهد بود.

نحوه تعویض گلدان

3. استفاده از خاک قدیمی

خاک گلدان قبلی محل رشد گیاه است، پس بهتر است یک‌سوم از آن را با خاک گلدان جدید ترکیب کنید تا گیاه به‌خوبی در خانه جدید خود رشد کند. اما لازم است برای از بین بردن کرم گلدان و سایر آفات، به‌خوبی آن را سم‌پاشی کنید.

4. آماده‌سازی خاک جدید

در گلدان و مآمن جدید گیاه چند سوراخ به‌منظور زهکشی ایجاد کنید. سپس یک‌لایه خاک جدید بریزید، کمی آن را گود کنید تا محل قرارگیری گیاه مشخص شود. پیشنهاد می‌شود لایه اولیه خاک شامل سنگ و شن باشد.

5. انتقال گیاه به خانه جدید

گیاه خود را روی لایه تازه خاک قرار دهید و مطمئن شوید که آن را در مرکز گلدان قرار داده‌اید. به اطراف گیاه تا جایی خاک اضافه کنید که ساقه‌ها ریشه‌ها فضایی برای تنفس داشته باشند.

6. آبیاری گیاه

پس‌ از اینکه خاک گلدان را یکدست کردید، به‌منظور چسبیدن خاک به ریشه‌ها آن را خوب آبیاری کنید و از زیبایی گلدان جدید لذت ببرید. توجه کنید که گیاهی که تازه در گلدان کاشته‌اید، نیاز به کود ندارد.

ممکن است بعد از تعویض گلدان گیاه دچار شوک شود و همین علت پژمرده شدن گل بعد از تعویض گلدان است و لازم است رطوبت گیاه را حفظ کرده و نور کافی به آن برسانید.

نکات تعویض خاک گلدان

  • در هنگام تعویض گلدان همواره به زمان تعویض گلدان توجه کنید. به‌عنوان‌ مثال زمان تعویض خاک گلدان فیکوس باید حتماً در فصول گرم سال انجام شود و قطر گلدان آن نیز نباید بیش از 4 اینچ باشد.
  • گیاهان کوچک نیاز به آبیاری بیش‌ از اندازه ندارند، چراکه آبیاری بیش‌ از حد گیاهان کوچک می‌تواند منجر به خفگی ریشه‌ها شود.
  • زمان تعویض خاک گلدان انواع گل شمعدانی و اغلب گیاهان هر 12 تا 18 ماه است، بنابراین بهتر است هر یک سال خاک گلدان‌ها به‌منظور رشد بهتر عوض شوند. گرچه این موضوع در تمام گیاهان صدق می‌کند،
    اما فراموش نکنیم که همواره استثنائاتی نیز وجود دارد، به‌عنوان‌ مثال کاکتوس‌ها نیاز به تعویض گلدان و خاک ندارند، بلکه برای خانواده کاکتوس بهتر است هرسال در فصل بهار یا تابستان مقداری خاک به بستر گیاه اضافه کنید.

علائم شوک گیاه پس از تعویض خاک گلدان

گیاهان نیز مانند ما می‌توانند استرس داشته باشند. این اتفاق ممکن است در اثر جابه‌جایی گلدان اتفاق بیفتد یا در اثر عوامل محیطی گیاه علائمی غیرطبیعی از خود بروز دهد. شوکه شدن گیاهان معمولاً امری طبیعی در زمان تعویض خاک گلدان محسوب می‌شود.

در اغلب گیاهان به‌‍ویژه سانسوریا پس از انجام تعویض خاک، تعویض خاک گلدان سانسوریا با علائمی نظیر زرد شدن یا قهوه‌ای شدن برگ، پژمردگی، ریزش برگ‌ها همراه است. معمولاً گیاهان دارای دو نوع شوک پیوندی و شوک گیاهی هستند که هر یک از آن‌ها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد.

عموماً شوک گیاهی نتیجه واکنش‌هایی است که گیاه در برابر تغییرات دما، تغییر خاک، تغییر میزان آب از خود نشان می‌دهد. گرچه علائم شوک تا حدی طبیعی هستند، اما عدم توجه به این موضوع می‌تواند منجر به مرگ گیاه شود.

بزرگ‌ترین خطر شوک گیاهی در تابستان اتفاق می‌افتد. در این فصل هوا گرم می‌شود و کولرها روشن می‌شوند. وزش هوای سرد برای ما حس خوبی دارد، اما گیاهان نمی‌دانند چگونه با این تغییر دما کنار بیایند، با توجه به این موضوع باید گیاه را در هوایی متناسب نگهداری کرد.

حفظ رطوبت و عدم تعویض خاک در تابستان می‌تواند به زنده ماندن و شادابی گیاه کمک کند. هم‌چنین زمستان بیش‌ از اندازه سرد نیز می‌تواند موجب شوک گیاهان کوچک یا گیاهانی با خاک و گلدان جدید شود.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در زمان تعویض خاک گلدان در فصول سرد سال به‌منظور کاهش علائم شوک مدتی رطوبت و دمای مطلوب را برای گیاهان فراهم کنید.

شوک گیاه پس از تعویض گلدان

مزایای تعویض خاک گلدان

  • تقویت خاک
  • تغییر در فضای خانه
  • فضای بیشتر برای رشد
  • افزایش مواد مغذی موجود در خاک

معایب تعویض خاک گلدان

  • انتقال بیماری در صورت عدم توجه به مسائل بهداشتی
  • خطر شوک بلندمدت به‌خصوص در زمان تعویض گلدان در زمستان
  • خطر مرگ گیاه در صورت عدم توجه به اصول اولیه باغبانی

جمع‌بندی

در اغلب مواقع کمبود مواد مغذی یا تنگ بودن محل زندگی گیاه نشانگر زمان تعویض گلدان محسوب می‌شود. گیاهان بر اساس خانواده و شرایط خود می‌توانند رفتارهای مختلفی از خود در زمان تعویض خاک گلدان نشان دهند، در چنین مواقعی آشنایی با نحوه تعویض خاک گلدان می‌تواند بیشتر از هر چیز به شما کمک کند.

در این مقاله به شرح و بررسی هرآنچه باید درباره زمان تعویض خاک گلدان بدایند پرداختیم. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را از کارشناسان آچاره دریافت کنید.

در پایان یادآور می‌شود که اگر به گل و گیاه علاقه دارید و گلخانه دارید؛ می‌توانید برای تمیز کردن آن از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت خدمات نظافت منزل کافی است سفارش خود را به‌رایگان در سایت ثبت کنید.

سوالات متداول

فشردگی و تراکم خاک چه آسیبی برای گیاه خواهد داشت؟

این حالت موجب پوسیدگی ریشه‌ها و مرگ گیاه شود. در چنین مواردی بهتر است به خاک گیاه مخلوطی از پیت ماس، پرلیت، ورمیکولیت و کرم ریخته‌گری اضافه کنید.

هرس ریشه گیاه چگونه انجام می‌شود؟

باید ریشه‌های نخ مانند، کوچک و کوتاه را از ریشه‌های جوان و قطور جدا کنید.

زمان تعویض خاک گلدان اغلب گیاهان چه زمانی است؟

زمان تعویض خاک گلدان اغلب گیاهان هر 12 تا 18 ماه است، بنابراین بهتر است هر یک سال خاک گلدان‌ها به‌منظور رشد بهتر عوض شوند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید