تعمیر جاروبرقی تعمیر جاروبرقی

تست موتور جاروبرقی با اهم متر

لوازم خانگیجاروبرقی

ممکن است هنگام روشن کردن جاروبرقی متوجه شوید که صدای تق تق از آن بیرون می‌آید. اگر تنها صدایی که از جارو می‌شنوید همین صدا است، احتمالاً موتور جاروبرقی شما خراب شده است. با توجه به نقش مهمی که جاروبرقی در تمیز کردن خانه دارد، مهم است که به سلامت آن توجه ویژه‌ای شود. در این مقاله با آموزش تخصصی نحوه تست موتور جاروبرقی با اهم متر در خدمت شما خواهیم بود.

چرا تست موتور جاروبرقی با اهم متر مهم است؟

هیچ یک از وسایل الکتریکی عمر جاویدان ندارند. همه آنها بعد از مدتی فرسوده و از کار افتاده می‌شوند و نیاز به تعویض دارند. جاروبرقی نیز از این قاعده پیروی می‌کند. بسته به اینکه جاروبرقی خریده شده از چه برندی و با چه کیفیتی باشد، خرابی آن زودتر یا دیرتر اتفاق خواهد افتاد.

تست دوره‌ای موتور جاروبرقی و سرویس مرتب آن در افزایش طول عمر دستگاه مؤثر است. اگر از جاروبرقی به‌درستی استفاده شود و از لحاظ کارکرد نیز به طور مرتب چک شود، مشکلات کوچک سریع‌تر شناسایی شده و رفع آنها راحت‌تر خواهد بود. چنین وضعیتی احتمال کارکردن جاروبرقی برای دوره‌ای طولانی‌تر را بیشتر خواهد کرد.

علائم سوختن موتور جاروبرقی

توجه به برخی علائم به شما کمک می‌کند تا از سوختن موتور جاروبرقی یا سالم بودن آن آگاهی یابید. در زیر این علائم را بررسی کرده‎‌ایم. در چنین مواقعی تست موتور جاروبرقی با اهم متر به کارتان می‌آید.

استشمام بوی سوختگی

استشمام بوی سوختگی یکی از علائم آشکاری است که در مورد سوختن موتور جاروبرقی هشدار می‌دهد. اگر در هنگام استفاده از جاروبرقی متوجه بوی سوختگی شدید، به احتمال زیاد موتور جاروبرقی با اختلالی روبه‌رو شده است. در این شرایط سریعاً جاروبرقی را خاموش کرده و به بررسی و عیب‌یابی موتور جاروبرقی بپردازید. می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید یا از یک تکنسین کمک بگیرید.

تعمیر جاروبرقی
تعمیر جاروبرقی

بوی سوختگی برخاسته از جاروبرقی همیشه هم ناشی از سوختن موتور آن نیست. ممکن است تسمه جاروبرقی گیر کرده یا شکسته باشد یا غلتک دستگاه مسدود شده باشد. بوی سوختگی جاروبرقی ممکن است به علت گیر کردن الیافی مانند مو، نخ، فرش و … در داخل غلتک برس نیز باشد که از چرخیدن صحیح جلوگیری می‌کند. چنین وضعیتی موجب برخاستن بوی سوختگی از جاروبرقی می‌شود.

شنیدن صدای بلند و غیر معمول

جاروبرقی دستگاه پرسروصدایی است، اما گاهی اوقات صدایی که از آن به‌گوش می‌رسد، صدای طبیعی نیست. اگر سروصدای زیادی از جاروبرقی شنیدید، به سلامت موتور آن شک کنید. صدای نامعمول ممکن است به علت خرابی پروانه یا بلبرینگ جاروبرقی نیز اتفاق بیفتد.

مقاله پیشنهادی روشن نشدن جارو برقی 

قدرت مکش کم جاروبرقی

یکی دیگر از علائمی که ممکن است نشان‌دهنده سوختن موتور جاروبرقی باشد، کاهش قدرت مکش دستگاه است. اگر درجه مکش جاروبرقی را در وضعیت ماکزیمم یا نزدیک به ماکزیمم قرار داده‌اید اما جاروبرقی قدرت و مکش مناسبی ندارد، یک احتمال معیوب بودن موتور دستگاه و در حال سوختن بودن آن است.

مسدود بودن فیلتر یا شیلنگ جاروبرقی نیز می‌تواند علت کم شدن مکش جاروبرقی باشد. به همین دلیل بهتر است ابتدا لوله جاروبرقی را بررسی کنید و از عدم وجود ماده مسدودکننده در آن مطمئن شوید. پر بودن کیسه جاروبرقی نیز یک علت دیگر برای کاهش قدرت مکش دستگاه است. اگر کیسه جاروبرقی پر نبود و چیزی هم در لوله گیر نکرده بود، به احتمال زیاد موتور جاروبرقی مشکل دارد.

قدرت مکش کم

گرم شدن بیش از حد جاروبرقی

داغ شدن زیاد جاروبرقی به هنگام کار برای موتور آن ضرر دارد. معمولاً این مشکل زمانی به‌وجود می‌آید که تهویه موتور جاروبرقی به‌درستی کار نکند. عدم توجه به چنین مشکلی به مرور زمان باعث سوختن موتور جاروبرقی خواهد شد.

روشن نشدن جاروبرقی

یک عامل واضح دیگر که وجود مشکل در موتور جاروبرقی را ثابت می‌کند، روشن نشدن جاروبرقی است. سوختگی موتور جاروبرقی می‌تواند عاملی برای روشن نشدن آن باشد.

مشاهده رایگان هزینه تعمیر انواع جاروبرقی!

آموزش تست موتور جاروبرقی با اهم متر

یکی از روش‌های خوب برای بررسی وضعیت موتور جاروبرقی، تست موتور جاروبرقی با اهم متر است. اهم متر دستگاهی است که برای اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی از آن استفاده زیادی می‌شود. اهم متر دو نوع است، عقربه‌ای (آنالوگ) و دیجیتال. تست موتور جاروبرقی با اهم متر را می‌توان هم در مورد کلکتور و هم در مورد آرمیچر آن انجام داد.

تست موتور جاروبرقی با اهم متر: تست کلکتور

با استفاده از اهم متر دیجیتال پایه‌های کلکتور جاروبرقی را چک کنید. اگر اهم متر شماره 1 یا بیشتر را نشان دهد، موتور جاروبرقی سالم است. صفر بودن اهم متر نمایانگر سوختگی موتور جاروبرقی و نیاز به تعویض آن است.

آموزش تست موتور جاروبرقی با اهم متر - کلکتوز

تست موتور جاروبرقی با اهم متر: تست آرمیچر

آرمیچر یکی از قطعات تشکیل‌دهنده موتور جاروبرقی است. آرمیچرها اندازه‌ها و ولتاژهای متفاوتی دارند، اما نوع کارکرد همه آنها تقریباً یکسان است. یکی از قطعاتی که در تست موتور جاروبرقی با اهم متر باید به آن توجه کرد، آرمیچر است.

نحوه تست آرمیچر جاروبرقی با اهم متر

برای تست آرمیچر جاروبرقی، دو سر اهم متر را به دو پایه آرمیچر وصل کنید. اگر عددی که اهم متر نشان می‌دهد (مقاومت بین دو سر) صفر باشد، نشان‌دهنده معیوب بودن آرمیچر است. اگر مقاومت بی‌نهایت نشان داده شود، باز هم آرمیچر معیوب است. در صورتی موتور سالم است که عدد نشان داده شده به وسیله اهم متر بسته به نوع موتور بین 10 تا 500 اهم باشد.

آموزش تست موتور جاروبرقی با اهم متر - آرمیچز

تعمیر موتور جاروبرقی را چگونه انجام دهیم؟

برخی موتور جاروبرقی را اصلی‌ترین قسمت آن می‌دانند. در صورتی که تست موتور جاروبرقی با اهم متر نشان‌دهنده وجود مشکل در آن باشد، باید به تعویض یا تعمیر موتور جارو برقی اقدام نمود. تعمیر موتور جاروبرقی امری تخصصی است و باید به متخصصین آن سپرده شود اما اگر دانش فنی دارید و دوست دارید این کار را خودتان انجام دهید؛ در ادامه نحوه تعمیر موتور جاروبرقی را برای شما ارئه خواهیم داد.

بیشتر بخوانید تعمیر موتور انواع جارو برقی

باز کردن موتور جاروبرقی

برای باز کردن موتور جاروبرقی ابتدا لوله‌های آن را باز کنید. در گام بعدی قسمت محافظ کیسه زباله را جدا کنید. سپس کیسه زباله را خارج کنید. اقدامات بعد از این مرحله به مدل جاروبرقی شما بستگی دارد. هر مدل جاروبرقی طراحی خاصی دارد که باز کردن موتور آن باید طبق ضوابط خاصی انجام شود.

محاسبه رایگان هزینه عیب‌یابی و تعمیر جارو برقی!

به صورت کلی در باز کردن موتور جاروبرقی توجه داشته باشید که:

  • تنها به باز کردن اتصالات ضروری اکتفا کنید.
  • قبل از باز کردن موتور از تمام اتصالات عکس بگیرید تا هنگام بستن مجدد آنها با مشکل مواجه نشوید.

باز کردن فن موتور جاروبرقی

فن موتور را باز کنید. این قطعه در انتهای محفظه قرار گرفته است. محفظه فلزی را باز کرده و واشر و پره‌های فن موتور را باز کنید.

باز کردن فن موتور جاروبرقی

باز کردن زغال‌های موتور

ابتدا باید سرسیم‌هایی که زغال‌های موتور را به موتور متصل کرده‌اند، باز کنید. اگر زغال‌ها در اثر استفاده زیاد کوچک شده باشند، آنها را تعویض کنید. دقت داشته باشید که هر دو زغال را به‌صورت همزمان تعویض کنید.

باز کردن استاتور

بعد از اینکه زغال‌ها را باز کردید، یک بست فنری فلزی می‌بینید. آن را باز کنید. با باز کردن این قطعه استاتور نیز به همراه آن باز می‌شود. اگر گرد و غبار گرفته باشد، آن را تمیز کنید.

تعمیرات انواع برندهای جاروبرقی در آچاره

بیرون کشیدن روتور

در آخرین مرحله از باز کردن موتور باید روتور را خارج کنید. در سر ابتدایی و انتهایی روتور بلبرینگ قرار گرفته است. کموتاتورها را خارج کرده و تمیز کنید. کموتاتورها باید تست شوند. پره‌های آلومینیومی موتور جاروبرقی نیز باید تمیز شوند.

تعمیر موتور جاروبرقی بعد از تست موتور جاروبرقی با اهم متر

در این مرحله بسته به اینکه کدام قسمت موتور مشکل داشته باشد، کار تعمیر موتور جاروبرقی با رعایت موارد ذکر شده در دفترچه راهنمای دستگاه باید انجام شود و برای مدل‌های نپمختلف متفاوت است.

بستن موتور جاروبرقی

در نهایت بعد از تعمیر موتور جاروبرقی باید آن را مجدداً بست و قطعات را سر جای خود گذاشت.

مقاله پیشنهادی بوی بد جاروبرقی

جمع‌بندی

جاروبرقی دستگاهی است که تمیزی و زیبایی خانه تا حد زیادی به آن بستگی دارد. مهم است که به صورت دوره‌ای بررسی‌هایی روی آن صورت گیرد تا از خرابی احتمالی آن مطلع شد. تست موتور جاروبرقی با اهم متر کمک می‌کند تا با چک کردن وضعیت کلکتور و آرمیچر، موتور جاروبرقی را تست کرده و در صورتی که مشکلی داشته باشد، به برطرف کردن یا تعویض آن اقدام کرد.

3.3/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر جاروبرقی

درخواست تعمیر  و عیب یابی انواع جاروبرقی!

 

کلیک کنید